Jump to content

Stort skip gikk på grunn ved Fedje


Baatlaus

Recommended Posts

Rart det der. Ofte er det de som hyler mest over høye skatter og statlig sløsing, som hyler høyest over at staten må GJØRE NOE når situasjoner oppstår.

 

Suzuki

 

 

Du beskylder ikke meg for å hyle om høye skatter vel Suzuki?? Betaler stort sett med glede jeg. Men er samtidig kritisk til hvordan pengene forvaltes.

 

Men jeg tror du tenkte på noen andre. Ellers kan jeg finne noen gamle tråder som går i min favør :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Slurpen er Statoil sin oppsamlingsbåt til bruk for evt. oljesøl på Mongstad, og derfor stasjonert der.

Staten sin båter heter oljevern 01, 02, 03 og 04, men ingen var stasjonert her på vestlandet.

 

Vet ikke hvilken båt du har sett, men i ene vågen nord for meg, tok en lokal innbygger affære og brukte sin egen båt med grabb til å ta opp 10 tonn olje...

 

Ja, det var båten til staten jeg har sett. Og den er jo ikke stor akkurat..

Jeg bare syntes det var/er litt rart av vi ikke har noe store "slurpere" som kan operere i større sjø.

Diskusjonen om hvorfor beredskapen ble borte, gidder ikke jeg og diskutere. Men det er jo tragisk at det ikke er noe der nå. Eller tar jeg feil?

Har ikke fulgt så nøye med denne saken, så derfor mine spørsmål

 

All ære til den lokale innbyggeren :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ærlig talt Ubåtfender. Jeg skjønner det smerter deg at Oljevern 03 kommer til vestlandet men nå tar du virkelig kaka.

Du skjønner nok hva som menes i Suzukis innlegg. Og når det gjelder Oljevern 03 så skyter du på feil målskive. Rett skytset mot politikere og andre statelige organer som håndterer problemet.

Link to post
Share on other sites

Jeg tok inlegget ironisk og jeg skyter ikke på noen. :lol:

 

Men skuffet :nonod: over beredskapen under slike tragedier- tenk om det var en av de 500 000 tonnerene som går inn og ut fra Mongstad. Noen som kan se en slik ulykke med så mye olje og med så lite og ingen beredskap. :eek:

Redigert av Ubåtfender (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror nok at du ikke finner stort større enn 300.000 tonnere (som er likevel ille nok)

 

Fakta om råoljeterminalen på Mongstad:

 

Seks fjellhaller med en total lagringskapasitet på 9,4 millioner fat

To kaier som kan håndtere råoljeskip på opptil 380.000 dødvekttonn

Én omlastningskai som kan håndtere råoljeskip på opptil 440.000 dødvekttonn

 

Hva er vel 100 000 tonn fra eller til blandt venner ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

To kaier som kan håndtere råoljeskip på opptil 380.000 dødvekttonn

Én omlastningskai som kan håndtere råoljeskip på opptil 440.000 dødvekttonn

Suzuki

 

Man ser vel forholdet litt bedre om man legger til at kysverket klarte å slurpe opp 130 tonn av griseriet til Server :wink:

Redigert av Ubåtfender (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tok inlegget ironisk og jeg skyter ikke på noen. :lol:

 

Men skuffet :nonod: over beredskapen under slike tragedier- tenk om det var en av de 500 000 tonnerene som går inn og ut fra Mongstad. Noen som kan se en slik ulykke med så mye olje og med så lite og ingen beredskap. :eek:

 

Et tilsvarende totalhavari av en båt med en halv million tonn olje er en katastrofe uansett beredskap, jeg vil tro de besluttende myndigheter har sett det, og derfor rett og slett har fattet at man ikke kan tilrettelegge beredskapen ut fra det.

 

Et slikt havari vil ødelegge store deler av kysten uansett hvor god beredskap man har, og noen få oljevernbåter vil være som å pisse i buksa for å bli varm.

Link to post
Share on other sites

Et tilsvarende totalhavari av en båt med en halv million tonn olje er en katastrofe uansett beredskap, jeg vil tro de besluttende myndigheter har sett det, og derfor rett og slett har fattet at man ikke kan tilrettelegge beredskapen ut fra det.

 

Et slikt havari vil ødelegge store deler av kysten uansett hvor god beredskap man har, og noen få oljevernbåter vil være som å pisse i buksa for å bli varm.

 

 

...og nettopp derfor kødder en ikke med slike farkoster men påser at de kommer seg langt nok ut i sikker, farbar led med los ombord og slepebåt(er) stand by selv om losen må hentes i helikopter eller bli med til neste havn.

 

..så konsekvensen er å si opp all "blåruss" i kystverket og la de drive virksomheten etter faglige prinsipper....med nok midler.

Link to post
Share on other sites

Bare så det er sagt: Bildet i artiklen viser ikke Herdla, men Sture-terminalen og Tjeldstø nord i Øygarden Kommune. Herdla er noen få nautiske mil lengre mot øst.

Bildet er helt sikkert tatt lørdagen etter at Server forliste, og noen få timer etter at forskibet ble slept forbi da så jeg et par andre bilder tatt av samme område.

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...