Jump to content

Batterier fra Biltema


kevin.glover@imr.no

Recommended Posts

Hei

 

Me har to små batterier, frå Biltema, som startbatterier. Desse er eg nøgd med.

Våre 2*220 ah Sønnak/Exxide forbruksbatterier er eg ikkje så nøgd med. Etter to år byrjar dei å bli slappe. Dette synest eg er for dårleg.

 

Batteriene har fått godt stell og er aldri blitt utlada.

 

Det blir eit anna merke neste gang.

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Då er dei vel utrygge å bruke i seilbåt? 45 grader høyrast kanskje mykje ut,

På meg så både høres og ikke minst er 45 grader veldig mye, men nå er jeg kun for amatør å regne og ikke noen seiler av klasse om 45 grader er vanlig å seile.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg er også bare en amatørseiler, men så mye har jeg fått med meg: seiler du mer enn noen få sekunder i 450 så er du enten en total amatør eller i svært alvorlig trøbbel. Jeg har hatt vanlige Sønnak/Exide batterier i min seilbåt som bare har vannballast oppe i skroget ('kjølen' er bare glassfiberarmert plast) og derfor kommer båten i korte perioder lett i ganske stor krengning, men jeg har aldri hatt spill av syre.

 

Mine neste batterier blir tette (Biltema sine er favoritt), men ikke av av den dyre type som kan drives opp-ned.

Link to post
Share on other sites

Våre 2*220 ah Sønnak/Exxide forbruksbatterier er eg ikkje så nøgd med. Etter to år byrjar dei å bli slappe.

Og jeg sier som jeg sa etter Lotus sitt innlegg, enten har du "drept" batteriene selv, eller så har du fått en feilvare som du klart burde kunne reklamere på!

 

Lars H. :newyearsign:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Er det noen som veit hvem som lager Biltema-batteriene??

 

Biltema "shopper rundt" og kjøper batterier der de totalt sett får best deal - regner med at pris er en ikke uvesentlig faktor. Det året batteriene gikk til topps i test, var batteriene levert av Sønnak (i følge pålitelige kilder i Biltema-systemet) Nå for tiden er batteriene produsert i Tsjekkia hvis jeg ikke husker feil.

Link to post
Share on other sites

helt enig i påstandene til Sumo. Men-hvorfor er da batteriene produksjonsmessig helt like,fra år til år ? Som regel er varer som " sjoppes " inn små forskjeller fra sesong til sesong. Har f.eks to vannpumpetenger fra `Tema, den ene er like god som Hazet tanga mi, den andre er overhodet ikke brukandes. Tengene hadde samme varenummer, og samme pris. Den ene er rød i håndtaket, den andre blå.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Frustrert er bare fornavnet....

Jeg har lest og lest om mange små eller noen store batterier i en batteribank....

Jeg har lest om forbruk tatt fra batteriet mens lader står på...

Jeg har lest her om batterier fra biltema....

Jeg har lest om batteriladere fra biltema.... noen egnet seg for båt, andre ikke...

Ja, jeg har lest det meste som er skrevet om temaet - men skjønner så forbaska lite..

 

Derfor trenger jeg noen konkrete råd fra noen som skjønner.

 

1) Jeg har et startbatteri og vil paralellkoble et nytt batteri som jeg skal ha til forbruk og bruke en vendebryter for å velge hvilket batteri jeg henter strøm fra. Tenker at det aldri blir aktuelt å bruke begge batteriene samtidig.

Et batteri på rundt 100 A tror jeg vil holde.

Spørsmålet blir da hvilke type av biltemabatteriene jeg skal velge:

A 80-105

eller

B 80-420

eller

C 100A eller muligens 110A batteriet fra denne siden?

 

2) Jeg er ute etter en enkel og billig batterilader som kan lade opp batteriene og vedlikeholdslade. Er ikke avhengig av å lade dem raskt opp, men om jeg kan ha laderen tilkoblet samtidig som en kjøleboks og et lys i cabinen er på uten å tømme batteriet er jeg fornøyd. Det vil liksom bli min landstrøm.

Har da forstått at 44-715 tilfredstiller mine krav. Kan noen bekrefte dette?

 

3) Kabler mellom batteriene og fra batteri til vendebryter. Regner med at jeg trenger 600 mm lengde og tenkte på dennetypen. Hvilken tykkelse skal jeg ha?

 

Håper spørsmålene er så konkrete og enkle slik at noen forbarmer seg over meg og gir 3 klare svar.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville valgt batteri A eller C. Hadde type A i den forrige båten i fem år, og de fungerte helt utmerket de fem årene jeg hadde den! Men type C er sikkert også helt OK!

 

Batteriladeren virker helt OK. Ser at mange her bruker denne med godt resultat. Har tenkt å kjøpe en slik selv til garasjebruk.

 

Kabler? Hvis du vil ha mulighet til å starte på forbruksbatteriet bør du kanskje ha litt ekstra dimensjon, men ellers burde 16 kvadrat være helt OK. Det holder i alle fall plenty til både lading og forbruk.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Frustrert er bare fornavnet....

Derfor trenger jeg noen konkrete råd fra noen som skjønner.

 

1) Jeg har et startbatteri og vil paralellkoble et nytt batteri som jeg skal ha til forbruk og bruke en vendebryter for å velge hvilket batteri jeg henter strøm fra. Tenker at det aldri blir aktuelt å bruke begge batteriene samtidig.

Et batteri på rundt 100 A tror jeg vil holde.

Først og fremst bør du kjøpe det samme type batteri som du har allerede.

Så enten åpent bly/syre, eller lokket bly/syre, eller Gel, eller AGM.

Kappasiteten er avhengig av forbruk som du kan beregne etter behov (alle forbrukere i Ampere gange timer) gange to for å ikke uttape batteriene over 50%.

2) Jeg er ute etter en enkel og billig batterilader som kan lade opp batteriene og vedlikeholdslade. Er ikke avhengig av å lade dem raskt opp, men om jeg kan ha laderen tilkoblet samtidig som en kjøleboks og et lys i cabinen er på uten å tømme batteriet er jeg fornøyd. Det vil liksom bli min landstrøm.
Da må du bare beregne Amperetallet av forbrukerne (Watt delt med Volt = Ampere).

Jeg synes at 6 Ampere kunne være litt for trang, fordi hvis forbrukerne løper blir det litt lite reserve for batteriene.

Forresten er den lader beregnet for batterier med maks. 90Ah, som forteller både om laderens indre fysik og gjeldende regel som er:

10% av batteriets kappasitet = laderens minste størrelse.

Der ingår ikke noe forbruksregning som f. ditt eks. er kjøleskap (ofte mellom 1,5 og 10A) og lys (0,8 til 2,2A per stykke).

Men spørr Ingar som har jo testet litt med ladere fra Biltema.

3) Kabler mellom batteriene og fra batteri til vendebryter. Regner med at jeg trenger 600 mm lengde og tenkte på dennetypen. Hvilken tykkelse skal jeg ha?

For både lys, kjøleskap og ladning er det vel ikke viktig, da holder det lett med 16mm.

Men vil du også starte med ekstrabatteriet så må man vite hvor mye startstrøm motoren din behøver.

Du kan f.eks. lese i brukermanualen til moteren om hva slags batteri er krav fra produsenten.

Der står ganske sikkert noe om minste kappasitet og (viktig) kaltstartstrøm.

Sistnevnete er den man må kunne overføre til starteren som gi informasjon om

a) valg av type batteri

b) mht. lengden også dimensjon av kablen.

 

Så, ikke en 100% svare, fordi nå må du lese og tenke igjen, men vi er en trinn vidre.

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Bare en liten ting, du skriver kjøleboks, ofte er dette bokser uten kompressor, tror det heter Peltier kjøling.

Disse boksene drar mye strøm sammenlignet med kjølekompressorer. Jeg tipper 100Ah batteriet du tenker på er tappet ned til 50% på 10 timer, og som Jørg skriver, du bør nok ikke ha for vane å tappe batteriet mer enn 50% ned. Men på den annen side, det holder jo til en dagstur.

 

 

Svigers har en slik boks, lurer på om ikke den trekker rundt 80W kontinuerlig. mattematikken blir da 80W/12,5 V= 6,4A. Du har ca 50 Ah tilgjengelig. 50/6,4=ca 8 timer. Dette baserer seg på at du har landstøm eller lign som kan toppe batteriet ditt helt mellom hver gang du bruker båten. Nigel Calder, som er "guru" på dette, mener man må regne ca 30-35 % av installert kapasitet som tilgjengelig, dersom man lader kun fra motor.

 

NB tallene er basert på en notorisk sviktende hukommelse, så de kan være feil, men jeg er sikker på at slike peltier bokser er noen sabla strømtjuver.. :sad:

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Disse boksene drar mye strøm sammenlignet med kjølekompressorer. Jeg tipper 100Ah batteriet du tenker på er tappet ned til 50% på 10 timer, og som Jørg skriver, du bør nok ikke ha for vane å tappe batteriet mer enn 50% ned. Men på den annen side, det holder jo til en dagstur.

 

Er det ikke bra for batteriet å tappe det mere en 50% :confused:

Link to post
Share on other sites

Hmm er usikker på terminologien, men når det begynte å bli populært med slike bokser til å ha i bilen for noen år siden, tenkte jeg det var smart med en slik å båten, hadde da ikke kompressordrevet kjøleboks. Men når jeg startet å lese spesifikasjonen fant jeg ut at båten ville bli synkeferdig med batterier før kald øl melk var sikret. Det er mulig de er blitt medre, men jeg ser på NAF sine hjemmesider at bestselgeren deres, som også er "best i test" trekker 75W => 6A.

Det er jo ikke noe problem om man bare skal på dagstur, boksen fylles med kaldt innhold hjemme, tas med til båten, batteriene holdes på topp hele turen til dit man skal. så ligger man la oss si fra 10 til 5 = 7 timer.

Kjører hjem igjen, dytter da en del støm inn i batteriene, kobler på landstøm og batteriet er tipp topp neste gang man skal ut. Er ikke sikker på om det finnes slike portable kjølebokser med kompressor..

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Er det ikke bra for batteriet å tappe det mere en 50% :confused:

Ved ca. 50% utladning havner man på gjennomsnittlig 11,6V tomgangsspenning allerede.

Og dette er grensen der en batteri sulfaterer.

Hvert minste sulfatering nedsetter både livstiden og gjennoppladbar kappasitet en stykke mer.

 

Man skal unngå å utlade en batteri i det hele tatt, derfor er det bra hvis man har mye større kappasitet på båten

enn man overhodet har behov for.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Det ble alternativ C, fritidsbatteriet på 110 A.

Alternativ A er utgående modell og de hadde ikke større enn 75 A igjen.

Ellers fikk jeg alt jeg skulle ha + endel til :-)

 

Laderen var forresten på 9 A

 

Så nå er alt til våroppgraderingen i hus utenom kjøleboksen.

Er klar over forskjellen på strømforbruk og virkningsgrad på de ulike typene kjølebokser. Det er også en himla forskjell i pris...

Men at jeg ikke har tilgjengelig mer enn ca 40 AH når jeg har kjøpt et batteri på 110 AH var uventet og nytt for meg.

Hadde egentlig planlagt å kjøpe en kjøleboks av typen strømsluker og klare meg med det siden mer enn en overnatting ikke er aktuelt.

Men med de ampertimene jeg her blir forespeilet tror jeg den planen går i vasken...

Link to post
Share on other sites

Er det ikke bra for batteriet å tappe det mere en 50% :confused:

 

Nei, om du har for vane å tappe batteriet mye lenger ned enn 50% vil levetiden på batteriet forkortes drastisk. Derfor bør man ha batteribank på det dobbelte av det man egentlig trenger. Og for å ytterligere gjøre det værre: Om du ikke har landstrøm, solceller eller noe annet som topper batteriene dine vil du neppe ha noe særlig mer enn 80% fulle batterier i løpet av sesongen. Fra 80 til 100 prosent tar det laaang tid, og vanlige regulatorer på vanlige dynamoerer ikke optimalisert for å gjøre denne toppingen. Dette betyr at du kan ha så lite som 30Ah av ditt 100Ah batteri tilgjengelig. Krisemaksimering? Tja muligens, men det er høyst relevante problemstillinger. Ville uansett ikke regnet med mer enn enn 40-50% av installert kapasietet, om du ikke får toppet batteriene ved landligge, eller om du ikke knekker til og anskaffer en av disse fabelaktige regulatorene til Sterling/ Jørg Becker. :wink:

Dette kan Jørg Becker masse om, så om noen trigger ham så kommer nok han snart med skikkelig og utfyllende informasjon

 

se der var Jørg før meg ja..

Redigert av hallaron (see edit history)

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Er ikke sikker på om det finnes slike portable kjølebokser med kompressor..

Finnes.

Men ulempen er at kompressorbokser er ikke virkelig velegnet for transport.

Ofte kan de ikke legges på skreg over en visst gradtall.

Derfor egner seg Peltier og absorbsjonsbokser bedre, men de er ikke meget effektive.

I tillegg kommer at sistnevnete ikke kan kjøle under null grader og at temperaturen i boksen ikke kan kjøles på lavere

enn 18 til 20 grader under utetemperaturen (omgivelsen av boksen).

Sterling har utviklet (Patent) noe nytt som klarer å kjøle ned på en nivå av 40 grader under utetemperaturen.

I tillegg kan den fryse ned til minus (-) 15 grader, uten kompressor !

Også er kjøleeffekten fantastisk selv hvis man kaster "melk" inn som er ikke kjølt per forhånds.

Dette alt er styrt via trinnsløs thermostat.

 

Jeg har to stykke på gang og synes at de virker fantastisk, men ikke spørr etter prisen eller strømforbruk.

Men slike bokser skal jo brukes hovedsakelig mens motoren går og pga. thermostatisk regulering går det

også bra med bare batteri i en stund.

 

Som hallaron sa, best er det hvis man kjøler alt før man reiser.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...