Jump to content

hekkbølger i retten


baatsman

Recommended Posts

Hva med raske seiljoller, seilbrett etc. med 5 knops regelen 100 meteren fra land. En 470 eller et seilbrett gjør greit 15-20 knop. Slike 5 knopsregler gjør frisk ungdom og en vanlig jolleseiler til lovbryter så derfor må en operere med sedvane i stedet for å lese lovboka som f%#"! leser bibelen samt vise aktsomhet og hensyn..

Redigert av Alvito (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva med raske seiljoller, seilbrett etc. med 5 knops regelen 100 meteren fra land. En 470 eller et seilbrett gjør greit 15-20 knop. Slike 5 knopsregler gjør frisk ungdom og en vanlig jolleseiler til lovbryter så derfor må en operere med sedvane i stedet for å lese lovboka som f%#"! leser bibelen.

For min del kan man kjøre så fort man vil i dette sundet, men jeg leser regler som regler. Du derimot lager dine egne tolkninger avhengig av hva som passer deg best.

Link to post
Share on other sites

Hvis politiet først er ute for å ta råkjørere, så får de ta alle, eller ingen. Nå driver de forskjellsbehandling så det monner, og det er noe av det verste jeg vet om.

Jo takk, jeg har hørt samme argumentasjonen i retten. Siden det er så mange som ikke blir tatt er det urimelig at tiltalte straffes så hardt. Det skulle tatt seg ut...

 

Hva med raske seiljoller, seilbrett etc. med 5 knops regelen 100 meteren fra land. En 470 eller et seilbrett gjør greit 15-20 knop. Slike 5 knopsregler gjør frisk ungdom og en vanlig jolleseiler til lovbryter så derfor må en operere med sedvane i stedet for å lese lovboka som f%#"! leser bibelen samt vise aktsomhet og hensyn.

Fartsgrenser gjelder for seilere også, og på samme måte som motorbåter kan kjøres i flere hastigheter enn full gass så er det fullt mulig for seilerne å slakke litt av også.

Link to post
Share on other sites

Jo takk, jeg har hørt samme argumentasjonen i retten. Siden det er så mange som ikke blir tatt er det urimelig at tiltalte straffes så hardt. Det skulle tatt seg ut...

Javel. Så du mener tydeligvis at det er greit at politiet lar de lokale få herje som de vil. Så kan lovens lange arm konsentrere seg om å ta turistene..........

Point taken.

Link to post
Share on other sites

Javel. Så du mener tydeligvis at det er greit at politiet lar de lokale få herje som de vil. Så kan lovens lange arm konsentrere seg om å ta turistene..........

Point taken.

 

At politiet lar de lokale få herje som de vil er vel ganske langt fra sannheten. Om politiet en eller annen gang unnlater å ta tak episoder som er lovstridige, hender både på land eller sjø. Jeg ville tro at evt. politifolk her på BP, kan bekrefte at ikke alle som snakker mobil uten hansfree blir stoppet/bøtelagt. At dette kommer de lokale til gode er vel ikke selvsagt, men det er jo flest lokale her da, så sjangsen er større for de. Jeg kjenner personlig flere "lokale" som har blitt ilagt bot av det lokale politiet, på sjeøn. Jeg har svært liten tro på at Politiet er mer lemfeldige ovenfor lokale enn ovenfor turister.

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

At politiet lar de lokale få herje som de vil er vel ganske langt fra sannheten. Om politiet en eller annen gang unnlater å ta tak episoder som er lovstridige, hender både på land eller sjø. Jeg ville tro at evt. politifolk her på BP, kan bekrefte at ikke alle som snakker mobil uten hansfree blir stoppet/bøtelagt. At dette kommer de lokale til gode er vel ikke selvsagt, men det er jo flest lokale her da, så sjangsen er større for de. Jeg kjenner personlig flere "lokale" som har blitt ilagt bot av det lokale politiet, på sjeøn. Jeg har svært liten tro på at Politiet er mer lemfeldige ovenfor lokale enn ovenfor turister.

 

Visse lokale Hallaron, som har raske båter og kanskje litt tøffere enn politiet, slipper unna. Du vet like godt som jeg hvem det dreier seg om. Jeg og kjenner mange lokale som har blitt ilagt forelegg men de er ikke tøffere enn politiet....det er mitt poeng. Tror heller ikke at Politiet ser på registreringsnummeret på båten før de stopper en forseelse men at de som er tøffere slipper unna er helt opplagt. Det er bare å stille seg på enden av Llangbrygga en sen nattetime i helgen så ser du hva jeg mener, politiet blir regelrett frakjørt. Som jeg skrev i et tidligere innlegg så burde de hatt hvassere utstyr (+65 knop). Da hadde de hatt en sjanse å hamle opp med "verstingene".

 

I forhold til vei så er det lett å stikke seg bort på sjøen når du har fått litt avstand på natten. Det vet du nok også at er snarere regelen enn unntaket hos de med raske båter (>36 knop) i Arendal.

Redigert av Alvito (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da lurer jeg på om en 20 fots skjærgårsjeep som kjører i 20 knopp nærmere enn 100m for bot for det samme.

 

Har sett mange kjøre forbi Kyrkjetangen fra 15 til 30 knopp og tenker at dette ikke er noe særlig.

 

Eks. En gang vi var 3 stykker i en 9 fots Whit jolle kom kjører "Expressen" i 20 knopp gjennom et sund som ikke er større enn 50m ( leia inn til Austrheim). Alle som befant seg på utsiden av "Ekspressen" vinket febrilsk oss vekk, for bølgene var så store. Har de forbrutt seg på samme regelen.

Redigert av Ubåtfender (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er bare å stille seg på enden av Llangbrygga en sen nattetime i helgen så ser du hva jeg mener, politiet blir regelrett frakjørt. Som jeg skrev i et tidligere innlegg så burde de hatt hvassere utstyr (+65 knop). Da hadde de hatt en sjanse å hamle opp med "verstingene".

 

I forhold til vei så er det lett å stikke seg bort på sjøen når du har fått litt avstand på natten. Det vet du nok også at er snarere regelen enn unntaket hos de med raske båter (>36 knop) i Arendal.

Er helt enig med deg her. Jeg er nok en av dem i flokken med verstinger, uten at jeg har det samme utstyret til å kjøre fra politiet med. Men mange av dem er vennene mine. Når det gjelder den generelle oppfattelsen av rett og galt her, så er det nok slik at hvis man vet man kan klare å kjøre fra politiet, så gjør man det. Targaen går jo ikke fortere enn 35knop. (Ifølge vår alles elskede.. Ja, dere vet hvem jeg mener... :wink: ) Ser også at politiet kjapt gir opp når de ser at de blir frakjørt, uten at dette får noen konsekvenser for båteier, selv om identiteten er kjent.

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Link to post
Share on other sites

Det er klart at hvis man med full seier mener: ikke fa medhold i retten, domt til a betale en bot og ende opp med en advokatregning - ja, sa var dette en full seier.

 

At min oppfatning av begrepet full seier er noe annerledes ma jeg nok bare innromme! :wink:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Virker på meg som de vant.

De fikk redusert boten på 3500.- fra politiet.

De fikk bot på 1500.- for å ha kjørt 20 Knop i 12 Knop sonen. Dette innrømmet de jo.

Intet mer.

 

Vil si de vant jeg og iogmed da den ene klarte å innrømmet å ha ligget i 20 knop i 12 sone :cheers:

 

Da lurer jeg på om en 20 fots skjærgårsjeep som kjører i 20 knopp nærmere enn 100m for bot for det samme.

 

Har sett mange kjøre forbi Kyrkjetangen fra 15 til 30 knopp og tenker at dette ikke er noe særlig.

 

Eks. En gang vi var 3 stykker i en 9 fots Whit jolle kom kjører "Expressen" i 20 knopp gjennom et sund som ikke er større enn 50m ( leia inn til Austrheim). Alle som befant seg på utsiden av "Ekspressen" vinket febrilsk oss vekk, for bølgene var så store. Har de forbrutt seg på samme regelen.

 

Tviler på at det hadde skjedd, politiet har en tendens til å henge seg opp i større båter som er utenfor deres kjøpsevne og båter hvor man ser/hører at det er mye hester og har fartspotensiale.

 

Blir samme som å kjøre en familiebil med fartspotensiale kontra en porshe ol på motorveien, sjansen for å bli bøtelagt for eksempelvis liten fartsovertredelse er større i porschen da det ofte virker som politiet blir provoserte av dyre kjøretøy.

Link to post
Share on other sites

Da ble det nesten full seier som kanskje er det beste for alle parter. At tiltatle fikk redusert boten betraktelig samt ettergitt saksomkomkostningene må en bare se på som en seier i denne sammenheng. At den ene båtføreren innrømmer å ha kjørt 20 knop i en 12 knops sone i retten sier det seg selv at det vil initierere en bot på 1.500,- som er normal bøtesats for fartsovertredelser. Hvis han ikke hadde innrømt noe som helst i det hele tatt så ville han muligens sluppet fartsboten også.

 

Det flotte her er at lokal politi ikke kan lage egne lover og regler samt bøtesatser utover lovverket, noe tydeligvis retten legger vekt på.

 

Dette er en viktig prinsippiell seier som sier noe om over eller under gjeldende fartsavpassing i sonet område og ikke noe om store hekkbølger som politiet drar tiltalte til rettsapparatet med.

 

Dette ble nok en kraftig ripe i lakken til han som "lager egne lover og bøtesatser" hos sjøpolitiet i Arendal skulle en tro.

Link to post
Share on other sites

Dette ble nok en kraftig ripe i lakken til han som "lager egne lover og bøtesatser" hos sjøpolitiet i Arendal skulle en tro.

He he! Skal nok mere til for å knekke han... Han har jo som regel en "periode" iløpet av året, der han "bygger seg opp" til ta fatt på sjøsvina igjen... :wink:

Men nok om det... Hadde en "prat" med han ifjor sommer, der vi diskuterte viktigheten av gode fortøyninger på grunn av hekkbølger. Da sa han at folk er alt for slappe med å binde riktig. Han skulle gå ut i avisen til neste sommer og påpeke dette for folk. (Dette ble sagt 10 min. etter at han hadde fulgt etter "noen" inn i Pollen i 30 knop og prøvd å knuse det som var der av båter, med hekkbølgen sin... Da var folk fornøyde...) :nonod:

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Link to post
Share on other sites

Da ble det nesten full seier som kanskje er det beste for alle parter.

 

Det flotte her er at lokal politi ikke kan lage egne lover og regler samt bøtesatser utover lovverket, noe tydeligvis retten legger vekt på.

Dette er en viktig prinsippiell seier som sier noe om over eller under gjeldende fartsavpassing i sonet område og ikke noe om store hekkbølger som politiet drar tiltalte til rettsapparatet med.

Dette ble nok en kraftig ripe i lakken til han som "lager egne lover og bøtesatser" hos sjøpolitiet i Arendal skulle en tro.

Helt enig med deg Alvito.

Det ser ut til at fornuften seiret alliekvel.

 

Da er det bare å cruise gjennom Tromøysundet i 12 knuter der det er 12 knops fartsgrense. Så kan politimannen hyle så mye han vil om hekkbølger, han. :wink::lol:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...