Jump to content

Dieselaksjonen: Dropper dieselavgiften

baatsman

Recommended Posts

Jeg har da ikke 180 hk! Perkinsen yder 217 hk gutten min! Trauste gamper fra 1984.

Det jeg ville fram til var at TV2s fremstilling var ensidig vinklet mot de med størst motor og mest kroner på kontoen. Ikke på den gjevne mann i gate. Om du forstår?

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Skrev i et tidligere innlegg her at denne regjeringa ikke evner å sette ned avgifter. Er storligen overrasket over at den klarer status quo her. Uansett mening man har hatt i dette spørsmålet tildigere synes jeg man bør glede seg over at fornuften har seiret !

DET bør meningsmotstanderne våre nå unne seg ! :wink::cheers::drink::cheers:

Redigert av LK6647 (see edit history)

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Og det er jo helt sant. Snekkeieren med 7 hk sparer noen hundre, du med 180 hesteren sparer etpar tusinger, og Idar Vollevik med 60 foteren sparer titusner på titusner...

Suzuki

Ærlig talt Suzuki. Tror du Vollevik og de andre med 60-fotere bryr seg om dieselen koster 5, 10 eller 50 kroner literen. De dieselprisen betyr noe for er jo nettopp de med nøkterne familiebåter i 30-fotsklassen, og med anstrengte budsjetter.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Enig her REM, det er ikke disse "gutta" med 60 foterene og lønn på størrelse med BNP i et middelsstort afrikansk land som berøres av avgiftsendringen for dem betyr det null å niks. Det er meg og deg som har valgt oss motorbåt, bruker denne en del og er vanlig lønnsmottaker. Her er det snakk om skivebom fra din side Suzuki.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Forøvrig avventer jeg nå en drabelig strid for å lette livssituasjonen for oss med bensinmotor.
Hvordan kan du avvente det? det var vel få bensineiere som prøvde å støtte dieseleierne her? Dessuten er nok det mange år for sent dessverre.

Ellers hadde jeg også sagt ja takk til det :yesnod:

Var bra at de så dette...

Gratulerer til Dieselfolket som så langt har god grunn til å feire :cheers:

Ser ellers at misunnelsen fortsatt er stor her i landet Suzuki :wink:

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Selv om jeg personlig synes det var et fornuftig forslag til avgift har jeg ingen problem med å glede meg med hver enkel båteier som nå jubler.

Det har nok vært en mer personlig sak for dere som ville følt avgiften på kroppen enn for meg.

Bare så synd at Jolo med andre misstror oss som mener anerledes. Selv om vi gang på gang har prøvd å forklare at det ikke går på misunnelse har vi blitt avfeid og kanskje i Jolo sine øyne sabotert..

Men Jolo, jeg unner deg og alle andre en ekstra kald en i kveld uten å bli misunnelig - håper i alle fall det går inn :-)

Det har nok vært en mer personlig sak for dere som ville følt avgiften på kroppen enn for meg.

Ja, akkurat. Du er inne på noe her.

Men Jolo, jeg unner deg og alle andre en ekstra kald en i kveld uten å bli misunnelig

Takker, kvelden nytes. :cheers:

Det er tydelig at alt engasjementet har virket !

Og litt sprut i diskusjonene på BPL i en høstdvale, skader heller ikke. :wink:

Det var jo en god nyhet for alle de av oss som kjører diesel. Kanskje ikke så god for de som hadde tenkt å selge bensinbåten sin til våren :confused:

Føler imidlertid trang til å kommentere noen av uttalelsene som har kommet.

-I denne saken valgte vi rett og slett å la oss overbevise av alle de gode argumnetene som båtfolket selv har ført frem i debatten. Vi er vel heller ikke lenger overbevist om miljøgevinstene ved dette forslaget, sier Torgeir Micalsen, medlem i Finanskomiteen for AP.

Denne faller vel nesten på sin egen urimelighet. Alle de gode argumentene som regjeringen har latt seg overbevise av gjelder da vitterligen også bensinavgiften !! Den eneste logiske konsekvens må jo være å fjerne denne også for båtbensin...dersom det var de gode argumentene som gjorde utslaget vel og merke.

Som båtfolk må vi gjerne feire "seieren" og kose oss i helga, men når (seiers)rusen har lagt seg på mandag vil nok de fleste som stikker fingeren i jorda innse at dette føyer seg inn i rekken av lite gjennomtenkte og forslag og vingling fra Stoltenberg regjeringen. Når man får tenkt litt nøyere gjennom forslaget og skal sette de gode ideer fra brainstormingen rundt regjeringsfrokosten ut i livet så oppdager man endel praktiske problemer som ikke var grundig nok utredet. Når i tillegg gevinsten er minimal så innser man fort at det vil koste mer enn det det vil smake og det enkleste er derfor å droppe hele greia.

Enhver hobbypsykolog skjønner at dersom man under retretten kan gi båtfolket en følelse av "seier" og gode argumenter samtidig med en hentydning til manglende MILJØgevinst så er det et godt forsøk på å trekke seg ut uten for mye oppmerksomhet.

Er ikke tabbekvoten snart full nå Jens? "Keep up the bad work" :nonod:

You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------

Skal vel ikke se bort i fra at kansje flere melder seg inn i KNBF , syns Syvert og KNBF har gjort en knall jobb her . Dem står jo på for at båtlivet skal bli bedre når det gjelder både avgifter andre ting . Etter at VP 21 har blitt bytta ut med et svært grønt beist nede i kjeller'n , så smilte Økosjefen fra øre til øre ikveld . Ikke lei meg jeg heller da , kan jo fort bruke di sparte diesel kronene til noe mer fornuftig til skuta . Har vel fort spart inn en radar idag vil jeg tru , og det gjør da ingen verdens ting . Har jo vært innom før idag , men sier det igjen jeg . Takk Syvert og KNBF og alle dere andre som sto på så det blei seier til slutt .

Kunne godt tenkt meg å komentert div innlegg her , men bortkasta tid det vel :wink: . God natt alle sammen .

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Jeg må erklære meg helt enig med Leading Edge her. Jeg tror ikke et øyeblikk på at regjeringen har snuddd på grunn av gode argumenter eller god jobbing fra båtfolket og deres organisasjoner. De har nok helle funnet ut at dette var et forhastet forslag som er praktisk vanskelig å gjennomføre og koster mer enn det smaker.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Fatter ikke hvordan dette lar seg gjøre i praksis jeg.

I grisgrente strøk i landet er det kun Marin Gass Olje beregnet på fiske/frakte flåten å få kjøpt !

Skal 90 % av småbåtflåten i landet begynne å bære Autodiesel i kanner eller ??

Skal 90 % av tankanleggene langs kysten installere egne tanker/pumper for Autodiesel + dyr og forurensende frakt på denne fordi at staten skal ta inn lusne 22 mill ekstra i avgifter !!

Har de tørna helt nå ! :confused:

Herregud det får da være grenser til tull.

Litt morsomt å dra frem mitt første innlegg i dieseldebattens hete.

Postet få timer etter at statsbudjettet ble lagt frem den 6/10.

Snakk om å treffe spikeren på hodet !

Var det noen som nevnte dårlige argumenter ?

Som en av de som har vært (og forsåvidt fremdeles er) for samme avgift for diesel og bensin, til lands og til vanns, vil jeg gjerne gratulere de som har arbeidet mot dette forslaget. Jeg blir alltid glad når engasjement og kunnskap vinner fram overfor politikere, også når det er ting jeg ikke er enig i.

Jeg forsøkte også å se på de argumentene som var mot avgiften i debatten her inne, og mener at det praktiske argumentet veier svært tungt. Siden jeg bor i Oslo hadde jeg ikke sett det aspektet og hvordan det ville slå ut i andre deler av landet selv. Det alene er nok et sterkt nok argument til ikke å innføre to ulike dieseltyper til sjøs.

Noen korte kommentarer til andre innlegg i debatten:

Godt politikerne så fornuften i alle argumentene våre.

Så får det heller være at noen motstandere har prøvd å sabotere aksjonen vår fra første stund.

Og ja, dette føles faktisk som en personlig seier også.

Jeg aner virkelig ikke hva det er snakk om her, men jeg skjønner at det første innlegget til Jolo ble slettet. Kan noen oppdatere meg på hva denne sabotasjen består i? Har noen drevet DOS mot nettsidene til KNBF? Har noen brutt seg inn i kontorene deres? Har de helt diesel i halsen på lederen slik at han ikke kunne uttale seg i media?

Er skuffet over vinlingen til TV2 om dieselavgiften. De viste en gedigen 60 foter og livet som "fiffen" bedriver. I stedet for å vise hvordan den gjevne mann i gata har det på sjøen. Man fikk følelsen av at de "rike" får så det monner i både hue og r...va.

Vel, det var vel den samme type skuffelse som var mitt utgangspunkt i mitt første innlegg. Dieselaksjonen brukte en tresnekke i på sin forside, de utgjør (dessverre) en stadig mindre andel av fritidsbåtflåten. Nå er vel heller ikke TV2s valg av illustrasjon (selv om det var en fin båt på en fin dag) representativ, men ifht båttype (plast vs tre, hekkagg vs. aksling, < 50 HK vs > 150HK, 5kn vs 20kn, < 5l/t vs > 20l/t osv) var de vel nærmere sannheten.

Slikt er jo vanlig i politisk kommunikasjon (som dieselaksjonen bedriver), men TV2 burde nok kanskje holdt seg for god til det.

Selv om jeg personlig synes det var et fornuftig forslag til avgift har jeg ingen problem med å glede meg med hver enkel båteier som nå jubler.

Bare så synd at Jolo med andre misstror oss som mener anerledes. Selv om vi gang på gang har prøvd å forklare at det ikke går på misunnelse har vi blitt avfeid og kanskje i Jolo sine øyne sabotert..

Men Jolo, jeg unner deg og alle andre en ekstra kald en i kveld uten å bli misunnelig - håper i alle fall det går inn :-)

:yesnod:

Dog, siden jeg er notorisk missunnelig, angstbitersk og ønsker alle andre alt vondt har jeg litt problem med å glede meg over at andre skal nyte en kald en, når jeg selv ikke kan. :rolleyes:

Og litt sprut i diskusjonene på BPL i en høstdvale, skader heller ikke. :wink:

Bare det ikke er sabotasje? :rolleyes:

Jeg må erklære meg helt enig med Leading Edge her. Jeg tror ikke et øyeblikk på at regjeringen har snuddd på grunn av gode argumenter eller god jobbing fra båtfolket og deres organisasjoner. De har nok helle funnet ut at dette var et forhastet forslag som er praktisk vanskelig å gjennomføre og koster mer enn det smaker.

Der tror jeg du tar feil, NilsPils. Den andre setningen din slår nemlig ihjel den første.

Politikk foregår ikke i et vakuum (selv om det av og til kan virke sånn). Hvis ikke KNBF og andre hadde FORTALT politikerne om hvilke problemer dette ville medføre, ville jo ikke politikerne sett det. Og hvis KNBF ikke hadde vist at de representerer mange folk hadde ikke politikerne hatt noen grunn til å ivareta disse motargumentene.

Slik fungerer heldigvis demokrati. All ære til KNBF og andre som har påvirket regjeringa/stortinget i denne saken.

Andreas

Litt morsomt å dra frem mitt første innlegg i dieseldebattens hete.

Postet få timer etter at statsbudjettet ble lagt frem den 6/10.

Snakk om å treffe spikeren på hodet !

Var det noen som nevnte dårlige argumenter ?

Imponerende!!!!

Dette burde helt klart kvalifisere til deltakelse i "Åndenes makt" på TV-Norge!

Nei du er nok ingen liten tosk!! :wink:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...