Jump to content

Maritime Kikkerter


TideRace

Recommended Posts

Nei, dette krever nok ganske nitidig testing. Canon har større lysåpning og gir dermed et mer lyssterkt bilde med en gang man ser i okularet. Øyet har imidlertid en enorm evne til å tilpasse seg lysnivåer( vi kan eksempelvis lese aviser fra lysnivåer som vareier fra høylys sommerdag til månelys), og for å utføre en test på en forsvarlig måte, må man ikke bare se på objektive data, men på hvordan brukeren rent faktisk kan observere under ulike lysnivåer. Vi utførte testene va kl 17. Det var overskyet, men ingen vansker med å observere objekter. Vi bør gjennomføre tester i forhold til forskjellige objekter under ulike lysbetingelser. Jeg har skrevet tidligere at det er nødvendig å ta hensyn til kontrasthevingsmekanismer inne i øyet som kompenserer for lysnivået. Rent konkret betyr dette: vi må gjennomføre undersøkelser under ulike lysnivå for å konkludere om brukbarheten til kikkertene. Jeg har vært nede i 20 candela per kvadratmeter med min kikkert, og ser atskillig bedre med min Fujinon TS1440 sammenlignet med Fujinon 5x70 på stativ. Lørdag lå jeg i Oslo havn og observerte fyrlykter rundt omkring, hvor jeg hadde betydelige vansker med å bestemme farge med 7 x 50, men hvor det var helt uproblematisk med TS1440 kikkerten. Jeg ser gjerne at Canon Norge (eller hva det heter) stiller en kikkert til uttesting og tilsvarende fra Fujinon slik at flere kan delta i dette.

 

Mitt hovedpoeng så langt er at kikkert med og uten stabilisator gir hvidt forskjellige synsopplevelser, og hvor stabilisatorene er fullstendig overlegne de tradisjonelle kikkertene.

 

Jeg forsøker meg med en "rå" tilleggsvurdering (det er mulig jeg må "trekke" dene tilbakle) : Dersom båten hiver (går og og ned med baug og akterende) og ruller (går fra side til side) er det nok lettere å få et stabilt bilde med Fujinon TS1440 sammenlignet med Canon. Antar at ktpriv kanskje vil kommentere dette.

 

Jeg bruker kikkerten mye fra overdekket, og for meg vil det ikke være aktuelt å bruke Canon-systemet. Jeg har diskutert dete endel med Ketil hos Seatronic, men vi trenger flere "ekstrem-brukere" av stabilisatorkikkert.

 

Jeg er nok ganske uvøren med min kikkert. Saltvann spruter over den når jeg seiler, og den fungerer fremdeles.

 

For å svare prin435 direkte angående lysnivå: Jeg kjenner ikke Canin-kikkerten, men jeg har ingen vansker med å si at TS1440 er langt overlegen mine manuelle kikkerter.

Link to post
Share on other sites

Tenkte på å kjøpe den minste Fujinon med 12 x 32.

Hvordan er det å slå av stabilisatoren ? Kan du forsatt bruke den som en vanlig kikkert ?

 

Hvis det er så at den henger etter hvis du endrer synsvinkel. Kan du skru av/på stabiliseringen mens du kikker ?

 

Mye rare spørsmål her som jeg sikkert får svar på da jeg skal innom Seatronic til uka (eller iallefall før jul).

Link to post
Share on other sites

Alle stabilisatorkikkertene kan brukes uten at stabilisatoren er aktivert. Her gjelder de samme forholdene som for en vanlig kikkerte. Eksempelvis er en 10 x 50 kikkert mer lyssterk enn en 14 x 40 kikkert, samtidig som forstørringen i den førstnevnte er 10 ganger mens den er 14 ganger i den sistnevnte.

 

Det er nok viktig å presisere at både Canon og Fujinon benytter linser (optiske systemer) som er av første klasse. Ingen av disse prosusentene "tør" å markedsføre produkter som reduserer den alminnelige tilliten de har i markedet. Dette dreier seg om kostbare produkter produsert produsert for det professjonelle markedet.

 

Fordi jeg har handlet Fujinon TS1440 er det formodentlig forståelse for at jeg først og fremst har innhentet informasjon om denne kikkerten. Som tidligere nevt benyttes denne av fallskjem-og marinejegere i forsvaret i Norge og av basehoppere. Jeg har fått noe informasjon fra disse om TS1440 knyttet til kristiske merknader, men jeg synes det har vært vanskelig å få gode motforestillinger til kikkerten utover at de er redde for å skade den. Alle komentarene så langt går ut på at dete er en "fantastisk", "god", "utrolig", "umistelig" og "unnværlig" kikkert. Jeg har ikke snakket med brukere av Canon-kikkerten på tilsvarende vis.

Link to post
Share on other sites

Jeg forsøker meg med en "rå" tilleggsvurdering (det er mulig jeg må "trekke" dene tilbakle) : Dersom båten hiver (går og og ned med baug og akterende) og ruller (går fra side til side) er det nok lettere å få et stabilt bilde med Fujinon TS1440 sammenlignet med Canon. Antar at ktpriv kanskje vil kommentere dette.

 

Jeg tror jeg prøvde å si noe om dette over, men er ikke sikker på hva sannheten er heller på dette området. Fujinon har ganske sikkert en større aksept for bevegelse før den mister grepet. På den annen side vil den pga sin større treghet redusere øyets egen mulighet til å fokusere på et mål. I tillegg vil jo en forstørrelse på 14x være mer krevende å stabilisere enn 10x. Så dette krever vel strengt tatt også testing :-). Men i utgangspunktet vil jeg tro at Fujinon er bedre på dette området.

 

Det med lysstyrke vet en jo heller ikke, men jeg syntes det var mye mer lys og farge i "mitt bilde" sammenlignet med Fujinon, vil vel tro at denne forskjellen forsterkes når lyset forsvinner.

 

Når det gjelder vannfasthet så var det morro å lese hvordan manualen til Canon beskriver hvordan saltvann skal fjernes fra kikkerten - det er bare å legge den vann i en til to timer, forøvrig skal den rengjøres under rennende vann.

 

Ooops; i manualen fant jeg også korreksjonsvinkel, den er på +- 0.8 grader, altså vesentlig mindre enn Fujinon.

 

Det var vel synd at vi ikke fikk med oss fler på vår test, skulle vært greit med et panel på en 3-4 personer som er helt uhildet....

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Tenkte på å kjøpe den minste Fujinon med 12 x 32.

Hvordan er det å slå av stabilisatoren ? Kan du forsatt bruke den som en vanlig kikkert ?

 

Hvis det er så at den henger etter hvis du endrer synsvinkel. Kan du skru av/på stabiliseringen mens du kikker ?

 

Mye rare spørsmål her som jeg sikkert får svar på da jeg skal innom Seatronic til uka (eller iallefall før jul).

 

Kikkerten fungerer som vanlig kikkert uten stablisator med stablisatoren avsått. Husk det er en 14x40 og blir ustø.

Fujinon henger etter ved panorering, men det venner du deg til velllldig fort. Du kan slå av satbliseringen ved panorering med et enkelt tastetrykk. men det har ingen hensikt. Det er ikke så plagsomt.

 

Jeg forstår ikke hvor produsenten har vært når de har indikert levetiden på batteriene. Har kun skiftet batterier en gang på ca 7 mnd. Det andre settet er fremdeles bra. Jeg har brukt kikkerten mye.

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

Ooops; i manualen fant jeg også korreksjonsvinkel, den er på +- 0.8 grader, altså vesentlig mindre enn Fujinon.

 

Det var vel synd at vi ikke fikk med oss fler på vår test, skulle vært greit med et panel på en 3-4 personer som er helt uhildet....

 

0,8 grader mot 5 grader er en vesentlig forskjell. Der er helt sikkert svaret på hvorfor den ene har et merkbart etterslep og ikke den andre.

 

Slik jeg oppfatter konstruksjonen er Canon konstruert for å oppta småbevegelser og skjelving innenfor 0,8 grader, mens Fujinon er i tillegg konstruert for å oppta større bevegelser opp til 5 grader. Til gjengjeld får man fenomenet som oppfattes som etterslep.

 

For de som ikke har prøvd kikkerten, er ikke etterslep et grått bilde, men det føles som om bilde henger litt etter ved panorering. Bilde er like klart, men det følger ikke hånbevegelsen i starten.

 

Testen kunne vært en aktivitet på båtplassen treffet til våren. ( Får ikke testet i dårlig lys da. )

Redigert av prin435 (see edit history)

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

prin435; et alternativ er jo å treffes i nærheten av Oslo ved en passende anledning, da kan flere av de som vurderer anskaffelse på teste redskapen?. Må vel innse at muligheten til å få til en ordentlig test med store bølger, båter som rister og lettkledde damer nå raskt svinner hen i høstmørket...

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

prin435; et alternativ er jo å treffes i nærheten av Oslo ved en passende anledning, da kan flere av de som vurderer anskaffelse på teste redskapen?. Må vel innse at muligheten til å få til en ordentlig test med store bølger, båter som rister og lettkledde damer nå raskt svinner hen i høstmørket...

 

Jeg har gjort båten klar for opptak for i år. Skiftet olje etc. Den skal opp til uka. Jeg blir gjerne med på en test, men kan ikke bruke min båt før til neste år. Båten ligger normalt i Oslo. Helgeturene går stort sett til Høya eller område rundt der på vårparten. Om vi kunne avtalt et sted til våren hadde det vært O.K. Blir gjerne med i høst også, men jeg kan ikke bruke egen båt. Det hadde vært OK med noen kaniner som aldrig har prøvd stabiliserte kikkerter før. Det går an å simulere litt sjø. Har en bilhenger med myke fjærer.

 

Vi har allerede kjøpt og jeg for min del kommer ikke til å kjøpe ny med det første. Hensikten må være å "hjelpe" de som har tenkt å kjøpe og som er i tvil. De må melde seg på et eller annet vis.

Redigert av prin435 (see edit history)

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

Se innlegg 255, 260 og 283. Der har jeg forsøkt å beskrive hvor mye den stabliserer.

HAR lest de innleggene, men dere har tross alt båter på over 40 fot... Halve båtlengden gir LITT andre bevegelser; Hvis dere husker tilbake :rolleyes:

Står i ferd med å investere i stab.-kikkert, derfor spør jeg. Strengen har vært meget intr. og lærerik, bare så DET er sagt! :yesnod:

Takker! :cheers:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Spørmål til roaldbj:

 

Det framgår at kikkerten "henger igjen" når man beveger den. Har også oppfattet at det går an å skru av stabilisatoren.

Hvodan fungerer det hvis man beveger kikkerrten med stabilisatoren avslått, og så skrur på stabilisatoren når man har funnet objektet som skal studeres?

 

Er det upraktisk og dumt eller er det en metode man kan kan bruke?

Link to post
Share on other sites

Lasse; dette tror jeg ikke du skal tenke på. Som nevnt i flere innlegg over er "tregheten" lett å bli vant til, det tar også litt tid før gyroen virker etter å ha blitt slått på. Kikkerten bruker kanskje noen 10dels sek før den har stabilisert seg på nytt når en skifter mål, så jeg håper ikke jeg har gitt inntrykk av at dette var noe stort problem :-).

Redigert av ktpriv (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Spørmål til roaldbj:

 

Det framgår at kikkerten "henger igjen" når man beveger den. Har også oppfattet at det går an å skru av stabilisatoren.

Hvodan fungerer det hvis man beveger kikkerrten med stabilisatoren avslått, og så skrur på stabilisatoren når man har funnet objektet som skal studeres?

 

Er det upraktisk og dumt eller er det en metode man kan kan bruke?

Det går fint an å skru av stbilisatoren og sette den på igjen, men da tar det mulig noen tiendels sek før den satbiliserer. Du hører servoene arbeider et kort øyeblikk. AV/ PÅ knappen er enkel å betjene med en finger. I praksis kommer du ikke til å gjøre dette, fordi etterslepet venner du deg til etter kort tid. Etter litt bruk legger du i praksis ikke merke til det.

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

Det har vert svært lærerikt å følge med i utveksling av de erfaringer eierne av stabiliserte kikkerter har.

:yesnod:

Nå har også kona blitt fristet av denne muligheten til å kunne se et roligt bilde med kikkert.

Vi ser frem til flere tester med disse kikkertene. Det er jo mulig at den minste fra Seatonic vil tilfredstille vårt behov.

I dag brukes 7x50 i båten, så 12x32 vil vel være mye bedre.

Link to post
Share on other sites

Har en 7x50 og en 8x21 hvilken av disse er best til bruk i en 23fots båt? Er ikke lange turene vi drar på men det er greit å ha en kikkert til å se hva som ligger i vannet foran deg og om det ligger noen på plassen du har tenkt å dra til (greitå kunne zoome litt inn så vi slipper å kjøre helt frem til plassen.

Redigert av C-marine (see edit history)

Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu

 

Enda en med båt lappen!

Link to post
Share on other sites

Når du tester kikkerten er det lurt å se etter detaljer, eksempelvis tekst på skilter. Her vil man virkelig oppleve forskjellen på håndholdt kikkert med og uten stabilisator. Jeg har brukt min TS1440 mye på overdekket i passe store bølger (ca 1 1/2 m) og har erfart at denne stabilisatorkikkerten gir et stabilt bilde under disse forholdene. Jeg vet ikke under hvor store slingringsforhold ktpriv har testet ut sin Canon. ktpriv har seilbåt, så da blir kanskje slingringen og ristingen i utgangspunktet mindre enn hva vi har i motorbåt.

Redigert av roaldbj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

C-marine; det er jo marginal forskjell i forstørrelsesgraden på 7x sammenlignet med 8x, mens den økte åpningsdiameteren på 50 mm sammenlignet med 32 vil gjøre førstnevnte mer lyssterk. Hvis optikken ellers er av sammenlignbar kvalitet vil jeg anta at 7x50 er det beste valget.

 

Roldbj; til ditt spørsmål om slingring og risting, så tror jeg at dette er en vanskelig vurdering. Det er jo et viktig punkt at kroppen selv vil utøve den største korreksjonen mhp svingninger hit og dit, en båt som svinger fra +25 grader til -25 grader krengning i løpet av sekunder vil forusette at brukeren setter sjøbein, og ingen kikkert vil kunne kompensere for dette alene. Stabiliseringen slik jeg ser det spiller en rolle når selve hendenes skjelvinger skal dempes - alle som har prøvd å holde en kikkert med stor forstørrelse vil vite at dette er svært vanskelig. Fordelen med en på 10x er at den bedre vil kunne brukes selv om stabilisatoren en dag skulle gå i stykker, en kikkert på 14x blir da mindre anvendelig.

 

Min subjektive oppfatning er at hvis evnen til å stabilisere er det som skal ha størst vekt så vil Fujinon være å foretrekke. Jeg har imidlertid over nevnt at jeg enda ikke har vært ute under forhold hvor min har kommet til kort, og det at den har et mye større synsfelt og raskere respons gjør at jeg ikke ser for meg at det vil være mange situasjoner hvor den ikke gjør jobben. I slike tilfeller ser jeg videre for meg at jeg ikke har så stort behov for å skille ørsmå detaljer på mange kilometers avstand. Det jeg gjerne vil komme nærmere til bunns i er hvordan de to modellene er ved svake lysforhold, dette kan for noen ha større betydning vil jeg tro.

 

Mulig at jeg skal ut i helga fra lørdag til søndag - er du på sjøen da?

Redigert av ktpriv (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Forutsatt at det ikke er kuling i Osloforden er jeg ute på fjorden til helga. Antar at jeg koser meg i området Son - Mølen - Horten gjestehavn. Her er det under veis mange flotte lateralmerker å observere. Det optimale området å observere med kikkert er etter mitt skjønn fra Missingen. På toppen ved vippefyret er det en utrolig flott kikkertutsikt nordover til Medfordbåen og Gullholmen, vestover til Hollenderbåen og Bolærne, østover til Strømtangen og sørover til Færder, Torbjørnskjær og Struten

 

Når det gjelder teknologien i de to stabilisatorkikertene vi diskuterer inngående her på BP, hhv Fujinons og Canons, hadde det vært fint om flere kommer med innspill om de tekniske løsningene disse to produsentene har valgt.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Nå nærmer det seg JUL, og kona skal jo få sin presang.

Men jeg er ennå i tvil om hvilken model jeg skal gå for. :crazy:

 

Har noen andre handlet det ene eller andre. og hva sier så dere. ?

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...