Suzumar Svart 5.August.2009 Del på Facebook Svart 5.August.2009 Jepp, og det er kanskje også derfor en del familiemedlemmer vegrer seg? Sitér dette innlegget Link to post
Pedde Svart 21.Februar.2015 Del på Facebook Svart 21.Februar.2015 Har en 26fot sjark ca 3000kg bruker 5kg Bruce kopi anker ca 10m kjetting + 30m bly tau. Er veldig usikker på om dette vil ligge godt nok??? Lest meg gul å blå på forumet. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 21.Februar.2015 Del på Facebook Svart 21.Februar.2015 Jeg synes det hørtes knapt ut, hadde ikke sovet godt på det. Jeg har 15 kg rockna på 3500 kg seilbåt + 10 kg daumann. Det er muligens litt i overkant, men jeg har sovet godt i god kuling med det... Jeg tror det finnes tabeller på hvor tungt anker du trenger ut i fra båtstørrelse. Det gjorde det ihvertfall for Rockna. Jeg mener de anbefalte 10 kg for 3 tonn og 15 kg for 4 tonn. Om Bruce er tilsvarende vet jeg ikke, men 5 kg høres umiddelbart lite ut. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Roger jo Svart 21.Februar.2015 Del på Facebook Svart 21.Februar.2015 (redigert) Enig i at 5 kg er lite 10- 15 kg er mer passe, men det handler om vær og vind også. I en beskyttet vik holder det meste. Viktig å lytte på værmeldingen før en tar kvelden. Med kjetting og tau starter en på 4 X dybden, opp til 7 X er ikke unormalt med bølger og vind og en 10-15kg dødmann er et must mener jeg.. Plotter og ankervakt er et hjelpemiddel. PS. Google "Ankring på svai" gav 2470 treff. Redigert 21.Februar.2015 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.