Jawik Svart 13.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2008 (redigert) Løfter denne igjen. Kan muligens får tak i en russisk nattkikkert - har ikke noe info for øyeblikket. Men kan noen forklare størrelsen 1 x 120 og forskjellen mot andre av samme type. Redigert 13.Mai.2008 av jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Geirh Svart 13.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2008 Ombord der jeg arbeider er det blitt kjøpt inn kikkert av typen STEINER SKIPPER 7X50 (uten kompass) Disse virker til og være veldig bra. Vurderer og kjøpe en til min lystbåt. Noen med erfaring til disse? Finner dem på nette til i overkant av 2000.- kroner Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 13.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2008 Har forbindelser som oppsøker polsk marked og kan få tak i russisk nattkikkert. Har ikke så mye greie på typer da det for meg er mest nyttig at jeg kan se det jeg ønsker å se. Siste info fra Polen er dette med 1 x 120 som jeg stusser litt over da jeg ikke har hørt om dette tidligere. Vil det si det samme som 2 x 60 ? Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
roaldbj Svart 13.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2008 Jeg har ikke hørt om kikkert uten forstørring og med så svær diameter på objektivet. Har du sjekket at opplysningen 1 x 120 er korrekt? Jeg har nattkikkert med innebygd lysforsterker. Jeg har ikke hatt spesiell nytte av denne. Jeg får mye bedre observasjon av fyrlykter med min Fujinon med stabilisator. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 13.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2008 For øyeblikket har vi litt dårlig forbindelse med Polen, men fikk opplyst at det var 1 x 120 (enøyd) til salgs på marked. Stusser litt over dette jeg og da jeg tenkte som så at lys inngangen må ligge i område 120 mm og som du nevner uten forstørring . Får vente til vi har mer info fra Polen. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Astor Svart 13.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2008 Ombord der jeg arbeider er det blitt kjøpt inn kikkert av typen STEINER SKIPPER 7X50 (uten kompass)Disse virker til og være veldig bra. Vurderer og kjøpe en til min lystbåt. Noen med erfaring til disse? Finner dem på nette til i overkant av 2000.- kroner Jeg har en Steiner Skipper 7x50 med kompass ombord og er godt fornøyd etter ett års bruk. Denne svarer til de forventingene jeg har til en god kikkert i denne prisklassen. mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Thorlyn Svart 13.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2008 1x120 er nok lignende de nattbrillene vi brukte i forsvaret..ingen forstørring men bergnet for og "se" i bek mørket.. nå var jo de brillene vi hadde ganske avanserte og kostet flesk.. var mildt sagt uvant når men kjørte med disse om natten... man mistet alt dybdesyn så det var litt vannskelig og beregne avstand for og si det mildt mange ble "bil"syke av og bruke dem.. og måtte i vegkanten Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Jawik Svart 13.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2008 (redigert) Her fant jeg en som også går med 1 x 24 så dette må jo være aktuelt. Men hva er forskjellen ? Vil det si at en på 1 x 120 er tilsvarende kraftigere ? Ja det er nok nattbriller vår Polske venn er inne på og han har ikke oppfattet dette. Han må nok justere språket litt mere mot russisk Redigert 13.Mai.2008 av jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
roaldbj Svart 13.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2008 Dette er en standard nattbrille med innebygd IR lys. Jeg tror ikke at observasjonsavstanden til denne er noe særlig å rope hurra for. Har du funnet informasjon om synsavstanden? Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 13.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2008 Synsavstanden er som på en brille og som du nevner med IR. Dette er fra Russisk mil-lager og ettersom jeg erindrer så skal disse være ganske bra. Om en bli ør i hue av disse vet jeg ikke, men jeg har hørt historier ala THORLYN forteller. Og til bruk i båt, som så vidt siger framover er muligens diss ok. Prisen er jo ganske fin - ned mot 1K. Får se hva som finnes på dette område av militært utstyr når dagen gryr igjen. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
roaldbj Svart 27.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2008 Jeg ser det er en test av noen av de bedre maritime kikkertene i et av de siste numrene av Yachting monthly 2008. Blant de som testes er Bushnell, Dowling & Rowe, Fujinon, Monk, Opticron, Seanav, Tasko og Steiner. Fujinon FM-TRC kommer her ut som den med best optikk, tilsvarende resultat som i en norsk test som er omtalt tidligere i denne tråden. Har en slik ombord med peilekompass. Den gir et godt bilde forutsatt at havet er stille. Ved bølger holder jeg fortsatt på Fujinon med bildestabilisator, Fujinon TS 14x40. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 27.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2008 (redigert) Jeg er enig med roald i den vurderingen. Dog var kikkerten med stabilisator litt skuffende for meg. Jeg hadde tenkt meg at jeg kunne bruke kikkerten med stabilisator når jeg kjører i litt sjø - men da rister det rett og slett for mye. Redigert 27.Mai.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 27.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2008 Jeg hadde tenkt meg at jeg kunne bruke kikkerten med stabilisator når jeg kjører i litt sjø - men da rister det rett og slett for mye. Bitteliten, jeg har brukt stabilisatorkikkerten i ganske mye sjø, og hos meg fungerer den utmerket. Nå kan jeg se toppmerket på kardinal- og lateralmerker, mens jeg på 7 x 50 kikkerten ikke har minste mulighet for det. Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 27.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2008 Synes imidlertid at fujinon sin stabilisatorkikkert er ganske tung (12x32). Kanksje canon sin minste med 8x er snadder ? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 27.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2008 Ja, Fujinon er kjent for å være blant de tunge kikkertene. Men de har nå mange tester bak seg som viser at kvaliteten er bra. Jeg synes ikke at 1.3 kg er avskrekkende for TS 14x40. TS er forkortelse for Techno-Stabi. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 27.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2008 Bitteliten, du har jo hatt alt for liten båt vet du, regner med at det blir mer stabile bilder nå med den nye :-) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
pat Svart 30.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2008 Fikk tilslag på ebay på en ny Fujinon Techno-Stabi 12x32 for 450.- USD (+ frakt og mva) Dette er lillebroren til TS 14x40 og har opp til 3 graders "Steady view"-stabilisering mens storebroren stabiliserer opp til 5 grader. Gleder meg til å teste denne i båten. Skulle den mot formodning ikke duge i båt så får jeg prøve å selge den igjen til en ivrig BirdWatcher for eksempel. Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 30.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2008 Kan bare si, at vår 18 x 50 Canon m/stab. er bare super, det at den veier litt gjør meg intet. Vel invisterte penger i en kjekk duppeditt. håper den varer lenge. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Marwin Svart 30.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2008 ...Fikk tilslag på ebay på en ny Fujinon Techno-Stabi 12x32 for 450.- USD (+ frakt og mva) www.defender.com har den samme til 449$ La oss få høre dine erfaringer... Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
SandAnker Svart 30.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2008 Gode nettsteder for kjøp i Usa som sender til norge Noen som har noen gode adresser? Sitér dette innlegget Link to post
Smurph Svart 30.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2008 http://www.westmarine.com Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
Sir Limmerick Svart 30.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2008 http://www.wmjmarine.com/ Sitér dette innlegget Link to post
pat Svart 30.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2008 www.defender.com har den samme til 449$ Jo jeg fant den her og: http://www.consumersmarine.com/modperl/pro...tics&r=view Men denne butikken vil kun ha betaling via "wire transfer" for internasjonale kunder - og det gir heller dårlig sikkerhet for kjøperen. Jeg bruker helst nett-butikker som tar betaling via Google Checkout eller PayPal. Sitér dette innlegget Link to post
Bützfleth Svart 4.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2008 Bare så synd at ingen jeg har vært i kontakt med har Fujinon Techno-Stabi 14x40 inne. Alt utsolgt i USA. Og det ser ikke ut at noen få inn nye før i august/september. Kan også nevne at cambridgeworld.com har denne kikkerten til under $900 og westmarine.com til $1270 Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 1.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2008 Jeg seilte i dag over Marstrandsfjorden i god rulle-og stampesjø. Dette ga meg anledning til å teste ut kikkertene ombord. Jeg har en god Fujinon 7 x 50 kikkert og en Fujinon 14x40 med stabilisator. Det er et vestmerke ved innseilingen til Marstrand. Da jeg kom ut fra Rönnäng var det helt umulig med mine øyne å se at det var et vestmerke med 7x50 kikkerten, men med stabilisatorkikkerten gikk det "som en drøm". Jeg bruker nå stabilisatorkikkerten til nesten alle observasjoner på avstand. Det irriterer meg at den ikke har peilekompass. For å peile bruker jeg fremdeles 7 x 50 kikkertene ombord. For de som liker å seile mye med overrettere og som liker å observere leia og ikke bare stole på kartplotteren kan jeg virkelig anbefale kikkert med stabilisator. Stabilisatorkikkertene gir en helt ny "kikkertopplevelse". Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.