Jump to content

Vinterprosjekt!! Har planer om???


Frank v.

Recommended Posts

Ble skremt nå, så vakkert arbeid Sigurd har utført klarer ikke jeg å få til, så jeg kan ikke vise bilder av mine prosjekter.....

Virkelig bra Sigurd.

Kjelli....

Du bare mååååå vise dine prosjekter, jeg har vist mine så da kan sikker du gjøre det også. Sigurd stiller nå i en egen klasse når det gjelder slike ting. Grunnen til jeg ønsker at du gjør det er at jeg stadig er på søkend etter prosjekter og ide`er som jeg selv kan gjennomføre i min båt.

 

Sigurd, har du et nærbilde av kompassrosa du produserte på din dørk... Hebbesen ønsker seg også kompassrose og han kan godt kopiere en rose som allerede ser fin ut... Trenger ikke å finne opp det kruttet på nytt heller... Og til opplysning så har jeg lakt merke til ditt innlegg om Saga 27 i tråden min om oppussing om min båt, en masse gode tips der som jeg antagelig kommer til å følge, må bare prøve båten ett år først...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Artig at denne tråden ble tatt opp igjen. Nå skal jeg se hva jeg har fått gjennomført i vintermånedene:

Skifte dørk i forkabinen og midtkabinen. - Skiftet i forkabinen.

Nye puter ute og inne. - OK

Nye gardiner. OK

ny kallesje OK

Sette inn el. toalett. OK

Pusse opp toalettet. OK

Ta ut diseltanken og finne lekkasjen. (Den var liten som en knappenålsspiss) OK

Skifte motor og friskluftslange på Webastoen OK

Pusse ned all teaken og lakke med oljelakk. OK

Ta ut passasjerstol og sette inn langbenk med nytt teakbord. OK

Skifte ut pelsen på veggen i forpiggen med hvitt skaitrekk. OK

Montere landstrøm. OK

Montere DAB-radio og antenne. OK

Montere TV-antenne. Vet ikke om jeg skal ha TV ombord.

Legge ny bordplate i pentry. OK

Pusse propellen. OK

Montere stevnjern. Har kjøpt stemjern (rettet til stevnjern), gjenstår å montere.

Repararere gamle sår i gelcoaten. Gjenstår

Ankervinsj??? (kr?) Har kjøpt dreggholder med elektromagnet fra Sverige.

 

Når dette er gjort tror jeg båtsesongen 2005 blir en drøm. Skal virkelig nyte båtlivet!

 

I tillegg blir det ny farge rundt båten øverst ved fenderlista og ordinær vårpuss.

Montert Ctek batterilader.

Båten er ferdigstoffet.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Artig at denne tråden ble tatt opp igjen. Nå skal jeg se hva jeg har fått gjennomført i vintermånedene:

Skifte dørk i forkabinen og midtkabinen.  -  Skiftet i forkabinen.

Nye puter ute og inne. - OK

Nye gardiner. OK

ny kallesje  OK

Sette inn el. toalett.  OK

Pusse opp toalettet.  OK

Ta ut diseltanken og finne lekkasjen. (Den var liten som en knappenålsspiss)  OK

Skifte motor og friskluftslange på Webastoen    OK

Pusse ned all teaken og lakke med oljelakk.  OK

Ta ut passasjerstol og sette inn langbenk med nytt teakbord.    OK

Skifte ut pelsen på veggen i forpiggen med hvitt skaitrekk.  OK

Montere landstrøm.    OK

Montere DAB-radio og antenne.    OK

Montere TV-antenne.  Vet ikke om jeg skal ha TV ombord.

Legge ny bordplate i pentry. OK

Pusse propellen.  OK

Montere stevnjern.  Har kjøpt stemjern, gjenstår å montere.

Repararere gamle sår i gelcoaten.  Gjenstår

Ankervinsj??? (kr?)  Har kjøpt dreggholder med elektromagnet fra Sverige.

 

Når dette er gjort tror jeg båtsesongen 2005 blir en drøm. Skal virkelig nyte båtlivet!

 

I tillegg blir det ny farge rundt båten øverst ved fenderlista og ordinær vårpuss.

Montert Ctek batterilader.

Båten er ferdigstoffet.

<{POST_SNAPBACK}>

Må si du har fått gjort mye i løpet av vinteren astor,vi får vel se arbeidet live i Horten på treffet der,kan ikke si jeg har fått gjort så mye,men et nytt førerbord har jeg satt sammen+ noe annet småtteri.

Må prøve å få gjort litt mer når det blir litt varmere i været...

Fremdeles er en baugpropell på ønskelista!!!!!

 

mvh

 

frank v.

Link to post
Share on other sites

I kveld ble det en tynn en! :drink:

Når vårsola varmer kommer humøret fort på gamle høyder.

 

Joda, jeg har holdt på i hele vinter. Og som du vet, et lakkstrøk nå og da syntes ikke i den store sammenheng, men du ser det når sluttresultatet kommer.

 

Ikke minst så er det balsam etter en slitsom uke.

 

God helg!! :cheers:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Astor : Imponerende, det lover godt med tanke på vårpussen du skrev om i annen tråd, du har jo minimalt med arbeid igjen...

Perlen bruker også mine ord her... Du har minnimalt igjen på din liste, ser heldigvis at min liste også krymper. Har bare ett problem og det er at nye prosjekter er føyd til i løpet av vinteren, og det største er septikktank, dette vil også bli ordnet i løpet av våren. Av en eller merkelig grunn så måtte jeg bruke "litt" penger på ombygging av hus invendig samt en god del på bilen. Heldigvis så er min arbeids liste borte før sjøsetting (Mjøssetting) til våren. Det som får vente er landstrøm, av en eller annen grunn så vet jeg ikke hva jeg skal gjøre med dette, dess mere jeg leser dess mere i tvil er jeg. I denne forbindelse så kan jeg si at jeg kjøpte den Biltama laderen på 12 amper som Ingar testet her på baatplassen i høst. Skulle helt sikkert ikke kjøpt denne ( med tanke på galvisk korruksjon) men om en sammenligner med andre ladere så får en ikke bedre lader til "den" prisen... Har prøvd den på bilbatteriene (2 stk. og den lader som bare det..............)

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Bare en liten korreksjon Astor, stemjern er noe helt annet en stevnjern :wink:

 

Stemjern er noe de aller fleste (med feil) kaller for hoggjern!

<{POST_SNAPBACK}>

Helt riktig min venn fra Holmestrand. Men jeg skrev jo at jeg hadde tatt meg en tynn en. :drink:

Rettet opp nå!

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hei

Nå begynner det å bli orden på autopiloten.

Satte strøm på den i dag, og alle signaler gikk dit de skulle. :smiley:

I morgen er det sjøtest med autolæring av piloten.

Bilde

Raymarin S3G

Boksen henger på skottet under kabelgate inne i sikringskapet ved bruk.

Dette bildet er tatt under kobling av ledninger.

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Ikke de store prosjektene, men litt småting skal gjøres før sjøsetting i slutten av april:

 

- Montering av snapdavitere

- Skifte defekt turtallsinstrument

- Slipe ned og olje teakbord, lister, luker ute m.v.

- Skifte en defekt trimsylinder på flaps

- Skifte gardiner

 

+ den vanlige båtpuss og klargjøring :smiley:

Link to post
Share on other sites

Gamle Worse har også en liste. Har jo nettopp kjøpt massevis med arbeid ... :headbang:

 

Her er listen:

 

Båt opp og bunnbesiktiges + anoder og bunnsmøres

Vask, polering, rense utv. tepper

Skifte olje + filtre + luftfiltre

Reparere sprekk i luke over forlugar

Stramme opp rekkestøtter på akterdekk og tette lekkasje

Reparere Eberspächer

Skifte kjølevannspumpe på aggregatet

Overhale WC

Skifte blandebatteri i ene dusjen

Kanskje montere en Cetek lader

Trekke om akterlugar og forlugar

Polstre radaren (au! Har konstant kul i panna... :yesnod: )

 

Skal nok komme gjennom det etter hvert, tar meg god tid.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Hadde følgende planer i vinter:

 

Vask og sikkelig polering - Utført

Vanlig service på motor og drev - Utført

Vekk med den gamle dekoren - På med ny dekor - Utført

Montering av landstrøm - Ladix Utført

Noen forbedringer og nye sikkringsholdere for 12 v anlegget - Utført

Ny teak på badeplattform og stige - Utført

Montering av kartlampe - Utført

Montering av ankervinsj - Ikke utført :cryin:

 

Det meste av vinterarbeidet er i mål.

Håper å få montert ankervinsj også, hvis ikke får jeg ta det neste vinter :smiley:

 

Er mektig imponert over hvor mye flott arbeid som blir utført i båtene i mørketiden av de forskjellige medlemmene, en del er jo de reneste kunstverk. :flag:

Aldri en dag uten båt.

Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har endelig begynt å tenke båt på ordentlig nå, og bestillte i dag en ILAS ankerwinch, komplett med radiokontroll og det hele. Samtidig bestillte jeg en Raymarine kartplotter med XL3 kartet.

OG på toppen av det hele har jeg fått tillatelse fra rederinnen til å montere badeplattform, vi så en fin plattform på lik båt som vår idag på Sjøsenteret på Vallø, som jeg må prøve å få maken til.

 

Skal prøve å få kontakt med eieren, å høre om hvor hans kommer fra.....Åh, som jeg gleder meg!

 

Så nå blir det ordentlig gøy igjen. :cool::yesnod:

 

Her er en liste over hva jeg tidligere i vinter hadde planer om å gjøre, og det ser ikke så hakkendes galt ut heller.

 

Legge om det elektriske fra batteriene til motor/samleskinne, og bytte hovedbrytere SKAL GJØRES I FORB. MED MONTERING AV WINCH

Bytte toalett KJØPES HOS MARITIM SNART

Montere ankerwinch innvendig bak BESTILLT

Bygge om køya akter, slik at det blir plass til Rederinnen og meg........NESTE VINTER

Forsenke noen skruer i dekket, som kom frem under pussen i våres og plugge hullene.

Bytte kuleventilen på vanninnsuget til toalettet.KJØPT INN

Håper også å få lakket om den blå stripa på skroget.NESTE VINTER?

Dersom det mot formodning skulle være et snev av penger igjen, står en kartplotter høyt på ønskelista......BESTILLT

 

Det er viktig med drømmer....., og noen skal realiseres. :wink:

 

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

OG på toppen av det hele har jeg fått tillatelse fra rederinnen til å montere badeplattform, vi så en fin plattform på lik båt som vår idag på Sjøsenteret på Vallø, som jeg må prøve å få maken til.

 

Montere ankerwinch innvendig bak  BESTILLT

 

:flag:

<{POST_SNAPBACK}>

Hej Fernanda !

 

Jag håller på med just detta !

 

håller på o spesialbygger en badeplattform, og går nu o lurer på hur jag skall göra med akterankaret!

 

vad har du för tankar om detta ?

 

skall du montera ankaret

a) helt under plattformen

b) så att det går snett igenom og opp mot akterspegeln

c) eller i bakkant på akterplattformen

 

eller har du någon annan ide' om hur detta skall göras?

 

hur har du tenkt med tampen efter winchen, skall den gå in i båten eller tilbaks ut på plattformen

i en låda?

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

skall du montera ankaret

a)    helt under plattformen

b)    så att det går snett igenom og opp mot akterspegeln

c)    eller i bakkant på akterplattformen

 

eller har du någon annan ide' om hur detta skall göras?

 

hur har du tenkt med tampen efter winchen, skall den gå in i båten eller tilbaks ut  på plattformen

i en låda?

<{POST_SNAPBACK}>

Hei Gunga Din!

 

Hei dette var interresant!

 

Jeg må også spesialbygge badeplattformen til min båt, og siden dette er helt i startgropen, har jeg ikke kommet helt frem i planleggingsfasen enda. Men det som er sikkert er at winchen skal monteres innvendig på akterspeilet og kjettingen skal gå i en kasse som jeg må støpe i fotenden av køya.

 

Det er en dobbelkøye og en enkel køye i akterkabinen, og siden vi bor i dobbeltkøya i akterkabinen blir det nok uaktuellt å låne bort den andre køya til gjester. De får heller ligge på de andre køyene ombord. Så jeg har vurdert det dit, at det ikke gjør noe om den smale køya blir litt kortere i enden.

 

Jeg oppnår da en ryddigere hekk utvendig, mister ingen eller ihvertfall lite plass på badeplattformen og jeg tror det blir en bra løsning også innvendig.

 

Jeg har ikke kjøpt rulla til plattformen enda, fordi jeg er usikker på hvilken løsning jeg skal gå for her. Jeg skal ha en 15 kg. bruce kopi, hva slags løsning har du valgt?

 

Det virker jo som en meget pen løsning å montere ankeret under plattformen, men vil det bli høyt nok slik at ankeret ikke blir hengende å slepe under fart/seil?

 

Hva med en løsning som du sier går skrått igjennom plattformen, vil det bli bedre høyde over vann?

 

Den løsningen som er safe, er jo å montere ankeret på bakkant av plattformen, men da tar den vel mye plass på en ellers liten plattform?

 

Her er jeg ikke sikker, skal prøve å få tatt en tur bort til den andre HR`en jeg så igår med plattform, for kanskje å få noen ideeer, men den var dessverre uten winch.

 

 

Hvordan har du funnet ut riktige dimensjoner og fasonger på din plattform? Har du kopiert en annen, eller er alt ut fra eget hode? går utfra at det ikke finnes en ferdig løsning for deg heller?

 

Lager du den i syrefast med teak staver oppå, eller har du en bedre løsning her?

 

Har du kommet langt på arbeidet?

 

Her hadde det vært fint om vi holdt kontakten videre, det er jo interresant å høre andres tanker og erfaringer.

 

Fernanda

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Gunga Din og Fernanda.

 

Nå aner ikke jeg hvordan deres båter ser ut, og om dere planlegger å ha badestige på plattformen.

 

Vil bare tipse om en seilbåt som ligger her i Grimstad. Winch med kjettingkasse er plassert i Actercabin, kjetting under plattform, men så kommer ankeret. Denne er hektet på badetrappen (som felles opp under seilas som normalt. Dvs. når han skal legge til, vipper han bare trappen ned, og ankeret har da fri bane ned i vannet. Skulle han ha plassert ankeret under plattform, ville dette medført subbing i vann=brems, skulle han hatt det over, ville dette tatt for mye plass på plattform. Jeg synes at stor plattform er mindre pent på seilbåter........

 

Jeg har ikke studert løsningen hans så nøye, men mener å huske at der er ankerrulle akkurat i knekken mellom fast og bevegelig del av trapp. Han må nok også bak og hekte ankeret på plass nå han legger fra....

 

Hvordan dette fungerer i praksis, det har jeg ikke anelse om.

 

Tenkte bare jeg skulle tipse....

Link to post
Share on other sites

Hei Gunga Din!

 

Hei dette var interresant!

 

Jeg må også spesialbygge badeplattformen til min båt, og siden dette er helt i startgropen, har jeg ikke kommet helt frem i planleggingsfasen enda. Men det som er sikkert er at winchen skal monteres innvendig på akterspeilet og kjettingen skal gå i en kasse som jeg må støpe i fotenden av køya.

Jag har byggt en träställning från marken och upp så att jag kunde 'malla' av rundningen på

akterspegeln, med denna mallen gick jag till en som svetsar rustfritt, han gjorde då två

rör!

det första röret följer akterspegelns rundning

 

det andra röret följer oxo rundningen men har ytterligare två böjjar så att det ser ut som ett

stort 'U' fast skänklarna spretar lite, detta blir det yttre röret

 

med dessa två lösa rör gick jag tilbaks til båten......

 

rör nr 1 kollade jag bara att rundningen följer aktern!

 

rör nr 2 der kapade jag skänklarna så att dessa får rett vinkel mot akterspegeln og rett avstånd

sen gick jag tilbaka till verkstaden så att två runda plåtar kan svetsas på + det inre röret

ca 5 cm från aktern!

 

(så her lång er jag nu!!!!)

 

sen skall jag montera detta(övre delen av badplattformen!),

fortfarande har jag träställningen från marken,

när detta sitter på aktern fastskruvat, så skall jag göra två ny mallar för

snedstagen ned mot vattenlinjen!

 

Det er en dobbelkøye og en enkel køye i akterkabinen, og siden vi bor i dobbeltkøya i akterkabinen blir det nok uaktuellt å låne bort den andre køya til gjester. De får heller ligge på de andre køyene ombord. Så jeg har vurdert det dit, at det ikke gjør noe om den smale køya blir litt kortere i enden.

Detta jobbet gjorde jag för två vintrar sedan, jag har 'alltid' haft en lång bänk med skåp på

babordsidan, på styrbordssidan hade jag två enkelkojjer der den undre gick att skjuta in

för att få större durkyta i akterlugaren, vilket jag tyckte var lite dumt

Nu har jag byggt om detta til en dubbelkoj med riktig madrass + en liten fotölj!

 

Jeg oppnår da en ryddigere hekk utvendig, mister ingen eller ihvertfall lite plass på badeplattformen og jeg tror det blir en bra løsning også innvendig.

Her har jag en annan uppfattning, vill ikke ha in en våt lina / kjetting in i båten !

motorn kan sitta på insidan, men jag vill ha den blöta tampen tilbaks på utsidan.

 

Jeg har ikke kjøpt rulla til plattformen enda, fordi jeg er usikker på hvilken løsning jeg skal gå for her. Jeg skal ha en 15 kg. bruce kopi, hva slags løsning har du valgt?

Her vet jag ikke vilken lösning jag skall välja, skall oxo ha ett 15 kg Bruce i aktern

 

Det virker jo som en meget pen løsning å montere ankeret under plattformen, men vil det bli høyt nok slik at ankeret ikke blir hengende å slepe under fart/seil?

 

Hva med en løsning som du sier går skrått igjennom plattformen, vil det bli bedre høyde over vann?

Skulle tro att man får opp ankaret litt mer,

jag skall oxo ha plass til ett vindroder på plattformen, typ detta

http://www.blocket.se/view/4479115.htm?cal...&l=0&c=1&city=0

 

Den løsningen som er safe, er jo å montere ankeret på bakkant av plattformen, men da tar den vel mye plass på en ellers liten plattform?

 

Her er jeg ikke sikker, skal prøve å få tatt en tur bort til den andre HR`en jeg så igår med plattform, for kanskje å få noen ideeer, men den var dessverre uten winch.

Hvordan har du funnet ut riktige dimensjoner og fasonger på din plattform? Har du kopiert en annen, eller er alt ut fra eget hode? går utfra at det ikke finnes en ferdig løsning for deg heller?

 

Lager du den i syrefast med teak staver oppå, eller har du en bedre løsning her?

 

Har du kommet langt på arbeidet?

 

Her hadde det vært fint om vi holdt kontakten videre, det er jo interresant å høre andres tanker og erfaringer.

 

Fernanda

:flag:

<{POST_SNAPBACK}>

lager i rustfritt og skall ha teak på ovansidan !

Har du någon annan bedre ide' enn teak??

 

vilken typ av stege har du tenkt? jag lurer på en sådan som sitter under plattformen!

 

 

När du håller på o mallar så er det bra med lite hjälp....

 

 

S/Y Tarsia ,jag hör snart av mig igen :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

https://baatplassen.no/bildearkiv/0/273/Bilde_004.jpg

 

Har nå fjernet det lite kledelige overbygget som forrige eier hadde utstyrt båten med!

Har planer om å lage nytt styrehus i aluminium på Goldfishen.i nærmeste framtid i påvente av høyere temperatur som tillater liming av skottbekledning,lakking av paneler osv.Skal også tilpasse nye batt.kabler,montere hovedstrømbryter (batt.velger),og legge nye ledninger til lys og el.toa.

Jeg har også planer om å lage mesanhus på hekken.Montere nye gear/gasshendler inne og ute.

 

Tar gjerne imot innspill på tegning/skisse/foto av harmonisk overbygg hvis noen har ideer!!!!

Men om jeg rekker alt dette før våren,ja se det.....?

 

(Kommer tilbake med flere bilder etterhvert som arbeidet skrider fram)

 

:sailing:

Redigert av rogeri (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ingen flere sprell nå Bastard, husk du har lovet at skuta skal på vannet til treffet !!!!!!!!!!!!!!!

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, stemmer!

 

Problemet mitt er bare det at jeg ser hele tiden andre og gode løsninger!

Jeg har allerede gjort mye som jeg ikke hadde tenkt til og gjøre i det hele tatt :crazy:

 

jaja, vi får vel se hav det blir tid til, men hadde det gjort seg tro...

Link to post
Share on other sites

hmmm...mesanhus, det hadde vært noe!

Er der gutta har oljehyre og toalett

 

Ja ,de som har tørr eksos,lar ofte eksosrøra og lyddemper passere gjennom "mesanhuset" og det blir jo som ett tørkeskap....,for egen del har jeg minimalt med "lasterom"disponibelt,for oppbevaring av fiskeutsyr og andre ting.(kanskje også gassflasken).Forden m/Twin-discen er nokså så plasskrevende.

Kan knapt stå på skrevs over motoren.(Drømmer om en 85HK Nanni,m/sluregear)

 

Jeg tror faktisk ett mesanhus ville kledd båten din,Bastard,men i ett lett matriale.Litt vanskelig å dømme etter bildene ,men du bør være obs. på at "ho" ikke blir for topptung.!!??

Tror kanskje en vanlig halvbøyle ville bli like bra.

 

 

Når det gjelder avataren min som er ny for dagen,så er dette ett bilde som jeg har lekt litt med i MS- paint,men noe i den dur...?

Redigert av rogeri (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...