Mulligan Svart 7.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2009 ECDIS bare blir litt "nice to have". Fra 1/1 2011 blir den litt mer enn det. Da skal man ha ECDIS. Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 7.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2009 Kan papirkart være backup? Ja, papirkart kan være back-up. ECDIS er mer enn bare kjekt å ha selv om man bruker papirkart som back-up. Man kan basere navigasjonen på ECDIS (med tillegg av radar osv.), men papirkartene som er back-up, må til enhver tid holdes oppdaterte etter Etteretninger for sjøfarende(Efs), Notices to Mariners osv. Jeg tror ikke det er nødvendig å sette ut kurser, posisjoner og annen seilasplanlegging i papirkartene da de bare har status som back-up, men dette vet jeg ikke sikkert. Det har vel heller neppe relevans for lystbåtbrukere. På grunn av at papirkart i back-up ved bruk av ECDIS må holdes oppdaterte, er det få eller ingen som velger denne løsningen da noe av vitsen med ECDIS da er borte. Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 7.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2009 Fra 1/1 2011...skal man ha ECDIS. Er du sikker på det? I tilfelle ja, er det etter min mening en god nyhet. Men det er vel sjelden at en prosess i Maritime Safety Comittee(MSC) i IMO(International Maritime Organization) blir fremskyndet. Det ble vedtatt av IMO sommeren 2009 å innføre krav til obligatorisk bruk av ECDIS med ENC etter følgende år/tonnasjegrenser(med forbehold om endringer i IMO), og det følgende er basert på informasjon fra Sjøfartsdirektoratet etter et møte i MSC i IMO: Følende skip skal utstyres med ECDIS: Nye passasjerskip fra 500 tonn og oppover innen 1.juli 2012. Eksisterende passasjerskip fra 500 tonn og oppover innen første besiktelse for sikkerhetssertifikat på eller etter 1.juli 2014. Nye tankskip over 3000 tonn innen 1.juli 2012. Eksisterende tankskip fra 3000 tonn og oppover innen første besiktelse for sikkerhetssertifikat på eller etter 1.juli 2015. Nye lasteskip, andre enn tankskip, over 10000 tonn innen 1.juli 2013. Nye lasteskip, andre enn tankskip, på 3000 tonn og oppover, men mindre enn 10000 tonn innen første besiktelse for sikkerhetssertifikat på eller etter 1.juli 2014. For eksisterende lasteskip foreslås en differensiert implementering avhengig av størrelse: Fra 50000 tonn og oppover, innen første besiktelse for sikkerhetssertifikat på eller etter 1.juli 2016. Fra 20000 tonn og oppover men mindre enn 50000 tonn, Fra 10000 tonn og oppover, men mindre enn 20000 tonn, innen første besiktelse for sikkerhetssertifikat på eller etter 1.juli 2018. Som man ser her, er fristen for første fartøygruppe 01.07.2012. Kan du Mulligan gi en tilbakemelding om dette er feil? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 7.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2009 Fikk vite det under et seminar. Kan kanskje være feil. Det ble ikke vist til noe vedtak. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 7.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2009 Er nok feil ja. Her fra mitt seminar: International Maritime Organisation (IMO) Maritime Safety Committee (MSC) har i 2008 vedtatt krav om obligatorisk bruk av ECDIS. Implementeringsfasen vil strekke seg over en periode fra 2012 til 2018 avhengig av fartøystype og størrelse. Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 7.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2009 Uten at det nødvendigvis er så viktig, ble kravet til obligatorisk bruk av ECDIS ikke endelig vedtatt i 2008, men derimot i 2009. Likevel er det slik at det er en protestfrist til 01.07.2010 ettersom kravet til obligatorisk ECDIS skal implementeres i SOLAS-konvensjonen. Men det forventes likevel at dette kravet til obligatorisk ECDIS trår i kraft fra 01.01.2011, og at fartøyene, slik jeg har forstått det, må utstyres med ECDIS i samsvar med det tonnasje- og årsoppsettet jeg henviste til lenger oppe i tråden. Kina, Russland og Cuba stemte imot krav om ECDIS. Det var vel kanskje ikke så overraskende... Men nå har vel tråden sporet mye av. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 11.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2010 Forbedret AIS-mottaker fra Digital Yachts, kan utvides til transpoder (omtale i Seilmagasinet) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Capitaine Svart 21.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2010 Jeg poster dette innlegget mitt fra tråden "Båt-relaterte nyheter i mediene" da det også kan ha relevans for denne tråden. Forvist fjordfiskar fryktar forlis Fjordfiskarveteran Terje Blomvik grur seg til ein ny torskesesong i skipsleia. I fjor gjekk det nesten gale. Sitat: Han siktar til fleire episodar i fjor i den sterkt trafikkerte skipsleia. – Eg hadde opplevingar som set djupe spor. Store fartøy pløger leia for full fart. Det ser ut som dei stoler full og heilt på AIS-systemet. Dei ser knapt ut gjennom styrehuset, seier Blomvik. AIS er eit system som automatisk varslar at skip er på kollisjonskurs. Problemet er at Terje Blomvik og fleire andre av sjarkfiskarane ikkje har AIS. Dermed fangar ikkje systemet opp dei minste båtane. Blomvik meiner AIS skaper farlege situasjoner, fordi dei som er på brua på dei store skipa stolar blindt på automatikken. – AIS? For meg står det for Alle Idiotars System. Ikkje svarer dei på anrop på kanal 16, og ikkje vik dei ein tome frå satt kurs. Tre gongar i fjor vart eg nesten nedrent, medan eg låg med fiskelanterner og fulle lys og trekte garn. Berre ved å gi full fart framover gjekk eg såvidt klar ein stor båt. Ein annan gong måtte eg kutte rullen og kome meg unna, fortel Blomvik. Det mangler ikke på "friske" kommentarer fra denne karen. Han har dog et poeng med at AIS kan skape falsk sikkerhet da det er mange farty som ikke er utstyrt med AIS. Men det er noe alle sertifiserte navigatører skal vite. Og jeg tror neppe noen bruker bare AIS for å få informasjon om trafikk rundt eget fartøy. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 21.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2010 Dei ser knapt ut gjennom styrehuset, seier Blomvik. fordi dei som er på brua på dei store skipa stolar blindt på automatikken. – AIS? For meg står det for Alle Idiotars System. Dette er skrevet av en fisker som er sur fordi han ikke får fiske der han vil og må dra ut på havet. Og hvorfor må han det? Er det fordi: – Tusen års tradisjonsrikt fiske, som har sett ålesundsregionen på verdskartet, Eller er det pga. 75 års rovfiske. Jeg tror han er sur fordi det er lenger å gå. Tar mer tid og bruker mer olje. Også skylder han på AIS Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 21.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2010 Fiskeren har nok et poeng. Elektronisk utstyr overtar i stor grad for tidligere visuell navigering. Dette skyldes vel ikke bare AIS men summen av elektroniske hjelpemidler på et moderne fartøy. Jeg har selv opplevd å nesten bli rent ned av en hurtigferge på åpent hav, uten å få svar fra på kanal 16 fra fartøyet. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 22.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2010 Jeg har selv opplevd å nesten bli rent ned av en hurtigferge på åpent hav, uten å få svar fra på kanal 16 fra fartøyet. har også haft någre 'nærkontakter' på åpent hav, spes i kryssning av en route (ex.Tango)...... har en sæsong nu med transpondern ombord, og tycker att jeg merker att 'de store' legger om kursen tidl. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
GeirT Svart 22.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2010 Også skylder han på AIS Innlegget ditt ble nettopp som smilien = oppgulp Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
2nd Trikker'n Svart 22.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2010 Jeg har vurdert ommatt og ommatigjen - og er fremdeles enig med meg selv. Den fiskeren synes jeg er til å av. Fiskeren er uenig i fangstbegrensninger og skylder på at han ikke kan gå ut på¨havet og fiske for der har båtene AIS og alle vet jo at det er farlig det. Sitér dette innlegget Link to post
sailorboy Svart 22.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2010 Kanskje vi skal sponse en AIS til Terje Blomvik ? sailorBoy Sitér dette innlegget Link to post
TrondT Svart 23.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2010 ...Jeg har selv opplevd å nesten bli rent ned av en hurtigferge på åpent hav, uten å få svar fra på kanal 16 fra fartøyet. Og hadde du hatt AIS ombord, så hadde du fått nødvendig informasjon om fartøyet tidlig og du kunne lagt om kursen din i god tid slik at du ungikk å havne i en situasjon der du må kontakte det andre fartøyet. I tillegg kunne du sendt en AIS safety message som nok hadde gitt respons. I tillegg hadde jo også det andre fartøyet fått CPA-alarm på din kurs. TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
Ulv I Svart 20.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2010 Til dere BP'ere med AIS transpondere, hva om vi alle legger inn en eller annen form for BP kode ved navnet på båten f.eks, slik at vi kan hilse på hverandre når vi møtes på sjøen, eller er det ikke noe interesse for slikt? Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Framtia Svart 20.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2010 Jeg har samme nicknavn her på BP som båtnavn, og det er bare å hilse Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Gunga Din Svart 20.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2010 samme her..... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Ulv I Svart 20.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2010 Flott, om dere skulle se en "Ulv_I" langs kysten, så er det bare å slå på tråden. Gleder meg til å motta AIS'en og få programmert den :) Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
2nd Trikker'n Svart 20.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2010 Jeg har samme nicknavn her på BP som båtnavn Det synes jeg var en god ide. Hvor legger inn nicket? Eller hva heter feltet hvor du legger inn nicket? Grunnen til at jeg spør er at min AIS er hjemmesnekra. Jeg har ikke giddet å "dekode" all informasjon, men hvis BP nick legges inn, så vil jeg ikke gå glipp av den iinformasjonen. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 20.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2010 Astor er Astor også på AIS. Må ikke forveksles med MS Astor som er et passasjersskip. I 2008 passerte passasjerskipet Astor i Drøbaksundet. To fartøy med samme navn. I år kom passasjerskipet tilbake med forandring i sin AIS-identifikasjon. MS Astor. Jeg lurte på om jeg skulle tilføye GB Astor? Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Framtia Svart 25.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2010 Hei Astor, prøver å danne meg et bedre bilde for hvor marinetraffic ikke får inn signaler. Jeg antar at du ikke slo av senderen der hvor dette tracket stopper (det er snart 4 timer siden siste posisjonsrapport ble mottatt)? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
alidal Svart 5.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2010 (redigert) Har søkt litt etter AIS-sender/mottaker med egen skjerm, men finner ikke mange av de... I alle fall ikke til en pris som passer for meg. F. eks denne til 34.900 Noen som vet om det finnes rimeligere alternativ med egen skjerm? Redigert 5.Juni.2010 av alidal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 5.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2010 Simrad har denne til rundt 10.000 Simrad A150 Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 5.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2010 Grunnen til at jeg spør er at min AIS er hjemmesnekra. Jeg har ikke giddet å "dekode" all informasjon, men hvis BP nick legges inn, så vil jeg ikke gå glipp av den iinformasjonen. Har du bygd den selv? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.