Jump to content

hekkbølger i retten


baatsman

Recommended Posts

Hvor blir det av alle forståsegpåere som tidligere i denne tråden ville lyse i bann alle som kjørte mer enn 5 knop? :eek:

 

Forståsegpåere gidder antagelig ikke å gjenta seg selv, men det er tydelig at samfunnet trenger å bruke mer av skattebetalernes penger på å kontrollere dem som lager sine egne sedvaneregler.

 

Jeg vil oppfordre alle som seiler:

 

Skal du til Arendal /Tromøysundet, så bruk mest mulig seil, og hold fotoapparatet klart.

Da bidrar du til å skape et bedre miljø i leia.

Link to post
Share on other sites

.

 

Da er det bare å cruise gjennom Tromøysundet i 12 knuter der det er 12 knops fartsgrense.

 

Flotte holdninger som kommer frem i denne tråden. Ingen bør vel bli overrasket om det nå kommer krav om sertifikat. Sjøveisreglene inneholder forøvrig bestemmelser om at man skal gå med sikker fart. I en lei fyllt med småbåter vil jeg tro dette er noe som kan komme inn i bildet.

 

Er egentlig litt skuffet over at tilsynelatende oppegående båtfolk (ink. folk med tilknytning til en organisasjon for båtfolk) i denne tråden har vist holdninger som jeg trodde hørte hjemme hos folk i båt.

Link to post
Share on other sites

Forståsegpåere gidder antagelig ikke å gjenta seg selv, men det er tydelig at samfunnet trenger å bruke mer av skattebetalernes penger på å kontrollere dem som lager sine egne sedvaneregler.

 

Jeg vil oppfordre alle som seiler:

 

Skal du til Arendal /Tromøysundet, så bruk mest mulig seil, og hold fotoapparatet klart.

Da bidrar du til å skape et bedre miljø i leia.

 

Du har tydeligvis ikke skjønt bæret av hva som har stått mellom linjene her.....

For å si det i klartekst til deg, greia er at enkelte lokale politimenn lager sine egne lover og bøtesatser for Arendal og deler de ut på de mest vanvitige forseelser som ikke nødvendigvis inkluderer farT. Endelig noen som gidder å ta saken i retten for "småpenger" Håper dette setter standarden for hva de kan gi bøter på og nivået på bøtene.

 

Når det gjelder synlighet av politiet på sjøen så har jeg vel også utrykt meg tidligere at det er jeg positiv til som en sikkerhetsfaktor. (under sikkerhetsfaktor gjelder ikke å ta unger med joller og 9,9 HK og skremme vannet av de. Ta de som er minst like tøffe som de selv er bør være mottoet.)

Redigert av Alvito (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Noen vil kanskje mene at 20 knop med en halvplanende 35 foter bør slåes mer ned på enn 30 knop i en GH 11? Synes i grunnen ikke det er helt urimelig...At noen med en Miami-Vice-inspirert doning kjører fra politibåten er jo trist nok men er da vel ikke noen grunn til at politiet ikke kan slå ned på annen kjøring i strid med regelverket?

 

At politiet gjør mange rare prioriteringer er sikkert nok. Er jo bare å ta en tur på veiene så ser man det...Kan være enig i at vi ikke må få samme opplegget på sjøen med ekstreme reaksjoner for den minste overtredelse.

Link to post
Share on other sites

Virker på meg som de vant.

De fikk redusert boten på 3500.- fra politiet.

De fikk bot på 1500.- for å ha kjørt 20 Knop i 12 Knop sonen. Dette innrømmet de jo.

Intet mer.

 

Selvfølgelig er det full seier.

De innrømmet at de hadde kjørt ca. 20 knop i 12 knop sonen.

Dette kvalifiserer selvfølgelig til bot.

 

Vil si de vant jeg og iogmed da den ene klarte å innrømmet å ha ligget i 20 knop i 12 sone :cheers:

 

At den ene båtføreren innrømmer å ha kjørt 20 knop i en 12 knops sone i retten sier det seg selv at det vil initierere en bot på 1.500,- som er normal bøtesats for fartsovertredelser. Hvis han ikke hadde innrømt noe som helst i det hele tatt så ville han muligens sluppet fartsboten også.

Det flotte her er at lokal politi ikke kan lage egne lover og regler samt bøtesatser utover lovverket, noe tydeligvis retten legger vekt på.

Dette er en viktig prinsippiell seier som sier noe om over eller under gjeldende fartsavpassing i sonet område og ikke noe om store hekkbølger som politiet drar tiltalte til rettsapparatet med.

Dette ble nok en kraftig ripe i lakken til han som "lager egne lover og bøtesatser" hos sjøpolitiet i Arendal skulle en tro.

 

Helt enig med deg Alvito.

Det ser ut til at fornuften seiret alliekvel.

Da er det bare å cruise gjennom Tromøysundet i 12 knuter der det er 12 knops fartsgrense. Så kan politimannen hyle så mye han vil om hekkbølger, han. :wink::lol:

 

Du har tydeligvis ikke skjønt bæret av hva som har stått mellom linjene her.....

For å si det i klartekst til deg, greia er at enkelte lokale politimenn lager sine egne lover og bøtesatser for Arendal og deler de ut på de mest vanvitige forseelser som ikke nødvendigvis inkluderer farT. Endelig noen som gidder å ta saken i retten for "småpenger" Håper dette setter standarden for hva de kan gi bøter på og nivået på bøtene.

 

Det ser ikke ut til at alle har helt fått med seg hva de ble dømt for. Nemlig å ikke avpasse farten etter forholdene og derved grave opp en uforholdsvis stor hekksjø. De ble ikke dømt for fartsovertredelse i forhold til 12-knopsgrensen i sundet da dette ikke var en del av påtalen. At boten ble redusert til tilsvarende størrelse forhindrer ikke dette faktum.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Det ser ikke ut til at alle har helt fått med seg hva de ble dømt for. Nemlig å ikke avpasse farten etter forholdene og derved grave opp en uforholdsvis stor hekksjø. De ble ikke dømt for fartsovertredelse i forhold til 12-knopsgrensen i sundet da dette ikke var en del av påtalen. At boten ble redusert til tilsvarende størrelse forhindrer ikke dette faktum.

 

mvh tuffff

 

Retten gikk bort fra hekkbølger, samt de fikk nedsatt boten. Det er ikke det samme som de har vunnet saken. :crazy:

 

Jeg regner med att vi ser mere politi på sjøen fremover, ser det som kjærkomment. :yesnod:

 

Men jeg har heller ikke skjønt bæret

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Retten slår fast at det er bevist utover enhver rimelig tvil at de tre tiltalte ikke utviste tilstrekkelig forsiktighet og ikke avpasset farten etter forholdene i Tromøysund sist sommer. De tre båtene kjørte sammen.

Som betyr at de har kjørt for fort i et trangt sund med trafikk (dvs kollisjonsfare) og ikke at de lager for mye bølger...

Link to post
Share on other sites

Du har tydeligvis ikke skjønt bæret av hva som har stått mellom linjene her.....

Jeg forholder meg til det du skriver, og leser ikke mellom linjene

For å si det i klartekst til deg, greia er at enkelte lokale politimenn lager sine egne lover og bøtesatser for Arendal og deler de ut på de mest vanvitige forseelser som ikke nødvendigvis inkluderer farT.

 

Jeg kan ikke se at politiet har gjort det du påstår i denne saken. Politiet har gjort jobben sin.

Jeg forholder meg til det som har stått i pressen om disse tre båtene, og har ingen informasjon om saken ut over dette.

 

Du derimot har ved flere anledninger i denne tråden hevdet egne regler som gjelder for deg:

 

- Sedvane går foran fartsbestemmeler

- Saktegående båter er å betrakte som biler parkert på en rasteplass osv osv.

 

Jeg har oppfattet at du ikke liker politet i Arendal, men kan ikke se at det har noe med faktum i denne saken å gjøre.

Link to post
Share on other sites

For å ikke belaste noen her med for mye jus så kan man prøve å skjønne forskriften til havneloven som de ble dømt for: § 2. (generell fartsbegrensning)

 

Fartøyer skal utvise forsiktighet og avpasse farten etter fartøyets størrelse, konstruksjon, manøvreringsevne og farvannsforholdene, slik at det ikke ved bølgeslag eller på annen måte oppstår skade eller fare for skade for andre fartøyer, farvannets strandlinjer, kaier, akvakulturanlegg, badende, eller omgivelsene for øvrig.

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Jeg har oppfattet at du ikke liker politet i Arendal, men kan ikke se at det har noe med faktum i denne saken å gjøre.

Tror ikke det har noe å gjøre med at Alvito ikke liker politiet i Arendal. Det er vel mere det faktum at det finnes elementer i denne politibåten, som opptrer som en krysning mellom Judge Dredd og Chuck Norris på Cipramil... :crazy:

De andre ansatte er hyggelige mennesker som har god greie på hva de gjør. :smiley:

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Link to post
Share on other sites

Bra politiet er på fjorden, synes lite om store bølger når vi ligger flere båter sammen og de begynner å slå ihverandre men ikke enig i det som et tiltalepunkt.

 

Det jeg er imot på fjorden er at politiet ikke kan reglene bra nok på hva de har lov til, skal slå ned på ol.

De synser mye og tar egene beslutninger på hva de tror er reglene som er i strid med regelverket.

 

-Ingen kan se om du kjører i 30 knop i 25knops sone uten måling.

-kjører du overflatepropell så spinner de mye før plan noe som ikke betyr at du ligger over 12knop selvom turtallet er 3000 pluss.

-De har ingenting med å bordre båter for å sjekke om det er nok redningsvester i båten, når de høflig blir fortalt at de ikke er "velkommen" ombord da de ikke har hjemmel i loven til det så blir de provoserte og mer pågående for å prøve å ta deg for annet.

-Mange av dem/stor prosent har gjerne feil fokus på jobben sin, ref nyheter med intervju av politi. der sier de ofte at de hadde kontroller og stoppet mange men desverre fikk de ikke tatt noen for noe kriminelt.

De skulle heller vært glade for at det ikke var gjort lovbrudd ikke omvendt noe de ikke er.

 

Så i saken her der de hadde fått bot på 3500 er det en delt seier for begge parter da de tiltalte fikk lavere bøter og politiet fikk bøtleggelse også. :wink:

Link to post
Share on other sites

-De har ingenting med å bordre båter for å sjekke om det er nok redningsvester i båten, når de høflig blir fortalt at de ikke er "velkommen" ombord da de ikke har hjemmel i loven til det så blir de provoserte og mer pågående for å prøve å ta deg for annet.

 

Stripe jegere og strebere kaller vi dem og de finner vi overalt. Bare holde dem på avstand og avbryte på en grei måte- var det noe mer- da rusler jeg videre.

 

Men det er er hevet over enhver tvil at det er foregått bekymringsverdig og klanderverdig kjøring der de ikke har vist tilstrekkelig sjømannskap fra sit fartøy mot mot omgivelsene.

Redigert av Ubåtfender (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...