function loadAds() { window.relevantDigital = window.relevantDigital || {}; relevantDigital.cmd = relevantDigital.cmd || []; relevantDigital.cmd.push(function() { relevantDigital.loadPrebid({ configId: '662fa5660d42b03a9c6d7583', manageAdserver: true, collapseEmptyDivs: true, noGpt: true, collapseBeforeAdFetch: false, allowedDivIds: null, // set to an array to only load certain
s, example - ["divId1", "divId2"] noSlotReload: false, // set true to only load ad slots that have never been loaded }); }); }; Jump to content

Bruk av vannscooter


Skrotnisse

Recommended Posts

Javel. Men hvis vi er enige med departementet om at en vannscoote ikke er en båt. Hvilken kategori båtfolk ønsker mest mulig bråk?

Forstår ikke hva du mener. Om scootere defineres som båt eller ikke, er meg knekkende likegyldig.

Så lenge scootere er forbudt, blir det mindre støy, og det synes jeg er bra.

Link to post
Share on other sites

innlegget til Frank V. viser klart at det KNBF hevder - nemlig at alle båtfolk har felles interesser ikke stemmer.

 

Du hevder at båtfolk ikke har felles interesser. Hvis vi da utelater scootere i kategorien båtfolk, kunne det være interessant å få vite hvilken kategori båtfolk du mener som ønsker "mest mulig bråk".

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Mest mulig bråk:

 

Hvem som ønsker mest mulig bråk må jo være dem som kjører rundt med farkoster som bråker mest mulig eller?

Dette gjelder like mye på land som på vann. HD motorsykler med fri eksos o.l er gode eksempler.

 

Eller kanskje dem som skal underholde hele havneområdet med kraftige musikkanlegg?

 

Jeg har ingen klar definisjon på dette, og ser heller ingen grunn til å "fordype" meg i arbeidet med å lage det.

 

Felles interesser:

 

Det finnes mange områder der "sjøfarende" ikke har felles interesser.

Kan f.eks nevne kajakpadlene og jollefiskere kontra hekkbølgegeneraler.

 

Hekkbølge generealene vil fort fram. Det er deres interesse.

Kajakpadlerene vil ha minst mulig hekkbølger. De er deres interesse.

 

De har altså ikke felles interesser.

Link to post
Share on other sites

Er like før jeg begyner og le... Helt utrolig hva folk skal henge seg opp i! ve lever i et støyfult samfunn..

INNSE det før eller siden. SEr ingen forskjell på hekkbølgge generalene og Scooter kjørere.. Og mene at de ikke har noe på sjøen og gjøre er det mest IDIOTISKE jeg har hørt..

 

Båtfolk er det mest sneversynte folkeslaget som finnes!!!! Hvordan fungere enkelte av dere egentlig på dagtid?? når dere ikke er på sjøen??? dere må jo ha et forferdelig liv..

Link to post
Share on other sites

Nå skal ikke jeg ta stillig til hverken hekksjøer eller vannscootere, men om stillhet kan jeg mene noe om. Nå er det vel gjerne slik at noen av oss finner roen på sjøen og nyter stillheten. Vi kommer oss fra hverdagens stressende liv med tilhørende høyt tempo og gjerne også høyt støynivå.

 

Personlig så foretrekker jeg at det er stille og rolig rundt meg når jeg ankommer en uthavn, og at mine medmennesker også er av samme oppfatning. Jeg erkjenner jo at dette ikke alltid er tilfelle, og det kan jeg leve med. Jeg ønsker ikke mere bråk velkommen der hvor jeg ferdes, men respkterer at andre gjør det.

 

Noen av oss båtfolk foretrekker at det er stille rundt oss, mens andre ikke foretrekker det.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Mest mulig bråk:

.

.

.

De har altså ikke felles interesser.

 

Du vrei deg unna i siste lita ser jeg. Utgangspungtet var jo KNBF's utsagn om at båtfolk har felles interesser. Dette sier du deg uenig i. Båtfolk har ikke felles interesser hevder du, da noen kun ønsker mest mulig bråk. Isteden for å slippe katta ut av sekken å si at det du med dette mener motorbåtfolk, prøver du deg med at de som ønsker mest mulig bråk er HD motorsykkelister på fri eksos og diskoløver? En noe eiendommelig definisjon på båtfolk spør du meg, men la gå.

 

Nei, alle kategorier båtfolk har ikke bare felles interesser. Noen interesser kan virke tildels motstridende. Men selv om du påpeker at kajakkpadlere og hekksjøgeneraler kan ha motstridende interesser på visse områder, vil jeg fortsatt hevde, som KNBF, at vi alle har felles interesser på en rekke områder, og derfor bør stå sammen. Det er nok å nevne

* utbygging av marinaer og havneanlegg slik at flest mulig kan få glede av fjord og båtliv.

* vern om allemannsretten som sikrer fri tilgang til utmarksområder langs sjøen.

* kanalisering av midler til kystverket, redningsselskapet og andre frivillige og halvoffentlige institusjoner som jobber for sjøfarendes sikkerhet.

* osv, osv.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Du vrei deg unna i siste lita ser jeg. Utgangspungtet var jo KNBF's utsagn om at båtfolk har felles interesser. Dette sier du deg uenig i. Båtfolk har ikke felles interesser hevder du, da noen kun ønsker mest mulig bråk.

 

Da har du misforstått. Jeg mener det finnes mange områder der man har felles interesser.

 

Men det finnes også områder der det er motstridende interesser

Etterhvert som det blir flere og flere av oss på sjøen, og etterhvert som det blir flere og flere "særinteresser" som skal ivaretaes blir det vanskelige og vanskeligere å ha et "ettparti" system som skal ivareta alle.

 

Jeg har ingenting imot motorbåter. Har selv hatt motorbåt, og kjører også 40++ knops motorbåt en gang i mellom.

Link to post
Share on other sites

Ja, men da snakker vi samme språk Lasse. Da er vel ikke veien så lang til at vi kan samles i en båtorganisasjon heller da kanskje? Sammen står vi sterkest ikke sant?

Selv om jeg ikke er enig i alt "mitt" politiske parti står for, har ikke dette hindret meg i å stemme på det samme politiske partiet i alle mine voksne år.

Meld dere inn i KNBF, den eneste organisasjonen som samler alle typer båtfolk. (Skulle bare så inderlig ønske at de kunne endre navn til noe mindre svulstig og royalt)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Meld dere inn i KNBF, den eneste organisasjonen som samler alle typer båtfolk. (Skulle bare så inderlig ønske at de kunne endre navn til noe mindre svulstig og royalt)

Der er jeg litt enig med deg,mulig at vi kunne slått sammen KNS og KNBF og blitt virkelig store

ja alt i fra vannscooter og kajakk til 55foter pinne og motor :newyearcheers::fireworks1::flag:

Link to post
Share on other sites

KNS er en seilforening som holder til i Oslo.

KNS er en helt vanlig seilforening med ca 4000 medlemmer og ikke noe forbund.

 

Hvorfor i all verden skulle de slå seg sammen med KNBF?

 

Beklager men jeg har ikke sans for denne "et parti / alle i samme båt og halleluja" greia.

Jeg har større tro på at man får flere organisasjoner som ivaretar særinteresser.

 

F.eks Konglig Norsk Vannscooterforbund o.l :diving:

Link to post
Share on other sites

Nå er det det snart mer krangling her enn i krangletråden!

 

Noe som undrer meg når det er snakk om lover og reguleringer, er at det alltid er enkelte som trekker fram at reguleringen er en begrensning av friheten. Dette har alltid to sider, så det er et dårlig argument. F.eks. gir vannscooterforbudet mindre frihet til dem som liker dette, men frihet fra vannscooter for alle oss andre. Tilsvarende (og mye mer bråk) om røykeforbudet på utesteder. Mindre frihet for dem som ønsker å røyke, mer frihet for dem som jobber i restauranten og oss som ønsker å nyte maten uten røyk.

 

Jeg støtter derfor synet om at det faktisk er snakk om en interessekonflikt, og ikke noe man med argumenter kan bli enig om.

 

Når det gjelder vannscooter, så kan kommunene gi anvisninger om spesielle områder hvor vannscooterkjøring er tillatt. Endel kommuner har innført slike områder. Dermed kan de som liker å kjøre vannscooter gjøre det uten å plage andre.

Redigert av La Digue (see edit history)

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder vannscooter, så kan kommunene gi anvisninger om spesielle områder hvor vannscooterkjøring er tillatt. Endel kommuner har innført slike områder. Dermed kan de som liker å kjøre vannscooter gjøre det uten å plage andre.

Og da kunne et vannscooterfobund jobbet med å få tilrettelagt flere slike plasser ...

Link to post
Share on other sites

Endel kommuner har innført slike områder. Dermed kan de som liker å kjøre vannscooter gjøre det uten å plage andre.

Bjørnøya og Jan Mayen er fine steder til slikt.. :lol:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

eller unge jyplinger som tror de kan bestemme alt rundt seg :smiley:

 

 

Hehehe..

 

Hadde jeg kunne bestemt var det nok mye som hadde vært annerledes ja,men er igrunn fornøyd slik det er nå også :yesnod:

 

At folk vil ha stillhet har jeg ikke noe å si på,da er det jo bare å finne seg en vik for seg selv da..Da slipper man ivertfall å irritere seg over unge jyplinger som meg som liker litt fart :wink: Legger man seg i ei gjestehavn midt i ferien så går det ikke an å regne med stillhet...Skal en person som ønsker stillhet komme å si fra til alle båter som ligger der?Da blir den karen populær...Alle som har unger vet hvor vanskelig det er å holde 12-13 åringer i ro,da blir det ivertfall siste gang de vil være med på båtferie hvis de ikke får utfolde seg litt :rolleyes:

Tenker da på joller med påhengere og div scootere..

 

Er det derimot bråk og fyll til langt på natt skal jeg være enig i at det kan være grunn til å si fra,har aldri gjort det selv,men det er vel sikkert på grunn at jeg stort sett er med på festen :cheers:

Har igrunn inntrykk av at det ikke er noe stort problem med bråk............Man vet stort sett hvordan det er på stedet man legger til..............

 

frank v.

Link to post
Share on other sites

:newyearsign: Det er klart slike diskusjoner kan skape litt knurring i kulissene men vi er jo i en lavsesong når det gjelder båtbruk at noe må vi bruke energien på. :newyearsign::yesnod:

Jeg er sikker på at vi ikke husker hvordan en vannscooter høres ut engang eller hvordan hekkbølgene i fra fjorflytterne kjennes :flag: Nå har vi hatt jul med din glede og nå kommer nyttår med forhåpentlig store gleder

+at vi er enda nærmere bunnstoff i håret ømme skuldre og slitne armer etter polering og vasking.

For og komme oss ut på fjorden og nyte en :headbang::headbang::smash::puke: vannscooter :

 

GODT NYTTÅR ALLE SAMMEN :newyearsign::fireworks1::fireworks2::flag_sw::flag_da::flag::sailing::newyearcheers:

Link to post
Share on other sites

Slutter meg til dine betraktninger i #55. Stillhet er faktisk i ferd med å bli mangelvare i dagens samfunn.

 

 

Bjørnøya og Jan Mayen er fine steder til slikt.. :lol:

Men hvorfor skal disse menneskene som har reist så langt for å finne stillheten straffes? :lol:

(Ta en kikk rundt, mange bilder av vakker natur!)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Tror jeg skal tenke meg om noen ganger før jeg legger ut flere spørsmål på forumet. :eek:

Var ikke akkurat meningen å lage slikt rabalder. :nonod:

 

Slapp av, du blir vant til det.

 

Og etterhvert begrenser det seg selv, hvor mye tid du er villig til å kaste bort frivillig på et forum av bedrevitere.

 

Tips: Se filmen "Gretne gamle gubber" 2 ganger, så er du bedre rustet mot eldreforeningen her inne.

 

:lol::lol:

 

:newyearsign:

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Men hvorfor skal disse menneskene som har reist så langt for å finne stillheten straffes? :lol:

Dette har en ca. 20 årig historikk, det var da en sentral person i samnfunnet som i dag sitter sentralt plassert på et "stort ting" som gjerne ville deportere en del "problematiske" personer til Bjørnøya om jeg ikke husker helt feil.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Skal du ha det skikkelig gøy som du sier, kjøp deg heller et sessongkort på Tusenfryd. Da slipper du å plage andre på sjøen og langs strendene.

Jeg synes at de som har det gøy med å kjøre rundt i store Princesser som spyr ut dieseleksos, bråker, lager hekksjøer og generelt er en plage for omgivelsene også burde selge båten og kjøpr sesongkort på Tusenfryd istedet.

Link to post
Share on other sites

Slapp av, du blir vant til det.

 

Og etterhvert begrenser det seg selv, hvor mye tid du er villig til å kaste bort frivillig på et forum av bedrevitere.

 

Tips: Se filmen "Gretne gamle gubber" 2 ganger, så er du bedre rustet mot eldreforeningen her inne.

 

:lol::lol:

 

:newyearsign:

 

Har sett den nå tre ganger.. hehe så jeg føler meg utrolig klar for et par nye tråder nå;)

 

Jeg synes at de som har det gøy med å kjøre rundt i store Princesser som spyr ut dieseleksos, bråker, lager hekksjøer og generelt er en plage for omgivelsene også burde selge båten og kjøpr sesongkort på Tusenfryd istedet.

 

Er faktisk helt sant og harde fakta......

Link to post
Share on other sites

Jeg er hvertfall glad for at dette forbudet kom, og jeg håper det fortsetter slik, men innlegget til Frank V. viser klart at det KNBF hevder - nemlig at alle båtfolk har felles interesser ikke stemmer. Et godt eksempel på motstridende interesser. Noen drar på sjøen for å ha det gøy med vannscootere o.l, andre søker først og fremst roen og stillheten naturen gir oss, og ser på menneskeskapt støy i naturen som forurensning.

I dette tilfelle har alstå regelverket gått i de stillhetssøkendes favør. :yesnod:

Hei Lasse :seeya:

Det at du benytter en hver anledning til å hakke på KNBF, nesten uansett hva vi sier eller gjør, får jeg bare leve med. I stedet for at du skal forsure den siste dagen i året for meg, velger jeg heller å glede meg over at nye medlemmer kommer hver dag. Senest i dag kom det en innmelding!

Ovenstående innlegg viser imidlertid at du biter deg selv i halen. Båtfolk har nemlig felles interesse av at forholdene legges til rette for at vi kan bruke sjøen til ferie, fritid og rekreasjon hver på vår måte uten at dette er til sjenanse for andre. Du har din oppskrift på hvordan du vil ha ditt båtliv, men du bør også ha toleranse for at andre vil nyte sin form for sjø- og båtliv. Derfor gikk jeg også mot et generelt forbud mot vannscootere, men at man istedet burde vurdere å regulere bruken av denne typen farkoster.

Et hvert fartøy er en død ting som i seg selv ikke er til sjenanse eller skade for noen. Det er det som foregår oppe i hodet på den som fører fartøyet som kan skape ubehageligheter for andre, uansett om det er en seilbåt, halvplaner eller en vannscooter. Jeg opplevet for eksempel i sommer at en såkalt "kaiter" provoserte frem en nestenkollisjon i åpen sjø ved Storesand. Til tross for at jeg i god tid viste at jeg selvfølgelig ville vike for ham, skiftet han kurs hele tiden. Til slutt måtte jeg slå full stopp. Det viste seg at han var en utmerket "kaiter" med full kontroll over farkosten sin, men han var kun ute etter å provosere. Jeg har også opplevet seilbåter med spridd storseil og genoa i trange farvann både på Sørlandet og i Sverige. Eksemplene på uvettig adferd på sjøen er utallige og kan i de fleste tilfellene tilskrives uvett hos føreren av fartøyet. Graden av ubehag eller skader kan selvfølgelig variere etter typen fartøy, men til syvende og sist sitter uvett i hodet. Derfor går vi i KNBF inn for å regulere forholdene på sjøen slik at vi alle kan nyte sjø- og båtliv hver på vår måte. Dette tror jeg vi bare kan oppnå gjennom kunnskap om sjøens skrevne og uskrevne lover og regler og god forståelse for hva godt sjømannskap innebærer, uansett hviken type fartøy man fører.

Derfor ønsker jeg deg og alle andre gode båtvenner her på Baatplassen

 

ET ENDA BEDRE NYTT BÅTÅR!

 

Hilsen Syvert :fireworks3:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Jeg kunne godt tenkt meg vannscooter. Har kjørt det en del og synes det skikkelig gøy. Ser heller ingen grunn til att det skal bli forbudt. Kan også informere att Sjøraddningsassisstanse bruker dette i sitt virke.

 

Att det finnes idioter med vannscooter, er vel helt normalt. Det finnes idioter med , seilbåter, joller, motorbåter

snekker osv..

 

 

Enig!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
  • Create New...