Jump to content

Maritime Kikkerter


TideRace

Recommended Posts

Ja, det blir jo slik at det er øyet som ser :wink:

 

Men var det ikke mulig å få til en rabatt hos en LEVERANDØR som har et et større utvalg. Da kunne man bare velge og vrake type kikkert og leverandøren får masse kunder? :yesnod: Såkalt vind-vind situasjon :wink:

jo det er bare å sette i gang det :lol:

Link to post
Share on other sites

Håper du gir en tilbakemelding her om hvordan den er, også i skumring og mørket

 

Skal gjøre det , Nemo! :yesnod:

 

Lå mail i dag om at ordren var expedert og kikkerten på tur til Norge. (Fedex)

 

Litt betenkt over vekta da, men ser ut til å være en solid sak med praktisk setting/justering av fokus!

 

Optikken er nok også meget bra!

De tilbakemeldinger som står på web-siden deres, er jeg ikke så sikker man kan stole på,vel? :confused:

 

Alltid en sjanse å ta når en begir seg ut på ukjent marked!

 

Bushnell syntes jeg også virket prismessig interessant hos denne pusheren!

Link to post
Share on other sites

Dette må da også være et brukbart tilbud, fra norsk forhandler???

 

http://www.marineshop.no/PartDetail.aspx?q...509352;c:100526

Kommentarer?

 

De kikkertene vi tidligere har omtalt her, har vi i større eller mindre grad klart klart å finne noe om, tester, omtaler, brukererfaringer, etc.

 

Rimelige maritime kikkerter er ikke mangelvare, men desto mer interessant er det å få brukeregenskapene og kvaliteten dokumentert på en eller annen måte.

 

Kikkerten du henviser har jeg aldri hørt om, ikke sett referanser eller tester, og da tror jeg kanskje flere rygger litt bakover i forhold til å kjøpe "usett" .

 

Men kanskje noen andre vet noe om den?

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har en Optisan uten kompass. Det er en billigkikkert jeg ga ca.500,- for i Norge. Kjøpte den uten forventninger. Fungerer i dagslys og under gode forhold. Dugger inni ved store temp endringer. Ser O.K. ut med gummi og det hele, men optikken er i henhold til prisen.Dvs. "gul/uklar" Har sett mange andre merker som er eksakt like. Tror dette er noe Kinagreier som leveres med mange navn. Med andre ord for røff bruk og kast etter hvert.

 

Har foresten bestilt en Fujinon TECHNO-STABI 14x40. Får den i morgen eller torsdag. Kjøpte den i Norge. Er veldig spent. Litt bingo å kjøpe så dyr kikkert usett.

Redigert av prin435 (see edit history)

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

Har inntrykk av at de fleste kikkerter i "økonmoklassen"- opp til ca 3000,- er OEM produkter. Dvs at de er laget av en annen enn fabrikatet skulle tilsi. Kamakura produserer kikkerter for mange i øverste del av denne prisklassen.

Har vært i kontakt med bl.a. TECHNOLYT som er et Nederlands firma som leverer optisk utstyr. De fortalte meg at Kamakura var en av Japansk største produsenter av kikkerter, og leverte meget gode produkter. De fortalte også at Kamakura hadde starter en fabrikk i Hong Kong for montering av kikkerter.

Goenav kikkerten som jeg prøver levers f.eks også av Technolyt, men da under kikkertnavnet Binolyt. Begge er Kamakura kikkerter. Delene er laget av KAMAKURA i Japan og kikkerten er fabrikkert på deres fabrikk i Hong Kong.

 

Jeg holder med om at det beste er å prøve kikkerter selv, og på denne måten finne ut hvilken som er best for nettopp deg. For min egen del så tenkte jeg å prøve et par modeller til, men det kan hende jeg ender om med Geonav kikkerten.

 

Er også spent på tilbakemeldingen fra Rogeri.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I forb. med mitt kikkert kjøp har jeg frekventert div. forhandlere og de tilbakemeldinger disse har fått på sine produkter.Kikkerter denne gang.

 

Vi har vel alle en formening om at "man får det man betaler for" og det stemmer vel stort sett.

Denne tilbakemeldingen tyder derimot IKKE på denne erfaringen, og viser klart de feller man kan gå i, og de sleipe forsøk fabrikanter/leverandører benytter for å vri seg unna sitt ansvar.

 

Steiner kikkerten som her omtales må vel kunne si å ligge i det øvre (pris)skikt !!

 

http://www.binoculars.com/products/steiner...pass-11100.html

 

 

Kommer med tilbakemelding når jeg har mottatt min Zhumell 7x50

 

Info om denne her:

 

http://zhumell.binoculars.com/products/zhu...ticle-9597.html

Link to post
Share on other sites

Kompass er i veien, bruker batterier og gir økt vekt.

En eiendommelig argumentasjon spør du meg.

Kompasset er fullstendig innebygget på de fleste kikkerter og vil ikke være i veien for noe som helst. Kompasset bruker ikke strøm overhodet, og du må aktivt velge å bakgrunnsbelyse kompassrosa om natta hvis du skulle ha behov. Slår seg av automatisk når de legger fra deg kikkerten. Selv har jeg enda tilgode å måtte bytte batteri på min Fujinon etter tre års bruk.Vekten øker riktignok med et gram eller tre uten at jeg kan si at jeg føler dette som særlig problematisk.

Mitt råd er: Skal du legge penger i en god marinekikkert, kost da også på deg de få ekstrakronene det koster får et innebygget kompass. Du vil fort oppdage at det er verdt hver krone, og vel så det.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

En ting jeg har respekt for er at en båteier som kjøper kikkert til bruk i båten velger en type uten kompass.

 

En annen ting som det er vanskeligere å forstå er argumentasjonen mot kjøp av kikkert med innebygd kompass som angitt over.

 

Jeg har også Fujinon med innebygd kompass.

 

For det første bruker ikke dette kompasset batterier.

 

For det andre har jeg aldri opplevd at kompasset er i veien.

 

For det tredje veier kompasset noen få gram mer enn tilsvarende kikkert uten kompass.

 

 

Det viktigste for meg, er i likhet med argumentet til rem, at når man først har lært å peile med innebygd kompass i kikkerten, har man oppøvd en observasjonsegenskap som er uvurderlig på sjøen.

 

Vel og merke dersom man bruker kikkerten ombord mens man seiler eller planlegger videre seilas.

 

Jeg synes det er viktig at andre som vurderer kjøp av maritim kikkert nøye vurderer argumentene for og mot å investere i maritim kikkert med innebygd kompass.

Redigert av roaldbj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har dere laget deviasjonstabell i forhold til bruk av kompasset i kikkerten?

I tilfelle vil vel dette endre seg alt etter hvor man står i båten når man tar peilingen...

I praksis vil du etterhvert finne soner i båten du holder deg unna når du skal peile, og steder som er rimelig upåvirket av kompasstøy.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Har dere laget deviasjonstabell i forhold til bruk av kompasset i kikkerten?

Nix, og jeg tror heller ikke noe på å peile med en halv grad nøyaktighet. Jeg har likevel sjekket de vanlige posisjonene jeg peiler fra for å unngå at jeg får de store utslagene pga deviasjon. Hadde jeg hatt jernskute hadde jeg nok vært mer nøyaktig og laget deviasjonstabeller for et par observasjonspunkter.

 

Den største nytten jeg har med kikkert er at jeg oftere får klart og tydelig bekreftet hva det er jeg peiler på, og jeg kan oftere peile i skumring/grålysning.

Link to post
Share on other sites

Jeg har mottatt ny Fujinon TECHNO-STABI 14x40 i posten for en time siden. Har testet/undersøkt den i en 0,5 time.

 

Første kritiske innrykk:

Minus:

- Litt klumpete.

- Vekt se data via link under. ( Veid på kjøkkenvekt med batterier og bærestropp 1.414gr.)

- Har ikke kompass

- Ikke lokk på til frontlinser

 

Pluss:

+14* forstørrelse.

+ STABILISATOREN ER HELT RÅ.

+ Tilsynelatende meget gode linser

+Tilsynelatende meget god "hard" oppbevaringsveske.

+ Nakkestropp som gjør at kikkerten flyter medfølger.

+ Nitrogenfylt og vanntett.

 

 

Konklusjon. Tror jeg blir meget fornøyd. Bilde er helt stabile og klare selv om jeg bevist skjelver på hånden. Tror stabilisatoren blir en fornøyelse på båten. Er greit med en <1000 kroners kikkert ved siden av p.g.a. størrelse /vekt. Meget klare bilder også i kantene på synsfeltet.

 

 

Tekniske data se: http://www.fujinonbinocular.com/cgi-bin/prod/list?p=64

http://www.fujinonbinocular.com/cgi-bin/prod/list?p=64

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

Å lage deviasjonstabell til kompasset i en kikkert vil vel være rimelig meningsløst? Da må man i tilfelle stå på nøyaktig samme sted og holde kikkerten i samme retning hver gang man skal ta en peiling.

Det er ikke helt meningsløst, men det krever at man etablerer faste punkter og at man godtar litt unøyaktighet. I en plastbåt er det tvilsomt at det er noe poeng, men man bør sjekke om det er store utslag.

 

Du kan selvsat peile i alle retninger. Deviasjonen følger styrt kurs, ikke peilet retning.

Link to post
Share on other sites

Hva var prisen som du betalte for denne?

 

Jeg undersøkte litt på nettet, og fant ut at prisen til Seatronic var innenfor et akseptabelt område, også i forhold til utlandet med hensyn til frakt, mva etc.

 

Først ringte jeg til Kikkertspesialisten. De har en Cannon på lager, men anbefalte ikke slik kikkert fordi den ikke var vanntett, klumpete osv. De anbefalte det merket de importerer selv i prisklasse 5000,-. 7*50.

 

Jeg ringte deretter Seatronic. De sa kikkerten var meget bra i bruk og de kunne anbefale den. Jeg forsøkte på en måte å vri det slik at en 7*50 kan være like god osv. og stilte kritiske spørsmål, men det var lite og ingen negativitet å spore med unntak av det jeg viste om som blandt annet vekt.

 

Til tross på anbefalingene hadde de 7*50 på lager og ikke Stabi-kikkerten. De fikk den sannsynlig vis om ca. 6 uker. Jeg tolket dette som at de sa sin mening.

 

Det setter jeg pris på. + til Seatronic i ettertid.

 

Jeg ringte deretter Optec i Trondheim og stilte samme type spørsmål og fikk omtrent samme svar.

 

De sa også at Politi brukte denne typen i helikopteret, osv. Før han viste at jeg skal bruke den i båt sa han at den er beregnet for bruk i Båt og kjøretøyer.

 

Fikk ikke eksakt pris av de, men de ymtet innom 10.000,- Da sa jeg at jeg kjøper en for Satronic pris ink. mva. og frakt.

 

Svaret ble positivt. De sendte den samme dag.

 

Med denne type kikkert er det greit å handle i Norge med hensyn til garanti. Erfaring med elektronikk er at feil kommer tidlig. Har det fungert noen år så fungerer det lenge.

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

Steike! Grattulerer!

Her flæska de til :flag:

 

Dette må vel være bortimot den ultimate i kikkert ombord, måtte i såfall være infrarød i tillegg hvis man skulle overgå denne?

 

Klart det er gode greier med stabilisator i båt ,derom ingen tvil!

 

Hva med strømforbruk/batterier? Følger det med mulighet for tilkobling til ekstern strømkilde?

 

Fikk du momsavgift på denne?

 

Edit:Seff gjorde du det, du kjøpte den jo i Norge!! :blush:

Redigert av rogeri (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Steike! Grattulerer!

Her flæska de til :flag:

 

Dette må vel være bortimot den ultimate i kikkert ombord, måtte i såfall være infrarød i tillegg hvis man skulle overgå denne?

 

Klart det er gode greier med stabilisator i båt ,derom ingen tvil!

 

Hva med strømforbruk/batterier? Følger det med mulighet for tilkobling til ekstern strømkilde?

 

Fikk du momsavgift på denne?

 

Kjøpte den i Norge så MVA er som normalt selvfølgelig. 8980,- ink frakt og mva.

 

Man får kjøpt ekstrautsyr som 12-28DC adapter og 230 v adapter.

 

Det går 4 stk. Standard AA baterier. De skal ihht manualen holde >3 timer kontinuerlig bruk. Det går an å bruke oppladbare batterier. Den fungerer som vanlig kikkert uten batterier.

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...