Jump to content

Ankring på/for svai


roaldbj

Recommended Posts

Nå trenger det ikke være sterkt trafikert for å bli truffet, det holder med ett fartøy :cool: . Det viktigste er å bli sett.

 

Jeg får montert LED-pære i masten i pinsen. Da skal båten på slipp. Men uansett det viktigste er å bruke det man har til

rådighet. Vil tro 2 av 10 brukte ankerlanterne i sommer.

 

Ellers er vel også Kilsand som Roaldbj nevnte(sørvest for Ekenes) et hyppig svaiområde. Grunnen til all roping kan også

være noen som driver av i løpet av natten. Vi opplevde det både på Kilsand/Vetnet i fjor, men det skyldes heller at de

hadde lite tau/kjetting ute..

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Hva betyr "under kommando"

 

Det ser ut til å være en direkte oversettelse av engelsk NUC = not under command.

Meningen er en litt annen.

Det betyr ikke at skipperen har tatt repern eller at det har oppstått mytteri.

Det betyr at de har nedsatt evne til å manøvrere.

Årsaken kan være tekniske problemer, uhåndterlige slep, at man er koblet til utstyr på bunnen osv.

Det kan vises andre signaler, slike som slepelanterner, undervannslep osv, som utfyllende informajon til NUC signalet.

Link to post
Share on other sites

Det kan vises andre signaler, slike som slepelanterner, undervannslep osv, som utfyllende informajon til NUC signalet.

 

Feil.

Fartøy som ikke er under kommando, d.v.s ikke kan etterleve sjøveisreglenes bestemmelser om vikeplikt eller om å vise tilbørlig hensyn til annen skipstrafikk, skal vise 2 røde rundtlysende lanterner ovenfor hverandre. Gjør fartøyet i tillegg fart gjennom vannet skal det vise sidelanterner og akterlanterne. Ingenting annet, og minst av alt "utfyllende signaler". Fartøy som mudrer, fartøy som sleper, fartøy som blir slept, fartøy som fisker, fartøy som har dykkere i sjøen m.m. har egne signaler som forteller hva de holder på med.

Link to post
Share on other sites

Hva er det da?

 

Rent bortsett fra vi ser for mange lanterner, så er det:

 

En taubåt som haler på et slep med over 200 meters lengde

Taubåten selv er mer enn 50 meter lang

Har begrenset evne til å manøvrere

 

Sett fra sb side.

 

Mvh,

Kjell

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde ikke noen tanker om å bli oppfattet som et juletre om natta, men det kan kanskje være bedre med ett lys for mye enn ett for lite når man ligger for svai om sommeren i områder hvor det er påregnelig med en viss trafikk fra andre fritidsbåter.

 

Det er hele poenget, Better Safe than sorry.

 

Ha på ankerlanterna, men bruk gjerne lys som lyser opp båten, hvis man mener det er nødvendig.

det er nok altformange som kjører rundt med litt formye i blodet om sommeren,

Og kan man ungår kollisjon, ja så må jo det være det beste.

Og man ankrer ikke mitt i skipsleia.

 

Ha en flott sommer alle, og spesielt til dere som ligger på Svai :yesnod:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Da antatt at det dreier seg om et undervannslep på mer enn 200 meter som gir begrenset evne til a manøvrere.

 

Hvis jeg ikke husker aldeles feil ble det i forbindelse med slepet av de prefabrikerte rørbundlene (800? m + lengde av sleper) fra Skottland til Heidrun også benyttet en taubåt på over 50 m til styring i enden av slepet. Du kunne derfor ha plusset på lyskaster i retning slepet, to topplanterner og styrbord lanterne og likevel ikke fått for mange lanterner. Den aktre taubåten førte ikke lanterner som for fartøy som sleper eller skyver o.s.v. - hvorfor ikke?

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Er no kome meg ut i Nordsjøen igjen og prøver å slå i hel første natta. Har då "moret" meg litt med å lese div kommentarer i posten. Sjølv om eg no midlertidig har lagt passeren på hylla i jobbsamenheng så følger eg litt med på det nautiske.

 

Dette med lanterner er i meget viktig og det bør være etter dei internasjonale sjøveisreglar som vi har, og ikkje som nemt tidligere "vi bruker det vi har prinsippet".

 

Nok om det men kor mange bruker dagsignal når dei ligger til ankers, det skal brukes ein "sort ball". Og på mine turar langs kysten både med stor og liten båt har eg møtt utallige seilbåtar som går med motor, men eg kan ikkje sjå dagsignalet som dei skal bruke. Er det mange av Dere så har dagsignal ombord eller er det berre giddaløyse. Dette er ikkje vondt meint så ingen må ta dette ille opp, eg berre lurer.

Link to post
Share on other sites

Jeg har aldri brukt dagsignal når jeg har ankret. Bruker som regel ankerlanterne om natta. Jeg skal se og få laget meg to bøttelokk som tres innpå hverandre i 90 grader. På avstand sees dette som ei kule. Så det på en seilbåt i Tyskland i sommer. Fiskebåter er vel de som hyppigst bruker "kjeglene" sine, men disse synes jeg er oppe enten de er ved kai eller ute på havet, så jeg blir ikke så klok av dette dagsignalet.

Link to post
Share on other sites

Dagsignal på svai eller motorseilas har jeg ikke ombord. om natten ligger jeg med ankerlanterne samt dekkslys på. Tror ikke guttungen i 25 knop i liten båt og duskregn ser min ankerlanterne 20m oppe i lufta. Ser han den, tror han vel at det er en stjerne! Derfor dekkslys.

Link to post
Share on other sites

Jeg ankrer ganske mye, men har litt dårlig samvittighet for det med dagsignal. Nå må jeg til mitt og manges forsvar si at det gjerne er snakk om avsidesliggende plasser der man umulig kan forveksles med en båt i fart. Likevel skal jeg skaffe meg et dagsignal, ettersom jeg liker å ha alt på stell når jeg en gang får en båt i siden.

 

Når det gjelder ankerlanterne på seilbåt er jeg mer opptatt av å føre den ankerlanternen som båten er utrustet med, enn å lyse opp båten. Enig i at 17 meter er langt opp i mitt tilfelle, og at det får meg til å føle meg litt usikker på om "Ola Nordmann" etter 5 pils på vei hjem fra byen i sin skjærgårdsjeep kan se meg. Derfor forstår jeg godt at temaet blir tatt opp. Men husk at mastetoppen er den eneste plassen på en seilbåt som kan gi en rundtlysende effekt uten at "Ola Nordmann" kan skylde på at masten skygget.

 

Har imidlertid planer om å skaffe meg litt mer belysning, men har da tenkt å løse det med å indirekte belyse båten. Det kan man feks gjøre ved å henge en led lampe midt inni en sort plastball med et hull i bunnen som slipper lyset rett ned. Denne kan henges i bommen. Så lenge båter ikke ser lyskilden, kan det ei heller forveksles med lanterner eller fyrlykter. Blinkende lys virker for meg meningsløst da det kan oppfattes som hvit sektor i en fyrlykt.

 

Så til de av dere som driver lampefabrikk...konstruer en kombinert dagsignal og led lampe som kan tilkobles sigarett tenner uttak i cockpit, og ha 5 meter kabel på den. Da kan den lyse opp seilbåter midt på hyttetaket slik at de ses uten missforståelser. Seilbåten fører naturligvis i tillegg Ankerlanternen sin i mastetoppen.

Link to post
Share on other sites

Det har jo kommet nå noen ganske lyssterke og "strømsnille" LED pærer til å benytte i vanlige lanterner. Forsøkte å koble denne direkte til 12 volt ombord ved enkelte anledninger i sommer, og det fungerte helt greit. Nå er ankerlanterna hos oss bare 7 m over vannlinja, men det kan være høyt nok når man kjører jolle om natta.

Link to post
Share on other sites

Fiskebåter er vel de som hyppigst bruker "kjeglene" sine, men disse synes jeg er oppe enten de er ved kai eller ute på havet, så jeg blir ikke så klok av dette dagsignalet.

 

Det dagsignalet så fiskebåtar bruker er 2 kjegler med spissen mot kvarandre. Det seilbåtar skal bruke når dei er under vegs med maskinkraft er ei sort kjegle med spissen ned.

 

Elles for å lage seg eit dagsignal som viser til ankers, så er no det berre å male ei blåse som ein har ombord. Den kan no også brukast til andre ting om ein skulle trenge ei blåse, så er no det ikkje bortkastet. Elles så kan ein kjøpe sammenleggbare dagsignal.

Link to post
Share on other sites

Vakkert bilde "bliss X". Lurer på hvor mye hjelp det blir i de ankerlanternene dersom tåka legger seg over og ned til 5 - 6 meter over havflaten. Seilbåtens mast er mange ganger 15 - 20 meter høy og etter mitt syn ikke egnet for ankerlanterne. Men det er det eneste stedet som rundlys vises fra. Her er det et problem som må løses internasjonalt (reglen) slik at man kan bli observert av andre. Om dagen har en likevell ikke ankerkula i mastetoppen og den observeres jo på framdekket eller på stang på baugen. Noe lignende må det bli for nattsignalet som kun skygges av masten når en kommer rett bakfra mot ankret båt. Og en ville jo svinge unna dette lyset - todelt akterover - uansett og se at det er et ankerlys.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Hei Jawik.

 

Her er det et problem som må løses internasjonalt (reglen) slik at man kan bli observert av andre.

 

Ikkje noke problem fordi iflg. Regel 35:

 

g) Et fartøy som ligger til ankers, skal minst hvert minutt ringe hurtig med klokken i om lag 5 sekunder. Fartøy på 100 meters lengde eller mer skal ringe med klokken i den forreste del av fartøyet, og like etter ringingen med klokken, skal det i den akterste del av fartøyet gis lyd med gongongen i omlag 5 sekunder. Et fartøy som ligger til ankers, kan dessuten gi tre støt etter hverandre, nemlig et kort, et langt og et kort, for å varsle et fartøy som nærmer seg, om sin posisjon og om muligheten for sammenstøt.

 

Som du ser så er det fantastisk kva som står i den boken :smiley:

Link to post
Share on other sites

Et fartøy som ligger til ankers, skal minst hvert minutt ringe hurtig med klokken i om lag 5 sekunder.

Hører du dette er du enten på vei mot båter som ligger på svai eller en båtmesse hvor en viss båtimportør har stand. Begge deler er god grunn til å manøvrere forsiktig.

Link to post
Share on other sites

Ikkje noke problem fordi iflg. Regel 35:

 

g) Et fartøy som ligger til ankers, skal minst hvert minutt ringe hurtig med klokken i om lag 5 sekunder. Fartøy på 100 meters lengde eller mer skal ringe med klokken i den forreste del av fartøyet, og like etter ringingen med klokken, skal det i den akterste del av fartøyet gis lyd med gongongen i omlag 5 sekunder. Et fartøy som ligger til ankers, kan dessuten gi tre støt etter hverandre, nemlig et kort, et langt og et kort, for å varsle et fartøy som nærmer seg, om sin posisjon og om muligheten for sammenstøt.

 

Som du ser så er det fantastisk kva som står i den boken :smiley:

 

Dette er jo helt feil tolkning!! Regel 35 heter "Lydsignaler under nedsatt sikt". Nedsatt sikt er i regel 3 definert slik:

(l)Uttrykket nedsatt sikt betyr ethvert forhold hvor sikten er nedsatt på grunn av tåke, tjukke, snøfall, svære regnbøyer, sandstormer eller hvilke som helst andre liknende årsaker.

 

Fartøy til ankers skal ikke måtte avgi lydsignal en vanlig natt bare fordi det er mørkt (ref. det er ankerlanterner som for tiden diskuteres i tråden). Du kan ikke lage din egen definisjon av hva nedsatt sikt betyr, når den allerede er definert av reglene.

 

Jeg tror det er mange som kunne ha godt av å lese Sjøveisreglene i sin helhet, og legge merke til inndelingen i deler og avsnitt. Overskriftene for hver del og avsnitt forteller når og hvor de forskjellige reglene gjelder.

Redigert av ÅtteGlass (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...