Jump to content

Stort skip gikk på grunn ved Fedje


Baatlaus

Recommended Posts

Har vært og sett ved båten nå. Det var litt griseri der ja. Mest oljesøl på min fetters båt, men kaien, landgangen og alle fortøyninger hadde blitt tilgrist. Og så den stanken...... :cryin:

Har snakket med forsikringsselskapet Gard i dag og de skulle sende en mann på besiktigelse når været bedret seg. Min fetter er ikke så blid... Han har kjøpt helt ny båt og satte den ut for halvannen uke siden.

Det finnes alltid noe å glede seg over!

Link to post
Share on other sites

Rart med disse journalistene.

I BT igår sto det at årsaken til ulykken KUNNE være at båten hadde for lite ballast.

Idag er det i VG blitt till at Årsaken VAR for lite ballast.

Samtidig så var det en Journalist i TV2/alltid nyheter som i dag tidlig sa at årsaken var MOTORSTANS NÆR LAND.

 

Skal nok foreløpig være forsiktig med å komme med bombastiske konklusjoner.

 

Forferdelig tragiskt er det pokker som.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Dette med evt. for lite ballast i stor sjø og/eller tap av maskinkraft forklares konsekvensen av ganske så greit her:

 

http://www1.nrk.no/nett-tv/indeks/84122

 

Det holder å se de første minuttene......

 

Men vi får vel ikke den endelige åsaken til forliset før etter sjøforklaringen som begynner i morgen.

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gikk til havs med farlig ballasttank

 

 

Vanligvis ikke noe problem det han gjorde. Men når stormen herjer på utsiden så burde prosedyren i lastemanualen vært følgt og der står det ganske sikkert at rommet skal fylles i "sheltered waters". Jeg har bestanding tolket det slik at rommet kan godt fylles i åpen sjø men at det bør gjøres før det ruller og stamper for mye for å unngå sloshing.

Link to post
Share on other sites

:lol:

Men det virker jo direkte sjukt at de må vente på Oljevern3 fra Oslofjorden !!!

Når behovet åpenbart er på den værharde Vestlandskysten.

Med Mongstad, Sture, og Kårstø terminalene.

 

Skandinavias største oljeraffineri ligger ved Oslofjorden.

Som har mye høyere befolkningstetthet.

 

Da skulle vi hatt vår egen oljevern båt :yesnod: Det er vel mer værhardt her enn langt inne i oslofjorden :crazy:

 

Her snakkar vi om mengde olje frakta på kjøl og då vert Oslo og fjorden dokkas, som i så mange andre samanhengar, for ein ubetydeleg provins å rekne. Hovudstaden har rett nok ein betydeleg mengde skipsanløp i året men husk at det skal 600 forlis i same størrelsesorden som Server for å kome opp i 1 havarert tankbåt frå Sture.

 

 

Kanskje Oljevern 03 er stasjonert i Oslofjorden pga av dette:

"Kystverket mener at faren for en skipsulykke i Oslofjorden er stor. "

– I løpet av en måned har vi omtrent 2000 tankbåter som passerer i Skagerak, i tillegg til andre skip. Trafikken er dessuten økende, sier hun.

Hun er altså informasjonsrådgiver ved Kystverket Ane Eide Kjæraas.

 

2000 tankbåter i måneden!!!! :eek: Det var jo litt det da.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Kanskje Oljevern 03 er stasjonert i Oslofjorden pga av dette:

"Kystverket mener at faren for en skipsulykke i Oslofjorden er stor. "

– I løpet av en måned har vi omtrent 2000 tankbåter som passerer i Skagerak, i tillegg til andre skip. Trafikken er dessuten økende, sier hun.

Hun er altså informasjonsrådgiver ved Kystverket Ane Eide Kjæraas.

 

2000 tankbåter i måneden!!!! :eek: Det var jo litt det da.

 

mvh tuffff

 

Da bør de foreta en ny analyse av hvor de skal stasjonere Oljevern. Det har åpenbart at her ligger det en feil ettersom skipsulykkene skjer i på Vestlandet, det er plenty av dokumenter som stemmer mer med praksisen enn å sitte fingeren i været og "tro" at det er bedre å ha Oljevern 03 i Oslofj.

Link to post
Share on other sites

Hvor stor er denne Slurpen? Syns den så liten ut jeg, og har vi bare denne ene?

Litt rart at oljenasjonen er så dårlig stilt (virker det som) egentlig, det snakkes om hvor beredskap bør ligge.

Ville det ikke vært bedre og hatt en del flere beredskaps stasjoner :confused:

 

Oljenasjonen har da råd til det

Link to post
Share on other sites

Mulig jeg tolker bildene feil men for meg ser det ut som Slurpen bruker grabb ?

 

Hvor stor er denne Slurpen? Syns den så liten ut jeg, og har vi bare denne ene?

 

Slurpen er Statoil sin oppsamlingsbåt til bruk for evt. oljesøl på Mongstad, og derfor stasjonert der.

Staten sin båter heter oljevern 01, 02, 03 og 04, men ingen var stasjonert her på vestlandet.

 

Vet ikke hvilken båt du har sett, men i ene vågen nord for meg, tok en lokal innbygger affære og brukte sin egen båt med grabb til å ta opp 10 tonn olje...

Redigert av o.b.lix (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Oljenasjonen har da råd til det

 

 

Dette handler om statlig sparing det skjønner du Bastard...

 

Rart det der. Ofte er det de som hyler mest over høye skatter og statlig sløsing, som hyler høyest over at staten må GJØRE NOE når situasjoner oppstår.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...