Jump to content

Tips til valg av seilbåt


Fred

Recommended Posts

Hvilken seilbåt er jeg da? utifra hvilken bil kjører..?

 

Audi A2, 1,2 TDI chippet til 200nm, veier 840 kg. Kamelon farge, skifter mellom 3 farger. Automat, xenon, 0,3 l pr mil.

Liker å ikke kjøre mainstreembiler.

 

En riktig seglare skiter i vilken bil han kjör fra A til B.......

 

tror du skall fortsette med motorbåt Fred........... :lol::lol::wink:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Chiptrimmingen og lakken tilsier en individualist med sans for ytelse og moderne løsninger. Automatgiret tilsier bedagelighet. Tror vi er på en mindre, men moderne båt med begrenset plass under dekk, men med spreke egenskaper for størrelsen. Med rulleforstag og helst gennaker på spyd. Kanskje Sun 2000, First 211, cafe 24 eller Skippi 650.

Link to post
Share on other sites

Veldig bra! Jeg så den første der komme egentlig... :) men la gå... Er det ikke mer sånn at seilere bør tenke på hvor mye shit de slipper ut i form av co2 da? Jeg slipper ut noen og åtti gram ihvertfall.. mot gamle biler som er langt over 200..

 

Det var endel spreke båter gitt... artig.. ikke dyre var de heller.. men det er klart det er kompromier ute å går her.. de virket forøvrig godt utnyttet da.

Link to post
Share on other sites

Hm.. ja.. du sier noe der.. skulle klart å dra båten med motoren.. er ikke der det butter, men bilen er nok ikke tung nok nei..

Ikke helt å anbefale..

 

Jeg finner ikke mye på sailguide om de båtene du nevnte forresten. Men fant ut at skippi cruiser 650 ligger på 180.000 svenske, ny og klar for seiling. Syns ikke det var så verst.. Men om man f.eks ønsker en av de du nevnte fra 1995 til 2007 modell.. F.eks rundt 2000 modell da.. må jo være mulig å få noe sånt til en billigere penge enn nesten nypris?

Link to post
Share on other sites

Ser du på båter i "trailer" klassen, må du bare sjekke ut CAMPUS 650 / 660.

 

Jeg ville ikke anbefale Campus650! Hadde en som jeg solgte etter to sesonger. Båten veier omtrent ingenting og ikke uten grunn. Den er så tynn i bunnen at en lett voksen mann absolutt ikke bør tråkke opp i den når den står på henger, og man skal være meget nøye med hvordan båten ligger på hengeren (støttehjul, ruller osv)! Alt i båten er på det absolutte minimum og den er engentlig bare en stor jolle (men morsom å seile!) uten overnattingskvaliteter annet enn i brosjyren!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Etter å ha nerdet i ukesvis foran pc, føler jeg igjen for å se nærmere på flere Maxi 77'ere. Har da lyst på en som er ekstremt godt vedlikeholdt.

 

+god plass

+fin planløsning

+fin uteplass

 

-seilegenskapene?

-utseende utvendig

-innenbord diesel event?

 

finnes vel ingen ferskvannskjølte / varmevekslende dieseler til denne båten?

Link to post
Share on other sites

Kom ikke Maxi med en opgradert (Seldén-) rigg i 1979, eller der omkring? Hvor mye den nye riggen hadde å si for seilingsegenskapene vet jeg ingenting om...

 

:sailing:

 

 

Edit: Begge Maxiene du linker til ser veldig fine ut. '77-modellen virker ekstra velholdt, men det kan være fordi bildene er bedre.

Redigert av Kosmix (see edit history)

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

småskeptisk til maskinene.. men..

 

Motor: Volvo Penta MB-50S

 

kontra

 

inombordare md 5 diesel????

 

hvilken er best?

Drivmedel: Bensin

Motorstorlek: 7,5 hk

 

Hvis du skal legge maskinen til grunn, absolutt den med Marnaen (MD5) i. Er maskina velholdt, så går den i mange år ennå.

 

Hondaen (MB50) er det vrient å få deler til.

Link to post
Share on other sites

Hondaen (MB50) er det vrient å få deler til.

 

Vanskelig, og vanskelig.

 

Du kan jo kjøpe en helt ny da. Husker ikke hva den koster, men så veldig dyr er den ikke. Før var erstatningsenheten basert på 50 drevet og en Hondamotor på 7,5HK; nå ser det ut til å være en ombygget Yamaha påhengsmotor..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Enig med Mulligan...efter vad jag hört har det varit en del trubbel med Hondan!

 

skulle gått för dieseln.................. (har själv bare haft utombordare på mine 77or!)

 

 

ang riggen...så er det "hugget som stucket" Selden riggen er modernare....men det er absolut inget

fel på den sorte riggen heller (Briand om jag husker rett)

 

båtarna/seglens skick + utstyr er viktigare

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hva er grensen for motorkraft utenbordsmessig på en 77 da? om braketten er god..? 15? 25?

 

ikke mer en 9,9..........jag hade länge en 6 hk.......motorn används bare in o ut ur havner o i bleke !

 

helst en sail-versjon av motor litt bedre bakk-egenskaper o en del har laddning !

 

skrovet er lett drivet............

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

riktig.. men en 4hk blir litt smått.. skulle jeg hatt påhenger, måtte det ha vært 8-15hk 4 takt tror jeg.. har erfaring av at to taktere blir litt rå innimellom og kan svikte når man trenger de som mest. Også var det forbruket.. Ihvertfall 30% å spare og miljøet da..

Redigert av Fred (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så bensinversjonen av innenbordsmotoren som fulgte båten når den ble bygget var en ombygget påhengsmotor? syke greier! kan det være noe særlig da? trodde ikke en påhenger tålte noe sånt. men men..

 

hvor kontrollerer man oftest turtall og gir på motoren i en 77 da? er det fjernstyrt opp i cockpit?

Link to post
Share on other sites

turtallet får man lytte til........ner det skriker som faan der bak(proppen er i lufta) da er man oppe i det röde feltet!! :lol:

 

Du kan montere ett telflex, gasreglage oppe i sittbrunn...........

 

jag gjorde det på min siste 77a....satt på en liten bräda......med hengsler så att jag kunde felle in det i "handsfakket" på SB side

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Ser at det er mye rart som kommer opp her ja, har verken erfaring med maxi eller noen av de nye. MEn jeg anbefaler med hele mitt hjerte Hunter Sonata 7. Vi er meget fornøyd og har hatt den i 2 år nå, har fått fot-syken og lengter etter banner så kunne det være interesse så kunne du vell fått tatt en titt. Det e rlitt info på www.c3-lol.com og i erfaringsdatabasen her.

Link to post
Share on other sites

Må den også virket grei!

 

Planløsningen i maxi virket hakket bedre da.. av en eller annen grunn.

 

Hvordan fungerer en Wallas varmer i en maxi 77?

 

vil tro det er en stor fordel med varme i båten sånn fuktmessig.

 

noen som har en slik? erfaringer?

 

nei... seilbåt er en investering.. blir som å ha penger i banken.. må trekke fra renta da..

 

hvilke kostnader er forbundet med vedlikeholdet til en slik båt da? om man skal være forholdsvis nøye?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...