Jump to content

Bruk av vannscooter


Skrotnisse

Recommended Posts

og så er det jo bare å flytte til Lichtenstein eller Cayman Island eller Monaco eller Andorra eller noe sånt for alle dere som har god råd, men ikke til å betale skatter og avgifter!

Dette blir for dumt!

Hva med oss som verken har råd til å flytte til de stedene du nevner, eller har råd (eller kanskje heller tåler) til så mye mere skatter og avgifter da? Skal vi bare sitte rolig med hendene i fanget? Unner du ikke oss å komme på vannet, selv om jeg ihvertfall bruker motor, siden seil ikke er noe alternativ for meg.

Jeg bare spør.... :confused:

Link to post
Share on other sites

En riksdekkende organisjon bør holde fokus på riksdekkende oppgaver, og i en så avgiftskåt nasjon som vår, sier det seg derfor sjøl hvor fokus bør være. Når dere ikke evner å se dette faktumet, samt at det i etterkant av seieren om dieselavgiften var en historisk sett unik mulighet for å overføre argumentasjonen til båtbensin, er KNBF helt klart ikke en organisasjon det vil lønne seg å støtte for bensinbåteiere.

Håper for guds skyld at mer handlekraftige alternativer dukker opp snart...

Jeg skulle ønske at jeg fikk en bedre start på det nye året enn dette, men skitt au. Vi får i alle fall ikke gjort stort hvis vi skulle blitt deppa av innlegg som dette fra SkipperMorse.

Her er en oversikt over de viktigste resultatene vi har oppnådd når det gjelder avgifter:

1. Momsen på båtplasser ble trukket tilbake, både i båtforeninger og i gjestehavner (gjelder ALLE typer båter)

2. Farledsavgift for fritidsbåter ble tatt ut av forslaget til Norsk Transportplan (gjelder ALLE fritidsbåter)

3. Beregning av havneavgifter i havner som er finansiert av havnekassen vil bli regulert i den nye Havne- og Farvannsloven (dette vil forhåpentlig danne presedens for beregning av havneavgifter i alle offentlige havner)

4. Miljøverndepartementet har lenge ønsket en spesiell miljøavgift for fritidsbåter. Hittil har vi bidratt til at dette forslaget er blitt liggende i en skuff i departementet.

5. Finansdepartementet har lenge ønsket seg en årsavgift på fritidsbåter som for biler. Hittil har vi bidratt til at også dette forslaget er blitt liggende i skuffen.

Heldigvis er det ca. 20.000 båtfolk som har fått med seg dette, og alle de andre sakene vi har fått gjennomslag for, så da får vi leve med at SkipperMorse, og noen andre, mener at vi er handlingslammet. Jeg er imidlertid enig i at vi kunne gjort enda mye mer hvis vi hadde hatt enda flere medlemmer som ville gitt enda større ressurser å arbeide med. Utfordringene står i kø i det nye året!

Hilsen Syvert

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Her er et eksempel på at kajakkpadlerne er imot utbygging av båtplasser.

Om utbygging av småbåthavner i Oslo (Fra Oslo Kajakklubb)

 

Ser fram til å lese hva rem og andre "heia Norge - ikke toten" entusiaster mener om dette.

Skal det bygges flere båtplasser i Bestumkilen eller skal forholdene for kajakpadlerene komme i første rekke? :diving:

Link to post
Share on other sites

syns lissom NBF klinger litt mer folkelig enn KNBF

Ja. Der er vi absolutt helt på linje. KNBF lyder som en etterlemning fra svundne tider, og gir i tillegg en assosiasjon til gutta i KNS med blacer og silkesjerf. En gjeng som ihvertfall ikke jeg ønsker å identifisere meg med.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Det som jeg ikke helt skjønner her er hvorfor de som er så negative til den jobben KNBF gjør eller hva de heter kan jo enkelt engasjere seg i aktivt i å endre dette i stdenfor å sitte på rekka og slenge med leppa. Liker man ikke navnet kongelig i navnet så engasjerer man seg og forslær navneendring via normale retningslinjer for slikt i KNBF.

 

Jeg er helt sikker på at KNBF er motagelig for konstruktive innspill til hvordan de kan bli bedre og omfavne flere båteiere.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det som jeg ikke helt skjønner her er hvorfor de som er så negative til den jobben KNBF gjør eller hva de heter kan jo enkelt engasjere seg i aktivt i å endre dette i stdenfor å sitte på rekka og slenge med leppa. Liker man ikke navnet kongelig i navnet så engasjerer man seg og forslær navneendring via normale retningslinjer for slikt i KNBF.

 

Jeg er helt sikker på at KNBF er motagelig for konstruktive innspill til hvordan de kan bli bedre og omfavne flere båteiere.

 

 

Hehe.. ja for det er jeg sannsyneligvis den første som har sagt.. hehe :crazy: :crazy:

Men siden KNBF har så mange sterke fanesaker, vil edt bli feil av meg og bruke deres tid på og foreslå navnendring.. hehe

Link to post
Share on other sites

Ser fram til å lese hva rem og andre "heia Norge - ikke toten" entusiaster mener om dette.

Skal det bygges flere båtplasser i Bestumkilen eller skal forholdene for kajakpadlerene komme i første rekke? :diving:

Ha Ha. Det kaller jeg å koke suppe på en spiker. Dere har lett med lys og lykter skjønner jeg, etter et område der det er interessekonflikter mellom grupper av båtfolk. Er virkelig dette ynkelige her allt dere er i stand til å komme opp med. Enn videre, skal dette være beviset for at KNBF's solidaritetstanke er dødfødt? Nei, søk videre dere som er ensidig fokusert på konflikter og interessemotsetninger, dere bør ha noe mer å by på enn en lokal konflikt om ei strandlinje i Bestumkilen.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg skulle ønske at jeg fikk en bedre start på det nye året enn dette, men skitt au. Vi får i alle fall ikke gjort stort hvis vi skulle blitt deppa av innlegg som dette fra SkipperMorse.

Her er en oversikt over de viktigste resultatene vi har oppnådd når det gjelder avgifter:

1. Momsen på båtplasser ble trukket tilbake, både i båtforeninger og i gjestehavner (gjelder ALLE typer båter)

2. Farledsavgift for fritidsbåter ble tatt ut av forslaget til Norsk Transportplan (gjelder ALLE fritidsbåter)

3. Beregning av havneavgifter i havner som er finansiert av havnekassen vil bli regulert i den nye Havne- og Farvannsloven (dette vil forhåpentlig danne presedens for beregning av havneavgifter i alle offentlige havner)

4. Miljøverndepartementet har lenge ønsket en spesiell miljøavgift for fritidsbåter. Hittil har vi bidratt til at dette forslaget er blitt liggende i en skuff i departementet.

5. Finansdepartementet har lenge ønsket seg en årsavgift på fritidsbåter som for biler. Hittil har vi bidratt til at også dette forslaget er blitt liggende i skuffen.

Heldigvis er det ca. 20.000 båtfolk som har fått med seg dette, og alle de andre sakene vi har fått gjennomslag for, så da får vi leve med at SkipperMorse, og noen andre, mener at vi er handlingslammet. Jeg er imidlertid enig i at vi kunne gjort enda mye mer hvis vi hadde hatt enda flere medlemmer som ville gitt enda større ressurser å arbeide med. Utfordringene står i kø i det nye året!

Hilsen Syvert

 

 

Bravo!! Fortsett som dere stevner.

Siden det meste av arbeidet dere gjør skjer litt sånn stille og rolig uten de store fakter er det vel ikke så rart at de fleste båtfolk ikke er klar over resultatene som faktisk oppnås. Att dere også kan snu dere rundt og ta ting på sparket viser vel Dieselaksjonen.

 

Hilsen fornøyd medlem

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

syns lissom NBF klinger litt mer folkelig enn KNBF

 

 

For oss som er vokst opp med Kongelig Norsk Mototbåtforbund, tenker vi ikke stort på dette med det kongelige.

 

Nå heter det Kongelig norsk båtforbund og det er vel greit nok.

 

Vi skal ikke glemme at dette forbund har tradisjoner og disse tradisjonene har lite å gjøre med blaser og silkesjerf i halsen.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Ser fram til å lese hva rem og andre "heia Norge - ikke toten" entusiaster mener om dette.

Skal det bygges flere båtplasser i Bestumkilen eller skal forholdene for kajakpadlerene komme i første rekke? :diving:

 

 

 

Lasse! Nå spikker vi fliser, vel?


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Ja vel?

 

Hvorfor synes du det?

 

 

Har fulgt debatten og mener vel at når du klamrer deg til kajakkpadlerne i Bestumkilen som siste argumant så blir det tynt. Sett i forhoild til hele båt-norge i felles kamp mot myndighetene.

 

Vi vet at dersom vi står sammen er det ikke bare myndighetene vi skal vekke. Vi skal også vekke den skjeve holdningen båtfolket har mot hverandre, så som motor mot seil osv.

 

felles tiltak der alle kan føle seg hjemme.

Om det blir plass til kajakksporten vet jeg ikke. De har vel like sjanser i ferskvann som saltvann ville jeg tro. Og i ferskvann ville vel forstyrrende båttrafikk også bli eleminert.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Vi vet at dersom vi står sammen er det ikke bare myndighetene vi skal vekke. Vi skal også vekke den skjeve holdningen båtfolket har mot hverandre, så som motor mot seil osv.

 

Det er bra Astor, for mer forutinntatte meninger blant båtfolket, skal mye til å slå. Men de er som samfunnet ellers

med jantelov, misunnelse osv.

 

Men å ta tak i det, og drive opplysning om det enkelte er bra.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Thor - tror det er liten misforståelse for jeg referer her til "jeg" m.a.o. meg selv og ikke KNBF. KNBF synes å ha meget liten fokus på seilbåter noe også deres film med deres visjoner bærer tydelig preg av!

 

 

Dette blir for dumt!

Hva med oss som verken har råd til å flytte til de stedene du nevner, eller har råd (eller kanskje heller tåler) til så mye mere skatter og avgifter da? Skal vi bare sitte rolig med hendene i fanget? Unner du ikke oss å komme på vannet, selv om jeg ihvertfall bruker motor, siden seil ikke er noe alternativ for meg.

Jeg bare spør.... :confused:

 

Siste fem år så har lønnen, i snitt, i Norge steget med 30 prosent og konsumprisindeksen med 10 prosent. Dette er ca-tall hentet fra SSB. De neste femten/tyve årene så er kjøpekraften forventet å dobles så i snitt synes jeg svært lite synd på oss! Trygdeordninger på topp i verden og Norge/nordmenn kommer ut i topp, eller på topp, i alle mulige oversikter over hvordan man har det rundt omkring så jeg synes det er på tide å nyte det vi tross alt har, tenke litt mere på andre (samt de som kommer etter oss), og litt mindre på oss selv og hvor "fælt" vi har det!

 

Jada, jeg vet det finnes en del som har det trangt økonomisk osv, men jeg begynner å bli alvorlig lei av all denne sytinga!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det som jeg ikke helt skjønner her er hvorfor de som er så negative til den jobben KNBF gjør eller hva de heter kan jo enkelt engasjere seg i aktivt i å endre dette i stdenfor å sitte på rekka og slenge med leppa. Liker man ikke navnet kongelig i navnet så engasjerer man seg og forslær navneendring via normale retningslinjer for slikt i KNBF. Jeg er helt sikker på at KNBF er motagelig for konstruktive innspill til hvordan de kan bli bedre og omfavne flere båteiere.

Hei sydvesten :seeya:

Takk til deg! Det er presis dette som gjelder for alt organisasjonsarbeid! Hos oss er det Båttinget som er vårt øverste organ. I forbundsstyret er samtlige landsdeler representert med lederne av våre 6 regioner og en president og visepresident som velges av Båttinget. Siste navneendring ble foretatt i 1998. Den gangen ble det også fremmet forslag om å fjerne "Kongelig". Forslaget ble nedstemt av en stor majoritet. Personlig har jeg gitt uttrykk for at KNBF og Norges Seilforbund bør slås sammen i en stor felles båtorganisasjon som både kan ivareta fellesinteresser og særinteresser. Slik båtlivet har utviklet seg, tror jeg personlig at dette er veien å gå. Jeg tror mange er enige med meg i dette og at tanken kanskje vil bli en realitet om noen år (i så måte skulle jeg ønske at jeg var 10 år yngre! Som 65-åring må jeg nok følge den videre utviklingen fra "jugekrakken"). Jeg tror imidlertid at det vil være klokt å reservere navnet Norges Båtforbund (eller noe tilsvarende) til et nytt fellesforbund. I mellomtiden foretrekker vi å bruke navnet Båtforbundet eller KNBF.

Hilsen Syvert :flag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Dessuten så er jeg ikke så bekymret for alle disse avgiftene vi har, uansett om det er på sukker, brennevin, bensin eller hva det måtte være. Noen av oss ser fortsatt at disse avgiftene gjør noe godt et sted som f.eks. veier, skoler, sykehus, aldershjem, forsvar, pesnjoner og trygder osv osv - og så er det jo bare å flytte til Lichtenstein eller Cayman Island eller Monaco eller Andorra eller noe sånt for alle dere som har god råd, men ikke til å betale skatter og avgifter!

Så befriende herlig å se at det finnes båtfolk som evner å løfte blikket opp fra båthavna. Mye av den smålige krangelen vi opplever i dag, både ang. båtforeninger og ellers, kommer antagelig av at mange ikke makter å ta et helhetsperspektiv på samfunnet vi lever i. Man padler rundt i sin egen lille andedam og klarer ikke se over kanten. Antagelig sytes og klages det mindre i både Darfur og Irak enn i dette "forferdelige" landet vårt, der man til tider kan få inntrykk av at deler av båtfolket / bilfolket / campere / hyttefolket / fotgjengere / syklister / elvepadlere (stryk det som ikke passer) til enhver tid lever i en form for akutt nød.

 

Honnør til Mouche! :flag:

Link to post
Share on other sites

Har fulgt debatten og mener vel at når du klamrer deg til kajakkpadlerne i Bestumkilen som siste argumant så blir det tynt.

Nå var det jeg som brakte kajakkpadlerne inn i debatten, og ikke Lasse. Kritikk bør derfor rettes til meg. Jeg ser i ettertid at innleggget mitt falt litt uheldig ut. Det var aldeles ikke ment som et kronargument for/mot KNBF som et felles båteierorgan. Årsaken til inleggget var at det nettopp har vært/er en sak om akkurat dette. Som både seiler (med behov for båtplass) og kajakkpadler (med behov for flatt vann og sikkerhet fra større båter) føler jeg meg særs scizofren i dette spørsmålet. Når REM da hevder at vi alle er opptatt av flere båtplasser/havner klarte jeg ikke å la være å komme med et lite stikk. Jeg lover å holde meg til saken neste gang (kanskje) :crazy:

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Her virker det som om at alle vannscootere bråker, men det er ikke sant, mange nye vannscootere bråker veldig lite og forurenser mindre enn en vanlig båt... Den svenske sjøredningstjeneste bruker også slike i sitt arbeid... Hvorfor skulle de ikke være lovlige? fordi det er moro, ja noe sånt ja, takk til den norske stat... :flag::flag::puke::puke:

Link to post
Share on other sites

Siste fem år så har lønnen, i snitt, i Norge steget med 30 prosent og konsumprisindeksen med 10 prosent. Dette er ca-tall hentet fra SSB. De neste femten/tyve årene så er kjøpekraften forventet å dobles så i snitt synes jeg svært lite synd på oss!

Gjennomsnitt er akkurat hva det er. Det kreves både pluss og minus for å lage det.

Jeg har ikke noe i mot at du snakker for deg selv, men vær så snill å ikke snakk for alle andre. Dette har jeg nevnt før. Det er ikke alle som har fått med seg denne lønnsveksten. Noen har til og med miste jobben i samme periode, selv om det hevdes at det ikke er arbeidsløshet her i landet lenger. Og det er ikke sikkert at det er så lett å få seg ny jobb, selv om "alle" hevder det! Uansett om en legger listen lavt og ikke forlanger så mye av en jobb en blir tilbudt.

Jada, jeg vet det finnes en del som har det trangt økonomisk osv, men jeg begynner å bli alvorlig lei av all denne sytinga!
Det gjør jeg også! Av at alle skryter av at vi har det så bra her i landet. For det stemmer ikke. Og det gjøres lite eller ingenting fra våre folkevalgte for å rette på det.
Antagelig sytes og klages det mindre i både Darfur og Irak enn i dette "forferdelige" landet vårt,

Vet ikke jeg. Prøv å vis de noen tegninger av en viss figur, så blir det liv nedi der også.. :lol::lol:

Link to post
Share on other sites

Her er en oversikt over de viktigste resultatene vi har oppnådd når det gjelder avgifter:

1. Momsen på båtplasser ble trukket tilbake, både i båtforeninger og i gjestehavner (gjelder ALLE typer båter)

 

Her er medias vurdering av hvem som skal ha kreditt for dette.

 

Norges Båtbransjeforbund har vært særlig aktive i denne saken og har hatt FrP som den viktigste våpendrageren i kampen mot moms på leie av båtplasser. Nå er også finansiministeren på banen. Han uttaler blant annet: "Det kan virke urimelig at båtplassutleie i næring skal behandles forskjellig fra utleie fra båtplassforeninger". Dermed har et flertatt i Stortingets Finanskomite gått inn for å fjerne moms på utleie av båtplasser i sin helhet forsvinner fra 2003.
Det er jo hyggelig at så mange som er negative til FrP, heller betaler for å være medlemmer i KNBF. Men at KNBF urettmessig skal lyve til seg æra for andres vel utførte jobb, synes jeg blir litt feil.

 

2. Farledsavgift for fritidsbåter ble tatt ut av forslaget til Norsk Transportplan (gjelder ALLE fritidsbåter)

 

KNBF utvider politikernes vokabular?

 

Jeg ville trodd at en av de få avgiftene som ikke blir gjennomført her til lands, faktisk ville blitt nevnt i en bisetning gjennom saksbehandling eller møtereferat? Om ikke annet så får å huske hvorfor forslaget ikke ble gjennomført sist det var oppe? Det er greit at nordmenn er dumme, men her ser det virkelig ut til at KNBF forsøker å profitere på egne ønsketenkninger.

 

3. Beregning av havneavgifter i havner som er finansiert av havnekassen vil bli regulert i den nye Havne- og Farvannsloven (dette vil forhåpentlig danne presedens for beregning av havneavgifter i alle offentlige havner)

 

Så fint at dette gikk i Oslo. Men egentlig innebærer dette at bygda finansierer byen, nok en gang.

 

Og jeg bor på bygda. Heia Toten.

 

4. Miljøverndepartementet har lenge ønsket en spesiell miljøavgift for fritidsbåter. Hittil har vi bidratt til at dette forslaget er blitt liggende i en skuff i departementet.

 

"Nei nå er smerteterskelen nådd, dere."

 

5. Finansdepartementet har lenge ønsket seg en årsavgift på fritidsbåter som for biler. Hittil har vi bidratt til at også dette forslaget er blitt liggende i skuffen.

 

"Nei nå er smerteterskelen nådd, dere."

 

Heldigvis er det ca. 20.000 båtfolk som har fått med seg dette, og alle de andre sakene vi har fått gjennomslag for, så da får vi leve med at SkipperMorse, og noen andre, mener at vi er handlingslammet.

 

Har dere på alle disse årene virkelig ikke greid å bygge et større luftslott på imaginære saker, urettmessig æresforflytning og disse lite reelle sakene? Jeg bør virkelig sette dette i fokus lokalt, skjønner jeg. Så får vi se hvor det bærer hen.

 

Håper virkelig du har en litt bedre dokumentert, og lengre, saksliste du forelegger dine betalende medlemmer. I motsatt fall vil nok avgiften til KNBF snart bli like populær som årsavgiften på bil.

Redigert av SkipperMorse (see edit history)

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Ang vannscooter:

 

I følge den internasjonale standarden ISO 13590 er en vannscooter en farkost på mindre enn 4 meter beregnet for en eller flere personer og som drives av forbrenningsmotor tilkoblet vannjetpumpe.

 

Altså er min vannscooter med påhengsmotor ikke omfattet av forbudet, og fullt lovlig.

 

Hvordan ser forresten KNBF på vannscootere? Ble forbudet hilst hjerteligst velkommen av hensyn til HM Kongens fred på vannet?

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...