Jump to content

AIS for "småbåter"


Ben

Recommended Posts

men hvor får jeg tak i SR 162 boksen fra TrueHeading, og hva er prisen?

SR 161 og 162 rask og sikker levering

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Har du en av disse AISmotakerne Sydvesten, og er du fornøyd? Men det må da finnes en norsk forhandler, har aldri handlet fra Uniten.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars, RA111 antennen er på 1 DB, o.3 m høy. Det er klart at denne holder til å se båter på relativt kort avstand, men dersom du ønsker å bruke tid på å følge med på båter i store deler av fjorden, ville jeg tro at denne blir i minste langet. Men du vil sikkert se meg på "nabobrygga". Når er du operativ med AIS?

Link to post
Share on other sites

Joda, jeg kunne egentlig tenkt meg en "vanlig", gjerne diskre stålpisk antenne, men det var det

med å få plassert den da, jeg har en skog på taket allerede! Og den bør stå en meter eller to fra

VHF antennen så jeg ikke "blåser" inngangstrinnet på AIS-mottakeren når jeg sender fra VHF'n.

 

spionskip.jpg

 

Når jeg blir operativ med AIS (kun mottaker altså)? Vel, nå er jeg på hugget. Hadde tenkt en tur

til havnen imorgen for å begynne å tømme båten for vinteren, og da er det ikke lange omveien

nedom Seatronic. Pratet med en av dem i dag på telefonen og nevnte at jeg hadde lånt den

digitale TV-dekoderen av deg, og da måtte jeg huske å hilse deg. Fra hvem vet jeg ikke, oppfattet ikke navnet.

 

Når det gjelder antenne, kan jeg jo vente litt med det. For å teste mottageren kan jeg jo bare

løsne antennen fra VHF'n og plugge den inn i AIS-mottakeren som et forsøk. Men har ikke Astor

en slik kort 30cm antenne på AIS som funker OK? Dette er jo en ren mottakerantenne, det skal

ikke sendes 25watt ut på den.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har SR161 liggende i kjelleren, der ligger den meget godt i påvente av montering

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Mitt poeng Lars er at du kan ligge inne ved favorittøya di og følge bevegelsene til båter med AIS sender i store områder av Oslofjorden når du har ei brukbar antenne.

Dersom en av de "store" antennene dine dekker 156 - 165 Mhz området kan du vel bruke disse også til mottak av AIS informasjon ved å veksle manuelt nå i starten? Her er utsnitt av AIS antenna mi.

 

antenne_6_db.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg har prøvd/hatt begge to, Lars, og jeg anbefaler TrueHeading. Seatronic fører denne i sitt sortiment.

Jeg kan ikke finne mottakeren fra True Heading hverken i papirkatalogen elle på nettsidene til Seatronic. Og da jeg pratet med en hos dem tidligere i dag, nevnte de heller ikke noe om den. Kanskje de har sluttet å føre den? Lå den forresten på samme prisnivå som NASA mottakeren?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hva er spesifikasjonen på internett-antennen din Lars? (jfr bildet over). Kan den evt. benyttes også som AIS antenne, eller har den uaktuell brådbredde. Jeg skal se om jeg finner en antennesplitter i alt rotet mitt. Jeg kastet her om dagen ca 40 kg med gammelt elektronisk utsty - det var vondt, men ektefellen mente at jeg burde rydde opp i en av vertkstedsrommene med 20 år gammelt utstyr. Jeg savner allerede noe av det jeg har kastet.

Link to post
Share on other sites

bilde nummer 5, står det nevnt forkortelsene CPA alarm og limit, og TCPA alarm og limit. En forklaring på hva dette er fra ekspertene?

CPA (Closest Piont of Approach) limit - er radiusen på en vaktring du legger rundt båten.

TCPA (Time of Closest Point of Approach) limit - er tiden før et "target" (annen båt) når CPA grensen din.

Står den til 10 minutter, vil du få alarm om at båt ved navn sånn og sånn kommer til å passere deg i x-avstand om y-minutter.

 

Hos meg står CPA = 1 nm og TCPA til 10 minutter.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

I Oslofjorden vil det være problematisk med så store alarmverdier på CPA som 1 nm. Eksempelvis er bredden på Oslofjorden ved Hvitsten ca 1 nm. Min anbefaling er å variere CPA alarmen i forhold til det farvannet man seiler i.

 

Min erfaring etter at jeg har begynt å bruke AIS er at jeg stadig endrer alarmsonene. Jeg vet ikke hvor mye erfaring Lars har med radar og sonealarmer på radaren fra tidligere ( sonealarm inkluderer avstander og områder i forhold til eget skip), men det kan etter mitt skjønn være hensiktsmessig å vurdere om alarmene primært skal knyttes til radarsignaler eller til AIS signaler.

Min vurdering så langt er at det er de store båtene som representerer stor fare, derfor har jeg latt AIS varsling få forrang fremfor radarvarslinhg. Men her har vi sikkert forskjellig praksis.

Link to post
Share on other sites

Når jeg er ute i Oslofjorden har jeg begge alarmene på AV. Det blir et helsike liv hvis den står på. Det piper i eninga, som det så pent heter. Jeg har jo plottene foran meg på kartplotteren og kan med et tastetrykk legge markøren over plottet å få alle de opplysningene jeg ønsker.

Selvsagt er det en smaksak om man orker å høre alle alarmene som går. Og det kan bli mange rundt Breiangen.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hva er spesifikasjonen på internett-antennen din Lars? (jfr bildet over). Kan den evt. benyttes også som AIS antenne, eller har den uaktuell brådbredde.
Denne antennen kan kun brukes sammen med ICE modem/router som jobber på 450mHz. AIS bruker ca. 162MhHz. Jeg kjøpte den hos Holund Elektronikk på Skedsmokorset. De har et utrolig godt utvalg av antenner. Denne antennen finnes i "Sommerkatalogen" deres som kan lastes ned i PDF-format fra http://holund.no. Her et utdrag med oversikt over antenner i frekvensområdet rundt 450Mhz. Jeg har markert min antenne med gult. De har også en enda heftigere antenne, markert med rødt, og en kortere med mindre gain.

ice_antenna.jpg

 

Jeg skal se om jeg finner en antennesplitter i alt rotet mitt. Jeg kastet her om dagen ca 40 kg med gammelt elektronisk utsty - det var vondt, men ektefellen mente at jeg burde rydde opp i en av vertkstedsrommene med 20 år gammelt utstyr. Jeg savner allerede noe av det jeg har kastet.
Kjenner til problemene, antennesplitteren har du kanskje ikke en gang brukt, men kunne vært grei nå?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Hei.

 

Som vel mange andre med båten på land, tenker jeg på hva som skal gjøres før sjøsetting. Selv kjøpte jeg en NASA AIS-mottaker like før sesongen var slutt. Men jeg fikk kun testet den så vidt ved bruk av båtens vanlige VHF-antenne.

 

En ny VHF-antenne for AIS-mottakeren har jeg dårlig med plass til, båten er full av alskens antenner og ser ut som et russisk spionskip allerede. Derfor har jeg tenkt på en aktiv antennesplitter for å koble AIS'n sammen med VHF'n på samme eksisterende antenne. Seatronic har en slik splitter, men den er jo steindyr!

 

splitter_ais.jpg

 

Jeg vet at de er ute på markedet for å finne en billigere variant, og kanskje har de det til våren. I mellomtiden kikket jeg litt på Glomex sin splitter for VHF og AM/FM radio, og den er jo i en helt annen prisklasse, faktisk rimeligere enn en egen antenne.

 

splitter_am_fm.jpg

 

Kanskje denne kunne brukes til å koble inn AIS-mottakeren? Riktignok er høyeste FM-frekvens 108MHz og AIS går på ca.160MHz, men dersom de ikke har lagt inn et lavpassfilter, kunne jo dette fungere?

 

Jeg sendte derfor en mail til Glomex med følgende spørsmål:

 

Is it possible to connect an AIS VHF receiver to the FM/AM output of a Glomex RA 201 antenna splitter, and have 100% performance both for the VHF radio tranceiver connected to the VHF output, and to the AIS receiver connected to the FM/AM output of the splitter?

Best regards Lars H. Helgesen

 

Og her er svaret:

 

Yes it’s possibile.

Best regards Christian

 

Christian damassa

Technician-Dept.

Glomex S.r.l.

Via Faentina, 165/G

Ravenna (RA) 48100

Phone +39 0544 500377

Fax +39 0544 500420

http://www.glomex.it

 

Dette synes jeg er interessant og meget positivt, er det noen som har brukt denne splitteren, Glomex RA 201 til noe?

(mailen fra Glomex har jeg forøvrig også sent som kopi til Seatronic)

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg brukte den flere år tilbake til det den opprinnelig var beregnet for, å benytte ei antenne både til VHF og til radio. Fungerte svært bra ut fra min begrensede vurdringsevne omkring elektronikk.

 

Brukte den også i Marexen for endel år tilbake med godt resultat. Har ikke prøvd den VHF/VHF men som jeg ser så sier produsenten OK, så da er vel dette greit også.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
Det som taes opp i artikkelen har jo vært kjent lenge, og jeg synes nesten det er rart at en som er

båtfører av yrke ikke kjente til dette

 

Jeg vet ikke om jeg er helt enig med deg i dét, bliss X.

 

Det som har vært kjent lenge, er at minimumskravet som gjelder for presentasjon av AIS-data om bord på skip, er på et såkalt MKD, Minimum Keyboard Display. Her blir dataene presentert alfanumerisk. (Noen MKD'er har også en enkel, grafisk presentasjon).

 

Det er altså ikke noe krav om at store skip skal få AIS-målene (verken AIS-A eller AIS-B) presentert grafisk på radarskjermen, eller på kartmaskinen.

 

Men det er vel også slik, at alle nyere skip allikevel har radar og ECDIS tilkoblet AIS'en.

 

På de skipene som ikke har det, må navigatøren forholde seg til MKD'en. Men det er ikke derved sagt at dette er en håpløs løsning. Man kan sortere data på MKD'en for eksempel etter minste passeringsavstand, eller etter avstand. Og dersom navigøtøren gjør det han skal gjøre (bruker de instrumentene som han har tilgjengelig), ja så vil eksterne farkoster kunne oppdages i tide og kollisjonsfaren vil bli redusert.

 

Det andre poenget som omtales i artikkelen, at det er slik at AIS-B mål filtreres vekk, stiller jeg meg litt spørrende til riktigheten av.

Noe av vitsen med AIS-B er jo at store skip skal kunne oppdage fritidsbåter og andre mindre farkoster. Jeg er overrasket dersom det forholder seg slik at AIS-B mål filtreres vekk fra skipenes kartmaskiner (de som altså har kartmaskiner tilkoblet AIS, og hvor AIS-A data blir presentert).

Link to post
Share on other sites

Det kan også legges til at mange AISer hadde feil i softwaren når de kom på markedet, jeg kjenner til 2 produsenter som har solgt i bøttevis som hadde den feilen at alarmen ikke virket. Jeg tørr påstå dette kommer av at kravene stilles før produktene er ferdigutviklet... Når det er segt så har selvsagt ny software kommet for lenge siden men det er ingen selvfølge at disse er oppgradert...

Link to post
Share on other sites

Det kan også legges til at mange AISer hadde feil i softwaren når de kom på markedet, jeg kjenner til 2 produsenter som har solgt i bøttevis som hadde den feilen at alarmen ikke virket. Jeg tørr påstå dette kommer av at kravene stilles før produktene er ferdigutviklet... Når det er segt så har selvsagt ny software kommet for lenge siden men det er ingen selvfølge at disse er oppgradert...

 

Jeg har også hørt om tifeller hvor AIS transpondere fra ulike leverandører faktisk ikke var kompatible med hverandre. Dette gjaldt de første boksene som kom for store skip (AIS-A).

 

Jeg har også hørt om flere tilfeller hvor teknisk eller menneskelig feil har medført at data-ene som kringkastes av AIS-en er feil. For ekempel var det visstnok mange skip som seilte sidelengs eller baklengs (feil i kursinput), mens andre kringkastet at de konstant lå uten for Afrikakysten (0 i bredde og 0 i lengde).

Link to post
Share on other sites

Jeg gjør det så enkelt at jeg fra tid til annen kaller opp redningsskøyter i nærheten via MMSI og ber dem bekrefte at de "ser" min AIS transponder. Vi som har B-transpondere vises ikke med båtens navn, men med MMSI nummer. Det er også noen andre forskjeller, som vi har skrevet om flere andre steder på dette forumet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...