Jump to content

Batterier fra Biltema


kevin.glover@imr.no

Recommended Posts

Dette kan Jørg Becker masse om, så om noen trigger ham så kommer nok han snart med skikkelig og utfyllende informasjon

 

se der var Jørg før meg ja..

Takk hallaron :smiley:

Men den tråden her skulle jo dreie seg om batterier fra biltema og så er det nesten bedre

hvis noen først leser dette som finnes her på båtplassen allerede.

Søk med ordene "Sterling", eller "PDAR", det finnes mye allerede og en egen tråd også.

Men hvis noe er uklart så kan man gjerne spørre meg direkte.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

vil det da si at jeg bare kan bruke ca 1\2 av batteriet 55/4= ca 14 Timers bruk :confused:

Hvor lite strøm bruker et vanlig lite båtkjøleskap i forhold til disse boksene da?

Hvis den trekker permanent 4A så er svaret ja, i beste fall 14 timer før batteriet blir skadet.

 

"Vanlig" finnes vel ikke, men la oss si gjennomsnittlig.

En kompressor-kjøleskap (bedre er det med en boks) trekker vel ca. 0,8 til 5A,

avhengig av både isolasjon, prinsipp og hvor ofte man åpner døren. (Kylden "faller" ut, derfor er det bedre med -boks).

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hvis den trekker permanent 4A så er svaret ja, i beste fall 14 timer før batteriet blir skadet.

 

"Vanlig" finnes vel ikke, men la oss si gjennomsnittlig.

En kompressor-kjøleskap (bedre er det med en boks) trekker vel ca. 0,8 til 5A,

avhengig av både isolasjon, prinsipp og hvor ofte man åpner døren. (Kylden "faller" ut, derfor er det bedre med -boks).

 

:seeya:

Jørg

 

Det høres ikke bra ut :nonod:

Jeg kan jo ikke fylle opp hele båten med batterier :headbang:

Link to post
Share on other sites

Det høres ikke bra ut :nonod:

Jeg kan jo ikke fylle opp hele båten med batterier :headbang:

Nei, det kan man vel ikke.

Men nå vet du om problemet og så kan du reagere, tenke, forebygge og forandre det som er viktig.

Begynn med å tenke om isolasjon, effektivt kjøling med thermostatstyring, effektivt strømforsyning/ladning & batterikontroll.

Da blir det ikke lengre så ille, fordi management er alt.

 

:seeya:

Jørg

 

Redigert med gjennomstrek fordi dette problem har du jo allerede.

Sorry :rolleyes:

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Men med laderen på 9 A er tilkoblet, kan da en kjøleboks på 75 w dure og gå uten at en tapper batteriet??

Kan kjøleboksen dure og gå en uke med laderen tilkoblet??

75W blir (uten tap) ca. 6,25A og så har du (i teorien) ca. 2,75A tiløvrig for batteriene dine (:rolleyes:)

Da håper jeg at nytt laderen din jobber nok effektivt (stabilt spenning) at det holder.

Men det er jo ikke vanlig at man har så mye i en slik boks at det holder for en ukes tid, eller?

I så fall behøver boksen jo ikke å stå på i hele tida.

Men husk at laderen ikke står i lokket rom, fordi hvis den løper på full effekt i hele tida

da trenger den ordentlig lufting også.

Har kjøleboksen din en thermostat ?

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jeg har kjøpt meg en stor kjøleboks som bruker 4a og jeg har tenkt til å kjøpe meg et 110a batteri,

vil det da si at jeg bare kan bruke ca 1\2 av batteriet 55/4= ca 14 Timers bruk :confused:

Hvor lite strøm bruker et vanlig lite båtkjøleskap i forhold til disse boksene da?

 

Om du reiser hjemmefra med dypfryst kjøtt, kladt øl, kald melk og gjerne noen plastflasker med vann (ikke helt fulle) som du har fryst i fryseboksen, trenger du antagelig ikke fyre opp boksen før et døgn etter avreise. Om du så kjører boksen i intervaller, på to timer, av tre timer.osv så vil den totale belastningen bli mindre. Om du kjøper deg en ekstrern regulator til batteriene vil du øke effekten fra dynamoen svært mye. Slike regulatorer får du både fra Sterling/Jørg Becker og fra Ladac, sikkert fra flere andre også. Jeg har ikke testet dette ut i praksis men all litteratur jeg kommer over, hevder en slik regulator er et must. I uavhengige publikasjoner snakkes det om 3-4 ganger mer effekt ut av dynamoen når man kjører over litt tid.

Det høres for godt ut til å være sant, men uansett så er det et poeng.

Jeg holder på med en større renovasjon av el.enlegget i båten dvs. ut med det gamle inn med nytt. Det koster, men jeg håper jeg skal ha rikelig med strøm i sommer. Både Ladac og Sterling får gode skussmål her på BP så teknisk sett er det ikke sikkert at den ene er så mye bedre enn den andre, men oppfølgingen til Jørg er i særklasse. Hver gang jeg fyrer av en mail med spørsmål så får jeg svar i løpet av mindre enn 12 timer. Også når mailen min blir sendt en søndag ettermiddag :eek: Uten å ta munnen for full må jeg si dette er den beste oppfølging jeg noensinne har opplevd!! Derfor vil jeg anbefale deg å handle med ham om du vurderer å handle!

Redigert av hallaron (see edit history)

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

:blush: :blush: ...mange takk, Hallaron, service er viktig.

 

Dette skulle jo dreie seg om BT-batterier, men nå har vi likevel havnet i det og så må jeg si noe.

 

... I uavhengige publikasjoner snakkes det om 3-4 ganger mer effekt ut av dynamoen når man kjører over litt tid.

Det høres for godt ut til å være sant, men uansett så er det et poeng.

Dette kan missforstås fordi det er ikke 3-4 ganger mer effekt ut av dynamoet (i så fall ville en 70A levere 280A),

men bokstavelig 100% effekt som man ikke oppnær med standardregulator.

Det som man også oppnær er både gjennomsnittlig opp til 400% rasker ladning og ofte opp til 25% bedre utnytte av batteriets kappasitet.

Det gjelder ikke alle regulatorer, men ang. PDAR er det sant.

 

Jeg holder på med en større renovasjon av el.enlegget i båten dvs. ut med det gamle inn med nytt. Det koster, men jeg håper jeg skal ha rikelig med strøm i sommer. Både Ladac og Sterling får gode skussmål her på BP så teknisk sett er det ikke sikkert at den ene er så mye bedre enn den andre,

DA må jeg jo ...hehehe.

Kjære venner, svare fra meg: teknisk sett er det sånt at regulatorer fra Ladac og Sterling ikke spiller i samme klasses.

Selv "lillebroren" DAR12 tilbyr allerede mye mer enn regulatorer fra Ladac.

Men senest ved sammenligning med PDAR skulle det være klart hva som er "forskjellig".

Uansett, Ladac virker jo også.

Bare ikke på like måten :wink:

 

:seeya:

Jørg

 

...som må handle mat nå, hvis han ikke ønsker at en relativ liten dame blir pløtselig 2,5meter høy og ca. 2,5 tonn tung :eek:

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hei betyr det at jeg bytter ut den lade regulatoren som er på min motor med en ekstern regulator som lader mye bedre?

hva koster eventuelt en slik ekstern regulator?

 

På sidene til Jørg koster det 1700 og 2100 for henholdsvis den lille og den store modellen. Men han kjører jo noen spesialtilbud fra tid til annen, så det er jo mulig di kan snike til deg noen prosenter.

 

Men jeg må advare deg; Når du først begynner å undersøke, lese, planlegge, regne, og lure så løper hundrelappene fort, jeg har rundet 10 store på strømrenovering og jeg har ikke kjøpt batterier enda :nonod: Men på den annen side - til sommeren skal det være varmt i kabinen med nok av lys, det skal være kaldt i kjøleskapet med nok av øl melk, og jeg skal ha et system som passer seg selv, plugg inn når jeg fortøyer, ingen galvanisk korrosjon, skikkelig jording til 220 V og 12 V, friske batterier når jeg reiser ut, skikkelig lading når jeg går for motor - og tilstrekkelig med strøm for en weekend. Selv om det blir 150Kg med bly og syre under cockpiten....

Redigert av hallaron (see edit history)

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

...Snedig å se hvordan et spørsmål om Biltema batterier deiser innom både Volvo Amazon , laderegulatorer og mye annet rart før det ender opp med diskusjoner om kjølebokser og strømforbruk ??

Det kunne jo ha vært startet flere parallelle tråder her, men dette er kanskje "sjarmen" med baatplassen, og forklarer kanskje noe om den innbitte motstanden mot å dele opp i flere undertema ?

Link to post
Share on other sites

Hvilken kjøleboks har du kjøpt da Espen C?

 

Hei denne

 

jeg fant ingen norsk side :smiley:

den er kjøpt på en bilutstyrsbutikk det er en kjent kjede men jeg husker ikke hva den heter :nonod:

 

Fikk tilfeldigvis reklame i fra denne butikken i dag se her. http://www.bilxtra.no/pdf/Ferie.pdf

Redigert av Espen C (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har mellom 3-400 Ah med Biltema i båten, til start og forbruk. I de 6 - 8 årene de har stått i har de blitt utsatt for en del dype utladninger. Spesielt i "vinter". Strøm tilførselen i havna har vært sers dårligt i år. Har lading på hele tiden samtidigt som det er en del forbruk på batteriene. I vinter har det blit 4 - 5 dyputladinger der spenningen på batteriene har vært nær 1- 2 volt. Men har tatt seg opp hver gang når strømmen har komt tilbake. Nå er jeg spent på levetiden på batteriene....

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

:flag:

jeg fant ingen norsk side

den er kjøpt på en bilutstyrsbutikk det er en kjent kjede men jeg husker ikke hva den heter

 

--------------------------------------------------------------------------------

Hei prøv denne http://www.tbbecker.de/formstn/sterling_alle.htm

 

Jeg syntes også dette blir inntresant mvh Bjørn

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

Da er jeg både mett og rund og klar for Dere igjen.

...det mangler bare en øl, men det er jo ikke lørdag dessverre.

 

På sidene til Jørg koster det 1700 og 2100 for henholdsvis den lille og den store modellen. Men han kjører jo noen spesialtilbud fra tid til annen, så det er jo mulig di kan snike til deg noen prosenter.

Den tann må jeg vel trekke, lett men stortsett.

Sterling har gått opp litt med prisene for noe produkter nå etter mange år av stillstands,

og vi fikk økte kostnåder bl.a. også angående transport.

Likevel klarte jeg å holde prisene for noen viktige produkter på det samme nivå som i siste to årene igjen.

....og DAR12 og PDAR er med i "stabilitetsavtalen" begge to :smiley:

I tillegg finnes jo fortsatt 5% ved forhåndsbetaling.

 

Men bortsett fra det er fordelene man henter seg inn med en fornuftig regulator ikke å undervurdere.

Jeg sier alltids at i hvert fall dette er en "må" for alle som har mer enn en startbatteri.

Fornuftig og tilpasset regulering og ladning gjør også fritt av mange problemer samtidig.

Og det er det som teller, men ikke noe prisforskjell uansett beløpet.

 

Tenk logisk og i riktig rekkefølge.

Logisk tenking begynner hos perfekt tilstands av batteriene og forsyning av disse,

fordi hvis de er døde da blir det "dyrt" fordi ikke noe annet virker heller.

Forholdet er som et hjerte som ikke kan levere kraft som den skal.

Da føler man seg også både myk og svak og kan heller ikke jobbe som man skal.

Og bruker man hjertet enda lengre på feil måte og uten vedlikehold, da.....

 

Ikke glem: batterier er ikke bare "duppedingser", men de er nødvendige og kostbare.

...ellers ville man jo ikke diskutere så mye om det, ikke sant ? :yesnod:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hei prøv denne http://www.tbbecker.de/formstn/sterling_alle.htm

 

Jeg syntes også dette blir inntresant mvh Bjørn

Linken er bare til prislistene, men ikke til produktet.

Tar bedre den her www.sterling-power.no

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

1.Du bør velge en lader der du fester ledningene med kabelsko, ikke med klyper. ( har den klyper, klipp de av, og sett på ringkabelsko. Vanlige kabelskotang duger helt fint. Bruk typen med smeltelim og krympestrømpe, gjerne fra Biltema )

2. Min lader har 2 +ledninger ut, til kobling på hver sin batteribank. Ellers må du lage deg en shunt, gjerne med en egen " ladebryter" enten mekanisk eller styrt av ladespenningen ( les: rele og kabler )

 

Personlig ville jeg vurdert å hatt en enkel topoloet bryter til et sånt enkelt ladesystem. Slå den over når du setter på laderen, ( koble sammen kretsene ), slå den AV når du fjerner laderen...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Det virker som at man ikke kan montre en Sterling regulator selv er det riktig?

La oss si det sånt: hvis du både kan montere litt og hantere en loddebolt og Voltmeter, og hvis du kan lese (som du ja kan),

så antar jeg at sjansen er stort at du klarer det selv.

Det finnes en lett forståelig bruksanvisning som forklarer monteringen trinn etter trinn.

Følger man forklaringen så skulle det ikke være en problem,

fordi en dynamo består bare av noen få deler.

 

Men har man absolut ikke noe øvelse med "teknisk" så skulle man enten hente seg hjelp,

eller man kan sende dynamoet hit.

 

Men det ha vært bare noen få som sa per forhånds at de ikke ønsker å gjøre det selv.

Og hvis det skulle oppstår en problem så finnes det meg igjen.

Til i dag fikk jeg ordnet nesten hvert problem per telefon.

 

Med det forstår du sikkert at det ikke er "veldig" vanskelig.

Så, hvorfor skulle ikke du klare det også?

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...