Jump to content

Båtpriser, hva skjer?


jazzen

Recommended Posts

for 20 000 kan en bruke en diesel tørst båt i mange uker selv i et land med høye diesel priser!

Vel, noen ulykksalige gjeldsslaver får kanskje finanskostnader på 100.000.- i året i tillegg på en slik båt, 20.000.- i båtplass, 10.000.- i forsikring, 20.000.- i vedlikehold etc.

Det baller fort på seg, 170.000.- skulle gi både noen sydenturer og danmarksturer det. :eek:

Men det er vel det miljø dustene i FIVH vil at vi skal gjøre, reise til syden istedet.

Redigert av jolo (see edit history)

 

 

Link to post
Share on other sites

Vel, noen ulykksalige gjeldsslaver får kanskje finanskostnader på 100.000.- i året

 

Ja for noen STAKKARER som har lånefinansiert en båt til 1.200.000 eller mer.

 

Med de dieselprisene som blir nå, kommer ungene til å måtte gå sultne, i tillegg til at de er kledd i filler og uten sko.

 

STAKKARS sier nå jeg...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Med de dieselprisene som blir nå, kommer ungene til å måtte gå sultne, i tillegg til at de er kledd i filler og uten sko.

:lol:

Dakkar.

Vel det finnes faktisk noen som låner til båt.

Jolo er ikke en av dem.

Men beløpene er ikke urealistiske.

Nei hos meg er det vel drikkevarene som drar opp båtbudsjettet. :drink:

Redigert av jolo (see edit history)

 

 

Link to post
Share on other sites

Nøtterøy hevder at mine "tanker" er en ønskedrøm??????

 

Vel mine ønskedrømmer går nok i andre retning enn 25 år gamle cabincruisere med dobbelinstallasjon...

 

Alle som driver med kjøp og salg vet at den "siste tosken er ikke dau", derfor kan en alltids få solgt det meste.

 

Jeg tror alikevel at eiere av båter i segmentet 25 år gamle Fairline 40/Princess 45 vil måtte gå ned på pris i forhold til det som har vært gjeldene til nå. Begge disse båtene er fantastiske båter og det "gamle" Princess 45 skroget er noe av det beste som er laget i denne sammenheng. Men en kan ikke regne med å få 1,7-2 mill. for disse lengre. Motorene er gamle med opptærte kjølere, eksosmanifoiler, eksosbend, og kanskje har selve blokka også "fått det". Hvis en ikke da er en kløpper og kan overhalle motorene selv, vil pengene fly avgårde...

 

Dieselprisen har faktisk også noe å si. Forstår at det ikke vil representere noe stor utgift om en har havn på Nøtterøy og ferden går til Ildverket o.l.

Men for båtfolk som bor på andre deler av landet med en "større kyst", vil det faktisk merkes.

 

Jeg bor 8 nm i fjorden innenfor Molde. Nesten hver helg drar vi ut mot kysten. Vi vil bort fra fjordene og ut mot havet, Bjørnsund, Ona, Sandøya. Finnøya m.m. En slik helgetur kan raskt bli på 70-80 nm. Dieselforbruk på nevnte båt-eksempler er ofte på 3-4 liter pr. nm og vil da kunne gi utgifter på kr. 2400 - 3200 (10 kr. pr. liter) for en vanlig båthelg for oss.

(Det vil være uaktuelt i min familieøkonomi).

 

Av dette tror jeg (N.B. drømmer ikke) at det fører til at båter som er kostbare i drift, vil bli vanskeligere å omsette og må derfor ned i pris for å bli solgt.

Redigert av Jan-Erik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jan-Erik:

Vel mine ønskedrømmer går nok i andre retning enn 25 år gamle cabincruisere med dobbelinstallasjon...

 

Der er jeg helt enig. Er selv på "bruktbåtjakt", men ser jeg en båt med dobbel-installasjon, mister jeg fort losen.... Da tenker jeg dobbelt forbruk, dobbelt vedlikehold og og dobbelt så mye som kan gå i stykker, satt litt på spissen selvfølgelig :wink:

Ser også på marsjfart kontra motorstørrelse, da får jeg en følelse av hvor "tungdreven" den er, dvs hvordan forbruket er. Dette er jo bare en liten del av sannheten, men jeg må jo innrømme at forslag om økt dieselavgift gjør at jeg tenker litt på forbruket også.

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Har ikke fulgt med, eller lest alle inlegg, i denne tråden så det er mulig jeg gjentar et tidligere tema men da får dere ha meg unskyldt.

 

Ser det er endel hysteri om båtprisene. Jeg følger mye med i markedet, og ser en ganske klar trend. Det er gamle saktegående båter som går ned i pris, og det ser ut til at litt eldre skjærgårdsjeeper med totakter motorer er i bevegelse.

 

Det jeg er spent på er hvordan det slår ut på båter med innenbords benismotorer nå når dieselprisene går opp. Blir jo enkelt regnestykke at man ikke lenger kan gi 100.000 ekstra for dieselmotor. Men hva vil man da gi for de med bensinmotor?

Link to post
Share on other sites

Dette med forbruket på en dobbeltinnstallasjon er dobbelt så stort er nok et myte. En båt tar ut det den trenger for å oppnå den hastigheten den vil ha, om det er en eller to motorer spiller ingen rolle på forbruket. Faktisk så bruker en med stor dobbelinstallasjon mindre enn tilsavrende båt med en liten enkelinstallasjon.

 

Men resten er det nok dobbelt opp av, men det er også dobbelt opp av sikkerhet med tanke på maskinskade

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det jeg er spent på er hvordan det slår ut på båter med innenbords benismotorer nå når dieselprisene går opp. Blir jo enkelt regnestykke at man ikke lenger kan gi 100.000 ekstra for dieselmotor. Men hva vil man da gi for de med bensinmotor?

Kan bare svare for meg selv, men terskelen til å ha bensinmotor er ikke blitt lavere etter forslag om økt avgift. Har hatt båter med både utenbords og innenbords besinmotor, og det skal jeg aldri ha igjen... kanskje daycruiser-markedet kan bli litt påvirket?

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Faktisk så bruker en med stor dobbelinstallasjon mindre enn tilsavrende båt med en liten enkelinstallasjon.

Er dette forklart med at motoren(e) jobber der momentet er høyest er jeg med...

Hvis ikke må du forklare nærmere. Det kommer jo selvfølgelig også an på hvilket fartsområde det er snakk om. Og når forbruk skal beregnes, må all type kjøring tas med, ikke bare ved en gitt marsjfart.

Redigert av Nor-dan (see edit history)

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Nå har vi forsøkt å forklare dere dette flere ganger, så for meg så ser det ut som om om Bitteliten ikkk bare er i det trege hjørnet av og til, men har fått en total vedvarende bråstopp!!

Fått og fått fru blom. Jeg vet om en hel del - deg inkludert nå - som hevder at tåka aldri har letta hos meg. Tvert i mot har den bare blitt tykkere og tykkere :smiley:

 

Av dette tror jeg (N.B. drømmer ikke) at det fører til at båter som er kostbare i drift, vil bli vanskeligere å omsette og må derfor ned i pris for å bli solgt.

 

Enig i mye av dine argumenter Jan-Eril. Men dobbel installasjon er jo også et valg av båtstørrelse Det er fryktelig få båter over 35 fot som planer med bare en motor. I hvertfall om de også skal fungere som "landsted på vannet".

 

 

Jan-Erik:

Der er jeg helt enig. Er selv på "bruktbåtjakt", men ser jeg en båt med dobbel-installasjon, mister jeg fort losen.... Da tenker jeg dobbelt forbruk, dobbelt vedlikehold og og dobbelt så mye som kan gå i stykker, satt litt på spissen selvfølgelig :wink:

Og dobbelt så god sikkerhet - om du har helt separate dieselsystemer vel å merke.

 

Generelt tror jeg at vi har sett en topp i båtmarkedet i år. Jeg tror kanskje det holder ett år til i enkelte segmenter, men etter det faller nok etterspørselen. Både inflasjon og renter er på vei opp, og det pleier å kjøle forbrukslysten. Båt er og blir et luksusgode de fleste kan klare seg uten om det kniper. Det som forundrer meg i bruktmarkedet er at det er mange som forventer å få igjen samme kronebeløp som de ga for ny båt allerede etter 2-3 år. Tidligere var man fornøyd om man fikk igjen pengene (kroneverdien) etter kanskje 5 år, eller sågar kanskje nærmere 10 år.

Det som taler mot en nedkjøling er at mange har det usedvanlig bra i Norge materielt sett. Og mange har en evne til ikke å kunne spare. Har man ekstra penger vil man bruke de - og da frister det jo ofte med båt for en del av gutta.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Isolert sett burde ikke økte dieselpriser påvirke bruktbåtprisene i særlig grad. I hvert fall ikke på generell basis.

 

Større, tyngre eldre båter med tildels store motorer derimot kan lett falle endel i pris også fordi det mest sannsynlig blir færre potensielle kjøpere. Men salg av nye båter til mellom 1,5-2,5 mill. vil i liten grad bli berørt. Denne båtkategorien vil kanskje få en økning i drivstoffutgiftene pr. år på kr. 4-12'/år.Mye av denne merkostnaden kan lett kompenseres ved litt mer stilleligge i havnene, og litt kortere helgeturer, dersom man ønsker.

 

Men når rentene øker i tillegg, med kanskje 3-5 prosent over de neste to årene, da vil nok markedet i mye større grad reagere negativt. Dette vil igjen slå ut i prisfall på den nevnte båtkategorien. Da gjør plutselig også høye dieselpriser negative utslag på bruktbåtprisene i den aktuelle kategorien.

 

Et 3. moment her er at det nå ser ut til at det er nok av bruktbåter i markedet i alle kategorier, og det i seg selv vil være med på å presse prisene nedover.

 

Selv om dette blir litt synsing, er senariet min personlige oppfatning.

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tror mangel på båtplasser vil påvirke lysten til å bytte opp til større båt. hva i alle dager skal man med større båt om man enten må ha den på land eller kjøre rundt hele tiden fordi man ikke har båtplass.

 

Hos oss er det definitivt med på å bremse tanken på at det kanskje en gang kunne vært en ide å tenke seg en annen båt. Det er rett og slett for mye styr.

Link to post
Share on other sites

Kan bare svare for meg selv, men terskelen til å ha bensinmotor er ikke blitt lavere etter forslag om økt avgift. Har hatt båter med både utenbords og innenbords besinmotor, og det skal jeg aldri ha igjen...

 

og hvorfor det? jeg har hatt både bensin og diesel motorer med hekkaggregat og har likt bensin bedre på all områder untatt ved pumpa..... starter lett, ryker ikke, rister ikke, bråker lite. lukter ikke.....

Link to post
Share on other sites

og hvorfor det? jeg har hatt både bensin og diesel motorer med hekkaggregat og har likt bensin bedre på all områder untatt ved pumpa..... starter lett, ryker ikke, rister ikke, bråker lite. lukter ikke.....

 

Vel, ikke mye å lage statistikk av, men jeg har hatt driftstans med bensinmotorene, og aldri med dieselen. Mener selv det er færre ting som kan stoppe en diesel, men så har jeg aldri hatt en moderne motor med masse elektronikk heller da...

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Selv husker jeg for noen år siden vi var 3 barn og to voksne i et leid feriehus i danmark 1 uke. Med båtbillett, leie av hus, legoland, dyrepark etc. kom den uka på rundt 20 000!

for 20 000 kan en bruke en diesel tørst båt i mange uker selv i et land med høye diesel priser!

Jeg har samme erfaring. Båtferie på Vestlandet i fire uker er faktisk -- alt inklusive -- billigere enn to uker på favorittstedet på Mallorca.
Nei hos meg er det vel drikkevarene som drar opp båtbudsjettet. :drink:
Samme her. En kostnad som det er umulig å få justert nedover. Blirdet dieselavgft, så må den kompenseres ved enda en økning i skipperens forbruk... :cheers:
Skipperen bør være dyrere i drift enn båten.
:lol: Yep. På samme måten som kvinnene er i heimen :wink::eek: Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Jepp! Da er visst forslaget om dieselavgift fjernet for denne gang, :cheers: og kanskje er bruktbåtprisene på tur opp igjen! :wink:

Da kan alle oss med dobbelinstallasjon trekke ett lettelsens sukk over at vi kan kjøre med begge motorene igang samtidig neste sesong også. :yesnod:

Angående den lille diskusjonen tidligere i denne tråden omkring dobbelinstallasjon: -Det kan nok hende at to små motorer bruker mer enn en stor, men dette er marginalt fordi det er skrogets konstruksjon og båtens vekt som til syvende og sist bestemmer forbruket.

Vedlikeholdet er jo selvfølgelig dyrere, for min egen del ca. kr.1000,- ekstra pr. sesong for olje, filtre, reimer, sink, impeller, etc.

Når det gjelder vedlikehold så er det ikke sikkert at det er dobbelt så dyrt å serve to små motorer enn en stor.

De største plussene med dobbelinstallasjon er sikkerhet og manøverbarhet.

Det at en av motorene har stoppet har ikke jeg opplevd, men at man kan kjøre på noe, eller få noe i propellen har jeg vært borti og det er ikke bestandig blikkstille når dette skjer. Da er det godt å ha to motorer.

Å manøvrere en båt uten kjøl med stort vindfang i sidevind i en trang båthavn er ingen fornøyelse for sånne amatører som meg selv, og da trenger man alle fordeler. Er fremdeles ingen fornøyelse selv med to motorer men lettere, og dermed er man heller ikke så stor fare hverken for seg selv eller omgivelsene.

Når jeg summerer opp plusser og minuser med to små grønne(nei det er ikke Tuborg) i motor rommet så kan ikke jeg skjønne at folk er skeptiske til dobbelinstallasjon.

Det er ikke særlig dyrere enn enkeltinstallasjon, har flere fordeler og er sikrere.

Link to post
Share on other sites

Når jeg summerer opp plusser og minuser med to små grønne(nei det er ikke Tuborg) i motor rommet så kan ikke jeg skjønne at folk er skeptiske til dobbelinstallasjon.

Det er ikke særlig dyrere enn enkeltinstallasjon, har flere fordeler og er sikrere.

Skal du kjøpe ny båt og vurderer single eller dobbel installasjon er min erfaring at det er betydelig dyrere med dobbelinstallasjon.

 

Eks Nidelv 300 kostet ca 150.000 mer med 2xKAD 32 enn 1xD6 310.

Windy 33 koster ca 200.000 mer om jeg husker rett med 2xD3 190 enn 1xD6 350.

 

Prestanda på disse båtene blir ganske identiske.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jepp!

Like gal som meg! Det finns da båter med dobbelinstallasjon som ikke koster skjorta(bruktbåter), så for de som vil ha en så går det an å få tak i.

Trøbbel er det uansett på en eller annen måte med båter, det blir nærmest en livsstil når man har en å gå å fundere på et eller annet problem. :lol:

Link to post
Share on other sites

En båt tar ut det den trenger for å oppnå den hastigheten den vil ha, om det er en eller to motorer spiller ingen rolle på forbruket.

Jeg tror du glemmer en faktor her, nemlig den ekstra vekten som de to maskiner må flytte på (kontra en stor med samme ytelse, vel å merke).

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...