Jump to content

Marinisering av en Iveco 2,5 TD


Jon-Kåre

Recommended Posts

Har dessverre ikkje bilder av plata,den er nok oppløyst i mindre bitar... Men har ein del opplysningar som belyser det som skjedde. Kjøpte båten i fjor sommar, 18 fot Letho, frå midt på 80 tallet. Motoren starta og gikk, propellen sto i ro. Selgar opplyste at dempeplata var defekt. Eg kjøpte båten i den stand den var, tok av drevet, VP 270 og tok ut motoren. Monterte ny dempeplate VP nr 855389. Alt fungerte fint i sjøen etterpå, (ca 10 min) i det eg fekk båten opp i plan vart det ein smell og propellen sto i ro....Slep til land, ut igjen med motor og konstaterte at plata på ny var defekt. Plata har 3 stk 8mm tappar som sit i hjerte (senterdelen) av plata, desse naglane er einaste forbindelsen mellom svinghjulet og akselen som går bak til drevet. Desse naglane var kappa og sjølve dempefjørene (6 stk) låg og singla inni svinghjulshuset.

Har hatt kontakt med ein del ekspertise på området for å finne årsaken, har ikkje funne nokon klar årsak. Ein del grubling kan ein sei.....Originalt satt her ein Volvo AQ 130 hk bensin, denne har eit lavare moment enn ca 75 hk noverande dieselmotor. Dette kan vera eit årsak, men båten har gått nokon år med dette konseptet fekk eg opplyst. I vinter har eg montert forsterka plate frå ein 180 hk Ford, montert plata med måleur med magnetfot for å få den mest muleg i senter og uten kast. Denne plata har 6 stk naglar, i tillegg har eg gjenga opp festeboltane til svinghjulet og erstatta med boltar med høgare strekkfastheit. Var heldig og fekk tak i eit tilsvarande VP 270 drev med ein gunstigare utveksl, 1,89:1. Dette drevet har eg nå gått over i tilfelle her skulle vera noko gale med det gamle som sto i båten frå før. Dette hadde i tillegg utveksl 2,15:1. Dette vil igjen sei at eg lyt på "propelljakt" for å finne den ideelle diam / stigning. Propellen vil naturlegvis ha eit høgare turtall no enn før. Som du skjønar, her er ein del spennande moment. Alt går no lett og uten kast, satsar difor på at plata held denne gongen, det står att å sjå....Uansett må eg nok sei at midt oppi all jobbinga har det vore eit veldig lærerikt prosjekt. Har difor ingen fritidsproblem kan ein sei....Tippar du og har brukt ein del nattetimar på ditt prosjekt...

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

demperplate_til_svinghjul.jpg

 

hER ER DEMPERPLATEN MIN SOM BLIR FESTET MED SEKS STYKK SKRUER MERKET MED RØDT. De naglene du snakker om antar jeg er de som er merket med gult (har merket 2 men det finnes tre) disse ligger utenfor demperplaten og er ikke i bruk. Var platen din kun fast til svinghjulet med disse tre pinnene eller har jeg misforstått? Er det noen som mener at det er fordårlig feste med de 6 skruene jeg allerede har der?. Burde jeg sette inn flere eller evventuelt sveise plata mot svinghjulet?

 

På dyna motoren var dette gjort likedan. Denne kjørte jeg i 20 timer uten at jeg kunne merke noe galt.

 

Drevet har utveksling 1,89:1 og har tidligere hvert i montasje med en AQ 170, Hvordan momentet er på den og den motoren jeg har idag har jeg ingen anelse om.

 

Har sett på platen men finner ikke noe nummer på denne noen plass.

Redigert av Jon-Kåre (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Halloen

Trur du har misforstått litt, dei naglane som knekte på plata mi var ikkje sentreringstappane ute på svinghjulet, men dei tre som ligg mellom dei 6 spiralfjørene. Det er desse tre som på ein måte held skjølve dempedelen av plata sammen. Om dette er for svakt for motoren din veit ikkje eg men dei vart iallefall knekt tvers av på min motor. Ellers ser plata di ut til å vera identisk med den som satt på min motor då eg kjøpte den. Det einaste eg kunne finne av tvilsomme greier når eg demonterte motor og drev var at det eine av dei to universalledda i drevet gikk litt tregt. Er usikker på om dette kan ha skapt eit eller anna risting, resonans eller liknande. Akselen mellom drev og motor har jo ein diameter på ca 34 mm så det er lite truleg at denne er skeiv. Dessuten vert den jo støtta opp av eit kulelager inni svinghjulshuset og i tillegg i senter på svinghjulet. Vil vel tru at det er andre som les dette som har ein del erfaring med desse komponentane.

Link to post
Share on other sites

OK da skjønner jeg hva som røk. Det er 3 stk slike på min demperplate og

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Ser i mine papir at motoren din, dersom den er produsert mellom 1989-96 så har den ein ytelse på 76 Kw (103 Hk) ved 3800 o/min. Dreiemoment 237 Nm ved 2000 o/min. Max ladetrykk (turbotrykk) er oppgitt til 0.74 - 0,80 Bar. Kompresjonsforhold 18,0:1. Viss motoren din er ein annan modell vil kanskje desse data vera meir usikre. Denne motoren har ein motorkode type 8140.27S, den sit blandt anna i Daily 2,5 TD.

Link to post
Share on other sites

Stemmer det at den har sittet i en dayli. Er forøvrig en 92 modell så opplysningene dine stemmer sikkert, takk for de

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått gjort litt iallefall.

 

Stålplate som skal danne feste for kåpen er kommet på plass

 

feste_kaape.jpg

 

Så fant vi ut i vår visdom at hvis vi kappet av 1,5cm på den delen av akslingen som er lagret opp i lager på motoren trengte vi kun en foringsring på 7mm, så da laget vi det sånn

 

feste_kaape_aluring_2.jpg

 

Dette passet så fint som bare det helt tight og fint HELT til jeg monterte på svinghjulet :eek: Da husket jeg hvorfor vi skulle fore ut så mye som 30mm mellom motor og kåpe.

 

Svinghjulet bånner i kåpen :blush::blush: Lange avbrek er ikke lurt da man tydeligvis glemmer hva man tenker.

 

Så nå er alternativene enten å dreie av en 10mm på ytterste del av svinghjulet eller kjøpe ny aksling og lage foringsring på 30mm :headbang: :headbang: :confused:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

VAr og skulle prøve meg på dreiing idag men da jeg ikke ble fornøyd med måten jeg fikk festet dette til benken på har jeg funnet ut at det greieste er å levere det inn på slipen mekaniske for å få det gjort der hvis de har tid da. Kan vel umulig koste skjorta å få dreiet av dette svinghjulet 1,5 cm på diametern?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Da ble det omsider starting av motoren idag, skulle egentlig starte igår men starteren var montert for langt bak slik at tannhjulet ikke nådde frem til kransen på svinghjulet. Med litt hjelp av naboen så fikset vi det tidligere idag og var ikveld for å starte. Startet som et skudd, ja faktisk før jeg kortsluttet starteren :eek: Nei ikke riktig så snart men nesten. Og det uten lufting og forvarming. Så da er det bare å håpe at alt fungerer nåpr det blir sjøsetting. Innmontering skjer imorgen for håpentlig vis

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Takk så mye for hjelpen Per Chr. Har nå fått inn motoren i motorommet og vi har startet tilpassing av motorfeste. Men nå er det 2 timers matpause før vi ser om vi får ting ferdig ikveld. Ble god plass i motorrommet og lettvint å ta motoren ut og inn. Vi måtte kappe 2cm av styrestaget da det ikk var plass til det slik det var. Ble litt nervøs for om jeg fikk eksosen ut gjenom trevet, noe som går på et kløyva ....hår som vi sier her i nord. Har gjenomføring for eksosen direkte ut i akterspeilet og men innbiller meg at det ble mere støy med den varianten

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Endelig etter en lang dag fra klokken 0730-2340 med untak av litt baayplassen pauser og spisepauser er motoren montert inn i båten. Det som gjenstår nå er tilpassing av eksosrør og montering av varmeveksler med slanger

 

motor_paa_plass.jpg

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Et spørsmål til de som har bedre greie på ting en det jeg har.

 

Servopumpen. Vil den være sterk nok til å dra opp et anker?

 

Nå har jo jeg montert sjøvannspumpen der denne sto men bak den er der montert vakumpumpe (hvor "impelleren er fjernet") her kan servopumpen monteres.

 

Trenger vel da en oljetank og en hydrelikk motor som snurrer rundt :confused:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Ser der ja der var den på plass, men en ting stusset jeg på. Har du lakket den med en passende motorlakk og bør du ikke gjøre det?

 

Tar ikke rare tiden, motoren vil ta seg mye bedre ut og den er bedre beskyttet mot det korrosive miljøet som er ombord i en båt.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Det har jeg ikke gjort nei :blush: trodde ikke det var nødvendig. Det får i såfall bli vinterarbeid. Tar ikke mere en en times tid å få den ut

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Noen som kan ha tanker om fart og propell størrelse??

 

Vekt=1500-1600kg

Lengde=vannlinje 6,0m

Effekt=104hk

Maks turtall=4000

Utveksling i drev =1:1,89 (eller ommvendt? Tidligere hvert i innstallasjon orginalt med VP AQ 170)

 

 

Går nok det meste av uken før jeg får satt ut, så skal det vel trutne en uke før jeg får prøvd. Er rimelig spent på hvordan dette skal fungere.

 

Det værste er at fruen har bedyret at vi SKAL reise bort i helgen så får jeg den ikke ut senest onsdag ettermiddag må jeg vente til over helgen :cryin:

 

redigert: Det skulle være 104hk og ikke 80, sliker det med klipp og lim :cool:

Redigert av Jon-Kåre (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Der var Ivecoen på plass, det var bra! Servopumpa kan nok sikkert brukast til å heva anker, problemet kan vel vera og finna hydraulikkmotor som passar. Kanskje du kan finne deg ein liten hydraulisk vinsj med ventil for å køyre trommelen begge veger, evnt ein med frikobling. Det går jo an å prøve! Ser på bilde av motoren, dersom det er turboen vi ser oppe til venstre i bildet, (høgre side av motoren,) virkar den veldig nær treverket. Meiner å hugse at du ville prøve med original turbo uten vannkjøling. Har sett nokre motorar i prøvebenk, eksosdelen av turboen vert nærmast mørkeraud på farge ved hardkøyr. Er difor litt spent på dette, må vel dekkast godt til vil eg tru....

 

Ser og du lurer litt på propellstørrelse, har lite peiling på desse reknestykka men har nokre tal frå "havet," kanskje dei kan ligne litt på ditt prosjekt. Har sjøsett min båt i dag. Planande båt 18 fot, vannlinje 16-17 fot, vekt ca 1300kg. Har Iveco 75 hk, båten gjorde 18,5 knop ved 3900 omdr. Propell 15x15, drev VP 170, utveksl 1,89:1. Drevet har tidlegare stått på AQ 170. Hadde vel en følelse av at propellen greide å få ca alle hestekreftene (dei få som er) til såkalt skyvekraft i vatnet. Har fleire propellar å prøve med i løpet av sommaren men tippar det er vanskeleg å få noko vesentleg meir ut av motoren. Må evnt bli 15x17 f.eks.

 

Lakkeringa av motoren din er vel mindre viktig tippar eg, dersom alt virkar er vel det ein smal sak å ta det til vinteren. Stå på og good luck!

Link to post
Share on other sites

Tanken er å montere en rustfri stålplate over turboen, det er over det er minst avstand. Ingen sider er nærmere en 20cm vil jeg tro. Tenkte å borre hull i gjenom motoromsisolasjonen i lokket, sette avstandsrør med lengde på 65mm (isolasjonen er 50mm), avstand fra turbo til rustfriplate vil da bli 15mm. Platen er vel cirka 40X40cm

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Virkar veldig kurant og enkelt å gjera det på denne måten. Funkar dette vil det nok vera aktuelt for fleire som syslar med marinisering. Hadde forresten vore interessant og visst kor skjeldent det er med "tørr" turbo i båtsamanheng. Kanskje nokon på forumet har peiling?

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Her har du en steyer som har isolert turbo Har sett denne isolasjonstypen en eller annen plass på nettet men husker ikke hvor, kan man kanskje tråkle sammen en kappe av slike matter som man bruiker som beskyttelse ved varme arbeider (sveising, skjæring etc)

 

Redigert: Lagt inn rett link som forøvrig er hentet i denne tråden

Redigert av Jon-Kåre (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Kanske jeg skal gå for den løsningen istedenfor. Klippe og sy litt med ståltråd :smiley:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Veldig interessant bildeserie men greide ikkje heilt å koble dette opp mot temaet vannkjølt / ikkje vannkjølt turbo.

 

Hvis du var inne før jeg redigerte så skjønner jeg spørsmålet ditt. ta en ny titt på bildene

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...