Jump to content

Bruk av vannscooter


Skrotnisse

Recommended Posts

Ble en god debatt dette!!

 

Jeg skrev "eller?" fordi jeg personlig ikke ser noe galt i og bruke en vannscooter som jeg bruker en hurtig jolle på sommerstid...problemet som jeg har sett er den uvettige bruken, da ofte vist seg gjennom høy fart på små områder (ved kaier, havneområder).

 

Kan ta et annet eksempel fra i høst, var nede i båten og to karer kom på hver sin vannscooter bra kledd, med rednings vester, holdt høy fart ut byforden, men da de nærmet seg vår havn sakket de opp og gled stille inn i havna, altså de oppførte seg slik som vanlige fornuftige båteiere...da er det fint da....synest jeg..

Link to post
Share on other sites

Det jeg legger merke til er hvor lett folk hisser seg opp over fremdriftsmidler å havet.

 

Vannscootere, Motorbåter med hekkbølger, Seilbåter som krysser i trange sund, joller som bråker osv.Men det er vel heller førerne av disse som trenger en holdningskampanje. Det å forby er jo typisk norsk. Spesielt hvis

det er morro.

 

Men slik er det, å sånn skal det være, fordi det har værdt slik siden jeg ble født. Å se muligheter det er "fali"

det. Tror helten er Ludvig her på berget. Det skulle blitt flere Solan typer, så hadde utviklingen gått fremover. :wink:

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Om man skal forby alt som støyer - da blir det bare seilbåter igjen på vannet - helt uten motor naturligvis.

???

Seilbåter er forbudt i mange marinaer pga. at de støyer. Ja, du leste riktig. I vår nærmeste Marina, Vollen, er seilbåter ikke velkomne. Det står sogar i annonsene når de har ledige båtplasser at de ikke ønsker seilbåter.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Nei, det er feil. Sjøen er faktisk ikke får alle. Vannscooterkjøring er forbudt. (og takk for det)

Feil. Vannscootere med plass til færre enn 3 pers. er forbudt.

 

Nå skjønner jeg at du er en ung mann, språkets irrganger tar sin tid å lære

Men ovenifra og ned, herkesteknikker, har du lært deg, ser jeg. :wink:

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Link to post
Share on other sites

I og med forbud av vannscootere, med mulighet for færre enn 3 personer, har vi følgende alt.

 

Boston Whaler 13 med vannjet.

Coaster 16 med jockey sete

eller en

Hydrolift 17 med 200 hk inboarder og jockey sete.

 

Tror selvfølgelig att personer med slike fartøyer oppfører seg mye bedre enn eiere av vannscootere. Forresten

det er scooteren det er noe galt med ikke eieren. :crazy::wink:

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Forresten, det er scooteren det er noe galt med ikke eieren. :crazy::wink:

Ja nemlig. Derfor gjelder jo også forbudet viselig nok for scooteren, ikke eieren.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Kan du dokumentere det? Det begynner å dirre i "jegvilhavannscootertilsommeren lysten" her. Har til og med plass til hengeren i garasjen :smiley:

 

Det går ikke bra Bitteliten, du vil få store problemer med almuen. :lol: . Men kjøp deg en Nidelv 24, da er du mest korrekt. :yesnod:

 

Men prøv deg ikke på Bavaria, da kan du miste kjølen eller få skoene fulle av fugemasse.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Kan du dokumentere det? Det begynner å dirre i "jegvilhavannscootertilsommeren lysten" her. Har til og med plass til hengeren i garasjen :smiley:

Nå har jeg vært på jobb siden klokken 2230 igår, så jeg tror ikke jeg orker å lete etter dokumentasjon nå... :rolleyes:

Men... Det som visstnok er regelen, er at hvis "fartøyet" er registrert for min. 3 personer, så har det en nytteverdi og kommer derfor ikke under forbudsregelen. Jeg lånte en vannscooter i sommer, som var registrert for 3 personer. Denne lå i pollen i Arendal, politiet var bortom for å sjekke flere ganger, men måtte gå igjen med uforrettet sak...

Så egentlig, er det vel forbudt med joller og RIB'er som ikke har plass til min. 3 personer...

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Link to post
Share on other sites

Nå har faktisk barna sesongkort der, og vi vært en del i Liseberg. Men uansett hva er forskjell mellom jolle-kjøring og vannscooterkjøring. Det ene lovlig, det andre ikke. Det er snakk om lov-verk. Og hvem har sagt att

vi skal plage andre. Nye modeller bråker ikke mye, forurenser lite, ikke hekk-bølger. What`t the problem.

Jo, enkelte vil bli plager på sjøen, ikke mer enn andre med andre typer farkoster. Men la oss få politiet synlig.

 

Skal vi forby eldre motorbåter med store motorer, som graver. Fordi de er til sjenanse for mange. Nei synes jeg

fordi det går an og bruke hodet. Sjøen er til for alle i kontrollerte former. :yesnod:

I Sverige har man sett nytte av dette og bruker det til redningstjeneste. I Norge har enkelte brukt det til nytte,

Lege-tjeneste

 

Dønn enig her! Vannscooter er ikke nødvendigvis synonymt med idiotkjøring. Og grunnen til et det engang ble forbudt er støy.. Støy som ikke lenger på moderne scootere.

 

 

Er jo nettopp det jeg innledet mitt innlegg med, så det er slett ikke glemt.

 

Forøvrig ser jeg at denne tråden - som så mange her sporer av og blir til en diskusjon for eller mot vannscooter. Denne debatten er utdebattert og heldigvis avgjort. Spørsmålet fra den som startet tråden var hvilke regler som gjelder, og da gjentar jeg svaret: Bruk av vannscooter er forbudt. Bruk av vannscooter er forbudt. Bruk av vannscooter er forbudt. Bruk av vannscooter er forbudt. Og takk og pris for det!

 

Tror neppe denne debatten er utdebatert og avgjort. Det handler om tolkning av lover her, og det skal man ha ganske stor kompetanse for og gjøre. Så jeg for min del er bare nødt til og forholde meg til de svar jeg har fått hos Politiet.

 

Når det er sagt, tør jeg mene at en 45fot stor båt med en kaptein med både en i høyere og i venstre ben er en større fare på sjøen enn en som kjører vannscooter.

En moderne scooter bråker mindre, gjør mindre skade dersom uhellet skulle være ute, lager mindre hekkbølger, er mer miljøvennelig osv osv.. tullinger på sjøen vil vi alltid ha enten de kjører scooter eller fancy 40 foter....

 

Les mitt innlegg en gang til. Les også Båtmagasinet fra oktober eller november. Er redd for at du kanskje gleder deg litt for tidlig. :smiley:

 

Stemmer dette faktisk , er regler som trenger seg frem pga EU. At vi ikke er medlemmer er et meget tynt argument, da vi pr i dag følger EU regler på mange områder..

 

Hei, Sinten! Hvor har jeg sagt at det er greit at "halvbrisne menn freser rundt i svære båtar i 30 knop?"

 

Nå skjønner jeg at du er en ung mann, språkets irrganger tar sin tid å lære, men jeg har altså kun understreket at Sabeltann refererte til livsfarlige situasjoner med vannscootere, og at hans poeng tydeligvis var at et forbud mot denslags redskaper er på sin plass. Du sier du skjønte poenget hans, men trekker den (kort)slutningen at politikerne (med dette forbudet) må gå på piller av et eller annet slag. Merkelig oppfattelse av Sabeltanns poeng ...

 

Og skjønner du fortsatt ikke hva du ikke skjønner at jeg ikke skjønner at du skjønner, - så lar vi det ganske enkelt ligge!

 

Hva var dette for noe? rimelig provoserende spør du meg. Bedre og skrive et innlegg med enkle ord som folk skjønner og kanskje en skriveleif eller to, enn og faktisk bruke så mange fremmedord og andre fraser at folk ikke skjønner en dritt. "nå skjønner jeg at du er en ung mann"???????????

 

???

Seilbåter er forbudt i mange marinaer pga. at de støyer. Ja, du leste riktig. I vår nærmeste Marina, Vollen, er seilbåter ikke velkomne. Det står sogar i annonsene når de har ledige båtplasser at de ikke ønsker seilbåter.

 

Hvor er logikken? Jeg er et enkelt "UNGT" individ med begrenset tankegang.. kan noen hjelpe meg her??

trenger en forklaring til mitt unge sinn her....

Link to post
Share on other sites

Ja nemlig. Derfor gjelder jo også forbudet viselig nok for scooteren, ikke eieren.

 

Lurer på hvorfot Svensk Sjøreddnings-tjeneste har annskaffet vannscootere til oppdrag langs kysten. Det er vel fordi de finner den mer hensiksmessig enn en jolle.

 

Sjøegenskapene er bedre på enn scooter enn en jolle med stor motor. Grunnen til forbudet er vel att

scooteren har minimalt med lagringsplass samt den kan gå fortere. Og derfor er benevnelsen leketøy nærliggende.

 

Hva med å kjøpe en Hydrolift 20 R med 250 HK. Eller kjøpe en Nor-Tech 3600 kat med 2(3) x 1150 hk som kjører fra Gjelsten å gutta i std utførelse.

 

Men det er tilatt :crazy:

 

Men det blir spennende å se hva Eu-domstolen sier til forbudet.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Hvor er logikken? Jeg er et enkelt "UNGT" individ med begrenset tankegang.. kan noen hjelpe meg her??

trenger en forklaring til mitt unge sinn her....

Logikken er ganske enkel. Seilbåter støyer når de ligger fortøyd. Derfor har naboene til båthavna fått med en klausul om at de ikke ønsker seilbåter i havna. Jeg skjønner de godt. Det skjønner de fleste regner jeg med som har ligget i ei havn med masse seibåter ei natt det tar til å blåse.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Logikken er ganske enkel. Seilbåter støyer når de ligger fortøyd. Derfor har naboene til båthavna fått med en klausul om at de ikke ønsker seilbåter i havna. Jeg skjønner de godt. Det skjønner de fleste regner jeg med som har ligget i ei havn med masse seibåter ei natt det tar til å blåse.

 

Sorry, er desverre ikke av samme oppfatning.. :confused:

men det kan være fordi jeg er en "rund" person som ikke orker og gå rund og henge meg opp i alt mulig..

Hvis jeg skal plukke frem noe som kanskje kunne irritert meg, så måtte det bli den typisk "alltvitende" båtføreren som har vært på vannet i en mannsalder og som syns alle andre enn de selv er noen tullinger. De som tror de eier havna og alt vanns som måtte flyte rundt.

 

Jeg for min egendel orker litt støy, om det mætte være fra enn vannscoter eller seilbåt?? eller en 40foter med to bråkete diesler, som ligger og går for egen maskin i havna fordi den bare skal lade ett eller annet...

Redigert av wellcraft23 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sorry, er desverre ikke av samme oppfatning.. :confused:

men det kan være fordi jeg er en "rund" person som ikke orker og gå rund og henge meg opp i alt mulig..

Hvis jeg skal plukke frem noe som kanskje kunne irritert meg, så måtte det bli den typisk "alltvitende" båtføreren som har vært på vannet i en mannsalder og som syns alle andre enn de selv er noen tullinger. De som tror de eier havna og alt vanns som måtte flyte rundt.

 

Meget fornuftig skrevet, skal vi henge oss opp i alt og alle da forstår jeg att livet blir slitsomt.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Synes det totalt unødvendig med et forbud på vannscooter da alle båttyper burde behandles likt. Store cabincruisere bråker dessuten mye mer og lager itillegg store bølger som er til sjenanse for mange flere. Det finnes mange med slike båter som heller ikke tar så mye hensyn til andre men man kan ikke forby det for det. Tipper at det er mange motorbåtførere som også irriterer seg over oss med seilbåter som alltid skal tas hensyn til uten at de mener at det skal forbys av den grunn.

 

Båtlivet handler om respekt og forståelse for andre som også er ute for å more seg enten det er lydløst med seil eller om det går fort og bråker.

Link to post
Share on other sites

.......

 

Jeg har lest gjennom denne tråden,og jeg er nesten rystet over hvordan folk skal dømme andre både nord og ned....Blir nesten forbannet over at folk kan tro de er en j**la sheriff som synes det er greit å forby alt...

Ikke la folk ha det litt artig!!!!!!!!!!!!!!!!!!!sånn forstår jeg tankegangen til visse mennesker..

 

Kan ikke de som føler seg truffet,tenke over dette en gang til!!Fei heller for deres egen dør først,og ikke legg dere opp i ting dere igrunn ikke har noe med.Er dere ute på sjøen så får dere jammen tåle litt bråk også..Er det noe jeg ikke kan fordra er det gretne gamle gubber som tror de kan bestemme alt rundt seg.........Forstår at vist det er sjanse for at ting kan skje,da er det på det rette å si fra,men er det åpent vann og ikke folk som bader i nærheten.............Hva er da galt med å ha det litt artig??? :confused:

 

 

Som dere kanskje har skjønt,jeg har ingenting i mot verken vannscootere,seilbåter,eller motorbåter med hekkbølge..Er bare en som liker meg på sjøen,og har absolutt ikke noe i mot at folk har det litt artig rundt meg...såpass tåler jeg....

 

 

Se ironien i dette innlegget :wink:

 

 

frank v.

Link to post
Share on other sites

Her er litt fornøyelig lesestoff fra tingets saksbehandling.

 

Det mest skremmende er at endel av politikerne faktisk har bedre gangsyn enn mange her i forumet...

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Jan Tore Sanner (H) (ordfører for saken):

 

Proposisjonen om regler for bruk av vannscootere og liknende er i utgangspunktet en ganske smal sak. Den reiser imidlertid mange spørsmål, og den går rett inn i det som kan være en konflikt mellom natur- og miljøinteresser og ønsket om rekreasjon, nytte og bruk av vann og sjø.

 

Det er ingen uenighet om at støy og stor fart kan komme i konflikt med andre interesser. Spørsmålet er imidlertid hvor langt staten skal gå i bruk av regler og forbud for å dempe eller unngå konflikt. Det er på dette punkt uenigheten går i innstillingen. Arbeiderpartiet, sentrum og SV støtter proposisjonens forslag om at det skal innføres et generelt forbud mot bruk av vannscooter, men med mulighet for dispensasjon. Høyre går imot forbud, men inn for større adgang for lokale reguleringer, mens Fremskrittspartiet ikke ønsker noen endring av dagens praksis eller regler. Jeg regner med at de andre partiene etter behov vil redegjøre for sine standpunkter.

 

Når Høyre går imot et generelt forbud mot vannscooter, er det av følgende grunner:

 

For det første kan støy ved bruk av hurtiggående småbåter være et like stort problem som støy ved bruk av vannscooter. Det er derfor problematisk å ta ut ett fremkomstmiddel og forby dette.

 

For det andre er det store forskjeller fra kommune til kommune langs kysten og også mellom innsjøer. Det som kan være et problem ett sted, kan være helt uproblematisk andre steder. Det tas det ikke høyde for ved innføring av et generelt forbud. Høyre er også i denne saken tilhenger av det lokale selvstyret, og har tillit til at lokale politikere etter behov innfører nødvendige reguleringer.

 

For det tredje medfører et generelt forbud også vanskelige avgrensninger. Det som åpenbart anses som en vannscooter i dag, trenger ikke like åpenbart være en vannscooter i morgen. Vi vet hvor raskt teknologien går på dette området og også hvor kjapt selskapene vil omstille disse til ikke lenger å se ut som vannscootere, men som noe annet, selv om de kanskje allikevel er det.

 

For det fjerde er vi av den oppfatning at motorsport også kan være en god fritidsaktivitet. Vi er opptatt av å legge forholdene til rette både for reiseliv og turisme, og det mener vi ikke er tilstrekkelig ivaretatt gjennom et generelt forbud.

 

Dagens lovgivning gjennom friluftsloven, plan- og bygningsloven og havneloven åpner for restriksjoner for bruk av vannscooter. Det er allerede i dag i flere kommuner gjennomført restriksjoner eller forbud mot bruk av slike. Høyre mener allikevel det er ønskelig med én generell bestemmelse som gjennom forskrift gir kommunene mulighet til å forby bruk av vannscooter i hele eller deler av kommunen når det truer natur- og miljøkvaliteter. Det er årsaken til at Høyre fremsetter et eget forslag, som jeg tillater meg å ta opp.

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Presidenten: Representanten Jan Tore Sanner har teke opp det forslaget han refererte til.

 

 

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Gunnar Kvassheim (V) : Ved å gå inn for et generelt forbud mot vannscootere og andre liknende farkoster ønsker Venstre og flertallet i komiteen å vise en føre var-holdning.

 

Selv om bruken av vannscootere foreløpig ikke er så omfattende i vårt land, er antallet økende, og stadig flere mennesker plages av støy fra disse. Vannscootere brukes av private til lystkjøring og sport, men bruken er lite miljøvennlig og til stor sjenanse for omgivelsene. Siden disse farkostene kan brukes i grunne farvann, vil bruken lett kunne påvirke både dyre- og planteliv. Stor fart kan innebære at bruk av vannscooter kan bli en ulykkesrisiko for badende og for andre sjøfarende. Dette viser erfaringene fra USA, der disse farkostene er mer vanlige. Det er stor risiko for alvorlige ulykker i forbindelse med denne sporten.

 

Det viser seg òg at Miljøverndepartementet har fått mange henvendelser om de nye farkostene de senere årene. Det er spesielt støy knyttet til fritidsaktiviteter og naturbruk som er et økende problem. At det vedtas nye regler for å få strengere regulering av bruk av vannscooter, er viktig før problemet får utvikle seg og blir for omfattende.

 

Det er òg verdt å merke seg at et stort flertall av høringsinstansene har gitt generell støtte til departementets forslag. Dette tilsier at både kommuner og andre offentlige instanser er oppmerksomme på problemene som fri ferdsel med disse farkostene medfører.

 

At kommunene ved forskrift kan gjøre helt eller delvis unntak fra forbudet på avgrensede områder, mener Venstre ivaretar turist- og reiselivsnæringens interesser på en tilfredsstillende måte, og vannsporten som fritidsaktivitet kan bli ivaretatt.

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Torny Pedersen (A) : Dette forslaget om endring i lov om fritids- og småbåter for bruk av vannscooter og liknende initierte faktisk Thorbjørn Berntsen sin tid som miljøvernminister. Tiden har gått, og utviklingen med denne farkosten har fram til i dag gjort det enda mer aktuelt å få dette inn i et lovverk.

 

Med det presset som brukerinteressene øver mot kommunene, mener et flertall i komiteen det er viktig å få stadfestet et generelt forbud, men at kommunene allikevel kan gi dispensasjoner for nærmere avgrensede områder der bruken ikke medfører ulemper for allmennheten. Flertallet i komiteen tar her i bruk føre var-prinsippet for om mulig å motvirke et økende miljøproblem i enkelte deler av landet.

 

Bruk av vannscooter skaper store støyproblemer og er til stor sjenanse for badende, hytteeiere og fastboende, men også for fugle- og plantelivet i strandsonen. Nå skal det samtidig sies at med det økende antall hurtiggående småbåter burde man kanskje se på om det er nødvendig med støyrestriksjoner også for disse. Vannscooterkjøring har liten nytteverdi og anses som forlystelseskjøring av de aller fleste.

 

Bruken er økende, og dette er en sport for de unge. De går sammen og leier en vannscooter for 1.000-1.500 kr pr. dag og kjører hele dagen. Dette skjer særlig på varme, fine sommerdager når andre bare vil slappe av og nyte godvær og norsk natur i mest mulig stillhet.

 

Vannscooterutleie er faktisk i dag blitt en næring enkelte steder. Det jeg kan forsvare, er at denne sporten fanger opp en del ungdommer som søker etter fart og spenning, og da er det viktig at det kan gis dispensasjoner som ivaretar vannsport som fritidsaktivitet, og som ivaretar turist- og reiselivsnæringen.

 

Høyre vil speilvende lovforslaget og åpne helt for vannscooterkjøring mot at kommunene ved forskrift kan forby bruk av vannscooter. Dette er nesten likt den ordningen som fungerer i dag.

 

Det vil etter min mening bety at man hele tiden er på etterskudd, og at behovet for lokale forskrifter først vil melde seg når problemene med bruken oppstår eller har oppstått. Det vil da være vanskelig å stramme inn på et tidspunkt hvor mange har anskaffet seg en vannscooter i god tro om å få bruke den nesten ubegrenset, og så blir kommunen nødt til å innføre forbud av ulike grunner.

 

Jeg synes det er viktig å minne om at høringsrunden i denne saken gav en meget solid oppslutning om Miljøverndepartementets forslag, ikke minst fra kommunene.

 

Viktig er det også å se hva Sverige og Danmark har erfart, og hvilke lover våre naboland utøver i dag. Faktisk er det i begge disse landene et generelt forbud, og i Sverige må man til länsstyrelsen for å få utpekt områder for bruk av vannscooter, som igjen kommunene må gi sitt samtykke til - altså en enda strengere form enn det danskene har og nordmenn nå får.

 

Flere, herunder noen fylkesmenn, påpeker at den kommunale unntaksadgangen bør kobles nærmere til plan- og bygningsloven, slik at det kreves reguleringsplan før unntaksforskriftene kan gis. Kanskje er det den beste måten for å sette dette inn i et ordentlig system.

 

Mange har etterlyst et lovverk for bruk av vannscooter. Nå kommer det. Og forhåpentligvis vil allerede denne sommeren gi oss et svar på om lovforbudet tjener sin hensikt - nemlig å begrense bruken av vannscooter.

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Øyvind Vaksdal (Frp) : Det lovendringsforslaget vi i dag behandler, er etter Fremskrittspartiets syn altfor stivbeint, omfattende og byråkratisk. Vi er imidlertid enig i at bruk av vannscooter kan skape støyforurensning og være til sjenanse for badende i enkelte områder. Vi kan imidlertid ikke være med på et generelt forbud mot denne bruken.

 

Innenfor dagens lovverk har den enkelte kommune anledning til å begrense eller forby bruk innenfor områder der dette er ønskelig, og det er etter vår mening tilstrekkelig. Det er den enkelte kommune som vet hvor skoen trykker, og har den lokalkunnskapen som er nødvendig.

 

Det er med forbauselse en registrerer at de partier som i valgkamp-appeller og festtaler snakker varmt for lokaldemokratiet, nok en gang viser i praksis at det bare er tomt prat.

 

Etter flertallets syn skal en altså ha et generelt forbud. Likevel skal kommunene ved forskrift kunne gjøre helt eller delvis unntak fra forbudet for nærmere avgrensede områder, der bruken ikke medfører fare for ferdselen eller allmennheten eller ulempe i form av støy eller andre forstyrrelser, og heller ikke medfører fare for nevneverdig skade på dyre- og/eller plantelivet, som det heter i lovteksten. Her ønsker en altså et generelt forbud med anledning til å dispensere under helt spesielle forutsetninger.

 

Som et liberalistisk parti har Fremskrittspartiet det stikk motsatte utgangspunkt. Vi er generelt imot unødvendige lover, regler og byråkrati. Vi vil derfor ha en generell anledning til bruk, men mulighet for begrensning der dette er ønskelig. Dette kan ivaretas på en utmerket måte med dagens lovverk.

 

Vi vil på bakgrunn av dette stemme mot de foreslåtte lovendringer.

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Steinar Bastesen (TF) : Vi behandler i dag på nytt en lov som etter min oppfatning griper inn i hverdagen til folk. Begrunnelsen for å foreslå et generelt forbud står å lese i første avsnitt i innstillingen:

 

« Det vises til at vannscootere, jetski og liknende mindre fartøy i Norge brukes til ren lystkjøring, foruten til sport og konkurranser. Det drives næringsvirksomhet ved utleie av vannscootere, uten at selve bruken av vannscootere dermed kan sies å ha noen spesiell nyttefunksjon. »

 

 

Og det forsterkes ved at:

 

 

« Allmennhetens bruk av vannscootere og liknende er begrenset til lystkjøring og sport, og har ingen nyttefunksjon utover dette. »

 

 

Er det ikke nyttig å få lov til å ha det lite grann artig og drive litt sport? Det er helt utrolig at Stortinget skal vedta at vi ikke skal kunne ha det litt artig og kjøre litt rundt om for skøy. Jeg innrømmer gjerne at det kan være et problem i Oslofjorden og i de tett befolkede strøkene som vi gjør vårt beste for å samle folk i. Det er om å gjøre å gjøre det så vanskelig å bo ute i distriktene at folk er nødt til å flytte hit. Jeg forstår at det kan være et problem her. Men jeg må ærlig talt si at nordover på Helgelandskysten og ute på øyene, der det snart ikke bor folk, der er det uendelig god plass, og det er neimen ikke noe støyproblem. Jeg tror heller ikke det er noe støyproblem innover i Saltfjorden og innover i Vefsnfjorden så vel som Ranafjorden og alle de store fjordene. Det må jo i anstendighetens navn være litt fornuft når man skal vedta et generelt forbud, hvis det var et problem - men det er jo ikke noe problem, i hvert fall ikke der jeg bor. Jeg begriper ikke at vi skal ha et generelt forbud i vårt område. Det måtte heller gå an å lage en differensiert ordning, som i Høyres forslag, at det er kommunene som skal bestemme om det skal være noe forbud eller ikke.

 

Vi har lovgivning som straffer folk som kjører uvettig på sjøen. Vi har lover som straffer folk hvis de kjører i fylla. Vi har lover som straffer folk på alle mulige slags måter ved uvettig kjøring både på land og sjø. Vi trenger ikke en ny lov som setter begrensning ved å få et generelt forbud i Norge. Vi må tilbake til både debatten om alkohol og promillegrensen på sjøen. Jeg vet ikke om poenget kommer godt nok fram, men det sammenlignes med å kjøre bil. Bil kjører man da på veien, men båt kjører man jo i grøfta, man kjører konstant i grøfta med en båt - hvis en skal sammenligne med en bil. Det er det som er forskjellen. Det som blir gjort her i denne salen, å sammenligne båtkjøring og bilkjøring, er jo helt hinsides. Det virker som folk ikke kommer fra Norge når de bruker slike argument. I hvert fall har de ikke vært i nærheten av hav og sjø. Atter en gang er vi i ferd med å vedta en lov som skal gjøre det vanskeligere og verre for folk. Gjorde det noe om en ungdom fikk kjøpe seg en vannscooter og fikk bruke den f.eks i Lofoten, på Finnmarken eller hvor det måtte være - kanskje det er en fem-seks naboer? Nå skal det altså søkes kommunen om å få lov til å kjøre den!

 

Jeg har et annet eksempel på en vanvittig lov som er vedtatt - unnskyld mitt uparlamentariske språkbruk. Jeg har to guttunger - de var i alle fall guttunger en gang i tiden. Vi har det slik på kysten at når de ikke vil ro, må de kjøre med påhengsmotor. Regelen var at så fort de greide å starte motoren med handmakt, fikk de lov til å kjøre med båt. Man behøver ikke å være mer enn sju-åtte år før man greier å starte en påhengsmotor, så de har kjørt med påhengsmotor siden de var i sju-åtteårsalderen.

 

Nå har Stortinget vedtatt at det er ulovlig for disse guttene å kjøre båt - en er tolv og en er fjorten. De er lovbrytere! Jeg er lovbryter fordi jeg lar guttungene mine kjøre med en båt de har kjørt med i fire-fem år!

 

Det er slike lover man vedtar her i Stortinget. Det er helt utrolig! Det er helt uvirkelig for meg som en representant som kommer fra distriktene, å være med på denne galskapen.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

.......

 

Jeg har lest gjennom denne tråden,og jeg er nesten rystet over hvordan folk skal dømme andre både nord og ned....Blir nesten forbannet over at folk kan tro de er en j**la sheriff som synes det er greit å forby alt...

Ikke la folk ha det litt artig!!!!!!!!!!!!!!!!!!!sånn forstår jeg tankegangen til visse mennesker..

 

Kan ikke de som føler seg truffet,tenke over dette en gang til!!Fei heller for deres egen dør først,og ikke legg dere opp i ting dere igrunn ikke har noe med.Er dere ute på sjøen så får dere jammen tåle litt bråk også..Er det noe jeg ikke kan fordra er det gretne gamle gubber som tror de kan bestemme alt rundt seg.........Forstår at vist det er sjanse for at ting kan skje,da er det på det rette å si fra,men er det åpent vann og ikke folk som bader i nærheten.............Hva er da galt med å ha det litt artig??? :confused:

Som dere kanskje har skjønt,jeg har ingenting i mot verken vannscootere,seilbåter,eller motorbåter med hekkbølge..Er bare en som liker meg på sjøen,og har absolutt ikke noe i mot at folk har det litt artig rundt meg...såpass tåler jeg....

Se ironien i dette innlegget :wink:

frank v.

 

Jeg er hvertfall glad for at dette forbudet kom, og jeg håper det fortsetter slik, men innlegget til Frank V. viser klart at det KNBF hevder - nemlig at alle båtfolk har felles interesser ikke stemmer. Et godt eksempel på motstridende interesser. Noen drar på sjøen for å ha det gøy med vannscootere o.l, andre søker først og fremst roen og stillheten naturen gir oss, og ser på menneskeskapt støy i naturen som forurensning.

 

I dette tilfelle har alstå regelverket gått i de stillhetssøkendes favør. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

viser klart at det KNBF hevder - nemlig at alle båtfolk har felles interesser ikke stemmer. Et godt eksempel på motstridende interesser.

Ærlig talt Lasse. Du kan da ikke gruppere alle som benytter sjø og vann på en eller annen måte for båtfolk. Scooterførere er så definitivt ikke båtfolk. Departementet har jo ifm. forbudet også definert at scootere ikke har noe med båt å gjøre.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg er hvertfall glad for at dette forbudet kom, og jeg håper det fortsetter slik, men innlegget til Frank V. viser klart at det KNBF hevder - nemlig at alle båtfolk har felles interesser ikke stemmer. Et godt eksempel på motstridende interesser. Noen drar på sjøen for å ha det gøy med vannscootere o.l, andre søker først og fremst roen og stillheten naturen gir oss, og ser på menneskeskapt støy i naturen som forurensning.

 

I dette tilfelle har alstå regelverket gått i de stillhetssøkendes favør. :yesnod:

 

 

Og hvor i all verden er forskjellen mellom en scooter og en 50fot cabincruiser med ditto store hekkebølger som tar seg til rette og kjører det maskinen klarer?? Har nesten vært rent i sent flere ganger av idioter i store båter som knapt nok vet hvordan kjøre båt. Men jeg har til gode og bli påkjørt av vannscooter eller faktisk blitt sjenert av støyen..

 

Ingen forbud i dag mot fri eksos på båter?? vurderte selv Corsa Air på min V8.. og for de som har hørt det... DET BRÅKER..

 

"tipper vi må forby seilbåter og.. de bråker jo som sagt mye.. for ikke snakke om skrikende badende småbarn.. fysj og de bråker.." :crazy: :crazy: :crazy: :crazy: :crazy:

Link to post
Share on other sites

[Ærlig talt Lasse. Du kan da ikke gruppere alle som benytter sjø og vann på en eller annen måte for båtfolk. Scooterførere er så definitivt ikke båtfolk. Departementet har jo ifm. forbudet også definert at scootere ikke har noe med båt å gjøre./quote]

 

Er ikke jeg båtmann mer da, hvis jeg erstatter jolla med en scooter? Kombinasjon nytte og moro.

Det er da ingen støykrav så vidt meg bekjent på andre båter. Princess og Fairline fra sen 80/tidlig 90 ble da også levert uten potter!

 

kk :newyearsign:

Du `ække ekte sjømann før du har en tohatsu på hekken!!!

Link to post
Share on other sites

Er dere ute på sjøen så får dere jammen tåle litt bråk også..Er det noe jeg ikke kan fordra er det gretne gamle gubber som tror de kan bestemme alt rundt seg.........

 

Se det, nå har jeg endt opp som en gretten gammel gubbe pgså! Trodde ikke jeg var kommet så langt ennå... Jeg er en av de mange som er for forbudet mot vannscootere, og som liker seg best i uthavner i fred og ro. Er heller ikke udelt begeistret for dem som fyrer opp aggregatet halv åtte om morgenen for å koke seg en kaffekopp på 230V komfyren ombord! At andre har andre meninger får man vel bare akseptere, men å like det, det er en helt annen sak...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Skrev at det er motstridende interesser, og det er ikke jeg som dikterer reglene.

- Noen vi ha mest mulig bråk

- Andre vil ha mest mulig ro

Værre er det ikke.

Javel. Men hvis vi er enige med departementet om at en vannscoote ikke er en båt. Hvilken kategori båtfolk ønsker mest mulig bråk?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...