Jump to content

Ankring på/for svai


roaldbj

Recommended Posts

Nå har jeg endelig anskaffet meg en ankervinsj. Planen er å ha 50 meter 8mm kjetting. I enden av denne spleiser jeg inn de 50 meterne med 14mm multiplait ankerline som jeg allerede har. Da har jeg faktisk den "ultimate" ankerlinen ihht artikkelen som jeg lenket til over.

 

Sånn rent bortsett fra at jeg må finne en fornuftig måte å montere vinsjen, da. Ser ut til at jeg må skaffe meg en peke med ankerrull for å få dette til å gå i hop. STB Produktion & Elektropolering AB gir vel mest "bang for the buck" her. Kombinert pulpit/peke til ca. SEK 11 000.

Redigert av storMy_Fana (see edit history)

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

Ulempen med kun kjetting er at den ikke fjærer i det hele tatt når den blir stram nok.

 

Så stram blir en kjetting aldri, du vil alltitd ha noe bue. Gjorde en utregning i følgende tråd (se svar #36) om dette:

 

utrenging anker

 

Som sagt er denne betraktningen som gis her veldig teoretisk, og stemmer dårlig med praktisk erfaring. Leste nettopp et engelsk blad der ankring ble diskutert , skal prøve å gi et resume

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Kopi fra innlegg i en annen tråd om forholdene på svenskekysten:

Jeg har i ettermiddag forsøkt en helt ny ankringsordning.

Vanligvis pendler/jager vi endel på svai.

Nå festet vi et tau i SXK-bøya og lot oss føre med vinden ca 50 meter akterover.

Deretter slapp vi ut akterankeret (for første gang denne sesongen).

Vi seilte deretter opp til bøya mens 50 meter av akterkjettingen gikk ut.

Fremme ved bøya strammet jeg opp akterkjettingen ca 4 meter.

Nå ligger vi svært rolig med stram akterkjetting og stram fortøyning til bøya - så får vi se hvordan dette systemet virker.

For ordens skyld: På internett ser jeg at vindretningen skal være relativt stabil til i morgen tidlig.

Noen kritiske kommentarer til forsøket.

Jeg har lov til å snu...

 

Grovt anslått synes vi nå å pendle ca 5 grader (anslått med kikkerten som har peilekompass).

Det er første gang jeg forsøker dette - og det skal bli spennnede å se hvordan det virker ut over kvelden og natta.

 

Link to post
Share on other sites

Jeg ligger sjeldent på svai, men jeg vil tro at jeg ville få en mer skummelt følelse dersom båten IKKE kunne følge vinden. Hva hvis noen ankrer opp i nærheten og hans båt følger vinden, men ikke din? Kan til og med tenke meg at skader da blir din skyld!

 

Legger til: teknisk sett er det også dårlig praksis: man prøver å ungå å utsette utstyret til krefter, og prøver ikke å motstå (vind-)kreftene.

Link to post
Share on other sites

svk1august2009k.jpg

Jeg skjønner kommentarene svært godt.

Pendlingen på svai henger mye sammen med skrogformen på båten - ikke minst overbygget.

Vårt overbygg byr ikke på noe særlig bistand.

Neste år skal jeg forsøke et støtteseil - bare jeg finner en brukbar form.

Slik ser det ut akter - vi ligger svært rolig.

 

svk1august2009l.jpg

Slik ser det ut i baugen.

Dersom andre båter kommer nær oss i Musösältan skal jeg selvfølgelig informere om vår praksis.

Hittil er det 3 tyske, 2 danske, en svensk og oss i denne fantastiske havnen.

Link to post
Share on other sites

At en kombinasjon av kjetting og nylontau er det optimale tviler jeg på. Noe av vitsen med kjetting er vekten og den fjæring det skaper. Når en kombinere det med en eller flere gode gummifjære som avlaster vinsjen og i tillegg henger på en daumann med den vekten en årker med, da nærmer vi oss det optimale etter min mening. Skal en safe for seriøst uvær kommer en forkatting inn.

Andre forhold er selvfølgelig ankertype, kjettingdim.

Link to post
Share on other sites

Den bekymringen jeg har med forkatting er hvordan jeg skal få opp det lille ankeret som sjakles inn på kjettingen sett foran hoved ankeret . Jeg leste et sted at man kan feste et tau i dette ankeret og feste tauet i kjettingen rett bak hoved ankeret. Når man vinsjer opp hoved ankeret får man da lett tak i det lille ankeret. Noen andre erfaringer?

Link to post
Share on other sites

Jeg ankre vanligvis på grundt vann (har senkekjøl). Jeg bruker et tau festet i skjæret på hovedankret (Roca 20 kg) og litt mer taulengde en dybden til forkattingsankret. Jeg kjører opp hovedankret med vinsja og drar opp forkattingsankret (sammenlegbart svenskanker ca 12 kg.) for hånd. Det går greit.

Link to post
Share on other sites

Har 7 m. kjetting på nr. 2 ankeret. Legger alltid dette ytterst. De gangen jeg har brukt forkatting har det vært med grunnere vann enn dette, (typisk rundt 5 m) slik at når hovedankeret er opp er ekstraankeret forsatt på bunn. Dette må heves for hånd. Har ikke prøvd det, men på dypere vann burde vel det verie gret å først brekke ut hvodeankeret og heve det mens man forsetter fremover og tar ekstraankeret, men da må vinsjen være sterk nok til å heve begge.

 

Avhengig av hvordanbåten din ser ut i baugen kan du legge en liten slynge tau rundt nr. 2-kjettingen når du hiver, og dra denne så du får tak i kjettingen litt lenger bak enn fremme i baugrullen.

Link to post
Share on other sites

svai5august2009a.jpg

Jentene skulle nå et annet sted i sommerferien og dermed ble det en kort avstikker til Norge.

Vi mellomankret i Evjesund på bøyen til Oslofjorden Friluftsråd.

Ser at de nå har lagt ut to nye bøyer ved Bile, nord for Jeløya, Moss.

 

svai5august2009b.jpg

Evjesund et et idyllisk ankringssted.

Det undrer meg ofte at ikke flere ankrer her for svai.

Det undrer meg også at jeg hovedsakelig ser seilbåter her - dette beror kanskje på at det hovedsakelig er førere av seilbåter som har funnet idyllen ved ankring for svai...

evjesundaugust2009.jpg

Her et lite kartutsnitt i området mellom Moss og Larkollen på Oslofjordens østside som viser Evjesund.

Link to post
Share on other sites

Nei, jeg skjønner heller ikke hvorfor ikke flere ligger for svai. Hadde jeg hatt småbarn med, ville saken stilt seg annerledes. Nå dumper jeg ut anker og godt med kjettiing, og der blir Hulda liggende. Med Bruce-kopi og 10 mm kjetting til 15 tonn båt. Det eneste jeg skal titte på, er om jeg skal ordne meg en saltvannspumpe som spyler kjettingen etterhvert som den kommer opp. Dubedre så mye mudder det følger med opp enkelte plasser.

 

Så har vi en annen lokal ting. En tulling som farer frem og tilbake på jetski. Nå kom det en båt opp langs siden på meg meg fornuftig klaring. Mellom oss kom denne idioten farende i minst 20 knop. Han har en sort, og en hvit maskin som han bytter på med. Helt siden jeg kom har han holdt på, kun avbrutt av to antatt spisepauser. Hadde jeg hatt et lett forkattingsanker skulle jeg pælma det på'n.

Link to post
Share on other sites

Takker roaldbj. Ellers så skjer det ting her hele tiden. Her er en off topic fra loggen nå nettopp:

19:50 høy hvining på utsiden, det var påhengeren til tysk katamaran Raratonga som kom rett ved siden av oss på nordgående. Jeg tittet ut og så en pjokk i åtteårsalderen gikk langs rekka og ramlet uti. Han fikk panikk, jeg gikk opp på dekk og var klar til å stupe uti om han skulle søkke. Han var så nær Hulda at jeg hadde nådd han med ett stup. Han brukte ikke flytevest, det hadde heller ingen av de fire voksne ombord. Dollbordet som han gikk på var ikke mer enn en bred list. Dybde 4,6 meter der han datt uti, jeg hadde fått fatt i han uansett. Innmari mye brennmaneter. Han og moren så ut til å være av ’oceanisk’ herkomst. Det var først da jeg brølte at de oppdaget at reserveprovianten hadde ramlet på sjøen og de fikk snudd båten.

Link to post
Share on other sites

svai5aug2009.jpg

Jeg tror ikke at dette bildet er alt for gjenkjennelig for personene ombord.

Jeg er i sommer lett "rystet" over hvor mange barn som sitter på baugen eller på rekkene av båten uten båtvest.

Flere ganger tar jeg opp kameraet i forhold til slike båter i håp om skipperen ombord tenker seg litt om.

Jeg observerte ikke så mange tilfeller for omlag 10 år siden.

Link to post
Share on other sites

Det er jeg enig i. Bare at noen ganger så er det så lite som skal til for å heve sikkerheten betraktelig. Sett at pjokken som datt uti i dag hadde skjedd en time tidligere da vi hadde tullingen på jetski i 20 knop en meter fra båtsiden. Ikke det at det hadde hjulpet med flytevest i et slikt tilfelle. Men hadde ikke jeg tittet ut, ville catamaranen fortsatt enda et stykke vei før de hadde oppdaget at de manglet en person ombord. Brenmanetene er like tallrike her nå som ertene i en tallrik ertesuppe. Når jeg står til rors oppi min egen cockpit har jeg enten flytevest eller flytedress. Dårlig vær, begge deler pluss mobiltelefon vanntett og vhf.

Link to post
Share on other sites

Tenkte på bildet, men vi lar det ligge så tråden ikke helt sporer av :-)

 

Når jeg er alene liker jeg godt å ligge på svai. For at båten ikke skal pendle så mye hiver jeg ut daumannen (sammenbrettet paraplydregg) akter slik at den akkurat subber bunnen. Da får jeg motstand nok til å holde båten noenlunde stabil samtidig som båten vender seg mot vinden om det blåser opp.

Å ligge på svai er behagelig og utrolig enkelt. Blåser det litt kan det være vrient å legge seg mot land når en er alene.

I en 20 fots båt er det ikke allverden plass, så det er nesten et must å ha en liten gummijolle med slik at en kan komme seg til land.

 

Å ligge på svai med unger er kun aktuelt dersom en har unger som kan sleppes ut i gummibåten alene og det er lett og trygg ankomst til denne fra moderskipet.

Link to post
Share on other sites

...Å ligge på svai med unger er kun aktuelt dersom en har unger som kan sleppes ut i gummibåten alene og det er lett og trygg ankomst til denne fra moderskipet.
Ser klart det poenget.

Likevel er det snodig at jentene ombord i økende grad aksepterer å ligge for svai.

Det gir en annen båtfølelse enn å ligge ved kai.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...