Jump to content

Ankring på/for svai


roaldbj

Recommended Posts

Det eneste stedet vi ikke har hatt feste i sommer er i indre havn i Strömstad. Men der er jeg redd for å legge ut mye kjetting. Det er så mange rare moringskjettinger i havna i Strømstad at ankring fort kan skape store ekstrautgifter.

Gjett om jeg fikk erfare det på tordag, satt dønn fast innerst på Torskeholmen. Måtte kappe kjetting, og endte opp med popellen full av tau. Takk til gutta på Sundt Flyer som kom å fikset det ikke svenskene kunne ordne (fjerne tau i propell) :eek:

Link to post
Share on other sites

Dere legger dere i tilfeldige bøyer langs kysten men hvordan kan man stole på at denne eksakte bøyen da ikke er dårlig , f.eks har en sjakkel som det er 1mm igjen av før den ryker , tror jeg hadde sovet dårlig ved å legge meg i en tilfeldig bøye , hva om eieren har lagt den ut for å ankre opp sin GH14 og så kommer man og legger sine 8tonn i 15sek.m i den bøya.

 

Som du selv nevner kan man aldri stole 100 % på en bøye. Blåser det opp bør man arrangere en "bøyevakt" :smiley:

 

Jeg har ikke ligget noe særlig på svai men tenkte å begynne å gjøre mer av det framover , jeg har et CQR på litt over 20kilo med 8mm kjetting i baugen på vinsj men det er ingen form for merking på kjettingen for å telle antall meter som er ute , hvordan merker dere kjettingen for dette eller er det bare jeg som ikke har vinsj med meterteller på ?

 

eg har prøvd diverse måter å merke kjettingen på. Male kjetting, sette på farget strips, sette på spesielle markeringer som sitte rine i kjedeleddene. Alle disse har en meget begrenset levetid. Det beste er meterteller på ankervinsjen. Men har ettehvert blitt mer avslappet m.h.t. dette etterhvert som man får mer erfaring, og mener det er ikke så veldig viktig å vite eksakt. Ligger man i en relativt ensom bukt kan man legge ut en ankerbøye, da ser du jo enkelt hvordan du ligger i forhold til ankeret, og i tillegg har du en måte å redde en anker som sitter fast.

Link to post
Share on other sites

Ankring på svai er et tema som engasjerer meg mye. Jeg har aldri ankret for svai i storm, men har flere ganger forberedt meg på at vinden kan bli så hard. En av de store utfordringene ved å ankre for svai på svenskekysten er at vinden kan dreie svært mye i løpet av natta. Jeg har i kveld dette arrangementret. Ett eget kjettingfeste påmontert kjettingen og festet til baugpullerten. Dette hindrer knirking i kjetting om natta samtidig nsom vinjen også avlastes.

 

sxkboeyec.jpg

 

Bildet er tatt litt forkjært, men skal vise at jeg har avlastning på kjettingen fra ankervinsjen forut.

 

 

kjettinglaas.jpg

 

Dette er selve kjettinglåsen som jeg har kjøpt hos Seatronic i Moss. Jeg har en for 10 mm kjetting forran og en annen for 8 mm kjettingen akterut.

Link to post
Share on other sites

Vi bruker alltid en kjettingkrok, enten vi ligger på svai eller med tau i land eller mot brygge. En grunn er at man da avlaster vinsjen, en annen at man sikrer mot eventuelle feil ved ved vinsjen. Bruker en slik krok: http://www.svb.de/index.php?sid=126fdfd38f...2&anid=2420

En annen løsniner er en slik: http://www.svb.de/index.php?sid=ce2e5dee9c...732&anid=77

Link to post
Share on other sites

Det har tidligere vært skrevet en del om pendling når man ligger på svai.

 

Vi har på dagtid ligget på svai et par dager, i noe vind, og båten har jaget en del.

 

Jeg har i år anskaffet brede lavprofildekk for fendring under vannlinje (3 stk), hang dem i badeplattform ca 2 meter ned i vannet.

 

Jagingen så og si opphørte.

 

Jeg kan derfor anbefale og teste ut dette, det var en eller annen som nevnte drivanker, som sikkert også kan brukes.

Link to post
Share on other sites

Roaldbj - du kan forsøke å sette et litet støtteseil i masta/krana di.

 

Jeg erfarer at vi svinger veldig mye mindre når vi setter to anker. Dog leser jeg også enkelte steder at forkatting anbefales som en sikrerer metode å ankre på.

 

Vi bruker kjettingkrok og tau som settes på en pullert. Tauet har en ganske stor gummidemper også (fortøyningstype). Dette for å dempe rykk.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi bor jo i et område av verden der vinden ofte snur iløpet av natten , la oss si det er syd idet jeg slepper anker og jeg bakker det på plass og det sikker som et skudd , så snur vinden iløpet av natten og øker på.

Da må vel de fleste ankere løs av bunnen og så finne nytt feste motsatt vei , er det noen ankertyper som bare dreier rundt uten å måtte etablere seg på nytt ?

 

Gjør bruce,CQR dette ? danfort blir vel snudd på ryggen !

Link to post
Share on other sites

Det er jo noe av vitsen med å ligge på svai at båten snur seg etter skiftende vindretning. M.h.t om ankeret må reetablere feste kommer jo litt an på hvordan vindendringen kommer. Et anker som siter godt nedi sanden vil jo kunne vri seg en del med "nesa" foratt nedi. Leddet på CQR skal være for at skalftet skal kunne følge forskillige vinkler i h.h.t. sikftende retning. I hvilken grad det faktisk virker aner jeg ikke.

Link to post
Share on other sites

Måtte bare bidra med denne skrekk historien fra sist helg.

 

Vi har nå vært oppe ved Buøy/Byre et par helger og har alltid ligget på svai. Også nå sist helg med torden og lyn. Heldigvis så sover fruen lett så det ble lite søvn på henne natt til lørdag. En gang hun var oppe i salongen i løpet av natten hadde vi tydeligvis slitt oss og drev rundt i bassenget. Dybden vi la oss på var ca 5-6 meter og det dypeste er rundt 23 meter. Litt flaks for vi hadde passert to båter på veien til neste "holde plass". Ikke annet å gjøre enn å slenge seg i Zodiac'en ro inn til land og fortøye godt.

 

Når sant skal sies så burde jeg nok ha sjekket at det var lagt ut mer enn nødvendig. Men, som andre her sier, det har alltid godt bra før...

 

Dagen etter ble det lagt inn enda et tau. Så to i land bak og anker foran.

Link to post
Share on other sites

For de som ønsker en grundig innføring i de teoretiske sidene ved forskjellige typer ankerliner, så finnes det en interessant artikkel her, samt diverse regneark og kalkulatorer hvor man kan leke seg med forskjellige parametre: http://alain.fraysse.free.fr/sail/rode/rode_b.htm

 

For de som ikke gidder å lese seg gjennom den, så er konklusjonen følgende:

- For at ankeret skal fungere optimalt bør draget være mest mulig parallelt med bunnen.

- Kun tau vil nærmest garantere at draget aldri kommer parallelt med bunnen.

- Kun kjetting gir potensielt høye stressbelastninger når det friskner på.

- Daumann er lurt, men den bør være nærmest mulig ankeret for å fungere optimalt.

- En kombinasjon av kjetting og nylon gir de mest optimale egenskapene, evt. med daumannen sluppet helt ned til der hvor kjetting og line møtes hvis det benyttes en relativt kort kjetting på ankeret.

- Hvis man kun bruker kjetting, så bør man benytte en "snubber", dvs. kjettingkrok og elastisk forbindelse til båten, enten med 10 meter eller mer med nylontau eller polyestertau + fortøyningsfjær.

- Den "ultimate" ankerlinen er, iflg forfatteren, 50 meter kjetting med 50 meter nylontau spleiset til kjettingen, samt en "snubber" som benyttes når kun kjettingen er ute.

Redigert av storMy_Fana (see edit history)

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Ser at det i flere innlegg tidligere i denne tråden er nevnt at Bruce (kopi) anker har forskjellig utforming, og at dette har innvirkning på festeevnen til ankeret. Det er nevnt at vingene har forskjellig vinkel/bøy og at noen av disse er bedre enn andre.

Jeg skal kjøpe meg en Bruce-kopi 7,5kg, og lurer på om noen kan gi meg råd om hva jeg skal se etter (vinkel/bue på "vinger"). Eventuelt et merke/type som har den beste utformingen?

Vennlig hilsen Capt'n.

Link to post
Share on other sites

For å være litt i det seriøse hjørnet:

Bittelikten og jeg har bedt Seatronic om å komme med tilbud om de/det beste ankeret som nå finnes i syrefast.

Jeg er forberedt på å plassere mitt nåværende bauganker som akteranker og å få ett nytt "superanker" som bauganker. Regner med at Seatronic i Moss holder oss oppdatert på informasjon.

Hva tilbakemelding har dere fått her roaldbj?

 

Jeg er tvilende til konklusjonene i denne, er at han har modellert kreftene med en fjær-modell, og det stemmer dårlig etter min mening. Jeg setter forestt en knapp på kjetting: "innebygget" daumann, kan ikke kutttes på skarpe steiner, men bør helst ha vinsj.

Ulempen med kun kjetting er at den ikke fjærer i det hele tatt når den blir stram nok. Se figur 1.3 punkt 5

 

Eventuelt et merke/type som har den beste utformingen?

Tror det som Seatronic har er ganske ok.

Redigert av bjorngb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ulempen med kun kjetting er at den ikke fjærer i det hele tatt når den blir stram nok.

Det må i tilfelle være i forhold til kjetting med daumann. Når kjettingen har tilnærmet rett linje har tauet røsket opp ankeret for lengst.

Når man har rikelig med kjetting ute, skal det veldig mye til før den mister fjæringen. Den er en gedigen daumann i seg selv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...