Jump to content

Bruk av vannscooter


Skrotnisse

Recommended Posts

ser at mange av de vannscooterne som selges på nettet er registrert i småbåtregisteret som båt, så de skal det vel være og og kjære rundt på TROR jeg.

 

Jetski derimot oppfyler ikke kravene til registrering.. så tipper de ar forbeholdt lukket bane.. Noen andre som vet noe??

Link to post
Share on other sites

Bruk av vannscooter er forbudt i Norge. Med vannscooter menes små fartøy som etter alminnelig språkbruk ikke kan betegnes som båter. Sjøfartsdirektoratet avgjør ved tvilstilfeller.

 

Det holder altså ikke å melde den inn i båtregisteret e.l. - det blir ikke noe mer båt av den grunn.

 

Kommunen kan ved forskrift gjøre helt eller delvis unntak fra forbudet for nærmere avgrensede områder, der bruken ikke medfører fare for ferdselen eller allmennheten eller ulempe i form av støy eller andre forstyrrelser, og heller ikke medfører fare for nevneverdig skade på dyre- og/eller plantelivet.

 

Gi heller barna seilbrett!

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Link to post
Share on other sites

Opplevde to vannscooter gutter med hver sin Princess 54(moder fartøi) el.l som lekte seg i indre havn på Kvistøy i fjor....det var lek med livet det. Rundt hjørnene på kai og nes i 30 knop....var flaks enkelte ganger.....ingen sikkerhets margin om noe dukket opp rundt et nes..voksne folk var de og...

 

bra det er forbudt.....eller?

Link to post
Share on other sites

Har noen ungdommer som maser på slik, men vil ikke ha noe i hus som ikke er lovlig.....

Kva med ein Viksund 320 Rider med styrekonsoll? Får jo litt av Vannscooter følelsen av å kjøre den, og dessutan er den fult loveleg :yesnod:

 

... bra det er forbudt.....eller?

Godt poeng Sabeltann :yesnod:

 

Er ikkje alltid så godt å forstå seg på desse politikkarane her til lands :nonod: ,dei meiner tydlegvis at det er tryggare å føre båtar på storleik med eit hus (og det utan noko form for båtførarbevis) enn det er å føre ein liten vannscooter. Lurer på kva piller dei går på av og til :rolleyes:

Redigert av Sinten (see edit history)

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg må ærlig innrømme at jeg kan være et av bøllefrøene som fyker rundt på jetski iblandt.. At det bråker og kan være en liten plagsom ting på vannet, er jeg ikke uenig i... Men jeg synes likevel ikke at det er mere plagsomt enn hekksjøgeneralene.. At man tenke på sikkerhet, er en selvfølge. Fyking rundt brygger er ikke bra..

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Link to post
Share on other sites

Jeg kunne godt tenkt meg vannscooter. Har kjørt det en del og synes det skikkelig gøy. Ser heller ingen grunn til att det skal bli forbudt. Kan også informere att Sjøraddningsassisstanse bruker dette i sitt virke.

 

Att det finnes idioter med vannscooter, er vel helt normalt. Det finnes idioter med , seilbåter, joller, motorbåter

snekker osv..

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Godt poeng Sabeltann, er ikkje alltid så godt å forstå seg på desse politikkarane her til lands :nonod:

Er ikke så helt sikker på om du tok poenget til Sabeltann likevel jeg, Sinten, for Sabeltann skrev jo vitterlig følgende:

 

"det var lek med livet det. Rundt hjørnene på kai og nes i 30 knop....var flaks enkelte ganger.....ingen sikkerhets margin om noe dukket opp rundt et nes..voksne folk var de og...

bra det er forbudt.....eller?"

 

Synes vi har stort sett svært oppegående politikere her til lands, og dette leketøy-forbudet er et godt eksempel på det. Men det har altså vært debattert et annet sted ... :wink:

Link to post
Share on other sites

Synes vi har stort sett svært oppegående politikere her til lands, og dette leketøy-forbudet er et godt eksempel på det. Men det har altså vært debattert et annet sted ... :wink:

 

Er vel flere menigner om politikerne her i landet. Som jeg skrev, ser svenskene nytten av dette.

Hva er forskjellen å kjøre en jolle i 30 knop eller en scooter i 30(++). Har kjørt jolle i 30 og vannscooter i 55.

Mer trygt å kjøre scooter enn jolle.

 

Men det må legges til rette, ufornuftig kjøring , bøtelegges selvfølgelig. mer synlig politi på sjøen er vel ett minste krav uansett.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Bruk av vannscooter er forbudt i Norge. Med vannscooter menes små fartøy som etter alminnelig språkbruk ikke kan betegnes som båter. Sjøfartsdirektoratet avgjør ved tvilstilfeller.

 

Det holder altså ikke å melde den inn i båtregisteret e.l. - det blir ikke noe mer båt av den grunn.

 

Kommunen kan ved forskrift gjøre helt eller delvis unntak fra forbudet for nærmere avgrensede områder, der bruken ikke medfører fare for ferdselen eller allmennheten eller ulempe i form av støy eller andre forstyrrelser, og heller ikke medfører fare for nevneverdig skade på dyre- og/eller plantelivet.

 

Gi heller barna seilbrett!

 

Hehe direkte kopiert fra Lovdata LOV 1998-06-26 nr 47: Lov om fritids- og småbåter.

paragraf 39.. Men ser du glemte og nevne paragraf 38. der står det følgende:

 

§ 38. Kapitlets virkeområde

 

Reglene i dette kapittel omfatter bruk av vannscootere og andre liknende motordrevne mindre fartøy som er konstruert for å føre personer, og som etter alminnelig språkbruk ikke kan betegnes som båter.

 

Sjøfartsdirektoratet avgjør i tvilstilfeller om en type fartøy går inn under første ledd.

 

Dvs at det er et definisjons spørsmål...

 

 

 

Seilbrett?? joda...!!!!!!! sikkert kult for noen det..... men da får jr heller en 9,9 festa på en liten balje.

 

ER litt usikker på det du sier her, sjekket med Romerike Politidistrikt med tanke på hva somm var lov og ikke. De mente at det som gjaldt var klassifisering. Er den regisrtret som båt , ja da var det vist en båt!

Link to post
Share on other sites

Fine greier folkens, mange gode innspill. Har lest endel på lovdata, men denne advokat-terminologien er ikke god å forstå seg på for enkle sjeler :confused:

 

Ser poenget med grisekjøring i smult farvann, men vi har kanskje litt bedre plass her på Vestlandet enn f.eks. i Blindleia :lol:

 

Spørs om vi ikke skal satse på en liten gøyal speedbåt isteden....

Link to post
Share on other sites

Jeg kunne godt tenkt meg vannscooter. Har kjørt det en del og synes det skikkelig gøy.

Skal du ha det skikkelig gøy som du sier, kjøp deg heller et sessongkort på Tusenfryd. Da slipper du å plage andre på sjøen og langs strendene.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Skal du ha det skikkelig gøy som du sier, kjøp deg heller et sessongkort på Tusenfryd. Da slipper du å plage andre på sjøen og langs strendene.

 

Nå har faktisk barna sesongkort der, og vi vært en del i Liseberg. Men uansett hva er forskjell mellom jolle-kjøring og vannscooterkjøring. Det ene lovlig, det andre ikke. Det er snakk om lov-verk. Og hvem har sagt att

vi skal plage andre. Nye modeller bråker ikke mye, forurenser lite, ikke hekk-bølger. What`t the problem.

Jo, enkelte vil bli plager på sjøen, ikke mer enn andre med andre typer farkoster. Men la oss få politiet synlig.

 

Skal vi forby eldre motorbåter med store motorer, som graver. Fordi de er til sjenanse for mange. Nei synes jeg

fordi det går an og bruke hodet. Sjøen er til for alle i kontrollerte former. :yesnod:

 

 

I Sverige har man sett nytte av dette og bruker det til redningstjeneste. I Norge har enkelte brukt det til nytte,

Lege-tjeneste

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Sjøen er til for alle i kontrollerte former. :yesnod:

Nei, det er feil. Sjøen er faktisk ikke får alle. Vannscooterkjøring er forbudt. (og takk for det)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Er ikke så helt sikker på om du tok poenget til Sabeltann likevel jeg, Sinten, for Sabeltann skrev jo vitterlig følgende:

 

"det var lek med livet det. Rundt hjørnene på kai og nes i 30 knop....var flaks enkelte ganger.....ingen sikkerhets margin om noe dukket opp rundt et nes..voksne folk var de og...

bra det er forbudt.....eller?"

 

Synes vi har stort sett svært oppegående politikere her til lands, og dette leketøy-forbudet er et godt eksempel på det. Men det har altså vært debattert et annet sted ... :wink:

No veit eg ikkje korleis du har oppfatta innleget mitt, men eg har prøvt å formulert det på ein litt anna måte no.

 

Så du meiner altså at det er greit at halvbrisne menn i 40-årskrisa freser rundt i svære båtar i 30 knop, (utan båtførar bevis) medan vannscooter, :eek: , DET er farlig det, eller tok eg ikkje poenget ditt :rolleyes: ?

Redigert av Sinten (see edit history)

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Tommy R - det var en god replikk :smiley: kanskje vi skal begynne med å definere hvem som passer i hvilken kategori?

 

Jeg kan ikke se noe værre i å ha en vannscooter enn en RIB med vannjet. Det er bare et spørsmål om hvor man har beina. Rem om målet er å forby alt som er morro og som du ikke liker har du jo folkeflertallet med deg for tiden :wink:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hehe direkte kopiert fra Lovdata LOV 1998-06-26 nr 47: Lov om fritids- og småbåter.

paragraf 39.. Men ser du glemte og nevne paragraf 38. der står det følgende:

 

§ 38. Kapitlets virkeområde

 

Reglene i dette kapittel omfatter bruk av vannscootere og andre liknende motordrevne mindre fartøy som er konstruert for å føre personer, og som etter alminnelig språkbruk ikke kan betegnes som båter.

 

Sjøfartsdirektoratet avgjør i tvilstilfeller om en type fartøy går inn under første ledd.

 

Dvs at det er et definisjons spørsmål...

Seilbrett?? joda...!!!!!!! sikkert kult for noen det..... men da får jr heller en 9,9 festa på en liten balje.

 

ER litt usikker på det du sier her, sjekket med Romerike Politidistrikt med tanke på hva somm var lov og ikke. De mente at det som gjaldt var klassifisering. Er den regisrtret som båt , ja da var det vist en båt!

 

Er jo nettopp det jeg innledet mitt innlegg med, så det er slett ikke glemt.

 

Forøvrig ser jeg at denne tråden - som så mange her sporer av og blir til en diskusjon for eller mot vannscooter. Denne debatten er utdebattert og heldigvis avgjort. Spørsmålet fra den som startet tråden var hvilke regler som gjelder, og da gjentar jeg svaret: Bruk av vannscooter er forbudt. Bruk av vannscooter er forbudt. Bruk av vannscooter er forbudt. Bruk av vannscooter er forbudt. Og takk og pris for det!

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Link to post
Share on other sites

Så du meiner altså at det er greit at halvbrisne menn i 40-årskrisa freser rundt i svære båtar i 30 knop?

Hei, Sinten! Hvor har jeg sagt at det er greit at "halvbrisne menn freser rundt i svære båtar i 30 knop?"

 

Nå skjønner jeg at du er en ung mann, språkets irrganger tar sin tid å lære, men jeg har altså kun understreket at Sabeltann refererte til livsfarlige situasjoner med vannscootere, og at hans poeng tydeligvis var at et forbud mot denslags redskaper er på sin plass. Du sier du skjønte poenget hans, men trekker den (kort)slutningen at politikerne (med dette forbudet) må gå på piller av et eller annet slag. Merkelig oppfattelse av Sabeltanns poeng ...

 

Og skjønner du fortsatt ikke hva du ikke skjønner at jeg ikke skjønner at du skjønner, - så lar vi det ganske enkelt ligge!

Link to post
Share on other sites

Hør på Pappa Skvulpen nå Sinten. Nå hever han seg over deg :smiley:

 

Da vannscootere ble forbudt var det av en eller annen merkelig grunn først og fremst støyplagen som ble fremhevet. I dag er den ikke aktuell lenger fordi en vannscooter faktisk støyer mindre enn mange andre båter. Om man skal forby alt som støyer - da blir det bare seilbåter igjen på vannet - helt uten motor naturligvis.

 

Kanskje det hadde vært like greit?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...