Jump to content

Ankring på/for svai


roaldbj

Recommended Posts

Vi var to båter som lå i Evjesund i fjor og vi hadde problemer med å få dreggene til å sitte. Årsaken er at det er mye gress på bunnen, så vi var trolig ikke flinke nok til å få kjørt ankerene skikkelig fast. Vi fikk imidlertid fortøyd i en av bøyene som "drev forbi", vindstyrken var liten kuling fra vest som jeg syntes tok forbausende godt også inne i sundet. Det er nok mindre vind i den ytre delen når det blåser fra syd eller vest. Forøvrig ønsker jeg alt hell med de ekteskapelige relasjonene :-)

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Det er sikkert like mange teknikker å anvende forkatting som fritidsbåtbrukere?

Jeg har et 7.5 kg Bruce-kopi som jeg sjakler med en ca 6 meter kjetting til hjørnet på 30 kg Brucen forut.

Først senkes forkattingsankeret ut. Når dette griper tak i bunnen slipper jeg ut hovedanketet med ca 20 m kjetting. Når dette tar tak så bakker jeg for å sjekke festet. Deretter slipper jeg ut enda noen meter kjetting, avhengig av dybden. Om det er grunt, 2 - 3 meter, så trekker jeg kjettingen inn for å unngå for store sirkelbevegelser i løpet av natta.

Jeg har etter hvert unngått å ankre i typiske fjellområder, som eksempelvis Strömsund NV for Storö på Väderöarna. Her er det vanskelig å få godt ankerfeste - etter min erfaring.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Sikkert for sent svar men:

 

Jeg ville satse på frkatting poå svai, gitt at plassen er god nok.

 

Forkatting er klart best m.h.t. hold, med to ankre i V blir det altid mest press på et anker, men på en annen side kan redusere sirkelen båten kan vandre. Jeg ville ikke hatt tau i land med mindre andre grunner som f.eks. plass eller tilgang gjør at det er nødvendig. Fritt svingende på sval vil båten alltid svinge til best vinke iforh. til vind. Med tau iland vil du kunne få ugunstig vind fra siden, men det er selvsagt vh. av hvodran det aktuelle geografien ser ut.

 

Legg ut forkattingen, kjør ut så mye kjetting tau som det er plass til mh.t svingeradius, og kjør ankeret inn i bunn. Ligger du still etil tross for full power akterover skulle det være relativt greit.

Link to post
Share on other sites

Vi har hatt mange netter i sommer på svai. Jeg har benyttet forkatting to ganger - men det var helt unødvendig. Jeg benyttet forkattingen mest for å minne meg om prosedyren.

 

sxkboeye.jpg

 

Jeg sitter nå og ser på en seilbåt som har festet seg til en SXK-bøye.

 

sxkboeyeb.jpg

 

Jeg lurer på om det er noen fordel med så lang fortøyning til bøya samt bruk av "dødmann"? Dette må da gi en svær svingeradius. Er årsaken at man ønsler å holde andre båter lengst mulig unna?

Link to post
Share on other sites

Hvor mye motorkraft bruker dere når dere bakker fast ankeret? Vi prøvde oss frem i sommer - fant ut at om vi bakker på tomgang med begge motorene så drar vi ankeret akterover - uansett. Inntill vi fant ut dette - og trodde vi hadde dårlig feste - opplevde vi at vi måtte kjøre løs ankeret for å få det opp for å forsøke å få feste igjen:rolleyes: Jeg vet at med seilbåt er det vanlig råd at man skal bakke gradvis opptil full motorstyrke. Men om vi gjør det med våre motorer så er jeg ikke sikker på hva slags anker vi skal ha for å få det til å sitte. Så det vi har gjort er enten å bakke ganske forsiktig med IPS joysticken (2 motorer) eller bakke på tomgang med 1 motor. Når båten da står stille og begynner å vri seg antar jeg at vi har godt feste - men jeg er ikke sikker.

 

Jeg planla forkatting i sommer - men Bruce ankeret vårt har ikke hull på toppen så jeg kan feste forkattingsankeret. Etter at jeg surret bort forkattingsankeret på 7,5kg ble det erstattet av ett på 10 kg i stedet. Setter det da ut ca 30-40 grader på motsatt baugside av der hovedankeret er med 5 meter kjetting og 25 meter tau. Henger så på en 5kg daumann på et 10 meters tau. Det har fungert bra for oss i sommer. Stående ordre ombord er at om vi dregger så lar vi ekstra ankeret gå over bord. De siste nettene har jeg festet en fender i ankertauet så alt er klart til å hives over bord om vi får dårlig tid. Normalt setter og tar jeg opp ekstra ankeret med jolla.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvor mye motorkraft bruker dere når dere bakker fast ankeret?
Jeg bruker ikke motorkraft i det hele men legger ut ganske mye kjetting mens vi går sakte akterover i forhold til vindretningen. Deretter drar jeg inn omlag 10 m kjetting. Sitter vi da, så er jeg fornøyd (vi veier brutto 14 tonn). En forutsetning er at jeg har studert vindkartet for det neste døgnet. Det eneste stedet vi ikke har hatt feste i sommer er i indre havn i Strömstad. Men der er jeg redd for å legge ut mye kjetting. Det er så mange rare moringskjettinger i havna i Strømstad at ankring fort kan skape store ekstrautgifter. Jeg har som prinsipp å unngå å miste anker - men dette prinsippet kan fort bli brutt. Forøvrig har Kryssarklubbens Västkystens Naturhamnar god beskrivelse av ankringsforholdene i mange naturhavner.
Link to post
Share on other sites

Jeg pleier å følge følgende prosedyre (gitt at jeg skal ligge på svai natten over og det ikke bare er en badestopp):

 

Først sirkle litt for å finne egnet pass, hører med eventuelle naboer hvor de har ankeret hvis det er tvil (i lite vind kan gjerne ankeret ligge et helt anent sted enn man tror fordi man ligger kun på kjettingen og vinden har snudd siden sist). Kjør opp mot vinden, til egnet plass er funnet, ned med ankeret og bakker bakover med vinden mens kjetting mates ut. Når nok kjetting er ute tar jeg det pent i starten for å la ankeret begynne å grave seg ned, er det nok vind kan det være nok, før jeg øker gradvis turtallet opp mot ca 2000 rpm. mens jeg sikter mot et punkt på land for å sjekke om vi beveger oss. Ankermannen (kvinnen) sjekker om kjettingen strammer seg fint opp uten rykk e.l. som tyer på at vi dregger, gjerne ved å kjenne på kjettingen. Lengden på kjettingen som legges ut avhenger av plass i forhold til andre båter og land men generelt legger vi ut en del ekstra, ofte hele lengden på 50 m.

 

Men dette er med seilbåt, en (motor)båt med mer motorstyrke må selvsagt avpasse seg i forhold til det.

Redigert av Krimart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men dette er med seilbåt, en (motor)båt med mer motorstyrke må selvsagt avpasse seg i forhold til det.

På 2000 rpm har vi ca 2x900nm drakraft - så vi drar liksom med oss det meste :wink: Interessant å se at andre ikke bruker motor for å feste ankeret. Vi er uerfarne "svaiere" så vi vil gjerne finne en god teknikk som gjør at vi med grunn kan sove godt. Jeg bakker bakover mens vi legger ut kjetting.

 

Har erfart et par ganger at vi har fått stein festa i kloa på ankeret - det liker jeg dårlig

 

Gunga - hva Benny har lurt på meg vet jeg ikke - men det er blankt og tungt og ser ut som et Bruce anker. Kjettingen er blank og lang :wink:

 

Når vi først er i gang: noen som vet om CQR finnes i syrefast - og om det passer inn i ei rulle som passer et Bruce anker? Jeg og Roald har fabulert litt om å få oss litt skikkelige anker foran :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvor mye motorkraft bruker dere når dere bakker fast ankeret? Vi prøvde oss frem i sommer - fant ut at om vi bakker på tomgang med begge motorene så drar vi ankeret akterover - uansett. Inntill vi fant ut dette - og trodde vi hadde dårlig feste - opplevde vi at vi måtte kjøre løs ankeret for å få det opp for å forsøke å få feste igjen:rolleyes: Jeg vet at med seilbåt er det vanlig råd at man skal bakke gradvis opptil full motorstyrke. Men om vi gjør det med våre motorer så er jeg ikke sikker på hva slags anker vi skal ha for å få det til å sitte.

Pleier stort sett å sjekke at ankerkjettingen strammes opp en del. Et annet hint er å se på loggen. Propellen(e) driver vannet i et par knop under båten.

 

Jeg planla forkatting i sommer - men Bruce ankeret vårt har ikke hull på toppen så jeg kan feste forkattingsankeret.

Det hullet er kjekt for å løse ankeret i enkelte ruller, eller for å feste en line til opphal. Det er ikke til å feste forkattingsankeret i. Fest forkattingsankerets korte kjetting i ankerkjettingen.

Link to post
Share on other sites

For å være litt i det seriøse hjørnet:

Bittelikten og jeg har bedt Seatronic om å komme med tilbud om de/det beste ankeret som nå finnes i syrefast.

Jeg er forberedt på å plassere mitt nåværende bauganker som akteranker og å få ett nytt "superanker" som bauganker. Regner med at Seatronic i Moss holder oss oppdatert på informasjon.

Link to post
Share on other sites

Det er flere bøyer inne i sundet og jeg pleier å ligge ved disse.

 

Jeg kommer først til å forhøre meg hos hyttenaboene om det er en bøye jeg kan låne.

 

Et par spm !

 

Dere legger dere i tilfeldige bøyer langs kysten men hvordan kan man stole på at denne eksakte bøyen da ikke er dårlig , f.eks har en sjakkel som det er 1mm igjen av før den ryker , tror jeg hadde sovet dårlig ved å legge meg i en tilfeldig bøye , hva om eieren har lagt den ut for å ankre opp sin GH14 og så kommer man og legger sine 8tonn i 15sek.m i den bøya.

 

 

Jeg har ikke ligget noe særlig på svai men tenkte å begynne å gjøre mer av det framover , jeg har et CQR på litt over 20kilo med 8mm kjetting i baugen på vinsj men det er ingen form for merking på kjettingen for å telle antall meter som er ute , hvordan merker dere kjettingen for dette eller er det bare jeg som ikke har vinsj med meterteller på ?

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har sprayet på med maling for å merke kjettingen..! Første merke i det ankeret er i vannflaten og deretter merke hver 5. meter..! Dette fungerer bra og synes godt.. Gul maling til å merke asfalt med osv. er godt egnet maling! En blanding av gul og hvitt er også en fordel..

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

Enzo:

Jeg har vegring mot å legge meg på bøyer. Foretrekker heller anker da. SXK angir max 8 tonn båtvekt på sine bøyer om jeg husker rett.

 

Sjøtummel: Vi ser på loggen - litt vanskelig å se på SOG ettersom den like gjerne kan være sideveis forflytning. Om vi gir full gass så kan vi bakke i 10 knop - og da blir det nok som Gunga skriver - da drar vi løs ett eller annet Takk for info om at forkattingsankeret skal festes i kjettingen - det skal jeg teste ut. Er det bedre sikkerhet med forkatting enn to anker?

 

Roald - om vi skal ha det beste av det beste ankeret kunne vi også sett på et Rocna anker. Jeg så et slikt syrefast i Auckland i September. Uansett må jeg ha det til å passe i rulla - har ingen intensjon om å bytte det.

Her er test av anker i Passage Maker

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...