Jump to content

AIS for "småbåter"


Ben

Recommended Posts

Det er ikke min erfaring at man fyller hele skjermen med AIS signal. Jeg har seilt i hele sommer med AIS sender og mottager. AIS systemet er flott for å beregne seilingsavstand og annet til annen trafikk, særlig ute på litt større havstrekk. Dessuten er alarmfunksjonen mer pålitelig enn når jeg bruker alarmfunksjonen på radaren alene.

Link to post
Share on other sites

En fyller hele skjermen med unødvendige markeringer.

Og karnskje overser en en stor båt. tenk Kreppa en sommerdag med den trafikken.

Nå vet jeg ikke hvor Kreppa er men jeg antar det er en trang passasje som Vatlestraumen eller noe sånt.

 

Jeg ser poenget ditt, men jeg vil legge til at moderne Ecdiser skalerer båtene i riktig størrelse slik at en enkelt skiller store og små båter. Skal en gjennom ett sund vil man selvsagt vite om det kommer store båter imot mens mindre båter ikke er så viktig.

 

Men på den andre siden så står man ikke med nesen i kartmaskinen på slike steder og man har gjerne allerede vert på vhfen med Sequrity melding.

 

Lagt til:

Kartmaskinene kan også sette maks mål på presentasjonen og skjule mål over en viss radius.

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva er da problemet til denne karen? http://www.fiskaren.no/incoming/article154269.ece

Han skriver at AIS'en på fergen viste båten med class B kun i ett lite display, men ikke på kartmaskinen.

Da er det kartprogrammet på fergen som ikke er oppdatert til å kunne lese AIS meldinger som kommer fra Class B.

Slik er bl.a. plotteren jeg har ombord, men oppdaering foreligger nå.

 

Det vil nok ta noe tid innen alle class A transpondere og eldre kartmaskiner/plottere er fullt ut kompatible med class B.

Men at de ikke leses av hverandre, er ikke riktig.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Klarer ikke helt å se forsjellen jeg, GeirT.

Blir man sett eller blir man ikke sett?

Ja, man blir sett. At det står i en avis at en fisker ikke blir sett, innebærer da slett ikke det motsatte.

Jeg gjenntar: Jeg har selv class B transponder ombord. Har sjekket med flere class A skip og alle har sett meg,

men ingen av dem ser navnet på båten eller kallesignal - kun MMSI.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Denne fergen, ser den andre ais mål på kartmaskinen?

 

Godt spørsmål.

 

Dersom der er slik at det trengs oppdatering av software på kartmaskinen for å kunne se AIS-B mål, og at dette ikke var gjort på den aktuelle fergen, så er jo dette en svakhet ved den aktuelle kartmaskinen - og ikke med fiskerens AIS-utstyr.

Link to post
Share on other sites

Sitat: (Frøken Fryd @ 30.12.07 17:51 )

Nå vet jeg ikke hvor Kreppa er men jeg antar det er en trang passasje .

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Lengesiden jeg bodde i Bergen Mener Alverstraumen er bred, mer som inn til Haugelandosen forbi Naustvågen mener jeg å huske.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

En av grunnene til at jeg anskaffet AIS sender er mulighetene for å spore meg opp dersom noe skulle skje med meg eller båten. Jeg har flere lange seilas alene i båten, og da er det greit for familien å vite hvor jeg er. I sommer har jeg hatt anledning til å overvåke båten flere steder via internett. I tillegg kan man i ettertid få plottet ut en seilas man har foretatt fra Kystverket, som vist her i innlegget under - kopi av et innlegg i en tidligere tråd. Det har også vært greit å kunne overvåke båtens posisjon via internett når jeg selv ikke er ombord. Man kan kan selvfølgelig synes at det er uønsket at Kystverket kan se mine posisjoner, men for meg innebærer dette økt sikkerhet. Dessuten har klasse B senderne mulighet for å slå av egen posisjon og utelukkende lese andres posisjon. Men denne mulighet bruker jeg aldri. Det vedlagte kartutsnittet er ikke registrert med mine egne systemer.

 

Fikk i dag tilgang på AIS informasjon som viser del av en tur jeg hadde fra Horten til Son sist lørdag (Hortenkrakken til høyre på sjøkartet).

 

Ganske imponerende hvorledes AIS systemet kan registrere våre bevegelser for ettertiden.

 

 

 

ais_sjoekart.jpg

Link to post
Share on other sites

at de går ut med posisjon rundt afrika tror jeg ikke er så vanlig, da er det iallefall feil på gpsen ombord og ikke aisen.

 

Dette bildet er lånt fra en annen tråd her:

 

aissitech.jpg

 

Her er det mistenkelig mange mål på 0 bredde og 0 lengde.

 

Dessuten er det mange på x bredde og 0 lengde som også åpenbart er feil (i Sahara, te dømes).

Link to post
Share on other sites

Her er det mistenkelig mange mål på 0 bredde og 0 lengde.

Dessuten er det mange på x bredde og 0 lengde som også åpenbart er feil (i Sahara, te dømes).

Ja jeg ser det samme, at det er feil er det ingen tvil om, men jeg velger å skylle på feil på gpsen. De som plottes med feil bredde er dog ett mysterium. Den i Sahara skulle vel befunnet seg i rundt New York eller deromkring vil jeg tro.

 

Roaldbj, om du er villig til å gjøre ett lite ekspriment:

Koble fra gps antennen som er koblet direkte til aisen og se om den fortsatt sender. :confused:

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei D5LA kollega - når jeg fjerner GPS inn får jeg umiddlebart feilmelding både på kanal A og B (dette overvåker jeg med eget PC program).

Jeg har separat GPS mottager med RAIM signalbehandling (Receiver Autonomous Integrity Monitoring, en teknologi utviklet for å måle integriteten av GPS signalene i et GPS mottager system og inkluderer WAAS, EGNOS and MSAT). Da jeg først fikk informasjon om AIS transpondere skulle visstnok RAIM signalbehandling være så flott, men i ettertid har flere skrevet at dette er helt elementær GPS signalbehandling for å sikre stødig posisjonsangivelse. Kan du informere litt mer om dette. Jeg vet at du har særdeles god kunnskap om maritim navigasjonselektronikk (men du har også kunnskap om mye annet). Ha fortsatt god romjul og godt nyttår.

Link to post
Share on other sites

Hei D5LA kollega - når jeg fjerner GPS inn får jeg umiddlebart feilmelding både på kanal A og B (dette overvåker jeg med eget PC program).

Jeg har separat GPS mottager med RAIM signalbehandling

Hei hei du, vi skal jo snakkes om to måneder vi i Stavanger, og da skal du ikke se bort ifra at sjøveien blir benyttet.

Når du fjernet gpsen er det noe som tyder på at den slutter å sende? Skulle nesten hatt en nabo til å kikke på ais dataene, eventuellt sjekke webben om du er innenfor dekning.

Når det gjelder raim så har jeg også antydet at dette er en vanlig måte å filtrere sin egen posisjon på. Dette er ikke min sterke side for å være helt ærlig.

Link to post
Share on other sites

Ja, man blir sett. At det står i en avis at en fisker ikke blir sett, innebærer da slett ikke det motsatte.

Jeg gjenntar: Jeg har selv class B transponder ombord. Har sjekket med flere class A skip og alle har sett meg,

men ingen av dem ser navnet på båten eller kallesignal - kun MMSI.

Samme har jeg erfart mot ferjene på Trondheimsfjorden. :fireworks2:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Selv om absolutt alle båter har montert AIS vil det ikke ødelegge navigasjonsmulighetene ombord - snarere tvert imot.

Det er mulig at det blir en liten utfordring for base stasjonene, men for oss som bruker radar betyr det bare at radarsignalene blir lettere å tolke (med CPA og TCPA).

Jeg skulle ønske at alle kajakker var utstyrt med AIS sender. Det ville gjøre livet for kajakkpadlerne sikrere. Om 10 år vil det sikkert være AIS sender i enhver kajakk i Oslofjorden.

Jeg tror at mange som uttaler seg om AIS har liten erfaring med systemet i virkeligheten. Jeg har brukt det siden mai i 2007 og har utelukkende gode erfaringer.

Til og med store skip i Skagerak har kalt meg opp via mitt MMSI nummer.

Link to post
Share on other sites

Nå vet jeg ikke hvor Kreppa er men jeg antar det er en trang passasje som Vatlestraumen eller noe sånt.

 

Kreppa er nordøst for Kragerø. Den er trang.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Selv om absolutt alle båter har montert AIS vil det ikke ødelegge navigasjonsmulighetene ombord - snarere tvert imot.

 

Jeg er enig. Systemet har innebygd en "selvjusterings-mekanikk" som automatisk prioriterer vekk mindre viktige data når det blir for mange på lufta samtidig. Og kapasiteten før dét skjer, er meget stor.

 

Til og med store skip i Skagerak har kalt meg opp via mitt MMSI nummer.

 

Ja, men de burde kunne se også skipsnavnet ditt:

 

AvsB.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...