Jump to content

AIS for "småbåter"


Ben

Recommended Posts

Det forsto jeg ikke, Frøken Fryd.

AIS'en kan jo ikke sende posisjonen til egen båt, basert på GPS-signaler fra naboens båt?

Dette dreier seg om synkronisering, altså når det er din båt sin tur å sende. Hvis den ikke mottar gps signal fra den interne gpsen vet den ikke når den kan sende, men den er såpass glup at den kan benytte seg av naboens utsendelse og synkronisere seg deretter. Er man alene på havet og den interne gpsen ikke virker kan man med andre ord ikke sende ut ais signaler.

 

Hvordan tror dere det blir hvis alle Lystbåter over 30 fot har AIS? vil ikke hele systemet bli nærmest ødelagt av at det er for mange sendere?

Nå er klasse B sendere svakere i effekt og de sender ikke like ofte/langt. Jeg tror du skal ha en meget stor tetthet med båter før dette skulle bli noe problem. Det er flere som mener at det blir bare grøt på skjermen men da kan en isåfall la være å presantere båter som er langt unna, skalering av båtene er også vanlig på gode kartmaskiner.

Link to post
Share on other sites

Jeg går i min fjerde sesong med AIS og etter mitt omdømme vil jeg tro at dette ikke byr på store problemer om tettheten blir for stor. Det har jo også noe med den avstand man velger på plotteren å gjøre også.

Seiler man over store åpne hav og bruker liten målestokk (ser store havområder) vil man også se mindre med fritidsbåter. Samtidig så dekker disse trekantene (AIS-plottene) svært lite av synsinformsjonen på skjermen.

 

Eneste ønske jeg har for fremtiden er at kyststasjonene og klasse-A oppgraderer slik at disse også tar inn klasse B med full informasjon.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Astor, hvilke begrensninger var det på NASA AIS'en ettersom du selger denne. Grunnen til at jeg spør er at jeg har samme enhet

 

 

Ingen begrensninger. Begge mottagerne jeg har hatt var ganske like. Trengte bare en til å ha i båten.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Tar opp denne igjen.

Som tidl. nevnt har jeg en "True Heading AIS" trx (sender/mottaker)...

Da jeg satte inn båten i høst, demonterte jeg denne gule boksen og når jeg nå skal koble sammen det hele igjen, er jeg ikke i stand til å finne dokumentasjonen på denne boksen... :headbang: :headbang:

 

Spørsmål:

Er det noen andre her som har samme AIS, og som raskt kan gi meg hint om hvilke kabler/kontakter som går til hva??

 

mvh

Marwin

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Først et bilde av selve tilkoblingene: Bildet er litt rotete men skal vise at ledning til venstre går til egen VHF antenne, neste kabel er separat GPS antenne for AIS, dernest en 15-pins plugg med en kabel med ledninger frem til PC og en annen kabel med ledninger frem til Raymarine flerfunksjonsskjem.

 

aistilkoblinger.jpg

 

Dernest et bilde som viser noen flere detaljer:

 

 

aistilkobling.jpg

 

 

Her er målingen med SWR-meter:

 

 

swrais.jpg

 

 

Her er informasjon om kobling til flerfunksjonsskjerm/plotter

 

 

pin15ais1.jpg

 

 

Her er informasjon om kobling til PC

 

 

pin15ais2.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Noen som kjenner godt til CSB200?

 

Den skal sende hvert 30 sekund ved fart over 2 knop. Under dette er det hvert 3 minutt. Og dette ser ut til å stemme.

 

Men hvis båten ligger i ro virker det som om den forsvinner fra "kartet".

 

Det er mulig det er veldig dårlige forhold i hjemmehavn, for det er kun der jeg har prøvd å ha den på når jeg ligger i ro. Mobiltelefon og radio virker kun med et nødskrik der.

 

Eller er det noe som ikke er beskrevet i manualen, at den rett og slett stopper å sende etter en stund uten bevegelse? Det vil i tilfelle ikke være smart om man eksepelvis ligger på svai. I følge diagnoseprogram ved tilkoblet PC samt lysdiodestatus, så sender den også ved landligge.

Link to post
Share on other sites

Jeg har også CSB200 ombord. Men er plaget med dårlig dekning mot nærmeste basestasjon som er på Lista.

Vel, etter at Kystverkets server ble sperret for almuen, gjør det nå ikke noe heller.

Men jeg mener at den sender - selv om båten ligger i ro.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Her ombord så reduserer AIS utgangs sende effekt ned til 1 Watt når GPS registerrer 0 Knop SOG. Ellers er utgangen Betydelig høyere. Dette er selvfølgelig en klasse A transponder (Arbeidsbåt: Chem. tanker).

Men hva med B transpondere? Er det et krav at de skal sende med redusert effekt i havn?

 

Mateco

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Her ombord så reduserer AIS utgangs sende effekt ned til 1 Watt når GPS registerrer 0 Knop SOG. Ellers er utgangen 25W. Dette er selvfølgelig en klasse A transponder.

Men hva med B transpondere? Er det et krav at de skal sende med redusert effekt i havn?

 

Mateco

 

 

Klasse A sender vel med 12.5 watt?

Klasse B sender med 2 1 watt.

VHF sender med max effekt 25 watt.

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Her er vel AIS/GPS-info på gale veier? RS Sundt på vei mot Vansjø?

Et eksempel på at radar er noe sikrere enn AIS!

AIS er vel omtrendt like sikker som GPS-delen av opplegget.

 

Får den feil input, så leveres feilen videre.

 

Når det gjelder AIS på nettsider, så kan også feilen ligge i bildet (kartmateriale) som ligger i bakgrunnen. Og presentasjonen viser at båten er feilplassert selv om posisjon fra GPS er riktig.

 

Tatt i betraktning all snakk det er omkring AIS her på forumet, så er det veldig få fritidsbåter man ser med AIS når man er ute på tur. Likedan på nettsidene som viser AIS. Men det er mulig at en del av disse ikke fanger B-transpondere?

Redigert av Akult (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...