Jump to content

hekkbølger i retten


baatsman

Recommended Posts

Jeg tror ikke vi skal glemme at politi og tollere - i alle fall sommeren 2005 og sommeren 2006 - hadde en rekke besøk i fritidsbåter.

 

I ytre Olsofjord fikk en god del fritidsbåtførere spørsmål både om alkoholmengde, redningsvester og skipspapirer ombord.

 

Jeg kom med ny båt fra Danmark ifjor. Ble stoppet ved Tisler-øyene. Fikk en gummibåt som kjørte inn i

hekken på båten. Fruen kom opp og lurte på om vi hadde gått på grunn :lol: . Men der sto det ettt par uniformerte

personer. 1 fra Kystvakten, 1 fra tollvesnet. De spurte pent om å komme ombord. Båten hadde ingen kjennetegn,

var fulgt fra Skagen. Båten var reg., men hadde ikke satt på nr.

 

Hvis vi hadde nektet ombordstigning, hadde vi pent måtte følge båten inn til Frdrikstad Tollvesen. Hygglige mennesker, bra att det er kontroller, selv om det kostet kr 210,- :lol:

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Det var vel noe både noe fra Italia, Frankrike, Chile, ett par gamle dansker. Jaggu tror jeg det var no XtraOrdinert der også. OK noe fra Liverpool-sponsoretn også.

 

Fikk bra rabatt da :lol: . Meget hyggelige mennesker, som så litt stort på det.

 

 

Men båten hadde kjennetegn, men ikke montert. Det var de jaktet på. Avgiftene var betalt :yesnod:

Det ble inndratt 3 båter, uten bet mva den dagen. Ref fra Fredrikstad Blad

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Denne sier at vi alltid skal vise aktsomhet og hensynstagen ut fra alminnelig sjømannsskikk.

 

Utfordringen for mange sjøfarende er at de verken har forståelse for aktomhet, eller hensynstagen, eller alminnelig sjømannsskikk.

 

Så hvordan løser vi dette?

 

 

Helt enig med deg i dette- Vi skulle hatt en egen tråd på hva alminnelig sjømannsskikk og hvordan folk flest oppfatter alminnelig sjømannsskikk. :yesnod: :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg forholder meg til det du skriver, og leser ikke mellom linjene

Jeg kan ikke se at politiet har gjort det du påstår i denne saken. Politiet har gjort jobben sin.

Jeg forholder meg til det som har stått i pressen om disse tre båtene, og har ingen informasjon om saken ut over dette.

 

Du derimot har ved flere anledninger i denne tråden hevdet egne regler som gjelder for deg:

 

- Sedvane går foran fartsbestemmeler

- Saktegående båter er å betrakte som biler parkert på en rasteplass osv osv.

 

Jeg har oppfattet at du ikke liker politet i Arendal, men kan ikke se at det har noe med faktum i denne saken å gjøre.

 

Dette kan ikke stå uimotsagt Lasse.

 

Sedvane er sedvane og det er faktisk politiet inneforstått med. At disse tre båtene ble stoppet der de ble stoppet må ha med svært ekstraordinære faktorer å gjøre (les mellom linjene nå Lasse og les litt på Boywonders innlegg nr 219...)

 

Saktegående båter som dorger i 2-3 knop midt i ei skipslei , for det er faktisk det er enten du liker det eller ei, er å betrakte som rastende langs veiskulderen på E18. De må faktisk tåle at vannet ikke er som stuegulvet hjemme. Hvis de vil ha flatt vann kan de dorge seg inn mot Strengereid/sørlandsleia. Tromøysnd er brukt av lastebåter, marinen, etc. som gjennomfartsåre og de kjører med sine 12 knop og vel så det.

 

Når det gjelder politiet i arendal så har jeg ikke noe som helst i mot de, tvert i mot, det er masse hyggelige mennesker som jobber der hvis en ser bort fra "Judge Dredd" som er kommentert tidligere av Boywonder. "Judge Dredd" lager egne lover og bøtesatser og det er disse som nå retten har fått satt ned til det som ellers er gjeldende for resten av landet.

 

Med all respekt Lasse så virker du umåtelig treig som ikke har fått med deg dette lokale "fenomenet" som er kommentert og bekreftet av flere lokale her på forumet. Det er kneblingen av "Judge Dredd" som er den store seieren i denne saken og jeg håper på vegne av alle som skal ferdes i Arendals skjærgård unngår "Judge Dredd's" vrede over alt fra robåter i mørke til barn på dekk når båten er i fart til 2 pils for mye i sjekta eller tvinge far over i politibåten for å skremme vannet av kjerring og unger som ligger alene igjen med skuta drivende for vær og vind...

Historiene er mange, alt for mange...

Link to post
Share on other sites

Gjelder sedvaneretten fyllekjøring også. Hvis du forteller att du har kjørt i fylla i 30 år uten att noen har tatt

affære. :wink:

 

 

Søkt eksempel. Men uansett vær glad noen tar affære. Neste gang kan det være du som blir utsatt. :yesnod:

Att det blir nedsatt strafferamme i forhold til tiltale, ok, det viktigste er att politet er igang. Politet skal/bør bli enda mer synlig.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Har hele tiden åpnet for holdningskampanjer, men er neimen ikke sikker lenger.

Velkommen etter :yesnod:

 

Jeg ble flau over logoen på båten min da jeg i sommer møtte en windy 32 fullstappet med vindrikkende pentkledde nesten unge mennesker. båten ble ført av en voksen kar. Jeg vil anta at farten var sånn ca 16 knop. Baugen var 2 meter over havet. Hekken var 1 meter under havet. Og alle forsøkte å holde seg fast ettersom dørken hellet 45 grader bakover. Det var ikke slik at båten var på vei opp eller ut av plan. Neida - de kjørte i denne farten gjennom Blindleia. Det var det jeg skjønte at ikke alle har evnen engang til å lære

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Med all respekt Lasse så virker du umåtelig treig som ikke har fått med deg dette lokale "fenomenet" som er kommentert og bekreftet av flere lokale her på forumet. Det er kneblingen av "Judge Dredd" som er den store seieren i denne saken og jeg håper på vegne av alle som skal ferdes i Arendals skjærgård unngår "Judge Dredd's" vrede over alt fra robåter i mørke til barn på dekk når båten er i fart til 2 pils for mye i sjekta eller tvinge far over i politibåten for å skremme vannet av kjerring og unger som ligger alene igjen med skuta drivende for vær og vind...

Historiene er mange, alt for mange...

 

Veeeel, flytett til Arendal for 33 år siden og fikk vel min første jolle for i underkat av 30 år siden, så jeg har vært en del på sjøen i Arendalsregionen og skulle derfor være både meningsberretiget og ha en viss bakgrunn å uttale meg. Etter min mening er dette lokale fenomenet, som det beskrives, overdrevet helt ut av proposjoner.... Jeg skal si meg enig i at det har forekommet noen underlige hendelser med den lokale politibåten, og det kan nok være at det er en bestemt tjenestemann som utpeker seg med en særegen iver. Dette er imidlertid unntak, ikke regelen. I det store og hele mener jeg at sjøtjenesten i Arendal er bra. At noen få enkelthendelser, presenteres som sedvane og regel blir helt feil. Og at det finnes mannge historier gjør ikke at alle er sennferdige, det finnes mange historier om at Elvis lever også.....

 

I denne tråden fremstilles det jo som om man ikke kan være på sjøen uten at man blir bordet av forrykte polititjenestemenn, virkeligheten er en ganske annen.

 

At båtførerne i denne tråden endte opp med reduserte bøter for at de kjørte for fort, endrer ikke på det faktum at det forekommer mye uvettig kjøring, både i Tromøysund og ellers i Arendalsskjergården. Og om det blir kjent at man faktisk kan bli tatt for uvettig kjøring ser jeg det som positivt, om det ender opp med bøtlegging for hastighetsoverskridelse eller for å lage for høye bølger er ikke så viktig.

Redigert av hallaron (see edit history)

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

- Saktegående båter er å betrakte som biler parkert på en rasteplass osv osv.

 

Siden jeg nå holder på med sjøveisreglene i forbindelse med D5L kan det være greit å minne flere om at båter ikke parkeres på sjøen - Lasse er selvfølgelig klar over dette.

 

Saktegående båter som blir innhentet kan i flere tilfeller kreve at man har ansvar for å utvise stor aktsomhet.

 

Det kan dreie seg om fiskefartøy som har trål eller annet fiskeredskap enn trål, det kan være mudringsfartøy, det kan være fartøy med begrenset evne til å manøvrere, det kan være fartøy som er for slep hvor slepet er kortere enn eller lengre enn 200 meter, det kan utføre spesielle operasjoner (eksempelvis oppmåling eller søk)o.a.

 

Det kan jo være en øvelse nå før båtsesongen starter å undersøke hvor dyktig man er til å kunne skille mellom forskjellige former for saktegående fartøyer.

 

Jeg vil tro at det er noen her på BP som anser at dette har betydning for alminnelig sjømannsskikk eller god sjømannsskap.

 

Dersom et fartøy oppfattes som "parkert" er det vel enten oppankret eller grunnstøtt.

 

Under andre forhold har jeg oppfattet at det er under bevegelse - men som nevnt: det kan ha begrenset evne til å manøvrere. Dette siste har jeg ved selvsyn opplevd mange ganger og da gjør vi andre sjøfarende ikke situasjonen bedre ved å skape store bølger som kan plage de ombord i fartøyet.

Link to post
Share on other sites

Veeeel

 

I denne tråden fremstilles det jo som om man ikke kan være på sjøen uten at man blir bordet av forrykte polititjenestemenn, virkeligheten er en ganske annen.

Det er sant. Det kan virke som om Tromøy og Galtesund er den overivrige politimannens private sadistiske lekeplass... Det er jo ikke helt slik... Som sagt. Den eneste som trekker Arendals politibåtrykte ned, er dette enkeltindividet som har en tendens til å bli litt "overivrig" i tjenesten. Resten er kjempefolk. :smiley:

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Link to post
Share on other sites

 

Hvordan dette kan være en frifinnelse i noens øyne er meg en gåte.

 

Nivået på bøtene er jo ellers latterlig. Fikk selv nær det dobbelte i forelegg etter å ha blitt tatt i 93 km/t i en 80 sone. Er jo ikke objektiv men vil vel helle mot at slalomkjøring med 3 stk båter i denne størrelsen blandt tett småbåttrafikk er hakket mer alvorlig.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...