Jump to content

Stort skip gikk på grunn ved Fedje


Baatlaus

Recommended Posts

- Det innføres max aldersgrense på fartøy over en gitt størrelse på fartøy som skal til norsk havn.

Kan pålegges av myndighetene eller den enkelte terminal eller lasteavskiper/eier.

.......Det er ganske normalt, ihvertfall i tankskip verdenen at det settes spesifikke krav til at tonnasje ikke skal være eldre en feks 15 år. dette for å luke ut de verste holkene. Slike krav kan feks innføres av Sture/Mongstad terminalen eller Statoil/Hydro, som en policy avgjørelse. Kanskje de har det allerede?

På Sture Terminalen har de innført aldersgrense.

Itillegg kommer der fra en eller annen dato i nær fremtid krav om at skal alle tankbåter, som skal inn på Sture, skal ha' dobbeltskrog. Jeg husker ikke datoen for det krav, men det er ganske snart.

Jeg er helt sikker på at samme krav er gjeldende på Mongstad.

Redigert av Jensen_fra_Vest (see edit history)

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post
Share on other sites

Alle dokker bedrevitere!!!! Koffør jobbe ikkje dokker i kystverket????? sånn at vi kunne unngåt situasjona som dettan????? Dokker kan jo sitte på kvert dokkers nes å si både ditt og datt om ka som skulle vært gjort!!!!. Ka veit du/dokker som sitt i kvær si stue fremfor pc'en om ka/korsn forhold kapteinen jobba under????

 

Æ syntes sjøl at når æ oppdaga www.baatplassen.no på nettet så va det en knallplass, fikk vite mye om alt som har med båt å gjøre, MEN, fytti katta kor snar enkelte e å førdømme andre enda dem kanskje aldri har vært oppi en sånn situasjon...

 

Har sjøl kjørt trailer i x antell år og har væært utaførr nån uløkke, men alle sammen har æ ett papir fra politi og lensamann at æ ikkje kunne gjøre no verken fra eller tel, og da snakke vi om dødsulykke og!!!!men e allikavel dømt i avisan før den døden, enda det ikkje va min feil, prøv å sætt dæ inn i en sånn situasjon, du dømmes av allmenningen før nokka som overhodet ikkje e sant?????

 

Så æ lure da på korsen alle dokker småbåtførera kan sitte her inne å påstå både det eine og andre, uten en gang å ha vært vitne til ka som har skjedd???

 

Når det e snakk om oljevern nr ditt og datt, de bi aldri å komme fort nok frem til en havarist, uansettt kor det skjer i landete vårres... Neste gang kan det skje på Røst, og det e ett av Norges mest befolka fugleområda....

 

 

Så tenk dokker om, ikkje bare kritiser!!! Prøv dæ sjøl i en situassjon som den kapteinen har opplevd de de siste dagan....

Redigert av Actros (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Eller ved å stille spørsmål om hvorfor det ligger et spesial fartøy for oljevern i andedammen Oslofjorden.

 

 

Kanskje fordi at det er oljeanlegg i Oslo fjorden også ? Slagentangen,Halvorshavn,Sjursøya, Spilloljeterminalen i Moss osv osv. Istedet for å henge deg opp i andedammen Oslofjorden burde du heller se på hva politikere sentralt og lokalt har klart å få til angående oljevernberedskap vestpå. Underlig at det kritiseres at det er en form for oljevernberedskap andre steder i landet :crazy:

Denne artikkelen kan kanskje være interessant : http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/01/14/488793.html

Redigert av thor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Med tanke på de store ressursene som må settes inn for å lappe på skadene etter gjentagne skipsulykker langs kysten vår, så er det et tankekors at det skal være så vanskelig å få ut noen ressurser til forbyggende innsats.

Forslagene til Rolf i innlegg # 148 virker både logiske og gjennomførbare, andre land har innført lignende ser vi.

 

Gang etter gang ser vi at assistanse/slepebåter ligger på vent mens havaristen driver på land. Er det noe med lovgivning eller forsikringsordninger som må forandres? At folk sitter igjen med kristiske spørsmål etter slike situasjoner bør da ikke irritere noen.

 

mvh "ikke besserwisser"

JanS

 

edit:innlegg # 148

Redigert av JanS/ m/y Gygra (see edit history)

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

- Alle fartøy som skal til norsk havn pålegges å bruke escorte tug til/fra "sikkerhets sone" - norsk havn.

 

- Alle skip må betale en "beredsskap slepebåt avgift" beregnet etter tonnasjestørrelse (GRT) som påløper selv om ikke slepebåt blir brukt.

Dette er jo i praksis innført - alle båter over en gitt tonnasje som jeg ikke husker, men gjelder også for ganske små - som skal inn i sikkerhetssonen rundt fedje, MÅ ha eskorte i dag. Gjelder både til sture, mongstad, sløvåg og ågotnes i praksis.

 

I tillegg skal alle ha los ombord. Det litt "lettere" regler med los om mannskapet er norsk og har "kjentmannssertifikat" eller hva det nå heter.

 

I dette tilfellet (Server) var problemet den høye sjøen, slik at losen ble sluppet på innsiden av fedje der der var litt le, og kanskje dette var problemet, fordi han styrte "rett på land" etter dette. Men på den annen side, det hadde sikkert gått liv hvis losen skulle forlate båten i 7 m. høye bølger også...

 

Kostnadet for eskorte, los, slepebåt og havneleie blir belastet båten (som ikke får komme inn i farvannet uen bankgaranti på beløpet), og kan for en stor båt for komme i 1 mill - og det før han har fått last ombord!

 

- Det innføres pålegg om ekstrforsikring for oljesøl opprensking for alle tankbåter som anløper norsk havn.

Tror dette er krav, f.eks. er server godt forsikret gjennom Gard og kostnaden tror jeg går i så fall greit.

 

 

Så æ lure da på korsen alle dokker småbåtførera kan sitte her inne å påstå både det eine og andre, uten en gang å ha vært vitne til ka som har skjedd???

Snakk for deg selv.

 

Når det skjer utenfor stuedøra mi, og vi kjenner personlig mange av de involverte og har dermed fått førstehånds info om hva som egentlig skjer, kan jeg påstå ganske så mye uten å måtte bli kaldt bedreviter.

Link to post
Share on other sites

Skandinavias største oljeraffineri ligger ved Oslofjorden.

Som har mye høyere befolkningstetthet.

helt rett :smiley: yttre Oslofjord....närmare bestämt vid Brofjorden...litt nord Lysekil :wink:

 

Preem raff ca 10 milj ton

 

tar man hele Preems kapasitet 15-16 her på västkusten så er det mer enn Slagen o Mongstad tilsammen

 

kansje OLJEVERN 03 skulle legat her istellet :smiley:

 

 

 

http://www2.mst.dk/common/Udgivramme/Frame.../html/kap05.htm

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

hvor fant du dette, jeg har ikke funnet noe om at kapteinen nektet å ta sleper ombord. Mulig jeg har oversett noe.

 

Har selv lett, men finner ikke igjen noe om denne hendelsen. Jeg tror det var Kystvakten som nektet redningsskøyta å prøve å sette på sleper?

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Så tenk dokker om, ikkje bare kritiser!!!

Jaggu skal vi kritisere, og det MYE!!! Se bare hvordan Kystverket virker!!!

 

 

 

hvor fant du dette, jeg har ikke funnet noe om at kapteinen nektet å ta sleper ombord. Mulig jeg har oversett noe.

 

Har selv lett, men finner ikke igjen noe om denne hendelsen.

Hmmm... Lurer på om jeg kanskje kjenner noen som jobber på taubåt... :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Helt vannvittig for en en dårlig håntering av olje oppryddingen- Ka skal vi med båter fra fra Oslo etter her oppe- Kan de dele seg i 5 når de kommer fram på tirsdagen siden vi må vente. Med det været vi har hatt her hjemme har det spredt seg fra Fedje til Hernar i Øygarden komune, Askøy komune, Bergen komune. Når de slepte forrskipet inn til Ågotnes i Bergen kommune ligger det olje flak etter dem gjennom hele Hjeltefjorden som er innseilingen til Bergen fra Fedje. Kor è lense teamet som skulle gå bak dem å ta opp oljen fra forrskipet og begrense spredningen. Kor è lensene henne i det store og det hele. Jo de er flyttet pga en "blåruss" av en politiker skulle spare penger og flytte depoet av lense utstyr vekk fra der mann trengte det mest. Det neste bli vel å legge ned trafikkstajonen på Fedje og legge den til Ålesund eller Rogaland.

Når oppegående mennesker ser at dette blir spredt over hele Nordre innseilingen til Bergen og spør om de skal hjelpe til og for et NEI

 

Hva er det som IKKE er kritikkverdig med denne situasjonen, jo det er de frivillige som ha satt igang med oppryddning mens myndighetene sitter på rævva til tirsdag. Vi trenger ikke enda flere "blåruss"/ menistre de kan holde seg hjemme så vi sparer miljøet for flyforurensing det vi trenger er oljelenser, pumpeutstyr egnede båter og transport av grisereriet til et egnet deponi.

Redigert av Ubåtfender (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Til Gunga Din

 

Mongstad er den nest største oljehamna i Europa etter Rotterdam. I snitt er det innom om lag seks skip per døgn.

Lindås sluser og Lindås kai

Finsk Stålbåt 57 for m 2x Iveco Aifo 8361 SM 21, Rana 17 m suzuki 25, Draco 25 TC AQAD40B/290dP, Flem 340 m/2x41P, "S/B Embla" 17' stortriss MK II. seilbåt med 4 sengeplasser, 04 Seadoo Sportster 150 m/155hk Rotax, Isy 370 m/Suzuki 4t 9,9hk. Hobby 430 M/Yamaha 30 4t, Rana 13. 71' Fjord Consul 26 m/2xB20, TD70, Mercruser 4,2L180HK

Link to post
Share on other sites

Jeg leste noe om at det lå en oljeoppsugingsbåt på ågotnes eller var det mongstad? Denne har eierne stilt til disposisjon, men kystverket har ikke hatt bruk for den ennå.....

I følge eierne er ikke været et hinder for at båten kunne vært brukt. Tror det var i BT jeg leste dette.

 

Samtidig så leser jeg om lokalbefolkningen som ved bruk av lenser har slitt og strevd for å samle olje inne i en vik. Men klarte de ansvarlige å få tak i en sugebil? Nei. Resultat - lensen slet seg og all oljen forsvant igjen...

 

Det er så mange lignende skildringer at det umulig for meg som utenforstående å ha tiltro til at noen har kontroll på noe som helst...

 

Redigert:

Det var Mongstad og her er link til artikkelen http://www.bt.no/lokalt/fedjeulykken/article331527.ece

Redigert av tj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Til Gunga Din

 

Mongstad er den nest største oljehamna i Europa etter Rotterdam. I snitt er det innom om lag seks skip per døgn.

hej Ina

 

min kommentar gällde

 

"Skandinavias største oljeraffineri"

 

 

förövrigt er det ju ikke enbart tankers som har olje i tankarna som kan lekke, gäller ju de fleste skip....Server er/var ju ett eks på detta !

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hvem som er størst i hva kan nå være en diskusjon.

Men om en tar for seg data over hvor ulykkene med stor forurensing skjer så tviler jeg på at en kan forsvare at oljeoppsugeren ligger i Oslofjorden.

Tipper det også er laget noen konsekvensanalyser og worst case scenarioer.... Tviler på at de kan forsvare at oljeoppsugeren ligger i Oslofjorden.

 

Tror den som tok opp dette med befolkningstettheten er nærmest sannheten om hvorfor båten har sitt tilholdsted i Oslofjorden.

 

Så lenge kystverket bare har en slik båt vil det nok som oftest være slik at den er på feilt sted når det skjer en ulykke - men odsene for det motsatte hadde nok vært bedre om den lå her på Vestlandet.

Link to post
Share on other sites

Hernar Øygarden om vinden snur

Og Hernar har fått en go del olie på nordsiden av øyen, og det har helt sikkert de øyer og holmer som ligger litt lengre nord også.

Jeg kommer nettopp hjem etter en liten biltur til Hellesøy helt nord i Øygarden ( Ikke Hellisøy på Fedje ). Der har de fjernet en go del olie med bøtter og spann, det var tydelig at olien hadde slått over moloen i natt. Lukten av olie var ikke å ta feil av. Videre sør gjennem Øygarden er der observeret olie til Nautnes, på vestsiden av Øygarden. Igår var der til dels mye olie på østsiden av Øygarden, men det var vekk idag etter det jeg hørte fra en ansatt på et oppdretsanlegg. Olien igår stammer sikkert fra forskibet, som jo ble slept gjennem Hjeltefjorden.

Nu skal ikke jeg gjøre meg klok på sleping av haverete fartøyer, som lekk tonnevis av olie, men jeg lurer jo på hvorfor der ikke var et fartøy med som kunne samle opp noe av olien. Da de slepte Rocknes for 3 år siden, samlede de opp ganske mange tonn på turen.

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post
Share on other sites

Helt vannvittig for en en dårlig håntering av olje oppryddingen- Ka skal vi med båter fra fra Oslo etter her oppe- Kan de dele seg i 5 når de kommer fram på tirsdagen siden vi må vente.
:confused::rolleyes:

 

Ettresom vi hadde som vi hadde et skade sted på fredag kan vi forvente at ulja har spredt seg til forskjellige fylker når "03" har nådd Fedje tirsdag. Som "03" sikkert har fått med seg er det noe typisk Østlandsvær de skal til. Så hvorfor vente med å få opp ulja til tirsdag- da kan det hende at ulja har nådd et annet fylke. Dette kan vi kalle "god dag mann økseskaft"

Redigert av Ubåtfender (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...