Jump to content

Båtpriser, hva skjer?


jazzen

Recommended Posts

Jeg er neimen ikke sikker på om man må være registrert for å lese. Jeg trodde man må være registrert for å lese. Kanskje Teknisk kan oppklare.

 

Om jeg har tatt feil beklager jeg min uttalelse om Spinner. Da kan han meget vel kjenne både meg og Skipper Worse meget godt - uten selv å ha vært registrert

Link to post
Share on other sites

Det er svært tydelig at veien til "Mensa" for dere, er svææært lang!!

Jeg trodde dette var en klubb for damer jeg :rolleyes: Og sett i det perspektivet er nok veien å gå lang - for jeg har ikke planer om kjønnskifte. Men det virker jo som om noen har lyst til å gjelle meg for tiden - så man skal jo aldri si aldri :lol:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er svært tydelig at veien til "Mensa" for dere, er svææært lang!!
Jeg trodde dette var en klubb for damer jeg

Hm. Da hadde vel to ekte blondine-tilbedere funnet seg vel til rette i klubben, da? Hva var nå adressen igjen .... :lol: Jeg minnes en meget god artikkel for en del år siden i et fagblad for menn. Artikkelen het "The Girls of Mensa" om jeg husker rett. En dyptpløyende, analytisk artikkel som meget vel illustrerte disse jentenes/damenes kvalifikasjoner. :wink:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Så vennligst finn et annet fora for å diskutere de temaene som ikke omhandler båt og som dere i tillegg ikke har greie på!!.

Jeg er i det ekstra trege hjørnet i dag - dvs mer treg enn vanlig, så jeg trenger litt starthjelp for å forstå hva du mener her benna. Mener du at vi generelt ikke har greie på noe vi skriver om, at vi ikke har greie på båt eller at vi ikke har greie på næringslivet, lederlønninger og sånt?

 

Og ettersom vi ikke har greie på det - så har kanskje du det. Og da er det jo kjempefint at du vil dele din kunnskap her. :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du må skjønne, Bitteliten, at det benna egentlig mente, var å be oss om å dra til hel****. Uten at han helt forsto at for andre enn ham selv så kunne det utmerket godt være et hvilket som helst sted i selskap av benna :wink:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Det har med hvor mye leser på en viss tid. For å ha tilgang til innleggene på Baatplassen må man ha registrert seg som medlem. Når man da kommenterer at et annet medlem stort sett bare kommer med svada i 5000 innlegg og man har vært medlem her i ca 2 måneder

Man kan lese innlegg i åpent forum uten å være registrert, men man kan ikke sortere ut innlegg fra en enkelt person, slik som man kan som registrert medlem. Nå skrev SW sitt første innlegg 22/11-04, dvs for nesten 2 år siden. Siden da har det blitt startet en anseelig mengde tråder, og et uhorvelig antall innlegg er skrevet. At noen skal ha bladd gjennom alt dette sier i det minste at vedkommende er usedvanlig ivrig i tjenesten...

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Jeg er i det ekstra trege hjørnet i dag - dvs mer treg enn vanlig, så jeg trenger litt starthjelp for å forstå hva du mener her benna. Mener du at vi generelt ikke har greie på noe vi skriver om, at vi ikke har greie på båt eller at vi ikke har greie på næringslivet, lederlønninger og sånt?

 

Du må gjerne mene hva du vil om opsjoner og lederlønninger og diskutere dette med dine "kamerater", men da må du lage et eget emne og la diskusjoner gå der! Dere (Bittelitten, Mouche og Worse)viser ikke respekt for Jazzen som har startet dette emnet. Det dere gjør, er å kuppe hele emnet. Nå har vi forsøkt å forklare dere dette flere ganger, så for meg så ser det ut som om om Bitteliten ikkk bare er i det trege hjørnet av og til, men har fått en total vedvarende bråstopp!!

Link to post
Share on other sites

QUOTE(benna @ 11.11.06 13:19)

Så vennligst finn et annet fora for å diskutere de temaene som ikke omhandler båt ......

 

 

....... jeg trenger litt starthjelp for å forstå hva du mener her benna. ......

 

 

Ja det er ikke lett å forstå slike innlegg ... eller :eek:

Husk det er aldri for seint å gi opp.... så du kan trygt vente litt

Link to post
Share on other sites

Dere (Bittelitten, Mouche og Worse)viser ikke respekt for Jazzen som har startet dette emnet. Det dere gjør, er å kuppe hele emnet. Nå har vi forsøkt å forklare dere dette flere ganger, så for meg så ser det ut som om om Bitteliten ikkk bare er i det trege hjørnet av og til, men har fått en total vedvarende bråstopp!!

Jeg skal ikke ta stilling til dette med ikke vise respekt for trådstarter, men etter min enkle oppfatning så bør trådstarter følge opp tråden aktivt selv om ham skal hunne ha noe "eierskap" til dette. Trådstarter har skrevet 2 innelgg i denne tråden og 2 innlegg totalt på baastplassen, den ene er 3 nopvember som startet denne tråden og et innlegg dagen etterpå, trådstarter har også vært innom baatplassen etter den tid, sentese 9 november uten å ta aktiv del i denne tråden.

 

Så med all respket å melde, dette du farer med er tøv benna. Du er minst like delaktig som de andre navngitte aktørene du henviser til å trekke tråden vekk fra båtpriser.

 

Når jeg starter en tråd så følger jeg den selvsagt opp, og er jeg ikke fornøyd med utviklingen den tar så forsøker jeg som trådstarter å bringe den inn på det sporet jeg ønsker. Men dette er et diskusjonsforum og en må seløvsagt regne med at tråder tar andre veier enn det jeg som trådstarter hadde i tankene da jeg åpnet den.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

sydvesten, du har etter mitt skjønn et veldig interessant påeng i ditt inlegg #186.

 

For egen del, er det alltid viktig å følge opp " egne " tråder sånn at jeg får svar på det jeg lurer på, evt. diskutert det jeg vil diskutere. Drar tråden til skogs, er det på sin plass å plukke opp tråden igjen, og få den tilbake på rett spor. Mange tror at dette er Moderator og eller Skipsraad sin oppgave, men det er det altså ikke.

 

Det ville nok bli en helt uoverkommelig oppgave, husk at vi har ingen fulltidsansatte her på siden. Dessuten er det umulig å vite når trådstarter synes det er nok " kvalifiserte " svar, for etter den tid spiller det mindre rolle om tråden drar litt OT i retningen.

 

For å avslutte; min ydmyke mening er at kapitalvarer for vanlige folk med vanlige inntekter er på veg ned i pris. Mange som oss, gruer seg til høyere renter. For det er neppe diskutabelt at disse er på veg. Båter mellom 250 000 og 1.200 000 er etter mitt skjønn de som vil rammes hardest. De som er rimeligere enn dette har sine tilhengere ( de er så rimelige at de ikke påvirkes ) og båter over en hviss prisklasse, kjøpes av folk som neppe påvirkes i samme grad økonomisk av en rentejustering.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Det ble liksom så hyggelig stemning her, men, men....

 

Når det gjelder forventet utvikling på båtpriser snakker vi nok om flere segmenter som kan oppføre seg noe forskjellig.

Hva angår småbåter som nye koster si 100' til 300' så ser vi at produsenter av båter i dette segmentet (landstedsbåter, jeeper og små daycruisere) søker etter alle typer fagfolk. Pessimismen har med andre ord ikke satt inn der.

 

Mellomskiktet si båter til 500' til 1 mill - da snakker vi ofte om båter som fungerer som sommerhytte for mange familier. Hvis pessimismen inntreffer i økonomien så vil nok en del ønske å selge, få ønske å kjøpe og nybåtsalget stoppe fort opp? Dette vil fort kunne slå ut på bruktpriser.

 

Dyre båter fra 1 mill og til ubegrenset - vel her snakker vi nok som oftest om folk/familier i ledende stillinger og frie yrker. Like det eller ikke, men her vil f.eks lukrative bonus/opsjonsavtaler (eller ikke!) ha en betydning for prisutvikling.

 

Vil historien gjenta seg, eller er det historikerne som gjentar seg? Tja.

En del her husker sikkert den berømmelige jappetiden på 80'tallet. Den ulitimate statusbåt var da en Windy9800. Kostet rundt 1 mill med to dieselmotorer og tilsvarende mindre med bensinmotorer. Da jappetiden var over få år senere vet jeg om flere av disse, med bensinmotorer, som ble solgt for 300' til 400'! Med andre ord halvparten, og under, av hva som de kostet bare 3/4 år tidligere. Kan ikke skje igjen? Hvorfor ikke? Har vi lært av tidligere feil? :rolleyes:

 

Bruktbåter - i går kom jeg over "skrekkens eksempel". Seilbåt på 28 fot bygget i 1985 og kjøpt for 5 år siden. Verdien av en båt som denne er idag i området 180/225.000 avhengig av tilstand. Ny eier hadde skiftet motor og det kom på 150.000! Estimatet var på 90', men motorrommet måtte bygges om fordi den nye motoren ikke passet, måtte skifte gear, seildrev og hele pakka.

Hadde skiftet stående og løpende rigg og fått nye seil. I alt hadde eier påkostet båten 1,5 ganger innkjøpsprisen! For samme pris som denne båten har kostet eieren kunne han f.eks ha kjøpt årest model av Hunter 27 med fullt utstyr.

Dette er et, av sikkert mange (?), eksempler på at "billig" brukt er dyrt! Jeg tror at bruktbåter skal generelt ned i pris, spesielt i seilbåtsegmentet. Bavaria, og mange til, fortsetter å produsere "stadig mere for pengene" og det vil gå utover bruktbåtprisene.

 

Båtplasser, for ikke si mangel på, har også betydning for prisene. Vet ikke, men kan tenke meg at det har vært solgt mange båthengere de siste årene?

 

Dette innlegget er skrevet før jeg så Sydvestens og andres innlegg på morgenen idag!

 

:sailing:

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

En interessant vurdering, Mouche, som jeg slett ikke er uenig i. Derimot tror jeg at den må nyanseres en del mer, fordi båtmarkedet eller for den del båtene -- som er den avgjørende faktor i dette markedet -- er så forskjellige. Det er ikke gitt at bruktbåter vil rammes like hardt av nedgangstider som nybåtmarkedet vil. Det kan jo hende at kjøperne vil kjøpe brukt heller enn nytt av rene prishensyn, siden man får mer båt for samme sum når man kjøper brukt. Men innenfor bruktmarkedet vil det nok også være forskjellige avskygninger, bl. a. er det ikke gitt at man vil se de samme utslag i alle aldersklasser, for å si det slik.

 

Et annet spørsmål er hvorvidt nedgang vil være vedvarende dvs. ikke stoppe, eller om det vil være et midlertidig fenomen som markedet "henter inn igjen" over tid. Historisk sett, og meget omtrentlig, så skal båter bli svært gamle før de får en bruktverdi som er særlig mye lavere enn nypris (i rene kroner, uten justering for fall i kroneverdien). Dette tyder på at det finnes en "bunn", et minstenivå som man ikke kommer under.

 

Når det gjelder hva som skjedde etter krisen i 1987/88 får vi bare krysse fingrene og håpe at dagens makthavere husker det og har lært av det. Jeg tror at mye av de tap som den gang ble "tatt" som det så fint heter, hadde vært unngått dersom bankenes regler for tapsføring hadde vært mindre rigorøse og dersom det hadde vært mer tilbakeholdenhet med å realisere alle tap for enhver pris.

 

Men selv med den store krisen som bakteppe, er det neppe all verdens grunn til å være pessimist, i alle all ikke i et lengre tidsperspektiv. Verdien på fast eiendom f. eks., hvordan har den utviklet seg de siste tyve år? Verdien på båt henger ikke med eiendomsprisene (heldigvis og dessverre :wink:) men selv en lett overfladisk analyse ender med en rimelig grad av stabilitet. Utenom ny-markedet for det er logisk at de komparativt sett større tapene kommer akkurat der. Det finnes ikke nok Baksaas'er og liknene personasjer til å holde nybåt-merkedet oppe dersom alt annet går ned.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Jeg minnes en meget god artikkel for en del år siden i et fagblad for menn. Artikkelen het "The Girls of Mensa" om jeg husker rett. En dyptpløyende, analytisk artikkel som meget vel illustrerte disse jentenes/damenes kvalifikasjoner. :wink:

 

Husker den artikkelen, og at jeg selv studerte illustrasjonene nøye. Mulig det var en vervekampanje for å hanke inn nye mannlige medlemer til foreningen? :wink:

 

Hvor mye mener du Worse din båt er verdt nå (skal du selge forresten?) Har snust litt på påter i denne størrelsen en stund, men ikke blitt klok på prisnivået. Mange har lagt til salgs en god stund, noen har satt prisene ned, mens andre har satt prisene opp i forhold til i vår!

Redigert av sumo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Derimot tror jeg at den må nyanseres en del mer, fordi båtmarkedet eller for den del båtene -- som er den avgjørende faktor i dette markedet -- er så forskjellige.

 

Det er jeg 100% enig i! Det tok litt tid å skrive innlegget spesielt fordi jeg prøvde å lage en slags "gruppering" av båt/båttype osv som skulle både være enkel og forståelig.

 

Jo mere jeg tenker, og har tenkt, over dette spørsmålet ,jo mere ser jeg at det finnes mange svar på det opprinnelige spørsmålet i denne tråden. Kanskje en ide at videre diskusjon blir noe mere spesifikk med hensyn til hva slags båt man har i tankene når spørsmålet skal besvares, og ikke minst begrunnes.

 

Uansett må vi huske på at brukte båter er jo bygget, mens nye båter kun blir produsert og solgt, over tid, hvis markedet vil kjøpe til den pris produsent/forhandler må ha for å ville/kunne produsere! Ingen kan/vil produsere til tap over lengre perioder.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Husker den artikkelen, og at jeg selv studerte illustrasjonene nøye. Mulig det var en vervekampanje for å hanke inn nye mannlige medlemer til foreningen? :wink:
Jeg syntes særlig at utbretts-plansjen som fulgte med var interessant.
Hvor mye mener du Worse din båt er verdt nå (skal du selge forresten?)
Har ingen planer om salg, men man skal ikke ta noe for gitt og der er mange fartøier som frister. Jeg har notert meg det du nevner om priser opp/ned/siveveis, har sett det på flere; men også enkelte som ligger svært lenge og beveger seg 10.000 ned pr. halvår... Skulle jeg ha solgt så ville det jo ha vært kjekt å få like mye for henne som ny-prisen, slik andre med tilsvarende båter øyensynlig håper på, men jeg skulle ha sagt meg fornøyd med 4/5 av ny-prisen dvs. mellom 1-1,1 mill. Da skulle jeg nok ha klart å la meg atskilles fra henne. Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Tror vi må regne med fall i bruktbåtprisene så lenge prisen på nye båter holder seg, og for en del båttyper fra store europeiske produsenter faktisk faller. Unntaket er kanskje båter som prises under et par hundre tusen. Når det gjelder seilbåter er det f.eks svært få som lenger lager familiebåter under 30 fot.

 

Det skjer ekstremt mye på produksjonssiden for tiden. I de nærmeste årene vil produsentene kunne hente ut ytterligere på en mer rasjonell produksjon/flytting av produksjonen til lavkostland etc. Her har utviklingen virkelig skutt fart, med blant annet nye metoder som vakumstøping.

 

 

Det tyder i alle fall ikke godt for bruktmarkedet om/når kjøpefesten bremser opp pga. renteøkning og lavere veksttakt. Båtmarkedet er tradisjonelt det første som klapper sammen.

Et annet moment som delvis henger sammen med rentenivå og oljepris er kronekurs. Denne har de siste årene variert med pluss/minus 10 prosent. Her kan det gå begge veier. Men om Gjedrem holder hva han lover og oljeprisen ikke kollapser, er det antakelig sannsynlig at krona styrker seg igjen, hvilket vil bety rimeligere importerte nybåter.

 

Et moment å være klar over er striden om det skal betales moms på importerte bruktbåter. I dag momses disse to ganger, først som ny, senere ved import. Er usikker på når denne saken blir avgjort. Skulle det bli momsfritak, vil det helt klart ha store ringvirkninger for det norske bruktbåtmarkedet.

 

 

Og så kan man spørre seg om rekken av potensielle båtfolk er endeløs. Og om det store antall nybakte båteiere velger å forbli eiere. Eller om det for mange koster mer enn det smaker i kroner og arbeid om sommerværet slår feil, det snart obligatoriske båtførerbeviset mangler, dieselen drar enda flere lapper, og havnekaoset i fellesferien skremmer vannet av den nybakte. Det er en ren antagelse, men jeg tipper atskillige av de familier som har kjøpt båt de siste årene finner ut av ferie på land har sine fordeler, og at båtlivet ender som et kort og kostbart intermesso.

Det ligger overraskende mange et og to år gamle båter ute til salgs, og det skyldes neppe alene et anfall av sjufotssyken.

 

På den annen side går det jo an å håpe på en ny knallsommer og fortsatt gode tider med ditto impulskjøp av brukt når importørene har gått tomme for 2007-modeller. Men så var det dette med båtplasser da...

Link to post
Share on other sites

Går jo å håper i mitt stille sinn at worse skal selge da :wink:

Ikke fordi jeg ønsker en båtløs worse - lang derifra, men en worse som sklir rolig avgårde for hvite seil hadde vært noe.

 

Hvis en slik worse hadde eksistert, tror jeg tilogmed jeg ville tatt meg en seiltur til vårt regnfulle vestland bare for å nyte synet :lol:

 

 

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder seilbåter er det f.eks svært få som lenger lager familiebåter under 30 fot.

 

Produsentene har tenkt større og større i mange år, kanskje p.g.a. at de får bedre marginer og også fordi markedet har etterspurt det (større båter). Men, tror dette "hullet" du nevner er i ferd med å fylles ved f.eks: Finngulf 28, Dehler 29, Delphia29, Hunter 27, Bavaria30 og Etap28, alle helt eller nesten nye og moderne båter som kan fungere for en liten familie.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det er en ren antagelse, men jeg tipper atskillige av de familier som har kjøpt båt de siste årene finner ut av ferie på land har sine fordeler, og at båtlivet ender som et kort og kostbart intermesso.

Det ligger overraskende mange et og to år gamle båter ute til salgs, og det skyldes neppe alene et anfall av sjufotssyken.

Et godt poeng. Denne faktoren er en "joker" i regnestykket. Uansett hvordan vi snur og vrir og vrenger på spørsmålet, så vil svaret alltid avhenge av etterspørsel i alle nivåer. Og hvis etterspørselen synker å "inngangsvnivået" så er det vel en del logikk i at det vil forplante seg videre.

 

Ikke fordi jeg ønsker en båtløs worse - lang derifra, men en worse som sklir rolig avgårde for hvite seil hadde vært noe.
Ja, det hadde vært noe, hva? Du får gjøre deg klar til å seile avsted når du ser gulfisken bleikne :wink:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

For min del tror jeg at det vil bli vanskelig å selge gamle "engelskmenn" 20 år ++ med dobbelinstelasjon med "svette" slitne motorer som har gått i "oppoverbakke" med gammel teknologi og et forbruk på 70/80 ++ liter timen.

 

Dette er båter "rikingan" ikke hever et mm på øyelokket av, heller mottsatt. (griner på nesen :-) )

Eierne av gamle Fairlinere/Princesser er ofte "vanlige" folk som har gått gradene og brukt økt likviditet/arv til å kjøpe det som til nå har vært manges drømmebåter, les båter ala Worse`s og oppover. Å skulle bruke oppunder tusen kroner timen i forflytting, gjør at nettopp "vanlig" folk ikke kommer til å ta mange tankfyllinger før de ser seg om etter alternativer.

Altså markedet for slike båter vil "stupe".

 

Nyere stor båter vil sikkert være omsettelig, nettopp fordi vi i Norge har en "likviditetsadel" som pisser like høyt uansett dieselpris og totalkostnad.

 

Jeg har hatt samme båten i 20 år. Har fartet langs kysten fra Lofoten til Tjøme. Enkelte ferier 6 uker sammenhengende. Selv om jeg aldri tidligere hadde sett på seilbåt som et alternativ, så tar jeg meg stadig i å sjekke nettsider med dekksalong seilbåter med innvendig styreposisjon og motor med tilstrekkelig kraft til å gå "motstrøms". F.eks. Nauticat, Norship o.l. (lottogevinst....) Ikke gamle typen motorseilere som egentlig er en motorbåt (snekke) med mast og som ikke seiler uten vinden kommer aktenfor tvers. Nei, for meg dreier det seg om motorseilere som virkelig har selbåtskrog og hvor en kan krysse med og alternativt lett kan marsje 8 knop for motor. Det tror jeg blir fremtiden.

Link to post
Share on other sites

Selv om bruktbbåtprisene trolig har nådd toppen, i forhold til nybåtprisene, er det langt fram til et krakk. Folk i Norge har god råd og vil høyst sannsynlig fortsatt ha det i årene som kommer. De varslede renteøkningene har historisk en tendens til å bli innbakt i kravene foran lønnsoppgjørene, og det på ingen måte helsvart for de som vurderer å selge framover.

Det er langt mellom boom og krakk. La oss håpe det blir en myk landing.

Link to post
Share on other sites

For min del tror jeg at det vil bli vanskelig å selge gamle "engelskmenn" 20 år ++ med dobbelinstelasjon med "svette" slitne motorer som har gått i "oppoverbakke" med gammel teknologi og et forbruk på 70/80 ++ liter timen.

 

Dette er båter "rikingan" ikke hever et mm på øyelokket av, heller mottsatt. (griner på nesen :-) )

Eierne av gamle Fairlinere/Princesser er ofte "vanlige" folk som har gått gradene og brukt økt likviditet/arv til å kjøpe det som til nå har vært manges drømmebåter, les båter ala Worse`s og oppover. Å skulle bruke oppunder tusen kroner timen i forflytting, gjør at nettopp "vanlig" folk ikke kommer til å ta mange tankfyllinger før de ser seg om etter alternativer.

Altså markedet for slike båter vil "stupe".

 

Tror nok dette er en ønskedrøm fra din side!

 

Disse brukte dobbelt inttalasjons båtene vil nok ha livets rett lenge ennå. Om diesel prisen stiger noen kroner literen så er ikke det noe krise for de aller fleste av oss, irriterene ja, men ikke verdens undergang.

 

Selv husker jeg for noen år siden vi var 3 barn og to voksne i et leid feriehus i danmark 1 uke. Med båtbillett, leie av hus, legoland, dyrepark etc. kom den uka på rundt 20 000!

for 20 000 kan en bruke en diesel tørst båt i mange uker selv i et land med høye diesel priser!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...