Jon-Kåre Svart 22.Februar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Februar.2007 Anbefaler deg først å bare fjerne alt som ikke skal være med for maritimt bruk, servopumpe Når jeg fjerner servopumpen kan det da være mulig å koble sjøvannspumpen direkte her eller vil det føre til at den leverer for lite vann, jeg forstår det slik på andre at dette vil føre til at pumpen bare får halvparten av omdreiningene iforhold til om jeg setter på en ekstra reimskive. NOEN KOMMENTARER?? Det ser for meg ut til at det er en oljekjøler montert på motoren som blir avkjølt via motorens kjølevann. Noen formeninger om at dette vil være tilstrekkelig og i båt?? Vil det eventuelt være bedre å koble denne direkte til sjøvann?? Eller er det absolutt mest fornuftig å kjøpe en ny oljekjøler?? Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 23.Februar.2007 Del på Facebook Svart 23.Februar.2007 Har du bilde av innfestning av servo. Det viktigste er at du får rett utveksling mellom veivaksel og sjøvannspumpe og får nok turtall på pumpa. Når det gjelder oljekjøling, valgte jeg på Nissan'en å bruke den orginale kjøleren som kjøler med motorens eget kjølevann. Funket bra det. Monterte på egen oljetemp måler for være på den helt sikre siden. Olje tempen steg aldri over 95 grader. Du må under ingen omstendighet kjøre saltvann inn på den eksisterende oljekjøleren, den vil det tære hull i ganske fort. Du kan selvsagt montere en Bowman eller tilsvarende oljekjøler i tillegg men det er sannsynligvis ikke nødvendig. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
Jon-Kåre Svart 23.Februar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Februar.2007 Høres bra ut med oljekjøleren. Har ikke plukket dette av enda men hele greia må flyttes iallefall da det ikke kan stå der det står. Når det gjelder sjøvanns pumpen så må det enten gå med at akslingen på denne går rett inn der som servopumpen står idag (ombygging på akslingen som idag har reimhjul) eller så må den på reimhjul. Hvordan jeg skal forandre utvekslingen mellom pumpen og der den blir montert inn går utover min fatte emne Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 23.Februar.2007 Del på Facebook Svart 23.Februar.2007 Kjenner ikke motoren din så jeg ser ikke for meg hvordan servoen drives. Ville nok satt på remhjul på sjøvannspumpa og ned reim på tilsvarende hjul på veiva. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
Jon-Kåre Svart 23.Februar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Februar.2007 Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 23.Februar.2007 Del på Facebook Svart 23.Februar.2007 (redigert) Det hadde jo vært veldig greit å ha kjøling selv om viftereima skulle ryke da, så sånn sett er nok dette en god ide. Spørsmålet er vel hvor stort turtall du får på pumpa på denne måten da. Hvis dette drevet går direkte på kamakselen så har du halvparten av turtallet på veivakslingen. Men det kan jo være at denne går på et eget drev på registeret, og derfor har en annen utveksling. Prøv å sette et merke på veiven og på drevet denne skal inn på, og sveive motoren rundt en omgang. Da vil du se hvilket utvekslingsforhold du har på dette uttaket. Redigert 23.Februar.2007 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Jens_P Svart 23.Februar.2007 Del på Facebook Svart 23.Februar.2007 På gamle Perkins'en min satt sjøvannspumpa på samme aksling som innsprøytningspumpa, d.v.s. at den gikk med halvt turtall av veiv. Pumpa var da dimmensjonert for dette fra fabrikk. Forbindelse til aksling var en form for klo-kobling. Grei løsning for drift av pumpa, forutsatt at den gir nok vann. Skal du kjøpe ny pumpe er ikke vannmengde noe problem. Tilgjengelighet for impellerskifte når motoren er montert ombord kan være greit å tenke over før du velger plassering. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post Share on other sites More sharing options...
Jon-Kåre Svart 23.Februar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Februar.2007 Det hadde jo vært veldig greit å ha kjøling selv om viftereima skulle ryke da, så sånn sett er nok dette en god ide. Spørsmålet er vel hvor stort turtall du får på pumpa på denne måten da. Hvis dette drevet går direkte på kamakselen så har du halvparten av turtallet på veivakslingen. Men det kan jo være at denne går på et eget drev på registeret, og derfor har en annen utveksling. Prøv å sette et merke på veiven og på drevet denne skal inn på, og sveive motoren rundt en omgang. Da vil du se hvilket utvekslingsforhold du har på dette uttaket. Det snurrer rundt 3/4 på en omdreining på motoren, men så blir jo det store spørsmålet om pumpen leverer nok vann?? På gamle Perkins'en min satt sjøvannspumpa på samme aksling som innsprøytningspumpa, d.v.s. at den gikk med halvt turtall av veiv. Pumpa var da dimmensjonert for dette fra fabrikk. Forbindelse til aksling var en form for klo-kobling. Grei løsning for drift av pumpa, forutsatt at den gir nok vann. Skal du kjøpe ny pumpe er ikke vannmengde noe problem. Tilgjengelighet for impellerskifte når motoren er montert ombord kan være greit å tenke over før du velger plassering. Impeller skifte vil gå greit uansett løsning. Må jeg ha reimskive må jeg lage egen brakket i motorrommet for denne da jeg ikke finner plass på selve motoren. Det er klokobling der servo pumpen har hvert Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post Share on other sites More sharing options...
Jon-Kåre Svart 23.Februar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Februar.2007 Er det noen som har demontert en oljekjøler på en slik motor. Greier ikke å få den løs Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post Share on other sites More sharing options...
Jon-Kåre Svart 23.Februar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Februar.2007 En telefon til Iveco norge hjalp. Den var festet med senterskruen som man skrur oljefilteret fast på. Umbrako sor inni den Men noe verksted manuall kunne de desverre ikke skaffe Noen som har peiling på hvor jeg kan skaffe dette. Kunne alltids få kopiere de sidene jeg trengte men det blir langt å kjøre 100mil for dette Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post Share on other sites More sharing options...
horg Svart 24.Februar.2007 Del på Facebook Svart 24.Februar.2007 prøv her Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jon-Kåre Svart 24.Februar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Februar.2007 Takk for link, jeg har foreløpig lagt til siden i favoritter mens jeg får tenkt på om jeg gjør noen nytte av den på fransk. Desverre så ser det ut til at det er eneste språket den leveres på. Og fransken min er absolutt 0. Mener smme motoren blir brukt i Fiat. Heter den og Daily montro Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post Share on other sites More sharing options...
Jon-Kåre Svart 25.Februar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Februar.2007 (redigert) Her er jeg klar til å borre ut hull for nye skruer for feste av demper platen Og her har jeg fått i de 2 første skruene så da er det tilbake til søyleborremaskinen for å borre hull til de 4 neste. Starter med 8mm borr slik at jeg fr et senter hull før jeg borrer med 6,5 som så gjenges opp Redigert 25.Februar.2007 av Jon-Kåre (see edit history) Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post Share on other sites More sharing options...
Jon-Kåre Svart 25.Februar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Februar.2007 (redigert) Da var alle skruene for feste av demperplate i svinghjul på plass Svinghjul og demperplate montert tilbake på motoren Da er sjøvannspumpen neste prosjekt men her mangler jeg rette borret for å få tillpasset klokoblingen så den må vente til tidligst imorgen Redigert 25.Februar.2007 av Jon-Kåre (see edit history) Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 25.Februar.2007 Del på Facebook Svart 25.Februar.2007 Ser jo spennende ut dette. Hvilken metode brukte du for å sentrere dempeplaten 100%? Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
Jon-Kåre Svart 25.Februar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Februar.2007 Jeg brukte et digitalt skyvelære og målte avstanden ut til kanten med dette. Der er og tre stk pinner som kommer ut utenfor demperplaten så jeg kontrolerte også avstanden til disse. Helt sikker på at det ble 99,9999% rett. Hvis det går å få det så rett da. ettere en jeg har det nå greier jeg uansett ikke å få det Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post Share on other sites More sharing options...
Sven Erling Svart 25.Februar.2007 Del på Facebook Svart 25.Februar.2007 Hva med å ha spent det opp i en dreiebenk først? Da blir det jo senterert. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jon-Kåre Svart 25.Februar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Februar.2007 Har dreibenk men tror ikke dette går inn der. Ikke skjønne jeg hvordan jeg skulle gått fremm heller Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post Share on other sites More sharing options...
Jon-Kåre Svart 25.Februar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Februar.2007 (redigert) Platen til venstre som er tegnet på er en stålplate med 7mm tykkelse, til høyre ser man bakdelen av kåpen. Tanken er å skære bort dert som er tegnet slik at stålplaten passer på motoren og man får festet denne i alle tilgjengelige skruhull. Den flensen som er rundt kåpen skal det legges en cirka 2 cm alu plate på høykant rundt for å få rette avstanden mellom motor og kåpe. Egnet list legges mellom stålplaten og kåpen for å unngå kontakten mellom stål og aluminium og kåpen festes til stålplaten med nødvendige gjenomgangsskruer. Ser dette ut som en farbar vei eller er det noen som har andre tanker rundt dette Redigert 21.Mars.2010 av Ingar (see edit history) Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post Share on other sites More sharing options...
power Svart 25.Februar.2007 Del på Facebook Svart 25.Februar.2007 (redigert) Tror du bør bruke noe som er litt tykkere til adapterplate ? Her er Bastard sin plate . Redigert 25.Februar.2007 av power (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
power Svart 25.Februar.2007 Del på Facebook Svart 25.Februar.2007 (redigert) Har dreibenk men tror ikke dette går inn der. Ikke skjønne jeg hvordan jeg skulle gått fremm heller Du får dreie en hyllse / adapter slik att du får festa svinghjulet i dreibenken også fester du fleksplata i den andre enden . Hvis du ikke får alt 100% rett så kommer du til og ta livet av fleksplata rimelig fort evt gearkassa. Redigert 25.Februar.2007 av power (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jon-Kåre Svart 25.Februar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Februar.2007 Tror du bør bruke noe som er litt tykkere til adapterplate ? Her er Bastart sin plate . Mener du at den vil bli for svak? Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post Share on other sites More sharing options...
Hans-Petter Svart 25.Februar.2007 Del på Facebook Svart 25.Februar.2007 du kan ring gunnar på bergen lystbåtservice han har marinisert iveco og toyota motorer tidligere,han kan sikkert hjelpe (han har mye deler liggene på verkstedet) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
power Svart 25.Februar.2007 Del på Facebook Svart 25.Februar.2007 (redigert) Mener du at den vil bli for svak? Ja , du bør legge deg ett sted mellom 16-20mm på adapterplata. Har du målt avstandenen mellom motor og gearkasse ? Dette må stemme slik att gearkassa ikke butter i veiva når du skal sette dette sammen. Redigert 25.Februar.2007 av power (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jon-Kåre Svart 25.Februar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Februar.2007 Hmmm. Har et mellom rom etter at svinghjulshuset er satt på plass på mellom 2-3 cm Usikker på dette da jeg ikke har hatt fremme tommestokken og målt. Trodde den plata på 7mm var rikelig jeg, det er jo ikke rare greierne som henger fritt uten anslag. I tilegg blir jo svinghjulshuset skrudd fast i denne med x antall skruer slik at stivheten til denne skulle og komme inn i "regnestykket" Det jeg skrev lengre opp om en alu plate på cirka 2cm som skulle ligge mellom kunne jeg vel heller kalt for en foringsring. hmmmm Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.