Jump to content

Vinterprosjekt!! Har planer om???


Frank v.

Recommended Posts

Når sant skal sies, så ble jeg en smule skuffet da jeg så at du hadde lagt inn årene for vinteren. Mer bygging!

Uten mulighet for skikkelig oppvarming av lokalene er nok ikke det mulig, men jeg regner med å bygge/konstruere stoler og diverse innredningsdetaljer som skal brukes i båten. Akkurat for øyeblikket er det godt med en liten pause fra båtbygginga. For tiden er det motorinnkjøp som står på programmet. Fortsettelse følger senere når alt er avklart i min egen tråd.  :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg kommer snart sterkt tilbake med tråden min! :yesnod:

Må bare ordne med litt røykrør opplegg til Refleksen min først! Er nødt til og få ført røken ut i friluft!

Og så skal jeg hente sjekta som står i Stavern snart (1-2 uker) som skal plasseres gratis på jobben!

Der står også FM´en som skal settes inn i sjekta etterhvert! Den står forøvrig med diesel i sylinderne så den løsner nok etterhvert tenker jeg!

 

Litt prosjekter er da i gang :crazy:

og så er jeg så heldig og få være med og planlegge baatplassen.no treff i Horten til sommeren!

Men første treffet er rundt påske med Nautica Shizofrenia og så er det baatplassen.no treff, og enda et treff på Eiken treffet :cheers:

 

Kan tru jeg gleder meg til dette med og ta M/S Bastard med på detta :smiley:

Link to post
Share on other sites

Har planer om????????

 

INGENTING  :lol:

 

Kunne ikke holde meg, da det er så veldig mange ivrige prosjektarbeidere her. Stå på :smash:   Og at jeg ikke skal gjøre noe, er helt riktig. Kun stikke hodet inn under pressenningen noen ganger og se at alt står bra til. Lade opp batteriene etpar ganger. Sjekke hvor mye vann de hjemmelagede tørrballene har suget ut av lufta i kabinene. Men utover det: INGENTING.

Link to post
Share on other sites

Og i morgen eller lørdag blir båten dekket til. Da blir den ikke fullt så synlig lenger, men jeg vil i alle fall se en stor grønn vegg like utenfor kjøkkenvinduet. Men det bryr jeg meg ikke noe om, heller ikke frua, for da slipper vi innsyn fra veien. Ikke så galt at det ikke er godt for noe  :cheers:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

hvordan går det med de forskjellige prosjektene ?

selv er jeg godt i gang se listen over

lykke til alle sammen  :cheers:

Har ikke fått lov til å begynne enda. :headbang:

Rederinnen har bestemt seg for at vi, (les jeg ), skal lage en støtte mur i innkjørselen hjemme, og den skal være ferdig før jeg får begynne i båten. :cryin:

Men jeg er nede og ser etter den hver dag, også har jeg laget meg nye støtter, syntes det var lite med de jeg hadde......... :eek:

 

Snart er muren ferdig....... :yesnod::cheers::flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

hvordan går det med de forskjellige prosjektene ?

Jo takk, jeg er godt igang med 'ingenting'  :yesnod:     Har dog nettopp fulladet to batterier, pakket båten godt inn og funnet ut at pressenningen har taklet de første vindkastene veldig bra. Og i løpet av etpar dager er det meldt fare for litt snø på 'solkysten' :cryin: :cryin:  
Link to post
Share on other sites

hvordan går det med de forskjellige prosjektene ?

 

selv er jeg godt i gang se listen over

 

lykke til alle sammen  :cheers:

Åjoda, rederinnen er meget tålmodig slik at her går det heldigvis unna. Tenkte jo at alle de punkter jeg førte opp som arbeidsliste skulle bli vel ambisiøst, men resultat så langt er :

 

Pusset ned 2 vegger, oljet 3 strøk

Laget ny mast for doghouse

Laget ferdig nytt bord i teak etc

Laget ferdig 2 nye dører til AC

Laget ferdig og oljet ferdig 3 skapdører

Laget ferdig og klar for oljing 6 skapdører

Laget hylle i mahogny, ferdig oljet

 

Fått anskaffet eik for å snart begynne å lage skipsdørk sammen med teak etc.

 

I dag har jeg demontert styrposisjon, da alt av treverk skal byttes ut og påbegynt lay out for å få plass til alt av nye instrumenter og duppeditter (hadde kun tre gamle instr for olje etc., blir hele 16 instr. i framtiden  :eek: ) Styrposisjon planlegges ferdig innen utgangen av neste uke.

 

Deretter blir det "full gnu" med å rive så å si alt i cabin for å lage nye dørker, samt innvendig dusj etc.

 

Jammen synd at jobben og bygging hjemme tar så mye tid  :headbang:, men men, jeg føler jeg har kommet meget godt i gang.....

 

Vil bli spennende å høre om andres fremdrift innen område ??

Link to post
Share on other sites

Begynner med å se på  fjorårets liste:

Klarte da iallefall halvparten..

+ at jeg la om det elektriske fram til sikringsskapet.

Bytta i tillegg begge hovedwincher

 

I tillegg kommer på årets to-do liste

Innstallere Webasto vannvarmer ( innkjøpt)

Installere trykkvann med varmtvannstank ( innkjøpt )

Sy ny sprayhood og cockpittelt

Sy dodgers, samt diverse oppbevaringslommer etc.

Solcelle montasje

Ny dass, samt dasstank

 

Suzuki

Hva har du kjøpt - og hvor? Pris? Dette er noe jeg kunne tenke meg å gjøre i vinter også.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Hva har du kjøpt - og hvor? Pris? Dette er noe jeg kunne tenke meg å gjøre i vinter også.

Innstallere Webasto vannvarmer ( innkjøpt)

Installere trykkvann med varmtvannstank ( innkjøpt )

 

Webasto: Kjøpt på nettet, pris kr 6000,- ( NY ), kjøpt privat på Offorad.no

Trykkvann; kjøpt på baatplassen, 500-, brukt 100% strøken

Varmtvannstank; Kjøpt på baatplassen ifjor, 500,- brukt 100% strøken

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

men hvorfor har du separat vannvarmer og varmtvannstank? :confused:

Varmtvannstank = tappevann.

Vannvarmer = fyring. Kan fyre mye med den, f.eks vannet i varmtvannstanken. Og vannet i radiatorene.

Varmtvannstanken har 220V kolbe, men som den drevne bluewater seileren du er, veit du at de færreste uthavner har landstrøm tilgjengelig. Så også med Kilsand på Koster, der vi tilbringer store deler av ferien.. :rolleyes:

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Har planer om?

 

Båten på land og vintersesongen i full gang. Misunner dere vestafor-nordafor som ligger isfritt, men da hadde vi her på Konnerud aldri kommi videre med våre prosjekter.  ......Fant endelig ut hvordan jeg kan laste opp bilder. (hjelp fra mor og ungdommen blandt mannskapet) (Bilde

Dette er de to "værste kvadratmeterne" av ca 7 som skal legges i vinter. (to motorromsluker på tilsammen 2,2kvm.) Arbeidstid så langt på disse er ca 3 dagsøkter av 12 timer for en amatør. 12 timer plugging/sliping og lakkering gjenstår. Kvadratmeterpris for meg blir ca kr 400,- , kun utgifter til Sika, primer, fineer og Tech7 pluss en dasj lakk og noen skruer. Ta med materialprisen og vi snkker om ca 2500,- 3000,- pr/kvm. Teak og eik "gratis" fra søppelfyllinga/loppemarked/via kjente. Furu-kirsebær-bjørk endeved fra vedhaugen hjemme.

Link to post
Share on other sites

Årets vinterprosjekt ser ut til å bli snøfresing og snømåking. :nonod:

Har kjørt snøfresen hver dag denne uken, og måket snøen av båten som ligger i opplag på plenen. Snødybden gikk over kneet, det er i meste laget alt i November synes jeg. Eneste gleden er at det trolig blir en tidlig vår, det er ikke tele i bakken. Og med denne mengden med snø som isolerer så blir det trolig ikke tele av betydning heller i vinter.

Link to post
Share on other sites

Årets vinterprosjekt ser ut til å bli snøfresing og snømåking.

:confused: Har du ikke ordnet deg med isolert Dillebu da? Anbefales på det sterkeste. "Reportasje" kommer senere. Hagebåten står utenfor, Selco'en står i "opplagsdelen" av bua, og jeg selv befinner meg i andre enden av bua - i mitt isolerte og nyinnredede luksushobbyrom for båtprosjekter. Fyrer med en Plantasjen-propan ovn. Varmt på 5 minutter i hobbyrommet. 15 minutter så er det temperatur så man kan drive med det meste i hele bua. F.eks. støpe eller legge epoxy... Hvorfor skriver jeg nå dette? Selvsagt for å erte de som ikke har samme mulighet. Samt for kanskje å fyre opp noen til å anskaffe seg lignende bu. Anbefales på det sterkeste. Beste investeringen jeg har gjort på flere år. Basis er ei s.k. Moelven brakke på 2,5 x 7,5 m. Kommer tilbake senere med bilder og kostnadsoverslag for prosjektet. F.eks. hadde det ikke vært noe problem å fortsette et bra påbegynt selvbyggerprosjekt i ei slik bu - selv vinterstid.... :wink:
Link to post
Share on other sites

Venter spent på nærmere beskrivelse av Dillebua.

 

Jeg har jo garasjen, men der står bilen om viteren, ikke er den isolert heller så oppvarming av selve garasjen er nok ikke aktuel. Men jeg har laget et lite romm innvendig i garsjen som er isolert og oppvarmet. Det er ikke mer en 1,8x3m, så der får jeg bare plass til mindre prosjekter gjennom vinteren. Har fått tak i en "ny" motor som jeg skal modifiere litt, den står der inne nå. Fortsettelse følger på min egen tråd om båtprosjektet snart. :seeya:

 

PS. Har kjørt en runde med snøfresen i dag også.

Link to post
Share on other sites

I år står motoren for tur, er så heldig å ha den i hagen. En liten vifteovn i 2 timer, så har jeg grei temp hele året.

Har en vannpumpe som sildrer og ventiler på den ene av to sylindre som må taes et tak.

Gleder meg, det er så kult å vite at da får jeg en enda greiere båt til neste år. Det skal sies at den gikk knirkefritt i år, men merker at kompresjonen er litt dårligere på den ene sylinder.

Ellers skal jeg skifte hylsepakning rundt akslingen, gleder meg til det også. Høres sikkert gal ut, men koser meg med alt som blir bedre med mitt kjæreste(dette vises ikke til kona) : :smiley:

Lykke til med deres prosjekter :drink:

Link to post
Share on other sites

Puhhhh, endelig har jeg fått arbeidet med styreposisjonen i helgen, mye plunder og heft, men med god planlegging (oljet deriblant alle plater hjemme i stua på forhånd) står den endelig der.

 

Nå gjenstår kun montering av det elektriske (et par kvelder tenker jeg...) og montering av lister.

 

Synes resultatet ble nogenlunde bra. Viser bilder av gammelt og nytt.....

 

Så nå får jeg begynne å planlegge neste aktiviteter, lista er lang !!!!!!!!!!!!!!

 

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Link to post
Share on other sites

:yesnod:

Ohoi! Dette ble da virkelig pent, Perlen! Men hva er det du har montert nede ved dørken? Er det fotvarmere eller høyttalere? Imponert over arbeidslista di!

mvh

Jan S

Takker og bukker.

 

Det er høyttalere. Har/skal bli 8 stk av dem rundt om kring på forskjellige plasser, bryterstyrt slik at man kan velge etter ønske hvilke som skal stå på. Må jo ha gromlyd innimellom  :yesnod: , samt at ungene kan høre på musikk der hvor de er uten at vi voksne nødvendigvis må høre på dette når vi nyter sjølivet på uteområde.....

 

Tanken er at høyttalere er tilkoblet 2 forskjellige forsterkere, deretter til pc, stereo samt tv.

 

Ja, arbeidslista krymper for såvidt, men det er de virkelig store arbeidsoppgaver som gjenstår. Det som har vært tidkrevende til nå, er å lage alle listene i teak (usannsynlige mengder med sagmugg som samles opp!!)

 

Synes forøvrig det er moro å høre om andres prosjekter, men savner fremdriftene deres..........

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...