Jump to content

Stort skip gikk på grunn ved Fedje


Baatlaus

Recommended Posts

Se, det kan jeg være enig med deg i Jolo. :sailing: Vi får se hva som skjer. Det gode er jo at naturen har en forunderlig god evne til å fikse ting selv. Etter hva jeg minnes å ha lest så er det ingen påviselige senskader av oljesøl forårsaket av mennesker. Det er ingen unnskyldningen for å ikke ha beredskap og utstyr men som Worse er jeg noe fatalistisk i oppfatningen av hva som vil skje i etterkant av dette forliset. 3 ord : Ikke en dritt.

Link to post
Share on other sites

Bedre sent enn aldri er det jo noe som heter.

 

Vel er ikke helt enig her, når ulja vært i sjøen i noen dager klumber den seg og harner til og synker til bunn. Ulja er da blitt til tjære og da er det ikke lengre bade strender og havoverflaten som må renses men bunnen oxo.. Hvor skadelig dette er vet vi meget lite om.

 

Vi kan ikke lene oss tilbake og si, "vi tar det sommeren guttar, da er det vær og tempratur og ulja som er blitt til tjære blir flytende igjen"

Redigert av Ubåtfender (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du har et point der Ubåtfender. Jeg tror du yttrykker meningene dine slik at de lett kan mistolkes av grinete ulkehuer. Som jeg sikkert er. Men denne gangen gikk det som jeg trodde(tilsynelatende ihvertfall) men det forsvarer ikke at Oljevern 03 ligger og drikker kaffe fordi det mangler ordre fra beskjed et sted i systemet. Det er nok adskillig som kan forbedres ser det ut til. Men så er det problemet med vår lange kyst også da ?

Link to post
Share on other sites

Ågotnes er heller ikkje i Bergen kommune :smiley: Håper til gud at det ikkje blir det heller

 

Da må vi fylle på Fjell kommune som berørt part av oljesølet. Da er vi kommet til 4 kommuner og staten bare venter på "03" (som allerede ligger v/ Mongstad men iprivat form) som ankommer tirsdag Fedje. :nonod:

 

Fjell er ikke lenge til det er under Bergen :lol: flertallet i Fjell er klar på bokmål :wink:

Redigert av Ubåtfender (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Først trodde jeg det var tullball, men det var det visst ikke. Sakset fra NTB :

 

 

Tung bunkersolje kan bli forbudt

Oslo (NTB): Den tunge, giftige bunkersoljen som flyter rundt i fjæresteinene ved Fedje i Hordaland, kan bli forbudt.

 

FNs sjøfartsorganisasjon IMO har fremmet forslag om et internasjonalt forbud mot tung bunkersolje, på oppfordring fra de internasjonale tankrederiene i Intertanko.

 

Forslaget vil trolig få tilslutning fra Norge, skriver Aftenposten.

 

- Vi har ikke konkludert ennå, men i utgangspunktet er vi positive til forslaget, sier Handels- og næringsminister Dag Terje Andersen (Ap).

 

- Et forslag som både reduserer utslipp til luft og som bidrar til mindre forurensing ved ulykker høres fornuftig ut, men vi har behov for å gjennomgå eventuelle bivirkninger dette kan ha, sier ministeren.

 

Drivstoffet til skipene langs Norskekysten - tung bunkersolje - er et seigt og giftig oljeprodukt, som har større miljøkonsekvenser ved utslipp enn noen annen olje. Den er tyktflytende og løser seg ikke opp i vann. Derfor griser den til strender og sjøfugl i mye større grad enn vanlig olje. I tillegg gir den høye utslipp til luften. (©NTB)

 

 

Med høyere pris for diesel vil fraktprisene skyte i været og "alt" vil bli dyrere. Dette forslaget vil hvis det gjennomføres fremtvinge nye innovative løsninger fra de store motorprodusentene til verdensflåten og også ha den effekten at enkelte eldre skip vil bli sendt til hugging. Kan bli travle tider for skipsopphuggerene i India og Pakistan såfort overgangs perioden utløper.

Det er allerede en bestemmelse om at skip som trafikkerer syd for Skagen kun kan brenne lav svovel fuel (LSFO). Denne er dyr og kan være vanskelig å få tak i. Det brennes nok adskillig annet enn LSFO syd for Skagen av enkelte skip som ikke har fått tak i LSFO og jeg har ennå ikke sett at noen er blitt kontrollert i havn enda der hvor jeg ferdes.

Noe som har vært gjenstand for diskusjoner er når en skal skifte fra HFO til LSFO. Tror det er DNV som sier at det må skje 2 til 4 dager før en kommer til gjeldene område. I praksis er dette meget vanskelig å gjennomføre. Men å gå helt over til diesel da ? Det blir ihvertfall dyrt !

Nå sier de kloke hoder at det som trengs er å bruke 1% av verdens BNP for å bekjempe global oppvarming så da er kanskje ikke overgang til diesel så mye da ?

Link to post
Share on other sites

Ja for de som ikke trodde det er snakk om penger når vi snakker oljeberedkskap:

 

http://www.bt.no/lokalt/hordaland/article331658.ece

 

Spesielt siste avnittet forteller vel sitt.....

 

"Både Statoil og Hydro har mye oljevernutstyr på Mongstad og Sture. I tillegg er det utstyr på Ågotnes og Solund. Et nytt depot på Fedje er for mye, argumenterer Sletner.

 

- Det er ikke kostnadseffektivt, og derfor må vi fordele ressursene."

 

 

Vel nå er vel ikke brannvesenet særlig kostnadseffektivt heller......, eller?

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

tror du hadde rett i går. Det var en bløff. Jeg husker at de skrev "er på stedet".

 

Ikke godt å vite hvem man skal høre på nå.

 

Her kan man oppdatere seg på hva trafikk som rører seg ved Fedje til enver tid. Som vi ser i nuet ligger Kv. Eigun og Lafjord og sirkler utenfor vraket.

Satelitt har hengt seg litt opp :blush:

Redigert av Ubåtfender (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja da kan vi ikke noe annet en å føre opp Austrheim kommune som den 5 og Solund som den 6 kommunen som berørte kommuner. I tillegg da et nytt fylke før den stolte "Oljevern 03" dukker. :eek:

 

Ingen grunn til kontroll, full panikk for Kystverket nå :diving::confused:

Nå trenger de ikke mindre en 6 "slurpere"- 1 i hver kommune. Sitter vi mer på gjerde nå så trenger vi ikke "slurpere" i det store og det hele- bare et par tusen høytrykkspylere å spyle å gjøre rein fjørene med. :nonod:

 

Litt av en effektivisering vi har vært vitne til :nonod:

Redigert av Ubåtfender (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...