baatsman Svart 4.Mai.2007 Del på Facebook Svart 4.Mai.2007 (redigert) Nå trenger det ikke være sterkt trafikert for å bli truffet, det holder med ett fartøy . Det viktigste er å bli sett. Jeg får montert LED-pære i masten i pinsen. Da skal båten på slipp. Men uansett det viktigste er å bruke det man har til rådighet. Vil tro 2 av 10 brukte ankerlanterne i sommer. Ellers er vel også Kilsand som Roaldbj nevnte(sørvest for Ekenes) et hyppig svaiområde. Grunnen til all roping kan også være noen som driver av i løpet av natten. Vi opplevde det både på Kilsand/Vetnet i fjor, men det skyldes heller at de hadde lite tau/kjetting ute.. Redigert 4.Mai.2007 av baatsman (see edit history) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 4.Mai.2007 Del på Facebook Svart 4.Mai.2007 Hva betyr "under kommando" Det ser ut til å være en direkte oversettelse av engelsk NUC = not under command. Meningen er en litt annen. Det betyr ikke at skipperen har tatt repern eller at det har oppstått mytteri. Det betyr at de har nedsatt evne til å manøvrere. Årsaken kan være tekniske problemer, uhåndterlige slep, at man er koblet til utstyr på bunnen osv. Det kan vises andre signaler, slike som slepelanterner, undervannslep osv, som utfyllende informajon til NUC signalet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kes Svart 4.Mai.2007 Del på Facebook Svart 4.Mai.2007 Det kan vises andre signaler, slike som slepelanterner, undervannslep osv, som utfyllende informajon til NUC signalet. Feil. Fartøy som ikke er under kommando, d.v.s ikke kan etterleve sjøveisreglenes bestemmelser om vikeplikt eller om å vise tilbørlig hensyn til annen skipstrafikk, skal vise 2 røde rundtlysende lanterner ovenfor hverandre. Gjør fartøyet i tillegg fart gjennom vannet skal det vise sidelanterner og akterlanterne. Ingenting annet, og minst av alt "utfyllende signaler". Fartøy som mudrer, fartøy som sleper, fartøy som blir slept, fartøy som fisker, fartøy som har dykkere i sjøen m.m. har egne signaler som forteller hva de holder på med. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 4.Mai.2007 Del på Facebook Svart 4.Mai.2007 De som ferdes litt ut i havet fra Sørvestlandet og nordover kan møte denne: Hva er det da? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kosmix Svart 4.Mai.2007 Del på Facebook Svart 4.Mai.2007 Minner meg om et gammelt skytespill til pc....kommer ikke på hva det heter. Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjell E Svart 4.Mai.2007 Del på Facebook Svart 4.Mai.2007 Hva er det da? Rent bortsett fra vi ser for mange lanterner, så er det: En taubåt som haler på et slep med over 200 meters lengde Taubåten selv er mer enn 50 meter lang Har begrenset evne til å manøvrere Sett fra sb side. Mvh, Kjell Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post Share on other sites More sharing options...
bliss X Svart 4.Mai.2007 Del på Facebook Svart 4.Mai.2007 Det må ikke være en taubåt som haler på et slep med over 200 meters lengde. Det kan også være noen BP medlemmer som har ankret opp sammen for å teste ut forsjellige "bli sett" varianter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Careka Svart 4.Mai.2007 Del på Facebook Svart 4.Mai.2007 Jeg hadde ikke noen tanker om å bli oppfattet som et juletre om natta, men det kan kanskje være bedre med ett lys for mye enn ett for lite når man ligger for svai om sommeren i områder hvor det er påregnelig med en viss trafikk fra andre fritidsbåter. Det er hele poenget, Better Safe than sorry. Ha på ankerlanterna, men bruk gjerne lys som lyser opp båten, hvis man mener det er nødvendig. det er nok altformange som kjører rundt med litt formye i blodet om sommeren, Og kan man ungår kollisjon, ja så må jo det være det beste. Og man ankrer ikke mitt i skipsleia. Ha en flott sommer alle, og spesielt til dere som ligger på Svai Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 5.Mai.2007 Del på Facebook Svart 5.Mai.2007 (redigert) Rent bortsett fra vi ser for mange lanterner, så er det: Nå ble jeg usikker. Hvilke lanterener er for mye? Da antatt at det dreier seg om et undervannslep på mer enn 200 meter som gir begrenset evne til a manøvrere. Redigert 5.Mai.2007 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kes Svart 5.Mai.2007 Del på Facebook Svart 5.Mai.2007 Da antatt at det dreier seg om et undervannslep på mer enn 200 meter som gir begrenset evne til a manøvrere. Hvis jeg ikke husker aldeles feil ble det i forbindelse med slepet av de prefabrikerte rørbundlene (800? m + lengde av sleper) fra Skottland til Heidrun også benyttet en taubåt på over 50 m til styring i enden av slepet. Du kunne derfor ha plusset på lyskaster i retning slepet, to topplanterner og styrbord lanterne og likevel ikke fått for mange lanterner. Den aktre taubåten førte ikke lanterner som for fartøy som sleper eller skyver o.s.v. - hvorfor ikke? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 8.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.August.2007 Dette er en av sommerens topp-opplevelser: Åligge for svai. Her er vi i Kosterhamn, omlag 1. august 2007. En rolig kveld med omlag 30 båter for svai i bukta mellom Ekenes og Kyrkosund. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Veroks Svart 9.August.2007 Del på Facebook Svart 9.August.2007 Er no kome meg ut i Nordsjøen igjen og prøver å slå i hel første natta. Har då "moret" meg litt med å lese div kommentarer i posten. Sjølv om eg no midlertidig har lagt passeren på hylla i jobbsamenheng så følger eg litt med på det nautiske. Dette med lanterner er i meget viktig og det bør være etter dei internasjonale sjøveisreglar som vi har, og ikkje som nemt tidligere "vi bruker det vi har prinsippet". Nok om det men kor mange bruker dagsignal når dei ligger til ankers, det skal brukes ein "sort ball". Og på mine turar langs kysten både med stor og liten båt har eg møtt utallige seilbåtar som går med motor, men eg kan ikkje sjå dagsignalet som dei skal bruke. Er det mange av Dere så har dagsignal ombord eller er det berre giddaløyse. Dette er ikkje vondt meint så ingen må ta dette ille opp, eg berre lurer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 9.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2007 Jeg har aldri brukt dagsignal når jeg har ankret. Bruker som regel ankerlanterne om natta. Jeg skal se og få laget meg to bøttelokk som tres innpå hverandre i 90 grader. På avstand sees dette som ei kule. Så det på en seilbåt i Tyskland i sommer. Fiskebåter er vel de som hyppigst bruker "kjeglene" sine, men disse synes jeg er oppe enten de er ved kai eller ute på havet, så jeg blir ikke så klok av dette dagsignalet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
The Gannet Svart 9.August.2007 Del på Facebook Svart 9.August.2007 Dagsignal på svai eller motorseilas har jeg ikke ombord. om natten ligger jeg med ankerlanterne samt dekkslys på. Tror ikke guttungen i 25 knop i liten båt og duskregn ser min ankerlanterne 20m oppe i lufta. Ser han den, tror han vel at det er en stjerne! Derfor dekkslys. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Seiljåtten Svart 9.August.2007 Del på Facebook Svart 9.August.2007 Jeg ankrer ganske mye, men har litt dårlig samvittighet for det med dagsignal. Nå må jeg til mitt og manges forsvar si at det gjerne er snakk om avsidesliggende plasser der man umulig kan forveksles med en båt i fart. Likevel skal jeg skaffe meg et dagsignal, ettersom jeg liker å ha alt på stell når jeg en gang får en båt i siden. Når det gjelder ankerlanterne på seilbåt er jeg mer opptatt av å føre den ankerlanternen som båten er utrustet med, enn å lyse opp båten. Enig i at 17 meter er langt opp i mitt tilfelle, og at det får meg til å føle meg litt usikker på om "Ola Nordmann" etter 5 pils på vei hjem fra byen i sin skjærgårdsjeep kan se meg. Derfor forstår jeg godt at temaet blir tatt opp. Men husk at mastetoppen er den eneste plassen på en seilbåt som kan gi en rundtlysende effekt uten at "Ola Nordmann" kan skylde på at masten skygget. Har imidlertid planer om å skaffe meg litt mer belysning, men har da tenkt å løse det med å indirekte belyse båten. Det kan man feks gjøre ved å henge en led lampe midt inni en sort plastball med et hull i bunnen som slipper lyset rett ned. Denne kan henges i bommen. Så lenge båter ikke ser lyskilden, kan det ei heller forveksles med lanterner eller fyrlykter. Blinkende lys virker for meg meningsløst da det kan oppfattes som hvit sektor i en fyrlykt. Så til de av dere som driver lampefabrikk...konstruer en kombinert dagsignal og led lampe som kan tilkobles sigarett tenner uttak i cockpit, og ha 5 meter kabel på den. Da kan den lyse opp seilbåter midt på hyttetaket slik at de ses uten missforståelser. Seilbåten fører naturligvis i tillegg Ankerlanternen sin i mastetoppen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 9.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2007 Det har jo kommet nå noen ganske lyssterke og "strømsnille" LED pærer til å benytte i vanlige lanterner. Forsøkte å koble denne direkte til 12 volt ombord ved enkelte anledninger i sommer, og det fungerte helt greit. Nå er ankerlanterna hos oss bare 7 m over vannlinja, men det kan være høyt nok når man kjører jolle om natta. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Slagskibet Svart 9.August.2007 Del på Facebook Svart 9.August.2007 Føler meg så prektig fordi det er ankerball ombord. Bruker den også. Sammenleggbar liten sak fra Plastimo. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 9.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2007 Flott, visste ikke at Plastimo hadde en slik. Da slipper jeg å male og skjære i to bøttelokk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Veroks Svart 9.August.2007 Del på Facebook Svart 9.August.2007 Fiskebåter er vel de som hyppigst bruker "kjeglene" sine, men disse synes jeg er oppe enten de er ved kai eller ute på havet, så jeg blir ikke så klok av dette dagsignalet. Det dagsignalet så fiskebåtar bruker er 2 kjegler med spissen mot kvarandre. Det seilbåtar skal bruke når dei er under vegs med maskinkraft er ei sort kjegle med spissen ned. Elles for å lage seg eit dagsignal som viser til ankers, så er no det berre å male ei blåse som ein har ombord. Den kan no også brukast til andre ting om ein skulle trenge ei blåse, så er no det ikkje bortkastet. Elles så kan ein kjøpe sammenleggbare dagsignal. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bliss X Svart 9.August.2007 Del på Facebook Svart 9.August.2007 Ingenting er som å ligge på svai en stille sommernatt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jawik Svart 9.August.2007 Del på Facebook Svart 9.August.2007 Vakkert bilde "bliss X". Lurer på hvor mye hjelp det blir i de ankerlanternene dersom tåka legger seg over og ned til 5 - 6 meter over havflaten. Seilbåtens mast er mange ganger 15 - 20 meter høy og etter mitt syn ikke egnet for ankerlanterne. Men det er det eneste stedet som rundlys vises fra. Her er det et problem som må løses internasjonalt (reglen) slik at man kan bli observert av andre. Om dagen har en likevell ikke ankerkula i mastetoppen og den observeres jo på framdekket eller på stang på baugen. Noe lignende må det bli for nattsignalet som kun skygges av masten når en kommer rett bakfra mot ankret båt. Og en ville jo svinge unna dette lyset - todelt akterover - uansett og se at det er et ankerlys. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post Share on other sites More sharing options...
Veroks Svart 10.August.2007 Del på Facebook Svart 10.August.2007 Hei Jawik. Her er det et problem som må løses internasjonalt (reglen) slik at man kan bli observert av andre. Ikkje noke problem fordi iflg. Regel 35: g) Et fartøy som ligger til ankers, skal minst hvert minutt ringe hurtig med klokken i om lag 5 sekunder. Fartøy på 100 meters lengde eller mer skal ringe med klokken i den forreste del av fartøyet, og like etter ringingen med klokken, skal det i den akterste del av fartøyet gis lyd med gongongen i omlag 5 sekunder. Et fartøy som ligger til ankers, kan dessuten gi tre støt etter hverandre, nemlig et kort, et langt og et kort, for å varsle et fartøy som nærmer seg, om sin posisjon og om muligheten for sammenstøt. Som du ser så er det fantastisk kva som står i den boken Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtummel Svart 10.August.2007 Del på Facebook Svart 10.August.2007 Et fartøy som ligger til ankers, skal minst hvert minutt ringe hurtig med klokken i om lag 5 sekunder. Hører du dette er du enten på vei mot båter som ligger på svai eller en båtmesse hvor en viss båtimportør har stand. Begge deler er god grunn til å manøvrere forsiktig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Herman Svart 10.August.2007 Del på Facebook Svart 10.August.2007 Den som legger seg på svai i samme bukt som meg, og setter i gang ringing med klokka hvert minutt hele natta gjennom vil nok få oppleve nattbadingens gleder ganske så kontant. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post Share on other sites More sharing options...
ÅtteGlass Svart 10.August.2007 Del på Facebook Svart 10.August.2007 (redigert) Ikkje noke problem fordi iflg. Regel 35: g) Et fartøy som ligger til ankers, skal minst hvert minutt ringe hurtig med klokken i om lag 5 sekunder. Fartøy på 100 meters lengde eller mer skal ringe med klokken i den forreste del av fartøyet, og like etter ringingen med klokken, skal det i den akterste del av fartøyet gis lyd med gongongen i omlag 5 sekunder. Et fartøy som ligger til ankers, kan dessuten gi tre støt etter hverandre, nemlig et kort, et langt og et kort, for å varsle et fartøy som nærmer seg, om sin posisjon og om muligheten for sammenstøt. Som du ser så er det fantastisk kva som står i den boken Dette er jo helt feil tolkning!! Regel 35 heter "Lydsignaler under nedsatt sikt". Nedsatt sikt er i regel 3 definert slik: (l)Uttrykket nedsatt sikt betyr ethvert forhold hvor sikten er nedsatt på grunn av tåke, tjukke, snøfall, svære regnbøyer, sandstormer eller hvilke som helst andre liknende årsaker. Fartøy til ankers skal ikke måtte avgi lydsignal en vanlig natt bare fordi det er mørkt (ref. det er ankerlanterner som for tiden diskuteres i tråden). Du kan ikke lage din egen definisjon av hva nedsatt sikt betyr, når den allerede er definert av reglene. Jeg tror det er mange som kunne ha godt av å lese Sjøveisreglene i sin helhet, og legge merke til inndelingen i deler og avsnitt. Overskriftene for hver del og avsnitt forteller når og hvor de forskjellige reglene gjelder. Redigert 10.August.2007 av ÅtteGlass (see edit history) Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.