Jump to content

Marinisering av en Iveco 2,5 TD


Jon-Kåre

Recommended Posts

Anbefaler deg først å bare fjerne alt som ikke skal være med for maritimt bruk, servopumpe

Når jeg fjerner servopumpen kan det da være mulig å koble sjøvannspumpen direkte her eller vil det føre til at den leverer for lite vann, jeg forstår det slik på andre at dette vil føre til at pumpen bare får halvparten av omdreiningene iforhold til om jeg setter på en ekstra reimskive. NOEN KOMMENTARER??

 

Det ser for meg ut til at det er en oljekjøler montert på motoren som blir avkjølt via motorens kjølevann. Noen formeninger om at dette vil være tilstrekkelig og i båt?? Vil det eventuelt være bedre å koble denne direkte til sjøvann?? Eller er det absolutt mest fornuftig å kjøpe en ny oljekjøler??

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Har du bilde av innfestning av servo. Det viktigste er at du får rett utveksling mellom veivaksel og sjøvannspumpe og får nok turtall på pumpa.

 

Når det gjelder oljekjøling, valgte jeg på Nissan'en å bruke den orginale kjøleren som kjøler med motorens eget kjølevann. Funket bra det. Monterte på egen oljetemp måler for være på den helt sikre siden. Olje tempen steg aldri over 95 grader. Du må under ingen omstendighet kjøre saltvann inn på den eksisterende oljekjøleren, den vil det tære hull i ganske fort. Du kan selvsagt montere en Bowman eller tilsvarende oljekjøler i tillegg men det er sannsynligvis ikke nødvendig.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Høres bra ut med oljekjøleren. Har ikke plukket dette av enda men hele greia må flyttes iallefall da det ikke kan stå der det står.

 

Når det gjelder sjøvanns pumpen så må det enten gå med at akslingen på denne går rett inn der som servopumpen står idag (ombygging på akslingen som idag har reimhjul) eller så må den på reimhjul. Hvordan jeg skal forandre utvekslingen mellom pumpen og der den blir montert inn går utover min fatte emne :blush:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

montering_pumpe_jpg.JPG

 

pumpe_hjul_jpg.JPG

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Det hadde jo vært veldig greit å ha kjøling selv om viftereima skulle ryke da, så sånn sett er nok dette en god ide. Spørsmålet er vel hvor stort turtall du får på pumpa på denne måten da. Hvis dette drevet går direkte på kamakselen så har du halvparten av turtallet på veivakslingen. Men det kan jo være at denne går på et eget drev på registeret, og derfor har en annen utveksling. Prøv å sette et merke på veiven og på drevet denne skal inn på, og sveive motoren rundt en omgang. Da vil du se hvilket utvekslingsforhold du har på dette uttaket.

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

På gamle Perkins'en min satt sjøvannspumpa på samme aksling som innsprøytningspumpa, d.v.s. at den gikk med halvt turtall av veiv. Pumpa var da dimmensjonert for dette fra fabrikk. Forbindelse til aksling var en form for klo-kobling.

 

Grei løsning for drift av pumpa, forutsatt at den gir nok vann. Skal du kjøpe ny pumpe er ikke vannmengde noe problem. Tilgjengelighet for impellerskifte når motoren er montert ombord kan være greit å tenke over før du velger plassering.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det hadde jo vært veldig greit å ha kjøling selv om viftereima skulle ryke da, så sånn sett er nok dette en god ide. Spørsmålet er vel hvor stort turtall du får på pumpa på denne måten da. Hvis dette drevet går direkte på kamakselen så har du halvparten av turtallet på veivakslingen. Men det kan jo være at denne går på et eget drev på registeret, og derfor har en annen utveksling. Prøv å sette et merke på veiven og på drevet denne skal inn på, og sveive motoren rundt en omgang. Da vil du se hvilket utvekslingsforhold du har på dette uttaket.

 

Det snurrer rundt 3/4 på en omdreining på motoren, men så blir jo det store spørsmålet om pumpen leverer nok vann??

 

På gamle Perkins'en min satt sjøvannspumpa på samme aksling som innsprøytningspumpa, d.v.s. at den gikk med halvt turtall av veiv. Pumpa var da dimmensjonert for dette fra fabrikk. Forbindelse til aksling var en form for klo-kobling.

 

Grei løsning for drift av pumpa, forutsatt at den gir nok vann. Skal du kjøpe ny pumpe er ikke vannmengde noe problem. Tilgjengelighet for impellerskifte når motoren er montert ombord kan være greit å tenke over før du velger plassering.

 

Impeller skifte vil gå greit uansett løsning. Må jeg ha reimskive må jeg lage egen brakket i motorrommet for denne da jeg ikke finner plass på selve motoren. Det er klokobling der servo pumpen har hvert

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Er det noen som har demontert en oljekjøler på en slik motor. Greier ikke å få den løs :headbang::headbang:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

En telefon til Iveco norge hjalp. Den var festet med senterskruen som man skrur oljefilteret fast på. Umbrako sor inni den :yesnod: Men noe verksted manuall kunne de desverre ikke skaffe :nonod: Noen som har peiling på hvor jeg kan skaffe dette. Kunne alltids få kopiere de sidene jeg trengte men det blir langt å kjøre 100mil for dette

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Takk for link, jeg har foreløpig lagt til siden i favoritter mens jeg får tenkt på om jeg gjør noen nytte av den på fransk. Desverre så ser det ut til at det er eneste språket den leveres på. Og fransken min er absolutt 0.

 

Mener smme motoren blir brukt i Fiat. Heter den og Daily montro :confused:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Her er jeg klar til å borre ut hull for nye skruer for feste av demper platen

 

Fester_dempeplate_1_jpg.JPG

 

Og her har jeg fått i de 2 første skruene så da er det tilbake til søyleborremaskinen for å borre hull til de 4 neste.

Starter med 8mm borr slik at jeg fr et senter hull før jeg borrer med 6,5 som så gjenges opp

 

Festet_demper_plate_2_skruer_jpg.JPG

Redigert av Jon-Kåre (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Da var alle skruene for feste av demperplate i svinghjul på plass

 

alle_skruer_i_demperplate_jpg.JPG

 

Svinghjul og demperplate montert tilbake på motoren

 

demperplate_og_svinghjul_paa_plass_paa_motoren_jpg.JPG

 

Da er sjøvannspumpen neste prosjekt men her mangler jeg rette borret for å få tillpasset klokoblingen så den må vente til tidligst imorgen

Redigert av Jon-Kåre (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Jeg brukte et digitalt skyvelære og målte avstanden ut til kanten med dette. Der er og tre stk pinner som kommer ut utenfor demperplaten så jeg kontrolerte også avstanden til disse. Helt sikker på at det ble 99,9999% rett. Hvis det går å få det så rett da. ettere en jeg har det nå greier jeg uansett ikke å få det

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Har dreibenk men tror ikke dette går inn der. Ikke skjønne jeg hvordan jeg skulle gått fremm heller :confused:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Platen til venstre som er tegnet på er en stålplate med 7mm tykkelse, til høyre ser man bakdelen av kåpen.

Tanken er å skære bort dert som er tegnet slik at stålplaten passer på motoren og man får festet denne i alle tilgjengelige skruhull. Den flensen som er rundt kåpen skal det legges en cirka 2 cm alu plate på høykant rundt for å få rette avstanden mellom motor og kåpe. Egnet list legges mellom stålplaten og kåpen for å unngå kontakten mellom stål og aluminium og kåpen festes til stålplaten med nødvendige gjenomgangsskruer.

 

bakplate_for_kaape_jpg_1.jpg

 

Ser dette ut som en farbar vei eller er det noen som har andre tanker rundt dette

Redigert av Ingar (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Har dreibenk men tror ikke dette går inn der. Ikke skjønne jeg hvordan jeg skulle gått fremm heller :confused:

Du får dreie en hyllse / adapter slik att du får festa svinghjulet i dreibenken også fester du fleksplata i den andre enden .

Hvis du ikke får alt 100% rett så kommer du til og ta livet av fleksplata rimelig fort evt gearkassa.

Redigert av power (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror du bør bruke noe som er litt tykkere til adapterplate ?

 

Her er Bastart sin plate .

 

Mener du at den vil bli for svak?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Hmmm. Har et mellom rom etter at svinghjulshuset er satt på plass på mellom 2-3 cm Usikker på dette da jeg ikke har hatt fremme tommestokken og målt. Trodde den plata på 7mm var rikelig jeg, det er jo ikke rare greierne som henger fritt uten anslag. I tilegg blir jo svinghjulshuset skrudd fast i denne med x antall skruer slik at stivheten til denne skulle og komme inn i "regnestykket" Det jeg skrev lengre opp om en alu plate på cirka 2cm som skulle ligge mellom kunne jeg vel heller kalt for en foringsring. hmmmm :crazy::confused:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...