Jump to content

Dieselaksjonen: Dropper dieselavgiften

baatsman

Recommended Posts

Grattis til dere alle med dieselmotor :flag:

Men:

Lurer på hvor mange båter her til lands som har "grønne dieselmonstere i kjelleren" og hvor mange som fyller BENSIN på tanken ombord.... :rolleyes:

Har ikke sett at Syver & Co har gjordt noe særlig for siste kategori! (Som sikkert er i største antall!)EN ting at det finnes SVÆRT få steder med tappeanlegg for bensin i båthavner, en annen ting at de må BÆRE drivstoffet ombord!

Og HVORDAN får de så denne bensinen til båthavna? Fylle bagasjerommet på bilen med 10-liters sorte plastkanner? Eller ulovlige 30-liters landbrukskanner :eek: Det blir litt av et BÅL hvis noe slikt "tar fyr" på riksvegen!! :puke:

Men ut fra kostnadene på tankanlegg for bensin i båthavn, er jeg redd for at beskrevne situasjon for bensinbåtene dessverre vil fortsette! Fortsette vil også veiavgiften på båtbensinen :puke:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Godt poeng, Marwin!

Det er helt greit at dieselbunkrerne feirer den gode nyheten, men at enkelte her simpelthen oppfordrer til at denne unike muligheten for å belyse pågående urettferdighet ytterligere ikke skal benyttes, blir litt mye for meg. Hvor navlebeskuende går det egentlig an å bli?

Jeg begynner nesten å angre på mitt engasjement mot dieselavgiften.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Hvor naiv kan man bli ? At avgiften ikke ble innført, betyr ikke at vi må betale mindre avgift. Pengene må inn på en eller annen måte hvis det ikke gjøres noe med det offentliges pengeforbuk/innefektiviet. Jeg har full (mis-)tillit til at våre kjære rød/grønne politikere kommer opp med noe nytt og kreativt snart.

TMS

Hvor naiv kan man bli ?

Godt spørsmål. Prøvde å google gjentatte ganger på "naiv", men det står ingen tekst under bildet av Kristin Halvorsen, som kommer opp hver gang... :lol:

At avgiften ikke ble innført, betyr ikke at vi må betale mindre avgift.

Hm. I mitt hode betyr det at båtdiesel ikke er underlagt veiavgifter, mens bensin er det. Og såfremt 2+2 fortsatt = 4, betyr jo det at dieselbunkrerne betaler mindre avgift...? Jeg velger imidlertid heller å fokusere på at bensinfyllerne betaler MER, enn at dieselfyllerne betaler MINDRE.

Pengene må inn på en eller annen måte hvis det ikke gjøres noe med det offentliges pengeforbuk/innefektiviet. Jeg har full (mis-)tillit til at våre kjære rød/grønne politikere kommer opp med noe nytt og kreativt snart.

Tiltredes. Straks en GJENNOMFØRBAR avgift kan rettferdiggjøres, om enn aldri så vagt, banker de rødgrønne den gjennom. Det var jo det de gikk til valg på, og vant...

Nettopp derfor er det vel så viktig å arbeide for fjerning av avgifter som ikke kan rettferdiggjøres.

Og en slik avgift tror jeg vi belyser her og nå.

baatplassen.no

Lurer på hvor mange båter her til lands som har "grønne dieselmonstere i kjelleren" og hvor mange som fyller BENSIN på tanken ombord....

Du ser det Marvin, det er sånn at full avgift på bensin, det utgjør ikke noen trussel mot næringsliv og bosettning langs kysten. Det har heller ingen innvirkning på rekreasjon eller kystkultur.

Slik avgift på dieselolje tydeligvis gjør.

Du vil aldri få Dieselmotorbåtforbundet på banen her.

Tror det er mange syke mødre ute og går.

MILJØ er visst nevt i denne strengen :rolleyes:

Hva med NOX-utslipp fra diesel kontra bensin?? :blush: Større båter (fiske- og frakt-) skal vel betale en miljøavgift iflg. MoriaSoria... Rart at ikke samme avgift pålegges lystbåter :confused: Men de Rød-Grønne finner en utvei her også, skal dere se :headbang:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Nettopp derfor er det vel så viktig å arbeide for fjerning av avgifter som ikke kan rettferdiggjøres.

Hele diskusjonen om rettferdiggjøring av avgifter er i mitt hode litt søkt. Saken er den at staten trenger mer penger for å kompensere for egen sløsing og dårlig styring av offentlig sektor m.m. Rettferdiggjøring av avgifter handler stort sett om å sette et mest mulig "spiselig" navn på de enkelte avgifter. Alle avgifter havner i den store potten uansett. Ingens skal fortelle meg at ikke politikerne f.eks setter opp fotobokser uten og også krysse fingerene og håpe at flest mulig kjører litt for fort..... :-)

Redigert av TMS (see edit history)

TMS

Nox avgiften for fiskebåter og andre, er en litt annen sak.

Om jeg husker rett, skal det betales en avgift på 15 kr. pr. kilo Nox utslipp på motorer over 750 KW. ca. 1000 Hk.

Motorer og alle hjelpemotorer under 1000 Hk slipper avgift.

Det forventes at det innstalleres renseutstyr for Nox på sikt på flåten. Noe som medfører mindre utslipp og mindre avgift.

Tips i bransjen går på at regjeringen snur, eller modererer forslaget.

Redigert av jolo (see edit history)

Miljøargumenter faller døde til jorden på denne regjeringa. De favoriserer jo diesel på landjorda også.

Men ingen skal fortelle meg annet enn at det kun er for å selge mest mulig dieselbiler fremtil neste år, når det kommer NOx-avgift for dieselbiler også.

baatplassen.no

En ting er iallefall helt sikker.

Jeg har ALDRI i de årene jeg har vært medlem på båtplassen ( nesten siden starten ) opplevd maken til harsellering med personer, bruk av stygge kallenavn, negative omtaler av personer, samt sjikanøs og uhøvisk opptreden som i diskusjonene vedr. dieselavgifter. Jeg har merket meg at det er endel nicknavn som går igjen og igjen som verstingene i så måte.

Jeg blir regelrett flau og skamfull over måten enkelte farer frem på, mot sine meningsmotstandere.

For å sitere en mer kjent person en meg i løselige ordelag:

jeg er dødens uenig i dine argumenter, men jeg vil kjempe til min dødsdag for din rett til å fremføre de..

Suzuki

No boat needed..

For å sitere en mer kjent person en meg i løselige ordelag:

jeg er dødens uenig i dine argumenter, men jeg vil kjempe til min dødsdag for din rett til å fremføre de..

Suzuki

Det er jeg dødsens enig i.

Jeg har aldri sett noen prøve så de til grader å ødelegge en god aksjon med dårlige argumenter.

At det er mulig å legge ned så mye negativ energi på en avgift som ikke rammer en selv, er for meg ufattelig.

At det har blitt opphetet/overopphetet i denne saken er vel kanskje ikke så rart. At det har blitt brukt ord/utrykk som ikke burde vært brukt kan vel også kanskje forklares med hvordan enkelte innlegg har blitt utformet. Ikke at det er noen unskylding for å kalle noen for stygge ting, men som sagt en forklaring. Jeg tror at man ved å ha litt mer respekt for at dieselavgiftsaken ville ramme mange kunne unngått dette.

Diskuter på en ryddig måte med respekt for den andre parts meninger så går det som regel bra. Å tilsynelatende ha en likegyldig holdning til hva andre mener vil alltid skape uro.

Redigert av OLPI (see edit history)
En ting er iallefall helt sikker.

Jeg har ALDRI i de årene jeg har vært medlem på båtplassen ( nesten siden starten ) opplevd maken til harsellering med personer, bruk av stygge kallenavn, negative omtaler av personer, samt sjikanøs og uhøvisk opptreden som i diskusjonene vedr. dieselavgifter. Jeg har merket meg at det er endel nicknavn som går igjen og igjen som verstingene i så måte.

Jeg blir regelrett flau og skamfull over måten enkelte farer frem på, mot sine meningsmotstandere.

Suzuki

Har det virkelig blitt brukt så stygge ord?? Med unntak av kanskje et innlegg kan jeg ikke se det. Selv er du litt vell innvolvert i diskusjonen til at du bør pårope deg oppgaven som moralens vokter og slette innlegg. Kanskje burde du overlatt det til andre av båtplassen.no sine bakmenn som ikke selv var midt i kampens hete :nono:

Det viktigste her at argumentene vant frem og avgiften ble stoppet. Dette etter hva jeg kan se, til forargelse for noen av våre venner som liker å tørke laken når de er på fjorden. Håpet dere at dere skulle få fjorden for dere selv? :wink:

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Jeg har aldri slettet innlegg. Avgjørelser vedr. sletting av inlegg tas av Skipsraad, ikke av enkeltpersoner.

Og Ja, det har absolutt blitt brukt de ord det er referert til. I hvilken grad den ene eller andre er part i saken, er neppe interessant. Påenget er at språkbruken bør holdes på matta, ikke hvem som har rett.

Suzuki

No boat needed..

Er så inderlig enig i det du sier Suzuki.

Og Jolo, nå er dette andre tråden du hevder at noen har sabotert eller forsøkt ødelegge en aksjon.

Det er faktisk en del her på forumet som ikke var imot avgiften. Regner med at de, som meg, lurer på hvem du regner som sabotører.

Om du ikke har baller nok til å sette navn på sabotørene bør du holde hele sabotasjeteorien for deg selv.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...