Jump to content

Vinterprosjekt!! Har planer om???


Frank v.

Recommended Posts

dere vil ganske enkelt ikke tro hvor mye duppeditter som ligger å flyter etter en svært kort stund etter den ungeflokken :eek:

Kjenner den probelmstilingen ganske godt, ja. Det er utrolig hvor mye rot tre stk Chrapyler kan lage av innholdet i hver sin lille ryggsekk med leker ... :rolleyes:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Dette ble jo meget pent, Perlen. Morro å se at det blir så bra, tenker jeg?

Det blir jo lønn for strevet.

 

Må jo si at jeg er imponert over at du har fått gjort så mye i vinter, samtidig

med at du har slitt med pumpa. Jeg sliter også med pumpa, og har nesten ikke fått gjort noe....

 

Meget pen båt du har forresten, hvor er den laget? Er skroget av teak?

 

 

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Meget pen båt du har forresten, hvor er den laget? Er skroget av teak?

:flag:

<{POST_SNAPBACK}>

Takk Fernanda.

 

Båten er bygget i Tyrkia i 1973. Hele skroget er mahogny, alt av dekker er teak samt overbygg etc er igjen mahogny.

 

På grunn av materialvalg, er båten tung, dvs 16 tonn.

 

Det finnes kun èn utgave av denne, da den ble bygd på bestilling.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes båten desidert fortjener en egen tråd, Perlen. Det blir liksom for bortgjemt i denne tråden - midt inne blant mye annet. En egen tråd "M/B Perlen" eller noe i den retningen er mye enklere å finne igjen når man en eller annen gang senere ønsker å finne igjen bildene dine. Flytting av i det minste de fine bildene dine til en dedikert tråd anbefales. Det fortjener både du og båten etter en slik innsats.

Link to post
Share on other sites

Til nå så har jeg bare sett Perlen på avatarn, men nå fikk jeg hakeslepp.. dette var en båt jeg virkelig kunne tenkt meg å se i virklighet, Du har en virkelig flott båt , og du setter på ingen måte navnet i skam.

Misunnelsen ligger ikke dypt her..

Kommer den til Risør under Trebåtfestivalen?? Har selv store planer om å reise dit hvis jeg får kjøpt H&A føre den tid..

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

Link to post
Share on other sites

Jeg synes båten desidert fortjener en egen tråd, Perlen. Det blir liksom for bortgjemt i denne tråden - midt inne blant mye annet. En egen tråd "M/B Perlen" eller noe i den retningen er mye enklere å finne igjen når man en eller annen gang senere ønsker å finne igjen bildene dine. Flytting av i det minste de fine bildene dine til en dedikert tråd anbefales. Det fortjener både du og båten etter en slik innsats.

<{POST_SNAPBACK}>

Takk takk, men jeg ser der finnes så utrolig mange flotte båter her på forumet, hvor det nedlegges enormt arbeid og sjel i hvert enkelt prosjekt, både innen plast, stål, trebåt etc at jeg har valgt å stå over.

 

Jeg tror ikke jeg har gjort mer enn andre, dog kanskje kun på kortere tid, og det er takket være kona som er så tålmodig som det hun er :cool:

 

Men jeg skal vurdere egen tråd hvis der er interesse for det.

 

Apropos kona, som jeg sa, er hun en meget tålmodig kvinne, noe jeg setter stor pris på. Men samtidig, hvis jeg ikke er snill og gjør som hun sier, ja da bør jeg passe meg, bare se her : :lol::lol::lol:

 

Bilde

 

Bildet er forøvrig tatt i Dyreparken sist helg......

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Båten er sjøsatt, og de fleste vinterprosjektene ble ferdig som planlagt, et av prosjektene var og gjøre noe med baugspyd som var for svakt til og gå i land på. Dette er nå forsterket ved at det er innkledt med en polert syrefast plate. Pulpit som var tett er også åpnet slik at ilandstigning fra baugen nå ikke er noe problem.

 

Bilde

 

Bilde

 

Videre er fenderholdere med fendere flyttet til badeplattform, det letter utsikten fra føreplass nede, pluss de er nå mye mer tilgjengelig.

Innvendig ankervinsj er også montert av typen Ilas 500w

 

Bilde

 

Bilde

 

Tre nye stoler fra Seasit er det også blitt.

 

Bilde

 

Pluss en del mindre prosjekter og vedlikehold.

 

Og for at båtgalskapen skal være komplett er nå denne bestillt.

 

Steyr 256 komplett med Bravo 2 og stål propell

 

Bilde

 

Denne skal inn monteres nå så fort jeg for motoren, håper sommeren blir veldig lang i år. :cheers:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Siden jeg har lagt så mye beslag på spalteplass i denne tråd, kan jeg nå opplyse at i dag ble omsider Perlen seilingsklar. Dog gjenstår der endel arbeid, men tross alt så må jeg ha noe å gjøre ute på holmer og skjær også :wink:

 

Jeg har nå sørget for et godt utstyrt verktøy/motorrom, masse deler med meg på tur til å pusle med, og familien holder derfor på med å flytte ut i båten akkurat nå.

 

Med andre ord, skal dere få slippe å høre så veldig mye fra meg fra i dag, og frem til en eller annen gang i August når finværet gir seg :wink:

 

(bare for at dere ikke skal glemme meg helt, kommer jeg nok til å logge innpå innimellom :lol: )

 

Bilder av de ferdige prosjektene i båten utover det som allerede er presentert, tja, det kommer nok til høsten, da jeg vil ut i båten så fort som.........

 

Ha en fortreffende og glitrende sommer alle sammen, håper jeg treffer mange av dere utpå der. Og skulle jeg ikke legge merke til dere, tut i horn, lag durabelige hekkbølger eller hva som helst for å påkalle oppmerksomhet...........

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Det er snart vinter !!!!

 

I den forbindelse har jeg begynt å planlegge vinterens aktiviteter, og de blir vel ikke noe særlig færre enn forrige vinter (ref. tidligere innlegg i denne tråd).

 

I forbindelse med at jeg lager oversikt over alle gjenstander på båten, sortert i mappe, med instruksjonsbok etc., skulle jeg så gjerne hatt det fullstendige og korrekte navn på denne vinchen :

 

Bilde

 

Finnes der internetadresse til fabrikant også ? (hvis noen hører om noen slike som er for salg, er jeg interessert, da jeg skal ha en akter også)

 

Jeg ser også at oljenivå begynner å bli noe lavt, hva slags olje skal det brukes på vincher ?? Antar det må være en tynn type, kan jeg bruke gearoljetype ?

 

Likeledes ønsker jeg å "skjule" ledningsvirvaret i båten, det ser jo ikke ut :

 

Bilde

 

Forslag til hvordan dette skjules? Strømpe av en eller annen slag ? Kravet er at det blir pent !!!!

 

Mitt tredje spørsmål er hvor jeg kan få skikkelige bokstaver å få kjøpt? Jeg har tidligere kjøpt messingbokstaver fra Maritim, men de er av mildt sagt elendig kvalitet. Trenger derfor noen ordentlige noen, gjerne blanke. Jeg erindrer at der var et firma i bergen som kunne levere det, men er ikke kar om å finne dette igjen......

 

Når det gjelder alt det arbeidet jeg skal gjøre for dette år, vil dette ramses opp når jeg en gang selv får oversikten (det er så mye at jeg sliter med å lage fullstendig liste.........)

Link to post
Share on other sites

Vinsjen ser ut som en eldre Lofrans Tigres. Finnes i produksjon fortsatt, men nyere modeller er blitt større enn de gamle (har en slik en forut på Hangarskibet, venter på ny motor fra ILas,som bruker Lofrans motorer i sine vinsjer).

 

Link til bilde: Lofrans Tigres

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Vinsjen ser ut som en eldre Lofrans Tigres. Finnes i produksjon fortsatt, men nyere modeller er blitt større enn de gamle (har en slik en forut på Hangarskibet, venter på ny motor fra ILas,som bruker Lofrans motorer i sine vinsjer).

 

Link til bilde:  Lofrans  Tigres

<{POST_SNAPBACK}>

Veldig bra !!

 

Har du noen anelse om hva slags olje du skal putte på disse ??

Link to post
Share on other sites

Veldig bra !!

 

Har du noen anelse om hva slags olje du skal putte på disse ??

<{POST_SNAPBACK}>

 

Keine anung, men jeg tipper at ILas vet det. Hvis du finner det ut, får du si fra (selv om mitt gir er OK mht olje ... det var motoren som var kaput)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Har du noen anelse om hva slags olje du skal putte på disse ??

<{POST_SNAPBACK}>

Hei!

Jeg har samme monsteret av en vinsj på baugen på min båt. Tror jeg har noen papirer/brosjyrer på den liggende i båten også. Kan prøve å huske å se etter de neste gang jeg er der.

Send meg gjerne en IM for å minne meg på det hvis du ikke får beskjed fra andre her.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...