Jump to content

hekkbølger i retten


baatsman

Recommended Posts

Hvis en overfører analogien til sjøen så vil jeg si at kajakker, svømmende, kaffedrikkende sjektekapteiner etc. blir å betrakte som rastende langs veiskulderen på E18 og må ta innover seg at plasen de har valgt for sin aktivitet ikke er optimal og har ulemper (trafikk, hekkbølger etc.) men hvis en overfører Scenarioet til f.eks. Blindleia eller Sørlandsleia som begynner på enden av Tromøysund så vil dette bli å betrakte som veiens 30-40 sone der kajakker, svømmende og kaffedrikkende sjekteeiere med rette kan klage over hekkbølger.

 

Her var det vel et poeng at det antagelig er 5 knops fartsgrense på gjeldene plass (muligvis 12 knop dersom det var bredt nok), helt uavhengig om hva som er skipslei eller gjeldene praksis. Dersom de la båtene i plan slik de selv hevder så har de nok uansett vært over begge disse fartsbegrensningene.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Hvis en overfører analogien til sjøen så vil jeg si at kajakker, svømmende, kaffedrikkende sjektekapteiner etc. blir å betrakte som rastende langs veiskulderen på E18 og må ta innover seg at plasen de har valgt for sin aktivitet ikke er optimal og har ulemper (trafikk, hekkbølger etc.) men hvis en overfører Scenarioet til f.eks. Blindleia eller Sørlandsleia som begynner på enden av Tromøysund så vil dette bli å betrakte som veiens 30-40 sone der kajakker, svømmende og kaffedrikkende sjekteeiere med rette kan klage over hekkbølger.

 

Hvis en kajakk-padler har forvillet seg ut av sundet og ut på åpent hav, ville du avpasset farten, eller ei. Det kalles å vise hensyn. Forholder meg til lystbåter.

 

Så lenge du har retten på din side, mener du det er helt ok å flise på. Men vet aldri grunnen til att enkelte ligger

"dumt til". Det kan være maskinhavari o l. Selv om sundet er 200 m eller bredere. Men vi er forskjellige og

vi tenker ulikt. :yesnod:

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Hvis en overfører analogien til sjøen så vil jeg si at kajakker, svømmende, kaffedrikkende sjektekapteiner etc. blir å betrakte som rastende langs veiskulderen på E18 og må ta innover seg at plasen de har valgt for sin aktivitet ikke er optimal og har ulemper (trafikk, hekkbølger etc.) men hvis en overfører Scenarioet til f.eks. Blindleia eller Sørlandsleia som begynner på enden av Tromøysund så vil dette bli å betrakte som veiens 30-40 sone der kajakker, svømmende og kaffedrikkende sjekteeiere med rette kan klage over hekkbølger.

 

Hjartans enig :cheers:

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post
Share on other sites

Her var det vel et poeng at det antagelig er 5 knops fartsgrense på gjeldene plass (muligvis 12 knop dersom det var bredt nok), helt uavhengig om hva som er skipslei eller gjeldene praksis. Dersom de la båtene i plan slik de selv hevder så har de nok uansett vært over begge disse fartsbegrensningene.

 

mvh tuffff

 

5 knops sonen begynner mye nærmere byen.

Link to post
Share on other sites

Det er egne regler for Alvito :lol:

Akkurat dette kan jeg ikke være uenig i. Dette ble tydelig bevist lenger opp i tråden i innlegg #124 og svar gitt med referanse til sjøveisregel § 2 i innlegg #131

 

Men noen god kommentar på dette er sålangt ikke kommet.

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hvis en kajakk-padler har forvillet seg ut av sundet og ut på åpent hav, ville du avpasset farten, eller ei. Det kalles å vise hensyn. Forholder meg til lystbåter.

 

Så lenge du har retten på din side, mener du det er helt ok å flise på. Men vet aldri grunnen til att enkelte ligger

"dumt til". Det kan være maskinhavari o l. Selv om sundet er 200 m eller bredere. Men vi er forskjellige og

vi tenker ulikt. :yesnod:

 

 

På min båt er det en oppfinnelse som heter "ratt" og den bruker jeg for å foreta en såkalt "kursendring" med dertil passende avstand unna tvilsomme objekter. Nå er det slik at 200 meters bredde faktisk vil romme noe slikt som 30-40 båter I BREDDEN så det er god plass til alle, selv på en supersøndag i Juli (husk før du svarer at her har jeg kjørt min. 1-2 ganger i uken gjennom hele sommeren i mange sesonger)

Link to post
Share on other sites

Akkurat dette kan jeg ikke være uenig i. Dette ble tydelig bevist lenger opp i tråden i innlegg #124 og svar gitt med referanse til sjøveisregel § 2 i innlegg #131

 

Men noen god kommentar på dette er sålangt ikke kommet.

 

Les innegg #14 fra Skipper _Worse sakte og rolig en gang til (du har selv #15) så er vel kommentar unødvendig så i måte.

 

...og saken har flere sider som ikke kommer frem i pressen ref mitt innlegg #104 av hensyn til b.l.a. personvernet. Siden du ikke er eller har vært lokal, så vidt jeg vet, så forventes det heller ikke at du kjenner bakteppet i noe særlig grad.

Link to post
Share on other sites

Det stemmer jo ikke, Alvito. I hele Arendal havnedistrikt er det 5 knopsgrense 100 m fra land, og ingen av oss vet om disse båtene var innenfor eller utenfor denne grensen.

 

mvh tuffff

 

Nei det er helt riktig, ingen kan med sikkerhet si hvor langt fra land de har vært. Nå er det ikke det som er sakens kjerne her men hvor vidt hekkbølger er straffbart med bøter og hva er definisjonen på skadelige hekkbølger. Her foreligger det heller ingen anmeldelse på ødelagte brygger, skade på båt etc. så saken står på politiet's vs. anklagedes subjektive mening.

Link to post
Share on other sites

Og kor skulle ferskingen ha fått denne kompetansen frå då Hallaron?

 

Kompetansen kan han, som jeg tidligere har sagt få ved å lese bøker, kompetanse er ikke det samme som erfaring. Erfaring det er det fergeskipperene som drikker på vakt har. De har erfaring med at de ikke blir tatt, bortsett fra en skjelden gang. Erfaring kan gi kompetanse på samme måte som å studere kan gi kompetanse. Skal han løse sertifikat må han ha både kompetanse og erfaring.

 

På høgskulen har 90 % av tida i navigasjon gått med på å rekne astronomisk navigasjon, er han heldig har dei kikka på kart no 17 i eit par timar berre for å få sjå korleis norskekysten kan sjå ut.

 

Dæven.... da få vi mer opplæring i navigasjon på D5L kurset enn du får når du skal løse D1 :wink: Neida - jeg er enig i at Teori ikke kan erstatte praktisk opplæring, og særlig ikke dersom den som skal formidle dette ikke har en massiv erfaring bak seg. Men på den annen side, det er helt nødvendig med den teoretiske kunnskapen også.. :drink:

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Tromøysund er og blir en transportetappe, og som du ser av påtalen så er det ikke farten nærme land som politiet henger seg opp i men hekkbølgene . Dette tolker jeg, som også er sedvane på nevnte sted, at det fremdeles er "fri fart" for lystbåter og på et smaleste, enten du liker det eller ei.

 

...og ja, forskriftene for Arendal havnedistrikt sier 5 knop 100 meter fra land men igjen så har sedvane gjort det slik at noen plasser slakker en av og andre plasser ikke avhengig av bebyggelse brygger evt. andre forhold etc. Et eksempel på der en ikke slakker av er øst av Lille Torungen eller østsida av Tromøya eller ytre led mellom Tromøya og Sandøya (les. merket skipsled) her er en aldri så mye som 100 meter fra et skjær.

 

Hvis det er situasjoner som betinger det (MOB, båtbrann, stilleliggende båter som fisker etc.) så tilsier situasjonen at en må ta hensyn evt. bistå men det er ikke saken som nå er i retten og som er trådens tema.

 

Når det er sakt så har jeg aldri sett hverken fiskende eller stilleliggende båter på det smaleste i Tromøysund.....og fokuset Politiet har hatt på fart er at båter i indre havnedistrikt holder 5 knopsregelen eller "ikke i plan" som de sier.

Redigert av Alvito (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kompetansen kan han, som jeg tidligere har sagt få ved å lese bøker, kompetanse er ikke det samme som erfaring. Erfaring det er det fergeskipperene som drikker på vakt har. De har erfaring med at de ikke blir tatt, bortsett fra en skjelden gang. Erfaring kan gi kompetanse på samme måte som å studere kan gi kompetanse. Skal han løse sertifikat må han ha både kompetanse og erfaring.

 

Her lagar du eit skille mellom kompetanse og erfaring som ikkje eksisterer. I ordet kompetanse ligg både den teoretiske kunnskapen, erfaring / fartstid og sjømannskap. Sjømannskap kan til ei viss grad lerast, men eg har seilt med mange som hadde nok av teori, erfaring og fartstid men som likevel ikkje utviste godt sjømannskap. Kompetente til å utføra jobben, men likevel med eit for lågt kompetansenivå etter mitt vet.

 

Dæven.... da få vi mer opplæring i navigasjon på D5L kurset enn du får når du skal løse D1 :wink: Neida - jeg er enig i at Teori ikke kan erstatte praktisk opplæring, og særlig ikke dersom den som skal formidle dette ikke har en massiv erfaring bak seg. Men på den annen side, det er helt nødvendig med den teoretiske kunnskapen også.. :drink:

 

Det kan godt stemma at D5L gir meir opplæring i terrestrisk navigasjon enn skipperskulen. Eg tok kystskippereksamen i forsvaret i -87 og det var mykje meir matnyttig enn både styrmanns- og skipperskulen med tanke på kystnavigasjon.

Og, enig i at teori er naudsynt i den store sammenhengen :cheers:

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post
Share on other sites

Kompetansen kan han, som jeg tidligere har sagt få ved å lese bøker, kompetanse er ikke det samme som erfaring. Neida - jeg er enig i at Teori ikke kan erstatte praktisk opplæring, og særlig ikke dersom den som skal formidle dette ikke har en massiv erfaring bak seg. Men på den annen side, det er helt nødvendig med den teoretiske kunnskapen også.. :drink:

"En ting er et søkart at forstaa, noget andet et skip at føre"

Redigert av rem (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

det er lite kul det her....

 

få BP-emner som engagerer så mye som hekkbölger........

 

skulle vel vare Bavariabåter möjligen :smiley:

 

Måtte vel være ankere, da... paraplydregger er visst omtrent like populære som hekkbølger... :lol:

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Tromøysund er og blir en transportetappe, og som du ser av påtalen så er det ikke farten nærme land som politiet henger seg opp i men hekkbølgene.

Betyr dette at noen har lagt ut tiltalen eller påstanden fra aktor i prosedyren uten at jeg har fått det med meg? Jeg har bare lest et par avisomtaler som ikke sier meg så mye om hverken sakens faktum eller de juridiske spørsmålene.

Link to post
Share on other sites

Les innegg #14 fra Skipper _Worse sakte og rolig en gang til (du har selv #15) så er vel kommentar unødvendig så i måte.

 

...og saken har flere sider som ikke kommer frem i pressen ref mitt innlegg #104 av hensyn til b.l.a. personvernet. Siden du ikke er eller har vært lokal, så vidt jeg vet, så forventes det heller ikke at du kjenner bakteppet i noe særlig grad.

Nå har jeg lest innlegg #14 et par ganger sakte, både vannrett og loddrett men kan fremdeles ikke se at dette har noe med dine argumneter om blant annet kaffedrikkende snekke skippere osv. Når det gjelder ditt innlegg #104 så kan jeg heller ikke se at dette berører dine påstander som du fremsatte i #124

 

Jeg ser også at du mener jeg ikke er meningsberttiget siden jeg etter din påstand ikke er en av de "lokale", men så vidt meg bekjent så er ikke dette noe krav med tanke det international regelverket som regulere skipsfarten.

 

Hvis slike holdninger du fremhever her, men forhåpetligvis ikke etterlever, så ser jeg jo at mitt innlegg i #15 absolutt er på sin plass.

 

Etter min mening så er det trist når folk i båt rett og slett "driter" i de regler som gjelder og turer frem som de selv ønsker uten evne til å se at dette kan påføre andre båtfolk ubehageligheter, men slik har vel samnfunnet blitt.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Tromøysund er og blir en transportetappe, og som du ser av påtalen så er det ikke farten nærme land som politiet henger seg opp i men hekkbølgene . Dette tolker jeg, som også er sedvane på nevnte sted, at det fremdeles er "fri fart" for lystbåter og på et smaleste, enten du liker det eller ei.

Slik tolker ikke jeg det, og jeg har aldri hørt at sedvane går foran fartsbestemmelser. På veien kan det være sedvane å kjøre i 100 selv om skilting sier 80, men man får likevel et forelegg dersom politiet skulle velge å ha en fartskontroll.

Link to post
Share on other sites

politiet tar ikke dem som kjører fort midt i sundet. Jeg har selv kjørt forbi politibåten i 25+ knop, under tromøybrua, midtsunds. De reagerer ikke på dette, så lenge det ikke er til sjenanse for noen.
På generelt runnlag som tidligere innbygger av byen kan jeg meddele forumet at Sjøpolitiet i Arendal har hatt en tendens til å ta de som "ikke er tøffere enn dem selv" dvs. unger i joller med 9,9 HK, familiefedre i "vanlige" båter etc. De som har båter som går raskere enn 36 knop og som "gir f**n" går fri. De kjører bare fra politibåten...

 

Slik de holder på nå er som ellers i samfunnet, de tar de som ikke er tøffere enn dem selv og da mister funksjonen troverdighet spør du meg.

Når politiet holder på som beskrevet her, får man ikke mye tillit til de. Og siden det er flere som beskriver lignende stuasjoner her, så virker ikke dette særlig seriøst på meg ihvertfall. Hvis politiet først er ute for å ta råkjørere, så får de ta alle, eller ingen. Nå driver de forskjellsbehandling så det monner, og det er noe av det verste jeg vet om.

Link to post
Share on other sites

Slik tolker ikke jeg det, og jeg har aldri hørt at sedvane går foran fartsbestemmelser. På veien kan det være sedvane å kjøre i 100 selv om skilting sier 80, men man får likevel et forelegg dersom politiet skulle velge å ha en fartskontroll.

 

Men kjære Lasse ,vi kan ikke sammenligne vei og sjø på den måten. Vi har nettopp hatt en velykket dieselaksjon der nettopp argumentasjoen om de store forskjellene mellom vei og sjø faktisk gikk hjem hos styrende politikere, mot alle odds sier vel kanskje dere seilere.. Slike sammenligninger blir da rett og slett irellevant

Link to post
Share on other sites

Men kjære Lasse ,vi kan ikke sammenligne vei og sjø på den måten.

 

Jeg mener vi kan sammenligne vei og sjø når det gjelder hastighetsbegrensninger.

Ellers ville det ikke hatt noen hensikt med hastighetsbegrensinger?

 

I Sverige har de laserkontroller i enkelte sterkt trafikkerte sund.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...