Jump to content

Zinkanode forsvinner


Tommy007

Recommended Posts

Hei igjen,

Kanskje dynaplate er løsningen, hvor stor skal denne være? den bør vel kanskje monteres på akterspeieilet siden jeg har en "hurtigående" båt . Båten er av plast, Windy 9800.

Kobberrøret er koblet til tanken via en flens, kanskje jeg skulle lage en rørstump med flens i et annet materiale og så koble den til kobberrøret via en slangestump?

Jeg begynner å danne meg et bildet på hvordan dette henger sammen, takk for for gode tips

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Jeg vil gjerne oppfordre alle som har ett korrosjonsproblem eller intereesse av temaet å søke på "Electrolyse-Blokker". Her har vi tidligere diskutert dette emnet. For meg viser dette innlegget at her er mye synsing, litt salgsinteresser og endel påstander uten dekning.

 

Det som overasker meg fra tid til annen er at det virker som at om man bare mange nok gjentar noe mange nok ganger her, så blir det sannheter.

 

Jeg er klar over at Joerg gjerne vil ha solgt elecrolyseblokkene sine fremfor skilletrafo, og jeg har følgende spørsmål.

 

Hvorfor hevder du at skilletrafoer koster fra Kr.6000-Kr.10.000. Meg bekjent får du disse fra kr. 300 (om du har en enkel liten batterilader som eneste 230 volts forbruker i båt) til Kr. 3000 om du holder deg under 1100W. (Dette holder til varmtvansstang og batterilader). I de fleste båtene er det disse to enhetene som normalt skaper jordfeil og/eller galvanisk korrosjon. Disse trafene fåes kjøt hos ELFA

 

Du nevener at dette handler om liv og død. Ta ett tenkt feiltilfelle og dette kommer til å bli mer og mer vanlig etterhvert. Du har et landstrømsopplegg som er helt forskriftsmessig med jord og jordfeilbryter.

Nabobåten er nok ikke så nøye som du, så han har kappet jordledningen av en eller annen grunn (og det blir det fler av etterhvert). Grunnen kan være overlsag i varmtvannstank, men kona vil ha varmt vann, eller han skal begrense galvanisk korrosjon pga feil i nabobåten osv)

 

Det som faktisk skjer nå er at det vil gå en jordfeil fra nabobåten med feil inn via dine anoder og propellen og via ditt landstrømsystem tilbake på land. Er du så uheldig at kona di ligger i vannet og hun berører metalli din båt går strømmen gjennom henne :nono: og jordfeilbryteren din løser ikke ut

 

Dine elektrolyseblokker vil de være til hjelp her :nonod:

Vil skilleitrafo avhjelpe problemet :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hei igjen,

Kanskje dynaplate er løsningen, hvor stor skal denne være? den bør vel kanskje monteres på akterspeieilet siden jeg har en "hurtigående" båt . Båten er av plast, Windy 9800.

Kobberrøret er koblet til tanken via en flens, kanskje jeg skulle lage en rørstump med flens i et annet materiale og så koble den til kobberrøret via en slangestump?

Jeg begynner å danne meg et bildet på hvordan dette henger sammen, takk for for gode tips

 

Hvis du har flens, alså med gjennomgående bolter, kan du vurdere et isolasjonssett: Pakning i ikkeledende materiale, skiver i plastmateriale og plasthylser på utsiden av boltene. Dermed har du fikset det. Brukte mye av dette offshore. En av greiene der ute, var at når vi hadde isolert etter alle kunstens regler, kom elektrikerene og broet over isolasjonen med en solid jording. For slik skulle det være. Og alt var bortkastet.

 

Poenget med dynaplate'n er at den altid skal ligge under vann. Kjører du i plan, så vil vel effekten synke. Dynaplate, uansett størelse, vil jeg anta er stor nok. Jeg mener å huske at man skal ha en overflate på min. 1/2 kvadratmeter. Hvis du søker i databasen her, vil du finne eksakte verdier. Det har vært grundig belyst tidligere. Hulda er jernbåt, og tar det ikke så nøye. Derfor biter jeg meg ikke merke i slike saker. Fikser liksom mine egne problemer, og er ferdig med det. Det står nok av andre problemer i kø og venter på løsning. Båt er en evig kilde til stadig nye utfordringer. Det er noe av moroa.

Link to post
Share on other sites

Mange takk, JRK :yesnod:

Det som overasker meg fra tid til annen er at det virker som at om man bare mange nok gjentar noe mange nok ganger her, så blir det sannheter.

Ja, om det finnes det flere eksempler.....

 

Jeg er klar over at Joerg gjerne vil ha solgt elecrolyseblokkene sine fremfor skilletrafo, og jeg har følgende spørsmål.
Jeg sa ikke en "piep" om galvaniske isolatorer i hele den tråden her.

Forresten heller ikke på andre tråder siden lengre.

I tillegg må du ikke si noe slik høyt, ellers må jeg si at du ikke har spurt meg.

Alle som spørr meg, uten untak, får forklart begge to systemer og fordeler/ulempene av systemene.

Alle får anbefalingen for valg av transformatorløsningen, hvis verken penge/plass på båten/vekt eller andre omstendighetene spiller noen rolle.

Men så sant det dreier seg om beskyttelse bare i mot galvanisk tæring fra nabobåt/landstrømjording

så anbefaler jeg hovedsakelig en ZS30 (eller større, men det er skjelden).

Forresten, hvis man vil ha en optisk&akustisk varsling ved jordfeil så finnes det en kit fra Sterling også.

 

Hvorfor hevder du at skilletrafoer koster fra Kr.6000-Kr.10.000. Meg bekjent får du disse fra kr. 300 (om du har en enkel liten batterilader som eneste 230 volts forbruker i båt) til Kr. 3000 om du holder deg under 1100W. (Dette holder til varmtvansstang og batterilader). I de fleste båtene er det disse to enhetene som normalt skaper jordfeil og/eller galvanisk korrosjon. Disse trafene fåes kjøt hos ELFA

Det er riktig, man kan holde seg langt under 1100W, og selv jeg kan levere trafoer som er enda billigere.

Men det er ikke oppgaven min til å snakke om svakhetene av andre andre produkter,

helt spesiellt når ikke jeg står i konkurranse til kollegaene og produktene dems.

Hvis noen trenger en trafo og jeg må selge en slik, så selger jeg det jeg synes er riktig for kundene mine, men ikke bare "noe".

Hvis jeg selger noe så er dette driftssikkert av erfaring, egner seg til forholdene som finnes hos kundene mine,

og er produkter av ikke bare akseptabelt kvalitet i øyenblikk, men av utmerket bra kvalitet.

Forskjellen mellom trafo fra "Selger X" og det jeg tilbyr fra ikke-Sterling, men Philippi, må finnes ut selv.

Til å sammenligne disse produkter med "noe" blir sansynligvis tungvind for de fleste og jeg gidder ikke til å gjentar meg om og om igjen.

Kjøper man en fra Philippi så kan jeg rolig si "bra kjøpt", uansett om jeg har solgt den, eller en annen, hvis den er av riktig størrelsen også.

Dette er forresten også grunnen av at jeg ikke har solgt trafoer fra Sterling, selv om jeg legger hver gang penge til hvis jeg selger

enkle stykker fra Philippi til kundene mine i Norge.

Basta.

 

Men de færrste kjøper en trafo som er så svak, men etter vanlig behov.

Gjennomsnittlig normalt er minste mål 2000 til 3000W, fordi de fleste tenker en trinns lengre ved kjøp og tenker med det også

til daglig bruk av mikrobølge, føn, støvesuger, verktøy, stereo, ... m.m.,

Og dette skal drives alt sammentidig, fordi hun som er "på do med fønen i hendene" bryr seg ganske skjelden om han

som sitter kanskje med "varmluftpistolen i motorrommet".

Men heller ikke en skilletrafo skal drives permanent på høyest effekt, hvis den finnes.

 

Så forklar du meg noe:

a) hvorfor skal jeg si "ja og amen" til en skilletrafo og anbefale en som er for liten for "normalt liv" på båten?

b) skal jeg, bare pga. at noen ikke er enige med seg å investere mer penge, anbefale noe til kundene mine

det jeg ikke er overbevist? For penge ? :confused:

c) skal jeg anbefale en skilletrafo til løsning av en allminnelig elektrikproblem som egentlig

skal løses med feilsøking?

Anser du meg virkelig som en slik "pengejeger" og "fusker" :confused:

Kundene mine stoler på meg og dette kan de blind, fordi det er JEG som står helt på fronten, men ikke noen "pris"

og heller ikke "noen produsent/leverandør" som bare bytter varer hvis det gikk noe galt.

Vet du, hovedproblemet er at jeg gjerne ønsker å blir invitert til kaffe og kake, hvis jeg ser kundene mine senere en gang til,

men er livrett å se i øyene som ikke liker meg lengre.

Og man møtes alltid minst 2 ganger i livet.

 

Hvis du vil forstår meg, så må du tenke som jeg:

både en liten Fiat og en Mercedes kan kjøre en fra "A" til "B" og tibake.

Hva synes du at jeg ville anbefale når du forteller meg at du ofte må fram og tilbake?

Fra meg hører du bare "tenk først bare på kvalitet, deretter på komfort og deretter på prisen".

En litt større pris er ganske raske glemmt, hvis man får noe for penge som virker som det skal.

Noe som bare kan bråke, og der man ikke har en trygg følelse med, glemmer man aldri.

 

Forresten, hadde man jobbet i denne tiden det man skriver så mye, så hadde pengene for noe

bedre (eller prisforskjellen til noe bedre) vært fortjent allerede.

 

Du nevener at dette handler om liv og død. Ta ett tenkt feiltilfelle og dette kommer til å bli mer og mer vanlig etterhvert. Du har et landstrømsopplegg som er helt forskriftsmessig med jord og jordfeilbryter.

Nabobåten er nok ikke så nøye som du, så han har kappet jordledningen av en eller annen grunn (og det blir det fler av etterhvert). Grunnen kan være overlsag i varmtvannstank, men kona vil ha varmt vann, eller han skal begrense galvanisk korrosjon pga feil i nabobåten osv)

 

Det som faktisk skjer nå er at det vil gå en jordfeil fra nabobåten med feil inn via dine anoder og propellen og via ditt landstrømsystem tilbake på land. Er du så uheldig at kona di ligger i vannet og hun berører metalli din båt går strømmen gjennom henne :nono: og jordfeilbryteren din løser ikke ut.

 

Dine elektrolyseblokker vil de være til hjelp her :nonod:

Vil skilleitrafo avhjelpe problemet :yesnod:

 

?! ...hva for en argument.

Da skulle du lese hele temaet en gang til, fordi omvent blir det også en sko.

Hvis den situasjon oppstår så er det vel ikke bare "båten min" som dreper kona.

Men jeg kan garantere deg at en dynaplate gjør det samme, hvis det finnes feil på egen båt.

Og hvis du leser gjennom forumet her så finner du innlegg som forteller om opplevelser at

en dynaplate kan lokker seg på overflaten pga. groing.

Og hvis du reiser litt rund i spesiellt i Norge der det finnes utrolig mye liv i vannet,

da skal du titta litt på dynaplater so kan sees på land nå.

 

Hva synes du teoretisk som skjer hvis du :

a) leker "motstand" i en strømkrets og

b) har nesen på jordet utstyr, som er jordet via den dynaplaten som er lokket?

Jeg hjelper deg litt: i så fall blir du grillet, uten at jordfeilbryteren DIN reagerer.

Og dette på tross av skilletrafo og dynaplate.

Og den svømmende kona overlever, men dette har vi jo alle lest om at

barna og kvinner skal reddes først ! :lol:

(..hvorfor egentlig :confused: )

 

JRK.

Jeg sier bestemmt ikke at det er feil det du sa.

Men hvis du vil kaste lys på hele saken så må du åpne dette andre øye også.

Og pga. at det alltid finnes en ulempe for hvert fordel, krangler fagfolk ikke om "bedre",

men diskuterer om det som er ønsket i hvert eneste fall.

Perfekte løsninger finnes skjelden.

 

Og nå snakker vi igjen om "Zinkanoder som forsvinner" !

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hvordan veit jeg at dette er bra og iorden/godt nok ? Hadde båten oppe i krana for ca et par uker sia for å skjekke under , så anoder som så like fine ut etter en sesong på vannet
Er det egentlig et godt tegn - at anodene ser like fine ut etter et år i vannet?

 

Det er riktig, man kan holde seg langt under 1100W, og selv jeg kan levere trafoer som er enda billigere.

 

Skjønner at 1100 W ikke er allverden, men er dette en "ekte" skilletrafo og den ikke koster mer enn 300,- da er det vel verdt å montere en slik men man venter på ta den virkelige kostnaden med en med stor kapasitet?

Redigert av nordan family 27 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Joerg,

 

Jeg vil helst ikke starte noen diskusjon på alle punktene du starter eller besvarer.

Men jeg vil gjerne besvare noen av de

 

Du skriver

"Anser du meg virkelig som en slik "pengejeger" og "fusker""

 

Nei, Joerg, jeg oppfatter deg aldeles ikke slik. Du har masse kunnskap og gode produkter og fremfor alt fremstår du her på båtplassen som en som ønsker å hjelpe, og det er jeg helt sikker på at du gjør i jobben din også :yesnod:

 

Men, av og til føler jeg at du ikke har helt oversikt når du diskuterer her. Det kan virke som at du sluker ting fra leverandør arkivet ditt litt for rått. Det finnes som regel flere kilder som gir et litt mer nyansert bilde av "virkeligheten". Selv ser jeg litt av det samme der vi bruker leverandører på EMC (electromagnetic compability) og ESD (Electrostatic discharge). En annen kilde til misforståelse kan være språkformen din.

 

Det som kan være en god regel når man diskutere er å være mer klar på hva man vet er rett og når man antar noe. :wink:

Link to post
Share on other sites

Er det egentlig et godt tegn - at anodene ser like fine ut etter et år i vannet?

Egentlig ikke, i alle fall ikke på saltvann.

Noe tærer vanligvis alltids (må ikke uansett) og man skulle sjekke hele skroget og alle deler meget nøyaktig.

Skjønner at 1100 W ikke er allverden, men er dette en "ekte" skilletrafo og den ikke koster mer enn 300,- da er det vel verdt å montere en slik men man venter på ta den virkelige kostnaden med en med stor kapasitet?

Den gamle en gang til: "man få det man betaler for".

Tenk deg hva du kan forvente til kr. 300,- når både frakten, fortjenest av bare en forhandler og momsen er fratrukket prisen.

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Et litt "rart" spørsmål:

 

Jeg skal montere Dynaplate Giant (300 x 75 x 12.5 mm) og lurer på (pris £ 113,-):

 

1. Hvilke argumenter taler mot slik jordingsplate?

 

2. Hva er den mest hensiktsmessige tilkoblingen (jeg har av omtale sett at Dynaplaten er effektiv for optimalisering av VHF, Radar, AIS, NAVTEX og annet signalmottak). Jeg har dieselaggregat ombord. Har forstått at noen kobler Dynaplaten til jord på dieselaggregatet - er det klokt?

Link to post
Share on other sites

Er det egentlig et godt tegn - at anodene ser like fine ut etter et år i vannet?

 

Jeg skal ta filosofien et lite skritt videre. At anoden ikke tæres i det hele tatt, betyr at den er uvirksom. Uvirksomheten kan skyldes at den ikke har noe å beskytte, eller at den er av så dårlig kvalitet at den er for edel, altså ligger for høyt i spenningsrekka, eller at den utvikler et oksidskikt som er for sterkt (for å uttrykke det på den måten).

 

Første sjekk for deg er: 1) Har anoden noe å beskytte. 2) Har anoden en elektrisk god kontakt med det den er ment å beskytte. Hvis 'Ja' på begge, skift anode, helst til et annet fabrikat såfremt den anoden du bruker ikke er originalanode, eller at du er sikker på at den anoden du bruker er av god kvalitet.

 

Hulda slet ikke skroganoder de to første årene i sjøen. Grunnen var at malinglaget var så komplett at de hadde ikke noe å beskytte. Altså 'Ja' på begge. Så ødela jeg malingen ved feil jording i f.b. med sveising. Nå tæres anodene i bra fart. Her er både tæring og ikke-tæring helt normalt.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil helst ikke starte noen diskusjon på alle punktene du starter eller besvarer.

Men jeg vil gjerne besvare noen av de

 

 

Men, av og til føler jeg at du ikke har helt oversikt når du diskuterer her. Det kan virke som at du sluker ting fra leverandør arkivet ditt litt for rått. Det finnes som regel flere kilder som gir et litt mer nyansert bilde av "virkeligheten". Selv ser jeg litt av det samme der vi bruker leverandører på EMC (electromagnetic compability) og ESD (Electrostatic discharge). En annen kilde til misforståelse kan være språkformen din.

 

Det som kan være en god regel når man diskutere er å være mer klar på hva man vet er rett og når man antar noe. :wink:

Ditt poeng nr. 1 ønsker heller ikke jeg, fordi det ville kanskje gå veldig langt.

Poenget nr. 2 er jeg en god stykke enig med deg.

Men jeg slukker ikke det som leverandørene forteller, men selger hovedsakelig av egen erfaring.

Det er ikke skjelden at jeg nekter å selge produkter pga. at enten jeg har hørt om problemer,

eller jeg vet ikke noe om produktet.

Vennligst husk både at jeg har fingeren på pulsen i halv europa og jeg vet hvor jeg må spørre,

hvis jeg enten mangler informasjoner eller er usikkert på noe.

Og dette skjer ofte, men hvorfor har man venner som er "enda bedre" ?

Det er heller ikke skjelden at jeg får tipser om problemer som har oppstått pga. det,

før overhodet produsentene vet om noe.

Så synes jeg egentlig at jeg er både ganske nøye og oppdatert ut av det praktiske livet,

også uten å høre bare på produsentene.

Ellers kan du antar at jeg enten si i fra, eller slutte å selge, skulle det være omvent.

Ang. EMC og ESD kan jeg ikke bryr meg om, fordi dette er grunnlag for at produktene overhodet får tillatelse for salg i Europa.

 

Til siste settningen din kan jeg bare si at ikke jeg "dikter" noe om egenskapene av produkter.

Heller forteller jeg ikke om en annen bruksmåte enn produktene er beregnet for.

Til å forklare dette med vår eksempel som er aktuellt her:

jeg forteller ikke at en galvanisk isolator beskytter noen mot elektrisk slag.

Omvent vil mange gjerne høre om en uttale at enten en galv. isolator eller en trafo er beste

valg i å beskytte i mot alle farene.

Dette stemmer ikke, går ikke og slikt uttaler ikke jeg.

 

Det samme gjelder også om mange andre produkter, som ladere, lim, regulatorer, invertere m.m.

 

Hvis halvparten av alle diskusjonene ville være redusert på det hva en produkt er angitt for,

så ville det ikke ha oppstått så mange diskusjoner med slutt-resultatet "forvirrende, pga. mange uklare uttaler."

Antakelser leser man vel relativt skjelden i mine innlegg og i tillegg er det også jeg som av og til

bremser "fantasiutbrudd" av noen få diskusjonsdeltakere og som minner om å se på hovedsaken igjen.

 

Og til sist ( og med humør igjen :smiley: )

Språkbruket mitt er fremdeles sikkert ikke bra og noen ganger dårlig å forstå.

Derfor skriver jeg jo så lite, ellers ville jeg diskutere om mange andre saker og ting også.

Man har jo samlet litt av erfaring i livet og så aner du sikker hva "du" slipper per i dag :cool:

 

Men jeg lærer og lever i håp at man spørr en gang til, hvis noen er interessert i noe mer

og/eller når noe ha vært helt uforståelig fra meg.

I alle fall kan og kunne jeg aldri holde kjeften, så lenge jeg synes at noe ikke er riktig.

 

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Et litt "rart" spørsmål:

 

Jeg skal montere Dynaplate Giant (300 x 75 x 12.5 mm) og lurer på (pris £ 113,-):

 

1. Hvilke argumenter taler mot slik jordingsplate?

 

2. Hva er den mest hensiktsmessige tilkoblingen (jeg har av omtale sett at Dynaplaten er effektiv for optimalisering av VHF, Radar, AIS, NAVTEX og annet signalmottak). Jeg har dieselaggregat ombord. Har forstått at noen kobler Dynaplaten til jord på dieselaggregatet - er det klokt?

 

Hulda går med de samme funderinger. I utgangspunktet tror jeg at Dynaplate uansett størrelse er stor nok. Nå har jeg bare en av dubedittene dine, nemlig VHF. Fluksen i antenna setter opp en vekselstrøm som jeg jorder rett i stålskroget, bort med den.

 

220 V aggeregatet skal ikke jordes i skroget, men i en isolert Dynaplate, er i hvert fall funderingen. Det som taler imot er at jeg hater å bore hull i båten. Mulig at jeg stoler på at anodene gir nok areale for å tjene som lokal jord.

 

I ditt tilfelle tror jeg at jeg ville valgt separate dynaplater for instrument- og annen lokal jord.

 

Å splitte dynaplatene har også en annen fordel. Hvis dynaplaten blir spenningsførende med likespenning (+) vil den begynne danne kalkbelegg, gro og passiviseres. I så fall slipper du å sjekke alle dubedittene, kanskje feilen ligger i vanntanken.

Link to post
Share on other sites

Hulda nevner separate jordingsplater for instrumenter og annen jord.

 

Jeg har enda ikke oversikt over det elektriske anlegget i båten, men det kan synes som om all minus kobles sammen når alt elektrisk utstyr er tilkoblet.

 

Eksempelvis er jord for alle battereiene sammenkoblet, selv om batteribankene er adskilte med batteri-isolator på pluss-siden.

 

Hvordan går man frem - i prinsippet - for å ha separate jordplater, og er dette mulig når det rundt hele båten ligger en god elktrolytt?

Link to post
Share on other sites

Det er ganske mange ting jeg må ha inn med dråpeteller:

 

betyr dette at jeg kan montere to dynaplater i akterkant av og under skroget og anvende den ene som felles jord for endel av det elektroniske utstyret som AIS, radar, Navtex, VHF, radio og TV,

 

mens den andre dynaplaten kobles til dieselgeneratoren som leverer 220 volt?

 

 

Jeg har fabrikkmontert navigasjonsutstyr ombord (Raymarine E-serie med en "hel del ekstrautstyr") og mener at jeg har felles forbindelse mellom NMEA minus på utstyret (som bl.a. kan sende signaler til kartplotter og radar) og hoved-minus i båten.

 

VHF får posisjonssignaler fra Raymarine E-systemet, og jeg mener at jeg også på VHFen har minus-kobling opp mot felles jord.

 

Kan jeg likevel anta at jording av VHF antenne mot den ene Dynaplaten gir bedret signalforhold for VHFen?

 

Igjen skal en antenne-splitter sende signal til AIS-mottageren.

 

Vil prosjekt Dynaplate ha noe for seg hos meg?

Link to post
Share on other sites

Vil prosjekt Dynaplate ha noe for seg hos meg?

 

Antennejord ville jeg skilt fra annen jord. Hos meg kliner jeg den rett i skroget i og med at det er vekselstrøm og liten amp., dessuten foreløpig kun VHF. Videre utbygging i den retningen avhenger av Admiralens velsignelse, og den sitter ganske langt inne for tiden. Etter snart 40 års ekteskap, og kun en eneste minimal grunnstøting for 25 år siden, har hun vel kommet til at 'jeg vet hvor jeg er'. Rent navigasjonsmessig. Økonomisk er en annen sak.

 

Likestrøm fra batteriene har ikke noe ut i sjøen å gjøre i det hele tatt. Ut fra ideen om at strømmen er lat og tar letteste veien, har jeg lagt opp en formiddabel behagelig jordingsløyfe for elektronene. Når jeg forlater båten, bryter av, og forbindelsen mellom batteripakker og motor er brutt. Dette gjelder også alle motorinstrumenter. Null vandring av elektroner.

 

Jording av landstrøm (lokaljord) blåser jeg i, fordi jeg ikke kommer til å lage fast landstrøm ombord. Provisorisk opplegg av varig karakter er mitt motto. Ingen forbindelse til skroget. Kun lader, varme og nå under byggingen er det et par lysstofrør. Hele greia går til landjord ved feil.

 

Men, jeg har 8 kW 220 volt som skal spinne rundt inni båten. Den jordingen der skal på egen jordingsplate (lokaljording) mot sjø. Det betyr at aggeregatets generator jordes rett til lokaljord. Jordingsplate under båten.

 

For ditt vedkommende ville jeg hatt en Dynaplate for lokaljord til generatoren. Om jeg hadde slengt inn antennejorden på samme Dynaplate er et spørsmål jeg ikke tar stilling til i og med at jeg ikke har problematikken. Uansett skulle det ikke være nødvendig med 'en hel Dynaplate' for antennejord. Og hvis jeg skulle fått en jordfeil på generatoren, ville jeg ikke like å pøse flere ti-talls volt inn i antennejorden. Hvis begge er koplet til samme Dynaplate. Fremdeles vil elektronene gå letteste veien.

 

Hadde jeg vært deg, ville jeg hatt en aggeregatjord separert fra (antenne)dubedittjord. Altså ville jeg satt inn to av de minste Dynaplate'ne. Hvis jeg var deg og du har fast landstrøm, og det ikke er montert skilletrafo, ville jeg kuttet landstrømjord og koplet båtens landstrømjord inn på aggeregatjord. Altså to stk 220 volt systemer på samme Dynaplate. Nå skal det med styrke uttrykes at Hulda ikke er elektriker, men jeg hater å få støt.

Link to post
Share on other sites

Et dumt spørsmål for å skjønne litt mer (håper jeg):

Dersom man ikke har problem med galvanisk tæring, og så setter på zinkanode på et syrefast trimplan. Zinkandoen tærer da opp.

Q1: Dette skjer vel på grunn av at syrefast og zink ligger så langt fra hverandre i spenningsrekken? Slik at zinken "ofrer" seg for syrefast.

Q2: Har jeg nå innført et problem, som i seg selv er unødvendig?

 

:-) Sverre

Link to post
Share on other sites

.

Q1: Dette skjer vel på grunn av at syrefast og zink ligger så langt fra hverandre i spenningsrekken? Slik at zinken "ofrer" seg for syrefast.

Q2: Har jeg nå innført et problem, som i seg selv er unødvendig?

 

Q1: Ja, det er korrekt.

Q2: Nei, det er ikke korrekt. Syrefast (AISI 316 (forskjellige varianter)) er utsatt for tildekkingskorrosjon, spenningskorrosjon, fretting corrosion, pitting corrosion. Husker ikke den norske betegnelsen på de to siste. Sink hjelper og/eller forhindrer disse tilstandene.

Link to post
Share on other sites

Har nå mottatt Dynaplate via TNT fra Suffolk.

 

Forsendelsen gikk utolig raskt - bare 2 - 3 dager.

 

Så nå er det viktig å få gode råd om montering.

 

Den fysiske monteringen er godt beskrevet i manualen.

 

Tilkobling til elektrisk utstytr om bord er mindre delatjert beskrevet.

 

Mottar derfor faglige råd.

Link to post
Share on other sites

Det finnes kompetanse innen marine korrosjon i Norge med et svært høyt internasjonalt nivå.

Selv har jeg drevet med dette i flere år og har lært opp tre personer i Norge de tre siste årene. Til sammen har jeg og mine samarbeidspartnere kontrollmålt ca 4500 båter.

 

Personene med denne kunnskapen finnes i Oslo, Kristiansand og Stavanger. Jeg betjener resten av landet.

 

Ole Petter

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...