Jump to content

Tips til valg av seilbåt


Fred

Recommended Posts

Mouche, greit det. Men jeg har prøvd AM26, M77 og Banner 28 med og uten utenbordsmotor.

Det er utvilsomt lite skyv igjen i påhengeren i en meter sjø eller mer.

Selv om Banner 28 med 25 hk. på hekken er spektakulær på flatt vann.

 

Det er greit det at man helst seiler når det blåser litt, men før eller siden skal man inn et sted. Og du vet reaksjonen blant Dieselkameratene her dersom man gir seg til å seile inne i gjestehavner o.l.

 

Til saken.

Maxi 77, AM 26, Accent eller lignende.

Med innenbordsmotor.

Link to post
Share on other sites

Det finns några fördeler oxo med utombordare på en M77a

 

 

skulle motorn krangla..heng av den o ta den med

 

men den störste fördelen er, om man får för sig att kappsegla......då kan man legge motorn på bryggen (fastlåst ! :smiley: )

 

 

annars er jag oxo enig i fördelarna med inombordare o bedre driv........

 

 

 

många har kallat den "sopcointainer med briller" eller IKEA-havskryssare.......men hun seglar förbaskat bra, o bra funktionell er hun oxo!

 

 

 

Gunga som har 2st 77or på CVet ! :smiley:

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Det er klart Hallaron, hvis man har fått en Maxi 95 for en slikk og ingenting, med ny motor, så kan det virke mye med 125' for en Maxi 77. En eldre Maxi 77 med innenbordsmotor ligger på fra 50' til 80', avhengig av stand. En nyere (med innenbordsmotor) er priset til fra 90' til 130' . Her får du til og med en nyere innenbordsmotor, + + +, så prisen er der den skal være. Kjøper man Maxi 84 med en rustklump fra 1977 - 1981 og gamle seil, så kan du begynne på 150' til 170'. Med nyere motor og seil ligger du på fra 200' til 230'. Samme med Maxi 95: fra 250 -270' for en med originalmotor, 340' og oppover med ny motor, avhengig av standen ellers. Uansett er regnestykket slik:

For eksempel,

1979 Maxi 84 , originalt utstyr/ motor/ seil: ca kr 170 000

etter ett år:

Skifte seil: 20' til 40' +++

Skifte motor/ drev: 80' + montering + ny propell

Skifte fall, avlastere, rekkenettet er råttent, tette lekkasjer, generell oppgradering = +++

 

Det er alltid den som selger som taper, dersom vedkommende har investert i båten. Dersom det er masse som må gjøres, er det du som kjøper som får alle utleggene.

Moralen er:

Dersom du får tak i en båt som har gjort "kapitaltingene", så løp og kjøp! Legg heller ut noen tusen kroner mer enn en som

 

Jeg for min del skal bytte til Maxi 84 eller 95, og ligger og venter til jeg finner den som har gjort disse tingene.

 

Mvh, Even

Link to post
Share on other sites

Det er klart Hallaron, hvis man har fått en Maxi 95 for en slikk og ingenting, med ny motor, så kan det virke mye med 125' for en Maxi 77. En eldre Maxi 77 med innenbordsmotor ligger på fra 50' til 80', avhengig av stand. En nyere (med innenbordsmotor) er priset til fra 90' til 130' . Her får du til og med en nyere innenbordsmotor, + + +, så prisen er der den skal være. Kjøper man Maxi 84 med en rustklump fra 1977 - 1981 og gamle seil, så kan du begynne på 150' til 170'. Med nyere motor og seil ligger du på fra 200' til 230'. Samme med Maxi 95: fra 250 -270' for en med originalmotor, 340' og oppover med ny motor, avhengig av standen ellers. Uansett er regnestykket slik:

For eksempel,

1979 Maxi 84 , originalt utstyr/ motor/ seil: ca kr 170 000

etter ett år:

Skifte seil: 20' til 40' +++

Skifte motor/ drev: 80' + montering + ny propell

Skifte fall, avlastere, rekkenettet er råttent, tette lekkasjer, generell oppgradering = +++

 

Det er alltid den som selger som taper, dersom vedkommende har investert i båten. Dersom det er masse som må gjøres, er det du som kjøper som får alle utleggene.

Moralen er:

Dersom du får tak i en båt som har gjort "kapitaltingene", så løp og kjøp! Legg heller ut noen tusen kroner mer enn en som

 

Jeg for min del skal bytte til Maxi 84 eller 95, og ligger og venter til jeg finner den som har gjort disse tingene.

 

Mvh, Even

quote.gif

 

Joda - det er klart at man kan få såpass for en Maxi 77, jeg fikk nesten det når jeg solgte min, men da skal de være fine. Grunnen til at jeg kommenterte prisen på 125' er at markedet for såpass gamle (selv om det er en -82) båter, har vært ustabilt i det siste. Men med en klar tendens i retning av at 70 talls, og en del 80 talls båter, begynner å bli for gamle og prisene har falt betraktelig. Men kanskje kanskje...

Jeg gleder meg i alle fall utrolig til å få min -95 på vannet.

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Ser gjerne mer på maxi'n din..

 

Utenbords kontra innenbords ja.. (innendørs som landkrabbene sier).. er også et brann aspekt med innenbords.. tipper det erlettere at ting kan skje der.. selv om en bensintank til utenbords heller ikke er totalt ufarlig..

 

Er enig i at et skikkelig prosjekt kan koste mer enn en som er godt vedlikeholt og påkostet. Ser noen fine eksemplarer, men som dere sier.. markedet i forhold til priser osv er i ferd med å endres. Bruksverdien er jo den samme, men nå begynner endel bedre båter å bli relativt rimelige..

 

Bedre å kvitte seg med båten sin til halv pris kontra å beholde løpende kostnader og ikke bruke båten..

Link to post
Share on other sites

En 15 hk 4 takt suzuki ja.. det er nok stille og flott.. det kunne jeg forsåvidt tenkt meg.. med elstart? helt greit.. var annerledes med min 4hk 4 takt 1 sylindra.. vibrasjoner og støy var markant, men greit.. så lenge man holdt seg unna toppturtall. Gjorde 6 knop på fullt på 20 fotern.. hvor mye gjorde den banner 28'n med 25 på hakken da? kan det være bra med så mye skyv bakpå der?

 

Banner 28 er blitt nevnt før.. inntrykket mitt er at plassen i den er dårlig i forhold til takhøyde osv.. og at den har en stor rigg.. seiler ekstremt bra?

Link to post
Share on other sites

Lenge siden jeg rota med Banner, men jeg synes å huske at det gikk sånn ca. 14-15 knop.

Og til de som vil rykke ut med pekefinger og hevde galskap og maks. motor sertifisering. Ja. Helt idiotisk.

 

Joda, Banneren seiler bra sett i forhols til alder og størrelse.

En herlig båt å seile. Ei diger jolle.

Men ingen turbåt.

Link to post
Share on other sites

Jeg syns forøvrig det er skremmende hvor mange seilbåtmerker det finnes i de kategoriene jeg søker. Jeg har jo fått en viss pekepinn, men er det noe jeg bør styre unna? Er jo 3-4 ganger så mange seilbåtmerker som det er bilmerker.. Om jeg ikke tar helt feil..

 

Hvilke er sjøens volvoer?

 

hvilke er sjøens mercedeser?

 

Hvilke er litt som skoda, og hvilke kan sammenlignes med flerbruksbiler?

 

Har vi Lada seilbåter?

 

Og hvilke kan sammenlignes med japanske biler? kjedelige men grei kvalitet.. (toyota) (ingen stygge ord om Honda)

Link to post
Share on other sites

Umulig å sammenligne med biler. Blant annet fordi båter - spesielt seilbåter - ikke taper seg i verdi. Derfor kan det være lurt å tenke på bilkjøp som forbruk - alle pengene er tapt på få år. I båten derimot har du bare sylta ned noen penger for en tid.

 

Synes det høres ut som om du ikke har sett på alt for mange båter - evt ikke sett på dem med nye øyne i forhold til den situasjonen du er i. Alle båter er et kompromiss mellom inne/uteplass, størrelsen på soveplass/pantry/toalett osv. og grad av avanserte seilegenskaper vs. lett å håndtere. Hvis du først finner ut hvilke egenskaper du er ute etter, er det lettere for oss å komme med forslag - i stedet for at vi skal klassifisere alle båter etter mer eller mindre uklare kriterier.

 

F.eks. hvis båten skal brukes mest på dagstur, er uteplassen avgjørende. Er du opptatt av at det skal være gode og romslige toalettforhold ombord, så bør toalettet være plassert ved nedgangen - ikke foran i båten. Skal du seile mye, er det kanskje ikke så viktig å ha innenbordsmotor. Er dere en familie med to voksne og noen små barn, er det viktig at båten er enkel å håndtere alene, da trenger du rullefokk og autopilot. osv. Hvis noen av famliemedlemmene er engstelige av seg, bør kanskje seilegenskapene være moderate med lite krengning (stødig og trygg vs rask og morsom).

 

Det er vanvittig mange båt-modeller i forhold til bilmodeller. Dette skyldes at båtbygging har vært mye håndverk og små serier.

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Link to post
Share on other sites

Jeg kan bekrefte at utenbords har vansker med å gjøre nytten sin i vind og sjø. I høst forsøkte jeg å kjøre for motor i liten kuling og en meter høye bølger, og måtte kjøre 45 grader mot bølgene for å unngå at motoren kom over vann og sugde luft. Jeg anser dette likevel som et mindre problem, da jeg neste gang jeg havner i sånt vær forhåpeteligvis har erfaring nok til å bruke seil til fremdrift...

 

Motoren er for meg i utgangspunktet en til-og-fra-brygga ting.

Fred; regner du med å kjøre mye for motor?

 

Innenbords er bedre enn utenbords,

blykjøl er bedre enn jernkjøl...

 

:sailing:

 

 

Edit: Stokket litt på ordene...

Redigert av Kosmix (see edit history)

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Trebåt ja.. var en gang jeg vurderte det, men så har jeg dratt meg ifra det igjen..

 

Situasjonen min ja.. 27 år, fast forhold (forøvrig en samboer som er mer glad i stranda, men det får så være). Ingen barn. Derimot syns jeg det er artig å ta med litt folk på tur, gjerne et vennepar og også ha muligheten til å overnatte. Før har det vært 2 i båt , 2 i telt, men 4 i båt hadde jo vært ideelt. Har etterhvert kommet til at fast toalett i båten ikke er veldig høyt prioritert, det er tross alt bedre ting å bruke plassen på. Det vil bli mye dagsturer og noen helger og kanskje en uke eller 2 på sommeren. Somregel blir det 10-20 % motorbruk i forhold til avlagt strekning. Litt pga dårlige vindforhold i kilen og tidkrevende og krysse mot syd ut av kilen.

 

*Mest mulig plass

*God takhøyde

*god utstrekkmuligheter for å sove

*mulighet for matlagning

*mest mulig artige seilegenskaper

*Har om ikke 10, så ihvertfall 3 tommeltotter når det kommer til innenbordsmotorer

*Er godt kjent med utenbordsmotorer

*Vil gjerne ha nyest mulig båt, selv om det veier mot prisklassen jeg ser i 50-100..

*Har fått med meg at Bennetau First 211 går til under 200.000 nå.. det er ny og fin båt til lav pris syns jeg, men den er kanskje litt liten?

*Setter pris på morsomst mulige seilegenskaper

*Rullefokk kunne jeg godt tenkt meg.. (fort gjort å få ut, og greit om man bare skal et lite stykke.. ofte styr å montere gen bare for å komme seg inn fra ei øy som ligger en halvtime ute, ref dagsturer..)

 

Jeg tar hensyn til samboeren hva gjelder plass og komfort, men når det kommer til krenging og sånt så får hun bare tåle det.. hvis ikke får hun holde seg på land!

Link to post
Share on other sites

Umulig å sammenligne med biler. Blant annet fordi båter - spesielt seilbåter - ikke taper seg i verdi.

Nå vel, seilbåter krever betydelig vedlikehold for ikke å tape seg i verdi. I tillegg er markedet ganske konjunkturfølsomt. Enkelte seilbåtmodeller er også plaget at produsentene stadig kommer med nye modeller til lavere pris. Likevel, en seilbåt har et mye lengre liv enn en bil. Hadde det ikke vært for trefotssyken og andre lidelser kan en båt vare hele livet og overlates til neste generasjon.

 

Jeg er befengt med tilstrekkelig båtgalskap at jeg risikerer å få et akutt anfall dersom en tilstrekkelig vakker klassisk seilbåt kommer på markedet og prisen er innenfor rekkevidde. Ulempen er at gode tilbud gjerne kommer i nedgangstider hvor det kan være vanskelig å få en god pris for den båten jeg eier nå. Likevel kan jeg rettferdigjøre et tap på denne båten dersom prisen er lav nok på den neste båten. Dermed er spørsmålet om verditap blitt litt mer komplisert. Det som er et tap for den som skal kvitte seg med båten kan være god butikk for den som skal bytte båt.

Link to post
Share on other sites

*Vil gjerne ha nyest mulig båt, selv om det veier mot prisklassen jeg ser i 50-100..

*Har fått med meg at Bennetau First 211 går til under 200.000 nå.. det er ny og fin båt til lav pris syns jeg, men den er kanskje litt liten?

 

Jeg synes jeg aner en "viss" bevegelse i prisområdet du kan være villig til å vurdere? Hvis så er tilfelle så er det jo en god del andre båter, enn de som er nevnt, som vil kunne være gode kandidater? Men før jeg, og sikkert mange andre også, starter å liste opp alternativer så gi et lite vink om eventuell revurdering av prisnivået. :wink:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg synes jeg aner en "viss" bevegelse i prisområdet du kan være villig til å vurdere? Hvis så er tilfelle .........

 

 

Hej Fred

 

finnes denne bevegelsen.....

 

så har du mye mer o välja mellan..........

 

skulle definitivt tittat på en Maxi 84, den har det meste......inombordsmotor, riktig toa, ståhöjd etc

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Jeg syns forøvrig det er skremmende hvor mange seilbåtmerker det finnes i de kategoriene jeg søker. Jeg har jo fått en viss pekepinn, men er det noe jeg bør styre unna? Er jo 3-4 ganger så mange seilbåtmerker som det er bilmerker.. Om jeg ikke tar helt feil..

 

Vi kan ikkje la denne gå frå oss..

 

Hvilke er sjøens volvoer?

Gammal Orust- Hallberg Rassy, Najad. Enkelte vil nok og plassera Maxi her, Traust og kjedelig.

 

hvilke er sjøens mercedeser?

Swan, nye Orust-båtar, nye Comfortina.

 

Hvilke er litt som skoda, og hvilke kan sammenlignes med flerbruksbiler?

Bavaria.

 

Har vi Lada seilbåter?

Dersom det ikkje var for reglar om etikette på forumet, om støtande innhald, hadde Bavaria havna her.

 

Og hvilke kan sammenlignes med japanske biler? kjedelige men grei kvalitet.. (toyota) (ingen stygge ord om Honda)AWB- Average White Boat. Alle passe dyre nye båtar, Beneteau, Jeanneau, etc.

 

Porshe: X-båtar.

 

For ei tid tilbake meiner eg det var ein tråd om type person, kva båt han hadde og kva bil han kjørte, kanskje nokon veit om denne?

 

Elles er jo Sailguide.com ein fin stad å søka informasjon.

Link to post
Share on other sites

Vi kan ikkje la denne gå frå oss..

 

Hvilke er sjøens volvoer?

Gammal Orust- Hallberg Rassy, Najad. Enkelte vil nok og plassera Maxi her, Traust og kjedelig.

 

hvilke er sjøens mercedeser?

Swan, nye Orust-båtar, nye Comfortina, Faurby.

 

Hvilke er litt som skoda, og hvilke kan sammenlignes med flerbruksbiler?

Bavaria.

 

Har vi Lada seilbåter?

Dersom det ikkje var for reglar om etikette på forumet, om støtande innhald, hadde Bavaria havna her.

 

Og hvilke kan sammenlignes med japanske biler? kjedelige men grei kvalitet.. (toyota) (ingen stygge ord om Honda)AWB- Average White Boat. Alle passe dyre nye båtar, Beneteau, Jeanneau, etc.

 

Porshe: X-båtar. Performance 35

 

For ei tid tilbake meiner eg det var ein tråd om type person, kva båt han hadde og kva bil han kjørte, kanskje nokon veit om denne?

 

Elles er jo Sailguide.com ein fin stad å søka informasjon.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi kan ikkje la denne gå frå oss..

 

 

Here we go again.... :discuss:

 

 

 

Hvilke er sjøens volvoer?

Gammel orust ja...enig i den. Velholdte maxi-seilbåter også.

 

hvilke er sjøens mercedeser?

Nye Orust og diverse annen seilende regnskog

 

Hvilke er litt som skoda, og hvilke kan sammenlignes med flerbruksbiler?

Flerbruksbil er vel litt kinkig men Bavaria vil jeg kunne være enig i å putte inn her. Skoda Octavia av nyere dato kan jeg tåle at båten min blir sammenliknet med. Vil vel også sette en del andre AWB båter inn her som f.eks disse nye Delphia fra Polen og billig-utgavene fra frankrike som prismessig ligger på nivå med Bavaria.

 

Har vi Lada seilbåter?

Tja....å putte Bavaria her og andre AWB i Toyota-kategorien er jo bare tåpelig. Eldre britiske seilbåter (med en del hederlige untak) samt svakt bygde eldre AWBer ville jeg satt inn her. Samme med en hel del hjemmeinnredede norske/svenske båter fra 70 tallet og kanskje slitne maxier.

 

Og hvilke kan sammenlignes med japanske biler? kjedelige men grei kvalitet.. (toyota) (ingen stygge ord om Honda)

AWB generellt. Om Bavaria skal ut av denne kategorien kan diskuteres. Kanskje litt "premium" awber som f.eks Hanse passer inn her?

 

Porsche: X-båter og sikkert en drøss sånne cruiser/racere som jeg ikke har peil på

Link to post
Share on other sites

Hei,

du er i en heldig situasjon. Det er alltid spennende å skulle handle seilbåt. De fleste seilbåter er kompromisser på en eller flere måter. Jeg sier ofte: Hurtig, Forseggjort/komfortabel, Billig -> Velg 2.

 

Jeg ser allerede noen forhold hvor du sannsynligvis må foreta noen valg.

*Mest mulig plass

*God takhøyde

*mest mulig artige seilegenskaper

*Vil gjerne ha nyest mulig båt, selv om det veier mot prisklassen jeg ser i 50-100..

*Setter pris på morsomst mulige seilegenskaper

 

I den prisklassen du ser for deg, vil størrelsen være begrenset. Det er mao ikke mulig å få veldig mye plass og ståhhøyde uten at det går ut over seilegenskapene. Båter med morsomme egenskaper i størrelsen 26-30 fot er f.eks Albin Express, X79, Banner 28, men ingen av disse er utpregede turbåter. Hvis ståhøyde er et absolutt krav tror jeg du må opp i minst 28 fot, og da blir det dyrere eller tregere. Maxi Fenix er et eksempel på en slik som er større, dyrere og tregere. Et annet er Polo86. Ellers finnes det en variant av Maxi 77 med brøkdelsrigg og litt bedre seilegenskaper, som heter Maxi 777. Personlig har jeg aldri blitt imponert av seilegenskapene til Maxi 77, all den tid jeg seilte Express. Cockpitplassen i 77'en derimot går mange større båter en høy gang.

Link to post
Share on other sites

Aj, jeg har ikke greie på biler og er derfor usikker på forskjellen på Lada og Skoda, foruten at jeg savner folkevognen da, men la gå...

 

Hvilke er sjøens volvoer?

Gammal Orust- Hallberg Rassy, Najad. Enkelte vil nok og plassera Maxi her, Traust og kjedelig.

Nja, jeg evt ikke - vi har jo også trauste, men akk så vakre Colin Archer og lignende bygg. (Det sier kanskje mer om mitt syn på Volvo...)

 

hvilke er sjøens mercedeser?

Swan, nye Orust-båtar, nye Comfortina.

Luffe. (Jeg har litt lyst på en 4004, men den følelsen minner veldig om følelsen jeg hadde da jeg en gang ønsket meg en liten Mercedes og den følelsen går over.)

 

Oyster. (Like lite sannsynlig som at jeg komemr kjørende med av de større Mercedes eller BMWene er det at jeg jkøper meg en Oyster, men drømmen er der.)

 

 

Hvilke er litt som skoda, og hvilke kan sammenlignes med flerbruksbiler?

Bavaria.

:yesnod:

Om det er noen trøst så er det et par andre som har meldt seg på, f.eks. Delphia.

 

Har vi Lada seilbåter?

Dersom det ikkje var for reglar om etikette på forumet, om støtande innhald, hadde Bavaria havna her.

Jeg trro ikke jeg støter noen dersom jeg plasserer en bråte enkle selvbygg i plast, og ikke minst ferrocement. Jepp, betongbåter er definitivt sjøens Lada.

 

Og hvilke kan sammenlignes med japanske biler? kjedelige men grei kvalitet.. (toyota) (ingen stygge ord om Honda)AWB- Average White Boat. Alle passe dyre nye båtar, Beneteau, Jeanneau, etc.

Tiltredes. Noen har også laget sin egen Lexus-linje, som f.eks. Hanse med de nyere epoxyskrogene.

 

Porshe: X-båtar.

Vil ikke plassere X-båter og annet ripsraps her.

Egentlig er det vel kun båtene fra Anker & Jensens baatbyggeri som hører hjemme her, men plastelskende modernister kan jo få lov til å komme trekkende med en One 40 fra Guy Design Group. :lol:

Link to post
Share on other sites

Man kan jo lete etter båt ut i fra andre kriterier - f.eks. hvilke fordommer som finnes om eiere av ulike båttyper. Noen klipp:

 

"Baviaria: Glada och aktiva. Färglada kläder. Golfar. Har många barn och/eller bekanta ombord. Som charterturister typ. Tacksamma för hjälp och tips. Tycker det fladrar trevligt i storseglet när man kör rakt mot vinden för motor. Kör Skoda eller Svenskt."

 

"X-yacht: Mycket duktiga seglare med känsla för stil. Har alltid det dyraste Musto HPX-stället. Täcker gärna brunnen för att inte bleka tamparna och älghuden på ratten. Kör BMW diesel med trimkit."

 

Hviken type vil du være?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...