Jump to content

Ankring på/for svai


roaldbj

Recommended Posts

Ikke hørt om, ikke sett, selv etter MANGE turer i Hellas og Kroatia. Mulig det kan ha en hensikt hvis man sjaklet seg inn (vil ikke stople på at en vanlig kjettingkrok sitter godt nok på kjettingen)på kjettingen og slapp ut en del tau, slik at "ekstradelen" av kettingen fungerer som en daumann - men kun hvis det er plassproblemer i bukta man ligger - hvis ikke er det jo bare å slippe ut mer kjetting!. Men dette blir rent teoretisk, har ikke prøvd og ser ingen hensikt.

 

"Tysk ankring" noen som hört om dette ???

 

efter lagt ut kjetting 3-4ggr djupet o kopplat kjettingkroken med tau in i båten (o backat fast den!)

 

så slepper man ut resten av kjettingen o låter den henge bare rakt ner för att öka vikten

ytterligare få mer horisontellt drag i draggen !!

 

skall tydligen vara veldigt vanligt bland tyske båter i medelhavet.......

Link to post
Share on other sites

Ikkje noe problem fordi iflg. Regel 35......

Som du ser så er det fantastisk kva som står i den boken :smiley:

 

Leser du innlegget mitt igjen, vil du kunne se at jeg (tåkeguden selv) ikke legger tåken helt ned, bare slik at den dekker ankerlanternene på seilbåtene pluss litt til. Ingen grunn til å bjelle. Du risikerer torpedering i hytt å pine :discuss:. Regel 35 synes ikke å ta hensyn til de som ønsker en rolig natt på svai. På reden, som du er vant til, er det forventet at man bjeller. Ikke i en slik situasjon (eller svart natt) som bildet viser. Dekker du halve bilde ovenfra og lar det bli svarte natta blir situasjonen horibel, mens de fleste sover. Joda, en skal holde ankervakt. Men hvem i huleste gjør det, når en er alene ombord :crazy:.

 

Reglene må tilpasses for en hver tenkelig situasjon som kan oppstå.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Jawik har et viktig moment som kan relateres til den viktigste regelen, regel 2 (ansvarsregelen):

Regel 2. Ansvar (a) Intet i disse reglene skal frita noe fartøy, dets reder, fører eller mannskap for følgene av en hvilken som helst forsømmelse fra å følge disse reglene eller i det hele tatt å iaktta slike forsiktighetsregler som alminnelig sjømannsskikk eller tilfellets særegne omstendigheter måtte tilsi.

 

Et sentralt punkt er alminnelig sjømannsskikk, og vi får jo håpe at dette ikke "vannes" mer og mer ut. Det jeg har gjort meg noen tanker om er hva "alminnelig skjømannsskikk" er i forbindelse med ankring på/for svai. Her synes det å være minst like mange synspunkter som seilende fritidsbåtførere.

Link to post
Share on other sites

Leser du innlegget mitt igjen, vil du kunne se at jeg (tåkeguden selv) ikke legger tåken helt ned, bare slik at den dekker ankerlanternene på seilbåtene pluss litt til.

 

Haha, ja du har så rett så rett. Men når tåka legger seg ned til ca 5-6m over havet så kan det vel være at det er nedsatt sikt for noken.

 

Uansett så skulle det ha vore eit eget signal for "baatplass medlemmer" slik at alle rundt omkring er informert;-)

Link to post
Share on other sites

Den som legger seg på svai i samme bukt som meg, og setter i gang ringing med klokka hvert minutt hele natta gjennom vil [...]

Om du leser regel 33 så er det vel så overhengene fare for at så mange fritidsbåter har skaffet seg skipsklokke med sjøveisreglene som begrunnelse. (Og leser du vedlegg III så er det ikke noe puslete plingeling fra småklokker vi snakker om her.)

 

(Ok, de som har pugget disse reglene vet selvsagt at at det er ikke mer enn ett år siden de ble endret, og at langt flere båter på 12 meter eller mer skulle hatt en skipsklokke :smash: Nå vel...)

Link to post
Share on other sites

Jeg har en ding-dong. Diameter 5 cm. Men fy for en lyd den lager. Grov bass på sitt verste, men den har åpenbart virket en natt da vi lå for anker og tåka kom sigende. En annen som kom sigende inn i bukta, ungikk å senke oss. Problemet hans var å finne retningen hvor signalet kom fra. Fikk oss en god latter da morningen inntraff og vi lå så nært at vi kunne ha spasert over til en annen - noe vi også gjorde flere ganger de dagene vi lå der.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Ser at det er ikkje berre her det er diskusjoner angåande "Sjøveisreglar".

 

http://www.skipsfarts-forum.net/read.php?TID=4354

 

og at langt flere båter på 12 meter eller mer skulle hatt en skipsklokke Nå vel...)

 

b) Et fartøy på mindre enn 12 meters lengde er ikke pliktig til å føre de lydsignalapparatene som er foreskrevet i punkt (a) i denne regel, men hvis det ikke gjør det, skal det være utstyrt med noe annet som kan gi et kraftig lydsignal.

 

Etter denne diskusjonen så kan det bli eit fole "leven" når tåke kjem 8-) haha

Link to post
Share on other sites

Etter denne diskusjonen så kan det bli eit fole "leven" når tåke kjem

 

Ja det kan bli leven. Jeg har 220 volt kompressor ombord. I seg selv lager den leven, og når den kobles til horn blir det virkelig leven. Min tolking av uttrykket alminnelig sjømannsskikk er at det ikke er så lurt å starte dette systemet når jeg ligger i uthavner hvor større skip ikke har mulighet for å anløpe. Selv om tåka er aldri så tjukk. Satser på radaren og at de som ikke har radar er så pass reserverte at de holder seg i ro. Men man vet jo aldri.

Link to post
Share on other sites

Et fartøy på mindre enn 12 meters lengde er ikke pliktig til å føre de lydsignalapparatene som er foreskrevet i punkt (a) i denne regel

Jepp. men de fritidsbåter på over 12 meter som hadde skipsklokke på det tidspunktet regelen ble endret har sikkert ikke fjernet den i år :lol:

Link to post
Share on other sites

men de fritidsbåter på over 12 meter som hadde skipsklokke på det tidspunktet regelen ble endret har sikkert ikke fjernet den i år

 

Nei korfor skulle dei det? Det som var sitert er vel under 12 meter og dei skal være utstyrt med noke anna så kan gi skikkeleg lyd frå seg:-o

Link to post
Share on other sites

Jeg er litt i tvil om jeg er pålagt å ha skipsklokke ombord, båten(skroget) er målt til 11,93m i målebrevet mens båten reelle lengde er 12,14m... Det er vel båten reelle lengde som avgjør vil jeg tro som gjelder og demed blir det en tur til skipshandelen en tur til

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg har forstått det slik at det er båtens lengde oppgitt i målebrevet som er det tellende. Denne målingen foretas for hver båt. Selv om man samme dag skal utstede målebrev på to identiske båter, måles de begge to hver for seg. Kanskje litt snodig - men slik har det i alle fall hvert i endel tilfeller jeg har vært borte i.

Redigert av roaldbj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er litt i tvil om jeg er pålagt å ha skipsklokke ombord, båten(skroget) er målt til 11,93m i målebrevet mens båten reelle lengde er 12,14m.

For diverse krav fra offentlige myndigheter er det målebrevet som gjelder. Den reelle lengden er det gjerne havnesjefer som bryr seg med. Uansett, kravet om klokke for båter mellom 12 og 20 meter ble tatt ut av reglene i fjor høst om jeg ikke husker feil. Spørsmålet ditt er fremdeles relevant med hensyn til krav om skipsfløyte og hva slags lanterner båten skal utstyres med.

 

Kravet til lydstyrke på disse klokkene var 110 dB målt 1 meter fra klokka, men det var også et solid krav til størrelsen på klokkens diameter. Med hensyn til det tekniske kravet til fløyte for båter på 12 meter eller mer finner du detaljene i sjøveisreglenes vedlegg III.

Link to post
Share on other sites

Bra poeng - jeg har forøvrig aldri benyttet lydsignal i tåke, selv om jeg ganske ofte har seilt i tåke. Da er all konsentrasjon om radaren. Når jeg sover merker jeg ikke tåka, og håper at de seilende er oppmerksomme. Derfor er vel fra min side diskusjonen omkring lydsignaler mer teoretisk enn praktisk. Diskusjonen har likevel ført til at jeg har satt meg litt inn i hva sjøveisreglene sier om de tekniske kravene til lydsignal for båt i området 12 - 20 meter lengde.

Legger ved et bilde fra et av de hyggelige minnene vi har fra i sommer på svai inne i Kosterhamnen. Fotografen er på vei til ICA-butikken på Syd-Kosyter.

 

svai.jpg

Redigert av roaldbj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Jeg henger meg på denne tråden. Her er min problemstilling:

 

Familen skal leie hytte ved Evjesund (Larkollen) og jeg vil ankre opp båten (31 ft seilbåt 4 tonn) under ferien. Med mindre de ekteskapelige relasjoner surner, vil jeg nok foretrekke å sove i land. Jeg trenger derfor synspunkter på ankring for å sikre best mulig nattesøvn. Evjesund er grunn (maks 7 m), og riktignok er det en brygge tilhørende hytta, men der er det for grunt til å komme inntil. Båten må derfor ligge på svai. Jeg er litt usikker på bunnforholdene. Havneguiden sier hard bunn med gress - det virket relativt mykt da jeg gikk litt langt inn i fjor. Den kraftigste vinden må vel ventes å komme fra sør eller sørvest, men vil sikkert dreie mot nordlig om natten. Jeg har følgende ankere tilgjengelig:

 

10 kg Bruce-kopi med 5m 8mm kjetting og 50 m tau

15 kg stokkanker med 5m kjetting + tau

10 kg paraplydregg med tau

 

Hvilken strategi er best?

- Forkatting med Bruce som hovedanker og stokkankeret som hjelpeanker?

- Sjakle kjettingene sammen med et anker i hver sin ende (med line fra midten) og legge Bruce ut mot sør og stokkankeret mot nord (et slit å få opp...)

- Legge ut to ankere i vinkel

 

Jeg heller mot forkatting, men vil gjerne ha synspunkter på hva som egner seg best i Evjesund.

Link to post
Share on other sites

Dersom det var mulig ville jeg forsøke å få en tamp til land. Siden du skal ligge for anker og forventer skifting på vinden - 360 grader - og ikke skal være ombord kan du ikke forutsi om ankeret slipper taket. Har du mulighet til å forankre en midlertidig bøye ved hjelp av Bruce-kopien og stokkankeret i vifteform ville jeg forsøkt dette og samtidig en tamp i land. Fortøy i underkant av (mot ankerene) bøyen. Da har du dreggen som reserve.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Om du skal ligge inni Evjesund bør du vel ikke tenke noe på vinden?

 

Det ligger ei bøye som Oslofjorden Friluftsråd har lagt ut - du kan jo låse deg fast i den :wink:

 

Finnes en brygge der også - kan være at hangarskipene som ligger der til vanlig kanskje er på tur og at den kan lånes?

Link to post
Share on other sites

Deler synspunktet til Bitteliten. Svært sjelden noe vind å bry seg om der inne. Siden du skal ligge der over tid ville jeg brukt forkatting. Ankrene suger seg godt inn i leirbunnen. Det er flere bøyer inne i sundet og jeg pleier å ligge ved disse. Jeg har aldri fått noen kommentarer fra de på land om at dette er ulovlig.

Link to post
Share on other sites

Jeg heller mot forkatting, men vil gjerne ha synspunkter på hva som egner seg best i Evjesund.

 

Jeg har aldri vært i Evjesund, men husk at ved forkatting, henger ALT på ETT tau.

Bruker du 2 separate ankere, har du doble tau. For hva det er verdt.

 

Menge påstår dette blir bare vas når båten dreier på natta, men min erfaring er at DET er bare vas. Går så fint så.

 

Min ankring i tilsvarende forhold

 

Anker 1, kjetting og tau

Daumann fires ned på tauet så det ligger langs bunnen.

 

Anker 2. Kjetting og tau.

Daumann fires ned på tauet, så det ligger langs bunnen

 

Ankrene ligger i en V med antatt 30 til 45 graders vinkel mot antatt værste vindretning.

 

Du trenger en jolle for at utsetting skal gå nogenlunde greit. Opptak går best med jolle, men også greit fra " moderskipet " selv uten vinsj.

 

 

Fordelene med dette opplegget, er at hvert anker kan holdes lett. Jeg bruker 2 bruceankere, 7,5kg og 10kg.

Ville idag valgt 2x 7,5kg. Tror jeg.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Evjesund.jpg

 

Takker for svar. Jeg kommer først til å forhøre meg hos hyttenaboene om det er en bøye jeg kan låne. Hvis ikke kommer jeg nok til å forkatte med stokkankeret med 5m kjetting til bruceankeret. Burde være greit å dra opp for hånd, og mer enn godt nok siden vind og bølger ikke er noe problem (jeg legger meg nær hytta, sørvest i den ytre delen av Evjesund). Jeg har kjøpt meg en gul bøye til å markere ankeret og tenner en stormlykt i akterstaget som ankerlanterne - helt etter boka...

Redigert av HaHa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...