Jump to content

Tips til valg av seilbåt


Fred

Recommended Posts

Gratulerer så mye med ny båbt :flag:

 

Jeg har ikke noe erfaring med Maxi 77, men jeg har masse erfaring med gamle seilbåter generelt, så jeg drister meg frampå med noen råd.

 

TUSEN TAKK!

Den fra Sverige ja..

 

 

Ellers er vel båten komplett utstyrt, med mangel av spinn /gennaker og rullefokk. Dette kan vel kjøpes.

Jeg vet ikke hvor erfaren du er som seiler, men dersom du er relativt nybegynner ville jeg ventet litt med spinnaker. Det er riktig som andre har påpekt at spinnakerseiling er morsomt, men dersom ikke minst en person ombord har erfaring fra spinnakerseiling kan det fort bli kostbart (Her snakker jeg av erfaring.... :wink: ) Vent til du har fått noe erfaring, både med seiling generelt samt med hvordan din båt oppfører seg under seil. Og sørg for å ha med deg en som kan seile med spinnaker de første gangene.

 

Rullefokk er greit å ha (arbeidsbesparende), men båten seiler like godt med en vanlig fokk.

Utbedringer jeg ser for meg er.

 

Fikse Wallasvarmer.

etc....

 

Når det gjelder oppgraderinger, ihvertfall kostbare sådanne, er mitt råd at du venter til du har hatt båten en stund og er blitt kjent med den. Da vil du etterhvert finne ut hvilket utstyr du virkelig savner i båten din. Jeg så også at du holdt muligheten åpen for å bare beholde båten en sesong. Isåfall skal du være klar over at dersom du har foretatt kostbare oppgraderinger og så selger båten like etterpå, får du som regel bare igjen en brøkdel av det som oppgraderingene kostet i form av økt salgspris.

 

En ting du ikke hadde på lista di, som jeg personlig ville hatt ganske høyt oppe, er autopilot. Spesielt dersom du seiler alene noen ganger, da er autopilot nesten en nødvendighet.

 

Båten ser jo veldig fin ut på bildene, så det virker som den har vært godt vedlikeholdt. Men nedenfor er en liste over ting du bør sjekke/gjøre før du begynner å bruke båten for alvor:

 

Motor:

Skift olje og filter

Sjekk og skift om nødvendig impeller til sjøvannspumpe.

Rigg:

Sjekk for korrosjon/sprekkdannelse på høyt belastede punkter. Spesielt områder der det er dårlig tilgang på luft, slik som strekkfisker surret med tape. Rustfritt stål vil korrodere i sjøvann dersom det er dårlig tilgang til oksygen

Annet:

Sjekk skroggjennomføringene.

Sjekk slangene fra undervanns skroggjennomføringer samt slangeklemmer. Skift ut dersom du er i tvil, det koster kanskje noen hundrelapper, men dersom noe går galt her kan båten din ende opp på havets bunn. Det skal brukes armerte slanger med to slangeklemmer, og disse skal være av syrefast stål (316).

Som du ser har jeg bare tatt med de viktigste punktene som kan ha store økonomiske eller sikkerhetsmessige konsekvenser dersom det slurves. Andre her på forumet med god kjennskap til Maxi 77 kan sikkert fortelle deg mer om eventuelle kjente svakheter med denne båttypen, som gjør at du bør sjekke enkelte ting spesielt nøye. En av fordelene med gammel båt som er produsert i stort antall, er at alle svakhetene som regel er godt kjente slik at det er mindre sjanse til å få seg ubehagelige overraskelser.

 

Så får jeg bare håpe du får mange fine turer på sjøen til sommeren.

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for bra tips.

 

Jeg har vært på "sjøen" siden jeg var liten.. så har vel gått gradene.. Stort sett vår,sommer,høst.. Ingen erfaring med båt på sjøen på vinteren.

 

Seilemessig så tror jeg ikke det skal ta lang tid å bli kjent med maxien.. Gleder meg til det.

 

Tror ikke jeg kommer til å ta de lengste turene utover i disse månedene.. Grunn: liker meg ikke så godt på sjøen med kaaldt vann, ukjent båt, og kaldt vær. Det får bli slutten av mars, førsten av april først. Da skal jeg komme meg på sjøen.. og gjerne være der så mye som mulig.

 

 

Autopilot ja.. fortell litt om dette.. jeg har ingen erfaring med autopilot til seilbåt. Hvordan fungerer det? Hva koster det? finnes det brukt?

 

 

Wallas varmeren trenger nye ledninger til batteriet før den virker. Noen som kan fortelle meg mer om hva en wallas krever av stell for å fungere godt?

 

 

 

Skrogjennomføringer ja.. greit å få skiftet slanger osv ja.. Tror jeg bør ta med meg en fagkyndig mann og la han gå over båten. Finne ut hva som skal byttes.. Ellers så tror jeg, jeg skal klare å fikse det elektriske selv. Så og si ihvertfall.

 

Impelleren vet jeg ikke hvor sitter, men den tror jeg jeg skal skifte uansett. Men slike ting må vel gjøres når båten er på land! ?

 

Enklere med utenbords, men gleder meg til å finne ut hvordan livet med innenbords er.

Link to post
Share on other sites

Sjøkart ja.. jeg har kjøpt meg det ifjor sommer.. Vet ikke om jeg klarer å lese alle ting 100%, men er interessert i geografi og lesing av kart til vanlig så det har gått veldig bra. Ellers tror jeg jeg kommer til å dra med meg min garmin.. (som er egentlig til bare bil). Jeg får uansett et bilde av hvor jeg er, bedre enn ingenting. Jeg er ikke lokalkjent så langt ned som til Gøteborg nemlig.. Noen som er det?

 

Hva ville dere gjort? avstand gøteborg - hvaler skal tilbakelegges. Gå langt ut, eller gå langs land? it depends vil vel en god sjømann si.. ;)

Link to post
Share on other sites

Hva ville dere gjort? avstand gøteborg - hvaler skal tilbakelegges. Gå langt ut, eller gå langs land? it depends vil vel en god sjømann si.. ;)

 

Gøteborg-Hvaler er den ultimate innaskjærstur! Fantastisk opplevelse. Oftest vil også vinden gjøre det mulig å seile på innsida nordover.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med fin båt. Maxi 77 er en båt som gir deg mye glede. Når det gjelder turen til Hvaler, skal du bare

glede deg. Sett deg rolig hjemme med kartene, å legg opp turen. Legg f eks en overnattning til Lysekil. Lysekil

Hvaler gjør du neste dag. Men sjekk om du går lånt deg en GPS med kart hvis det ikke er ombord.

 

Ellers, ikke kost på deg spinn/Gen før du er blitt kjent med den. Har du tenkt å vokse videre med den, kan

du ta det når føler deg bekvem.

 

Rekorden vi klarte med Maxi 77 er 12,5 knop på bølgesurf. Vi pumpet storseilet maksimalt.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

har vært et stykke nedover.. men er det ikke mye skjær ............

 

Det er så mange skjær at tilsammen danner de en skjærgård! :wink:

 

Spøk til side, gratulerer med ny båt. Skal ikke komme med andre råd m.h.t. turen nordover enn at "gled deg og nyt den"!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

12,5 ja.. det må jeg si... !! ja bør kanskje få lånt en plotter... står lite avmerkede skjær på bil gps'n :)

Og om du ikke får tak i en plotter, så står jo skjærene avmerket på sjøkart (av papirtypen) :wink: Ta med papirkart selv om du får lånt plotter. Elektronikken kan svikte.

Link to post
Share on other sites

Nei. Det er nok konvertere som menes her, vil jeg tro... 12v - 220v og 220v - 12v for eksempel.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Dere hadde helt rett! Ny dynamo får jeg bytte om den går istykker.. det var en inverter ja.. men det er da kjekt og ha det.. (så lenge man bruker den med motoren igang.. ) Har hatt sånn til bilen før i forb med bruk av bærbar pc og det var ikke lenge jeg turte å ha på inverteren uten å ha motor igang.. hadde en måler som viste hvor mye den sugde.. ikke rent lite.. dynamoen får en skikkelig jobb om man har en stor inverter..

Link to post
Share on other sites

Noen som vet hvor vanskelig det er å montere en turteller på en md5b? snakker vi stort prosjekt her?

 

Etter hva dere har anbefalt her, så tror jeg det blir en ganske umiddelbar gjennomgang av motoren.. ihvertfall skifte impeller og olje/filter, samt sjøvannsfilter.. om noe sånt finnes... Når det gjelder kjølinga på denne? tror dere kjølevannet og eksosen kommer ut i hekken på denne? greit å vite om den kjøler.. redd for at det er rimelig grodd...

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Nå kan man snart begynne å glede seg ordentlig.. Ikke lenge til det blir båt tur nå! Har funnet ut at det blir helt væravhengig om vi går innenfor Tjørn/Orust.. er det godvær og lite sjø så går vi nok rett på. Forhåpentligvis blir det lånt en liten plotter også.. for å være på den sikre siden.. :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...