Jump to content

Ankring på/for svai


roaldbj

Recommended Posts

Jeg har søkt i innleggene og ikke funnet noen tråd som spesielt tar opp ankring for/på svai.

 

Å bruke baugankeret er en gammel velkjent metode for å snu båten når man verken har baugpropell, doble propeller eller godt virkende ror enten til SB eller BB,

men i denne omgang er jeg mest opptatt av selve oppankringen.

 

Jeg synes det kan være fint å høre erfaringer med å ligge for svai (eller kanskje det heter på svai) - og da tenker jeg på den klassiske metoden hvor forankringen er i baugen.

 

Mange unnlater nok å gjøre dette fordi ankeret er akterstilt og man ønsker lav vekt i baugen.

 

Det synes for meg som at både båt om de ombord har det mest komfortabelt når vi ankrer for svai.

 

Tidligere hadde jeg bare anker akterut, og måtte da trekke anker-festet med tau frem til baugen for å hindre at sjøen skulle slå mot akterspeilet

og hindrer at båten drev mye om natta.

 

Jeg synes det kan være fint å få høre erfaringer om ankring på/for svai, eksempelvis når det gjelder:

 

1) hvor mye tau/ kjetting som legges ut i forhold til rotasjon som kan forventes ved vind/strømskifte om natten

 

2) bruk av 2 ankre for å unngå vandring om natta (dvs bruk av hjelpeanker som er i 30 - 45 grader i forhold til hovedanker)

 

3) begrensninger ut fra lokale forhold (på Anholt kan man i ytre basseng ligge for anker, jeg vet ikke om dette eksempelvis er lovlig ved Bolærne o.a.)

 

Jeg foretrekker nå å ligge for svai i uthavner og bruke lettbåten inn til land - ungene synes også dette går greit.

 

Flere steder langs vestkysten av Sverige er svai-ankring faktisk det mest benyttede.

 

Her er et bilde av ankring på svai - men har flere av andre båter.

 

svai_a.jpg

Link to post
Share on other sites

Ligger mye på svai med min båt, faktisk mer på svai enn mot land.

Og jeg har 28 fot snekke på ca 3000 kg.

Dette gjelder på på dagstur og for overnatting, men jeg er veldig nøye med hvor jeg legger meg i forhold til det som er ventet av vindstyrke og vindretning på morgenen.

Har et 10 kg engboanker i baugen med 6 mm kjetting. Når det gjelder lengde kjetting ute varierer det etter avstand til andre båter på svai, dybde og hvor lunt jeg ligger.

Men prøver å ha ute minst 2-3 ganger dybden, og dette med å ha ute flere anker fjerner litt av fordelene med å ligge på "svai"........

Har også ligget på svai v bolærne sammen med 10-15 andre pga fullt i havna.

Fordele med å ligge på svai:

-Bedre privatliv....

-Ingen gnikking med fendere som ødelegger nattesøvn

-Ingen havneavgift

-Båten følger vinden

-En kan ligge på steder man ikke kan ankre til land pga privattomter etc

 

Kanskje jeg skulle vært eier av seilbåt....... :lol:

Link to post
Share on other sites

Lå mye på svai med MorMajor I. Hun hadde bauganker med kjetting, og jeg malte et par kjettingledd med hvitmaling for hver tredje meter. Da var det lett å se hvor mye jeg la ut. På svai la jeg ut tre-fire ganger dybde.

 

Opplevde aldri at det virkelig blåste opp om natten mens vi lå på svai, men merket likevel at ankeret kunne ha dratt seg et par-tre meter på grunn av bløt bunn.

 

Din båt, roaldbj, er jo stor med mye tyngde og vindfang. Så her ville jeg nok sørge for ekstra god sikring, ja. :yesnod:

 

 

svai2.jpg

 

Det finnes vel ikke noe mer behagelig enn å ligge på svai når været er OK!

 

mvh

ter-av

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Ett anker ... så slipper du krøll om morgenen.

 

Vi har litt andre forhold her borte som gjør at vi triller rundt uansett da tidevansforskjeller er større, og legger ut minst 4 - 5 ganger dybden.

 

Har selv 75 M kjetting i baugen og 20 Kg Bruce Anchor som ikke slipper taket lett. (45 fot og haugevis med Tonn)

 

Anker ut, med nok kjetting.... bakk ankeret fast, klikk på to tau med strekkfisk og løkker over pullertene (hver side og slipp ut slik at disse ligger festet til kjettingen ca 30 cm over havflaten... slakk kjettingen slik at tauverket holder ankeret. På den måten slipper du å høre kjettingen som trekker og vrir seg i baugrullen.... samt at vinsjen ikke tar belastningen, samt evt nykking blir mykere med strekkfiskene..

Redigert av Divemaster (see edit history)

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Er det da slik at Drivemaster foretrekker å ha kjettingen/ taustrammingen svært nær havoverflaten,

 

og forankre denne til baugen med to tau opp til baugen i en Y-formasjon ?

 

Jeg har 30 kg Bruce, 10 mm kjetting (50 m).

 

Hva blir tykkelse/kvalitet på tauet, og hvordan forankres dette i kjettingen (knute/krok)?

Redigert av roaldbj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det da slik at Drivemaster foretrekker å ha kjettingen/ taustrammingen svært nær havoverflaten,

 

Yup ... strekkfiskene vil automatisk gjøre dette

 

og forankre denne til baugen med to tau opp til baugen i en Y-formasjon ?

 

Yup....

 

Jeg har 30 kg Bruce, 10 mm kjetting (50 m).

 

Hva blir tykkelse/kvalitet på tauet, og hvordan forankres dette i kjettingen (knute/krok)?

 

Krok... og selv har 2 x 20 mm tre-strand, men skal skifte til octoplait...eller noe mykere....

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

40x20 fot, 7 tonn, og ligger omtrent alltid på svai.

Hadde tidligere bare vinsj akter, og måtte da styre som andre når jeg ville ha dette ut foran.

Monterte også vinsj med 50mx8mm kjetting og 20Kg Bruce i baug i sommer. Veldig mye enklere, og ikke mange promille økning av totalvekt på båten.

 

Har hatt et par dårlig opplevelser (med andre båter):

1. Festet til Ankorlina (der det er festet til ankeret) røk i Karibien. Våkner (skikkelig bakis) av at noen roper "Norway, you are drifting!". Opp med gigaskallebank, og rekker å starte motor og unngår såvidt å drive med høy fart inn i en annen båt.

2. To små ankere med for kort tau i bukt med "bratte vegger". Vet det er meldt storm, og sjekker hver time. På morgenkvisten er jeg på full fart mot den andre bredden. Skal til å starte motor, men det ene ankertauet har viklet seg inn i ror, kjøl og muligens propell. I tillegg er bukten totalt dekket av brennmaneter!! Dytter som en gal med båtshaken på tauet, og plutselig er jeg fri. Inn i båten og starter motoren (da jeg ikke hadde fått ført opp starteren i cockpit ennå). Går forut og får nesten dratt opp ankerene, da motoren dør. Har nå enda høyere fart mot bredden. (Sa jeg at det blåser sinnsykt og regner hinsides?) Kaster meg inn, og får startet motoren på ny. Så ut, gasser som en gud, styrer med én fot mens jeg holder ett ankertau i hver hånd. Sinnsykt tungt, men klarer å kjøre ut av bukten. Når jeg endelig får dratt opp det ene ankeret, ser jeg at det er festet seg en presenning mellom ankrene! Ikke rart det var tungt, men kanskje den gjorde at jeg ikke gikk på land, så jeg klagde ikke.

 

...men dette er unntak, jeg foretrekker allikevel å ligge for anker fremfor havn:)

Link to post
Share on other sites

Ligger mye på svai. Har aldri hatt problemer. Jeg har ligget i sterk vind mange ganger. Har 20 kg bruce med kjetting. Legger ut 3-4 ganger dybden. Tror det er avgjørende med kjetting.

 

Fra tidligere båt har jeg erfaring med at Bruce kopi anker hadde lett for å løsne. Jeg tror "sidevingene" på ankeret ikke var vridd på riktig måte ( Har tenkt på dette i ettertid ). Vær derfor nøye med å fasongen om du kjøper/bruker Bruce kopi.

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

Når jeg ser nevnt Bruce kopi på 15kg så ringer det en bjelle om at akkurat denne størrelsen Bruce kopi av en eller annen merkelig grunn ikke er så godt som de andre størrelsene? Har andre hørt, lest eller erfart dette?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Har 50 m kjetting, 22 kg ploganker. Legger ut 3-4 ganger dybde med kjetting. Og så bakker vi pent og rolig. Så sitter vi.

Lå på Koster med 12 m/s i sommer. Fruen og barna tok lettbåten inn. Jeg satt i båten og fulgte med.

 

Etterhvert ut med dauman, da pendlet båten litt mindre. Men sikkert lå vi.

 

Litt senere, mistet 3 båter feste, redningsaksjoner. Vi fikk tak i de. Da dro jeg inn til bryggen på Vetnet. Snakket med ett par av båteierne.

Pga dårlig plass hadde de hatt ute ca. 2 ganger dybde. Men de løstnet , da var det plutselig ikke 2g dybde lenger, heller 1,5.

Men uansett i den vinden synes jeg det var bedre for nattesøvnen og velge den litt vindutsatte bryggen på Vetnet.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

1) hvor mye tau/ kjetting som legges ut i forhold til rotasjon som kan forventes ved vind/strømskifte om natten

 

2) bruk av 2 ankre for å unngå vandring om natta (dvs bruk av hjelpeanker som er i 30 - 45 grader i forhold til hovedanker)

 

Jeg bruker kun kjetting i baugen og ankeret er et delta-anker, dvs en plog.

 

1) Jeg legger ut kjetting i forhold til dybden. Minst 3 ganger dybden, gjerne mer. Det som er viktig med hensyn til svingingen er å sikre at jeg har plass til å svinge 360 grader uten å grunnstøte. Kjettingen er ute tester jeg bunnfestet ved å bakke motoren. Lite pådrag til ankeret sitter, og deretter øker jeg pådraget mens jeg sjekker at ikke ankeret dregger ved en enkel peiling mot land.

 

2) Dersom jeg tror det er nødvendig med to ankere bruker jeg en teknikk som heter forkatting. Da henger det to ankere etter hverandre. En mulighet for å arrangere dette er å bruke hekk-ankeret og skjøte det på baugankeret med noe sånt som 5 meter kjetting.

 

Bruker du 2 ankere i 30-45 grader vinkel vil båten henge på ett anker av gangen når den svinger, og du risikerer å dregge vekselvis på det ene og det andre.

 

Er det flere som bruker Drivemasters teknikk med Y-kobling mellom ankertau/ ankerkjetting og feste på baugen?

Jeg avlaster med en dobbel line som jeg legger i rulla under kjettingen. Det begrenser skranglingen, men det er ikke en god løsning dersom det blåser opp. I mye vind og bølger legger jeg en tamp på hver side av baugen og setter på strekkavlastere. Lina festes til kjettingen med kjettingkrok.

Link to post
Share on other sites

Mouche:

 

Men har du ligget på svai med det når det har blåst skikkelig?

 

De gangene jeg har ligget på svai og det har blåst opp, har flere båter i nærheten dregget. Har prøvd å legge merke til hva slags utstyr de har, og i nesten alle tilfellene så har det vært tau.

Link to post
Share on other sites

Prin435 sier:

 

"Fra tidligere båt har jeg erfaring med at Bruce kopi anker hadde lett for å løsne. Jeg tror "sidevingene" på ankeret ikke var vridd på riktig måte ( Har tenkt på dette i ettertid ). Vær derfor nøye med å fasongen om du kjøper/bruker Bruce kopi."

 

Jeg har ikke hørt noe om det du nevner, men hva tenker du på "vridd på riktig måte"?

 

Jeg har kjøpt meg en 15 kg syrefast Bruce-kopi hos Seatronic, men har av ulike årsaker ikke prøvd det ennå, og skal ha 50 kg 6,5 mm kjetting.

Link to post
Share on other sites

Er det ikke vanlig at båten snurrer rundt noen ganger i løpet av natten? Bruker dere svivel? Og dersom vindretningen snur, er det ikke fort at festet glipper? Har aldri tørt å ligge på svai over natten, men med 2 meter tidevannsforskjell er vel dette den beste måten å akre opp uten kai...

Link to post
Share on other sites

Mouche:

 

Men har du ligget på svai med det når det har blåst skikkelig?

 

Nei, og tror jeg skal prøve å unngå det også! Båten jeg har er ikke allverdens stor og vi bruker den ikke som feriebolige siden vi har egen hytte ved sjøen. Som de fleste andre drømmer jeg allikevel om større båt og da vil det i såfall bli med tungt anker, kjetting, ankervinsj og hele pakka!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder forkatting, er det da slik at de to ankrene henger sammen før kjetting/tau forlater bunnen?

Jeg sjakler kjetting for anker nummer to inn på den ordinære ankerkjettingen ikke så langt fra det ordinære ankeret. Med hensyn til lengden på den ekstra kjettingen er det en fordel om det første ankeret har nådd bunnen før anker nummer to slippes fra båten. Å heise opp begge ankere kan bli tungt. Å heise et anker pluss kjetting fra båten til bunnen må jeg klare uansett, men moroa tar litt lengre tid med forkatting.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...