Jump to content

Bruk av vannscooter


Skrotnisse

Recommended Posts

Til Syvert

 

At du oppfatter mine innlegg som at jeg hakker på KNBF, får stå for din regning. Jeg har ingenting å utsette på KNBF, og synes dere på mange områder gjør en flott innsats. At dere stadig får flere medlemmer er veldig bra.

 

Men så var det holdningene deres da ....

 

At du (og andre) ikke kan godta at jeg (og mange andre) ikke tror på KNBF's visjon - uten å kalle det hakking på KNBF er nesten skremmende.

Link to post
Share on other sites

Er enig at alle båtfolk burde samles under en paraplyorganisasjon. På den måten vil vi trykke hardt mot de sentrale myndigheter.

Under denne paraplyen ville seilfolket, motorbåtfolket osv. ha sine særkomiteer/foreninger som ville jobbe sterkt mot medlemmene.

 

Kan ikke skjønne hvorfor foreningen KNS ikke skulle ha goder under KNBF?

Foruten å være en seilforening jober vel også KNS med andre sentrale spørsmål som ønskes besvart av de sentrale myndigheter?

 

Et taleorgan som KNBF hadde vel vært det sentrale til å formidle disse?

 

Noe bør skje slik at hele fritidsbåt-Norge kan samles under felles tak.

 

Må legge til:

Nå har ikke dette direkte referanse til vannscootere. Men debatten er intressent i alle fall.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Men så var det holdningene deres da ....

At du (og andre) ikke kan godta at jeg (og mange andre) ikke tror på KNBF's visjon - uten å kalle det hakking på KNBF er nesten skremmende.

Hva slags holdninger og visioner er det du er så uenig i da Lasse. Presidenten utalte på et forbundsmøte for et år siden:

 

Vår aller viktigste oppgave er å forhindre at båtlivet blir et skatte- og avgiftsobjekt! I den sammenheng er det viktig at vi er oppmerksomme når saker som er av betydning for båtfolk kommer på den politiske dagsorden. Kommunenes kreativitet når det gjelder å gjøre fritidsbåthavnene til et inntekstobjekt for kommunekassene er et godt eksempel på dette. KNBF’s bidrag til å fjerne momsen på båtplasser likeså.

Spesielt viktig er at vi bidrar til å beholde og utvikle et levende kystmiljø. Her vil jeg be våre medlemmer og tillitsvalgte å følge med – og eventuelt delta – i det arbeidet som friluftsrådene gjør. Friluftsrådene har som overordnet målsetning å sikre tilgang til friområder for allmennheten langs kystlinjen. Det er en forutsetning for et bedre båtliv at vi kan legge til land i naturskjønne omgivelser etter en båttur. Via friluftsrådene vil båtfolket få første hånds kjennskap til aktuelle saker hvor KNBF bør synliggjøre seg med aktiv båtpolitikk.

Vi håper at de båtforeninger som ennå ikke er medlemmer i KNBF kan sette medlemskap på dagsorden for det kommende årsmøtet. Vår fremgang er basert på solidaritet mellom båtfolk!

 

Er det dette du er så uenig i?

* Nemlig å prøve å forhindre at båtlivet blir et skatte- og avgiftsobjekt?

* Eller forsøket på å hindre at fritidsbåthavnene gjøres til et inntekstobjekt for kommunekassene?

* Eller kanskje KNBF’s bidrag til å fjerne momsen på båtplasser?

* KNBF's bidrar til å beholde og utvikle et levende kystmiljø.

* Samarbeidet med Friluftsrådene har som overordnet målsetning å sikre tilgang til friområder for allmennheten langs kystlinjen.

At du er synes at solidaritet mellom båtfolk er en utting kan du slippe å kommentere denne gang. Dine holdninger her er godt kjent for de som følger med.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hvis du leser hva jeg skriver, så ser du at jeg ikke er uenig med KNBF, men denne "vi står sammen i alt og ett" tankegangen har jeg desverre liten tro på.

I Norge har vi flere politiske partier. Ville vi vært best tjent med å ha ett parti?

Unskyld meg, men utrykket "Skit i Norge, heia Toten" ligger jo snublende nær da.

Hvis du er enig i de områdene som KNBF jobber for som du sier, men føler at vi kommer lenger ved å jobbe hver for oss. Hva har så "ditt parti" (hva nå det måtte være) bidratt med for å fremme slike slike saker som angår oss alle.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Men så var det holdningene deres da ....

At du (og andre) ikke kan godta at jeg (og mange andre) ikke tror på KNBF's visjon - uten å kalle det hakking på KNBF er nesten skremmende.

Hei Lasse,

Det hadde vært veldig interessant å vite hva du ikke tror på i den visjonen som fremgår av mitt svarinnlegg og som KNBF står for. Du og andre "tvilere" kan jo ta en titt på DVD'en som ligger på www.knbf.no ("knapp" på venstre side under "Røsten fra ruffen"). Der finner dere mer utfyllende informasjon. Jeg aksepterer selvfølgelig at det kan være delte meninger om enkeltsaker, men at det kan være uenighet om visjonen, trenger jeg, og kanskje flere med meg, en "bruksanvisning" på.

Hilsen Syvert

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Det er vel så enkelt som at KNBF oppfordrer til å IKKE engasjere seg i harmonisering av autoavgiftene som betales ved maritim bruk av bensin.

 

DET dokumenterer at KNBF er en nisje-organisasjon for dieselbåt-eiere. Det finnes flere båter med bensinmotor enn med dieselmotor i landet.

 

Norge har derfor pr i dag ingen forening eller organisasjon som er passende for størsteparten av landets båteiere.

Redigert av SkipperMorse (see edit history)

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Synes videoen fra KNBF var ryddig og grei den, visjonene var klar etter min mening også. Jeg fant ikke noe jeg var uenig noen steder i videoen. Nå har ikke mitt medlemskap i KNBF blitt vurdert heller og jeg ser ikke noen grunn til å vurdere det heller. Det blir selvsagt betalt for 2007 også.

 

Jeg har også lært av min gamle mor et er det noe jeg er uenig så jobber jeg for å endre dette, det tviler jeg på at jeg gjør best ved å melde meg ut.

 

Et ordtak som er benyttet i Elias serien på TV vil nok gjelder her, og for de innvidde så er det Storeblink som sier følgende: "Til lags åt alle kan ingen gjera"

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det er vel så enkelt som at KNBF oppfordrer til å IKKE engasjere seg i harmonisering av autoavgiftene som betales ved maritim bruk av bensin. DET dokumenterer at KNBF er en nisje-organisasjon for dieselbåt-eiere. Det finnes flere båter med bensinmotor enn med dieselmotor i landet. Norge har derfor pr i dag ingen forening eller organisasjon som er passende for størsteparten av landets båteiere.

Hei SkipperMorse,

Jeg har gjentatte ganger dokumentert at det var nettopp fordi vi tok opp urimeligheten ved avgiftsforskjellen mellom båtbensin og båtdiesel at det å fjerne denne forskjellsbehandlingen var ett av regjeringens argumenter for forslaget om å fjerne avgiftsfritaket på båtdiesel. Du kan vel ikke for alvor mene at vi derfor burde forholde oss passive når det i alle fall var en mulighet for å opprettholde avgiftsfritaket på båtdiesel? Men et bedre båtliv er vel mye mer enn bare drivstoffavgifter, SkipperMorse?

Hilsen Syvert

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Det er vel så enkelt som at KNBF oppfordrer til å IKKE engasjere seg i harmonisering av autoavgiftene som betales ved maritim bruk av bensin.

 

DET dokumenterer at KNBF er en nisje-organisasjon for dieselbåt-eiere. Det finnes flere båter med bensinmotor enn med dieselmotor i landet.

 

Norge har derfor pr i dag ingen forening eller organisasjon som er passende for størsteparten av landets båteiere.

 

Litt Enig med Morse her, føler ikke helt at denne organisasjonen treffer alle. Hvis KNBF sin visjon er og samle alle båteiere, ja da var dette rett og slett en elendig presentasjon. Det var mye flotte stolte eldre båter osv her, men jeg så ikke en eneste cigarett, hydrolift eller lignende?? Selv om jeg er enig i alt som blir sagt, sitter jeg igjen med en følelse av kanskje ikke og være "kongelig" nok for KNBF. ????

Det blir kanskje litt "mye"??? Kongelig??

Link to post
Share on other sites

Jeg ler av NAF også, jeg. Egil Otter på nyhetene hver gang avgiftene økes: "Nei nå er smerteterskelen nådd, dere." Men de protesterer hvertfall, og oppfordrer alle andre til å protestere.

 

KNBF oppfordrer i stedet til å legge ballen død...

 

Selvfølgelig består båtliv av flere aspekter enn drivstoffutgifter. Men de andre aspektene håndterer jeg godt sjøl, eventuelt i samråd med lokalt havneforum.

 

En riksdekkende organisjon bør holde fokus på riksdekkende oppgaver, og i en så avgiftskåt nasjon som vår, sier det seg derfor sjøl hvor fokus bør være. Når dere ikke evner å se dette faktumet, samt at det i etterkant av seieren om dieselavgiften var en historisk sett unik mulighet for å overføre argumentasjonen til båtbensin, er KNBF helt klart ikke en organisasjon det vil lønne seg å støtte for bensinbåteiere.

 

Håper for guds skyld at mer handlekraftige alternativer dukker opp snart...

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Må vel bare erkjenne at siden jeg ikke har båt med dieselmotor, er motstander av OBLIGATORISK båtføreprøve, mener at det bør være et båtregister for alle, med vognkort (som bil), og hvor eventuelle heftelser påføres (som i USA og sikkert også andre steder) og har mere fokus på seilbåt enn motorbåt (har dog to av hver!) så er det ikke allverden jeg har å hente ved et medlemskap i KNBF!

 

At man fortsatt ikke tør snakke høyt om bensinavgift av frykt for "represalier" for dieselmotorer styrker meg heller ikke i troen på at dette er en forening for alle! Dessuten så er jeg ikke så bekymret for alle disse avgiftene vi har, uansett om det er på sukker, brennevin, bensin eller hva det måtte være. Noen av oss ser fortsatt at disse avgiftene gjør noe godt et sted som f.eks. veier, skoler, sykehus, aldershjem, forsvar, pesnjoner og trygder osv osv - og så er det jo bare å flytte til Lichtenstein eller Cayman Island eller Monaco eller Andorra eller noe sånt for alle dere som har god råd, men ikke til å betale skatter og avgifter! Kanskje vi heller skulle sette en øvre grense for advokatsalærer? Det hadde jo vært en god hjelp til å gjenopprette rettssikkerheten - for alle! :boxing:

 

Nok banning i "kjerka" for idag!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ja, vi kan vel være enige om en ting. Ettertiden har lært oss at det var en strategisk bommert av KNBF å lage sak og fronte den sk. uretferdigheten mhp veiavgift på båtbensin.

 

Regjeringen kjenner ingen løsning som gir mindre inntekter til statskassa. Å legge på dieselavgiften ble derfor et helt naturlig skritt for å utjevne ”uretferdigheten”

 

Men, man lærer vel av sine feil, og jeg tror derfor det vil gå laaaang tid før bensinavgiften igjen bringes på teppet i regi av KNBF.

 

Generalsekretærens innlegg tyder på det. Takk og pris.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Egentlig rart (og synd) hvordan enkelte helst vil forby ting de ikke liker.

Og noen ganger er det vel kanskje missunelsen som tar litt over...

 

Og at de forbyr enkelte ting som noen få tar skade av er helt latterlig.

Da kan man jo bare starte å forby det meste.

 

La oss begynne med å forby flere barn, de kan jo tross alt bli skadet en gang i livet.

Redigert av Spitfire (see edit history)
Link to post
Share on other sites

kajakkpadlere og hekksjøgeneraler kan ha motstridende interesser på visse områder, vil jeg fortsatt hevde, som KNBF, at vi alle har felles interesser på en rekke områder, og derfor bør stå sammen. Det er nok å nevne

* utbygging av marinaer og havneanlegg

Her er et eksempel på at kajakkpadlerne er imot utbygging av båtplasser.

Om utbygging av småbåthavner i Oslo (Fra Oslo Kajakklubb)

 

Der står bl.a. følgende utsagn:

... det åpenbart vil skape konflikter dersom båthavnene i Bestumkilen fortettes ytterligere (...) I de senere årene er det blitt etablert et stort antall nye båtplasser i klubbens nærområder noe som har forringet miljøet for både roere og padlere.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Ja, vi kan vel være enige om en ting. Ettertiden har lært oss at det var en strategisk bommert av KNBF å lage sak og fronte den sk. uretferdigheten mhp veiavgift på båtbensin.

 

Regjeringen kjenner ingen løsning som gir mindre inntekter til statskassa. Å legge på dieselavgiften ble derfor et helt naturlig skritt for å utjevne ”uretferdigheten”

 

Men, man lærer vel av sine feil, og jeg tror derfor det vil gå laaaang tid før bensinavgiften igjen bringes på teppet i regi av KNBF.

 

Generalsekretærens innlegg tyder på det. Takk og pris.

 

føler fortsatt ikke at et medlemskap kaller på meg fordet... den presentasjonen viste bare en gruppe av de som ferdes der ute.. og jeg føler fortsatt at det er skikkelig skivebom...

 

syns lissom NBF klinger litt mer folkelig enn KNBF

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...