Jump to content

Vinterprosjekt!! Har planer om???


Frank v.

Recommended Posts

Jaja, nå er det lenge siden denne tråden har vært oppe ....

 

Har vært stille fra meg de siste dager, da jeg har et inderlig ønske om å bli ferdig med uteområdet snarest mulig, og nå gjenstår kun montering av dører til aktercabin, før jeg kan gå løs på neste område. Føler selv det er blitt såpass koselig nå at jeg har lyst til å innrede uteområdet slik det pleier å være på sommerstid....

 

Det jeg blant annet de siste dager har gjort ferdig skaper både på styrbord og barbord side, se her :

 

Bilde

Bilde

 

Deretter har jeg laget ferdig pc bordet (forsenket hylle med luftehull) og skap under denne, se her :

 

Bilde

 

 

Her er pc bordet inklusive lokket til å ha over pc når denne ikke er i bruk :

 

Bilde

 

Jeg er også endelig ferdig med å lage til bordet vi skal ha på uteområdet, begynte på dette i fjor, men var ikke fornøyd :

 

Bilde

 

I løpet av de neste dager skal jeg "kose" meg med å rydde i ledningsvirvaret (nesten fornærmelse å kalle det spagetti, tro meg, det er verre !!!!), bare se her :

 

Bilde

 

Nå folkens, vi har båteiere som eksempelvis Tine II og andre som legger ut om sine prosjekter, noe jeg synes er svært flott å se på. Skulle ønske også dere andre lot oss andre få innblikk i hva dere holder på med ??

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Begynner med å se på  fjorårets liste:

 

Klarte da iallefall halvparten..

+ at jeg la om det elektriske fram til sikringsskapet.

Bytta i tillegg begge hovedwincher

 

I tillegg kommer på årets to-do liste

Innstallere Webasto vannvarmer ( innkjøpt )

Installere trykkvann med varmtvannstank ( innkjøpt )

Sy ny sprayhood og cockpittelt Påbegynt, vinteren har stoppet denne

Sy dodgers, samt diverse oppbevaringslommer etc.

Solcelle montasje  UTSETTES 2006

Ny dass, samt dasstank  UTSETTES 2006

 

Suzuki

Hmm - nå er snart halve vinteren gått, og fremdriften har foreløpig vært skremmende dårlig.

Med unntak av sikringsskap og litt søm , har det gått sakte fremover gitt.. :rolleyes:

 

Landstrømsladeren er da på plass, om enn ikke [/b]ferdig montert... :rolleyes:

 

Dessuten kommer nok en [http://www.baatplassen.no/i/index.php?showtopic=5303&hl=plastimo] Plastimo 810 [/url] på i løpet av ettervinteren.

 

Suzuki

Redigert av Suzuki (see edit history)

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Med nyinnkjøpt båt i høst, blir det endel oppussing, tilpasninger/endringer til vårt bruk.

båten, en scand 25 classic skal få:

 

:smash:

 

-skroget strippet for bunnstoff/primer

-legge på ny epoxy primer 3-4 strøk

-nytt bunnstoff (hvitt)

-ut med septiktank for vask/bytte til porta-potti med slangestuss for utpumping og innebygd 18 l tank

-rens av vanntank

-montere vhf m gps tilkobling

-montere stereo

-vask og polering av båt

-vask og impregnering av kalesje

-olje treverk på badeplattform

-sy nye gardiner

-montere seilvinsj (som "hjelpemann")til anker og ankerrulle

 

:sleep:

 

firefighter

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei. :smiley:

 

Da det ikke ser ut til at noen vil kjøpe båten jeg har hatt tilsalgs lenge nå - må jeg nok ta frem gamle prosjekt/planer om litt fornying her og der.

 

Vil fornye pantry og instrumentpanel med trematerialer nå i løpet av vinteren. Jeg har tidligere brukt endel teakplank som jeg har ribbet for bruk til lister mm. Imidlertid syntes jeg det ble litt vel mørkt etter lakkering. Kjøpte det hos Byggmakker - kostet flesk for en enkel planke.

 

Er nå på jakt etter tremateriale som ikke blir for mørk - skal helst være "mørkegul" hvis det er noe som heter det, og siden jeg sitter her med et glass øl  :cheers: vil jeg si at fargen likner veldig det jeg vil ha. Eller rettere sagt rederinnen vil ha.

 

Er det noen som vet hvilke materiale jeg skal velge for at resultatet ikke skal bli for mørkt etter lakkering?

 

Ser at BE-MY nevner Asdal Trading. Har de alle slags "eksotiske" materialer på lager - eller må man bestille?

Du holder til i Kristiansand vet jeg, er det ingen i dette området som har sånt? Har hørt at det er et firma i Søgne som kanskje leverer slike ting.

 

Noen som vet?

 

Og du har jo helt rett i at "Prosjekter er helt nødvendig når en har båt" for å overleve vinteren.

 

Høllen Trevare på Høllen Vest har en del edeltre på lager. Vel verdt et besøk hvis du ikke bor så langt unna.

Sven A

 

KAT :seeya:

<{POST_SNAPBACK}>

Redigert av XD3P (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ett av vinterens mange prosjekter i havn. Ny dørk er på plass og siste lakkstrøk lagt.

 

Du hellige jul, dette var vakkert! Tør ikke vise dette til Quindebestet, nei, hun får nok leve med teppe en stund ... Men, du Sigurd, du har ikke planer om å komme vestover da, og påta deg å lage slike kunstverk på bestilling?? :lol:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Ett av vinterens mange prosjekter i havn. Ny dørk er på plass og siste lakkstrøk lagt.

Du hellige jul, dette var vakkert! 

Vakkert er ikke dekkende for dette, dette er noe mye mere enn det...

 

Hebbesen har også lysst på noe slikt i den gamle Saga`n, men det er en stor jobb med mye arbeid for å få oppnå et slik resultatet. Kanskje til neste år... :flag:

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Men, du Sigurd, du har ikke planer om å komme vestover da, og påta deg å lage slike kunstverk på bestilling??  :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

Er såpass tidkrevende at det neppe hadde blitt til salt i maten. Har du ei god sag og massevis av fritid pluss et kreativt mannskap med mye fantasi er det ikke noe problem å få det til. Jeg la dørk forrut og i byssa forrige vinter. Bildene er fra midtkabinen denne vinteren og jeg skal legge gang og kabin akterut neste vinter. Skulle jeg gå tom for prosjekter skal jeg tenke over tibudet om en Bergenstur.
Link to post
Share on other sites

Vakkert er ikke dekkende for dette, dette er noe mye mere enn det...

 

Hebbesen har også lysst på noe slikt i den gamle Saga`n, men det er en stor jobb med mye arbeid for å få oppnå et slik resultatet. Kanskje til neste år...  :flag:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg slutter meg som tidligere til at det er et arbeid som det står respekt av !!!

 

Ellers lurer jeg jo på hvordan det går med alle dere andre som hadde planer for vinteren (untatt Jada, han skulle jo ikke gjøre noen ting :rolleyes::lol: ), utfyllende rapporter ville være morro for oss andre å lese om....

 

Utfordring herved overlevert.....

Link to post
Share on other sites

.....(untatt Jada, han skulle jo ikke gjøre noen ting  :rolleyes:  :lol:  )....

<{POST_SNAPBACK}>

Og med Jada går det også veldig bra, selv uten vinterarbeid i båten. Har vært ombord noen ganger, men bare for å se at det meste står bra til under pressenningen. Har flere ganger tenkt å stikke innom Perlen på "Dampen", men det har blitt med tanken foreløpig. Det har sett tomt ut de gangene jeg har vært i forbifarten.
Link to post
Share on other sites

Avkappen fra salongdørken er dandert på et par 20 år gamle slitte teak fineer lokk til kasser på akterdekket. Nå holder de i 20 nye år. Litt kaotisk og rotete, men jeg syns det var for jævlig å fyre i ovnen med restene.

Har lyst til at min neste båt skal bli en verftsbygget stålbåt, men en slik en som du har finnes det vel ikke flere av?????

Nydelig arbeid.

Artig å se noen som kan et fag.

Med vennlig

Redigert av firefighter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har lyst til at min neste båt  skal bli en verftsbygget stålbåt, men en slik en som du har finnes det vel ikke flere av?????

Jo, det finnes noen få 1150'er. En av dem har hjemmehavn på Holmen. Kanskje du klarer å overtale ham til å selge!!! Båten har vært lite brukt de siste åra tror jeg.
Link to post
Share on other sites

Hei Sigurd.....

 

3 spørsmål til deg:

1. Lim:

Sika stort sett, men også Tech7

 

2. Nat:

Har vært Sika 290DC tilhenger, men er drittlei av å plundre med lakktørk i fugene. Jeg gikk over til Tech7 som jeg er godt fornøyd med. Det siste jeg har prøvd er et Bostik Findley produkt som heter ISR 70-03, og det ser ut for å bli framtida for meg. "All round" stoff. Vet ikke hvor du får tak i det eller hva det koster. Jeg fikk en god slump fra en av Scan underleverandørene for å teste ut. De påsår det er det ypperste som finnes av enkomponent masser. Det siger bedre ut enn alt annet jeg har prøvd, herder raskere og trenger ikke primer. Har aldri fått noe regning, så jeg må innom Tvedestrand med noen røde i sommer.

 

3. Lakk:

Inne: Classic Uretan Boneglans. (Mor vil ikke ha det blankt) Relativt matt gulvlakk som produseres av Bergen Malingfabrikk. Veldig slitesterk lakk som jeg har god erfaring med over snart 10år i både hus, hytte og båt. Den er enkomponent og testresultater jeg har sett går tokomp lakkene en god gang. Jeg bruker den til alt treverk inne....og det har jeg mye av. Trebåt med stålskall.

 

Ute: Har prøvd Uretan-lakken der, men ble ikke fornøyd, så der er jeg tilbake på Owatrol 1 & 2 igjen. Mange sier det blir for mye arbeid med Owatrol med full nedsliping igjen år om annet. Jeg har tatt meg selv i nakken med å være tidligere ute med vedlikeholdet. Det er fort gjort å matte ned med 120 papir og litt 1-olje på småskader og legge ett par nye toppstrøk med 2-er olja hvert andre år.

Link to post
Share on other sites

Jeg slutter meg som tidligere til at det er et arbeid som det står respekt av !!!

 

Ellers lurer jeg jo på hvordan det går med alle dere andre som hadde planer for vinteren (untatt Jada, han skulle jo ikke gjøre noen ting  :rolleyes:  :lol:  ), utfyllende rapporter ville være morro for oss andre å lese om....

 

Utfordring herved overlevert.....

<{POST_SNAPBACK}>

Ble skremt nå, så vakkert arbeid Sigurd har utført klarer ikke jeg å få til, så jeg kan ikke vise bilder av mine prosjekter.....

Virkelig bra Sigurd.

 

mvh

Kjelli

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...