Jump to content

Vinterprosjekt!! Har planer om???


Frank v.

Recommended Posts

Flott båt. Har alltid lurt på om en slik ville ha kledd en flybridge ..

 

Joda,den blir nok bra etterhvert,men flybridge tror jeg ville bli malplassert på denne båttypen,tror for det første at rufftaket er i smaleste laget,og for egen del ville jeg unngå det ekstra vindfanget en flybridge ville gi.Har i hvertfall funnet ut at en løsning på overbygg som er god,pen og samtidig harmonisk på disse båtene,er omtrent umulig å få til!!!

 

 

Og som du sikkert kjenner til,disse båtene KAN slingre i sidesjø!!

 

:cheers:

Link to post
Share on other sites

jag skall oxo ha plass til ett vindroder på plattformen, typ detta

<{POST_SNAPBACK}>

Vindror? Har du planlagt langtur?

 

lager i rustfritt og skall ha teak på ovansidan ! 

Har du någon annan bedre ide' enn teak??

<{POST_SNAPBACK}>

Nei, jeg hadde også tenkt å lage det i Syrefaste rør med teak staver oppå. Kikket litt på båtsystemer.se, og ser der at de har lagt teakstavene på tvers av båten, ikke i lengderetning, dette var noe uvant for meg, har du gjort deg noen mening om dette?http://www.batsystem.se/gfx/galleri/splattformar/HR352S.jpg

 

vilken typ av stege har du tenkt?  jag lurer på en sådan som sitter under plattformen!

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg hadde også tenkt den typen badetrapp, som ligger under plattformen og kan trekkes ut og felles ned ved bruk, f.eks. slik som denne hos http://www.batsystem.se

 

Bilde

 

Håper å snart kunne få tatt en tur ut til den andre båten med badeplattform som jeg håper å få kopiert, og skal prøve å få tatt noen bilder.

 

 

Nå aner ikke jeg hvordan deres båter ser ut, og om dere planlegger å ha badestige på plattformen.

<{POST_SNAPBACK}>

Hei Perlen!

Joda, badestige må vi ha, men hadde tenkt å ha en til å slå sammen, slik som vist over.

 

Jeg synes at stor plattform er mindre pent på seilbåter........

<{POST_SNAPBACK}>

Helt enig! Problemet med de prefabrikerte plattformene jeg har sett for min båt, er at de er nettopp litt store og ruvende og det er jo ikke pent, så da må nok jeg også gjøre som Gunga Din. Lage den selv, og være nøye med størrelser og proporsjoner. Men lett blir det nok ikke.....

 

Jeg har ikke studert løsningen hans så nøye, men mener å huske at der er ankerrulle akkurat i knekken mellom fast og bevegelig del av trapp. Han må nok også bak og hekte ankeret på plass nå han legger fra....

Hvordan dette fungerer i praksis, det har jeg ikke anelse om.

<{POST_SNAPBACK}>

Hvordan ser dette ut, jeg synes dette hørtes både bælete og tungvint ut, men jeg har tatt feil før....., du har ikke bilder da?

 

Tenkte bare jeg skulle tipse....

<{POST_SNAPBACK}>

Takk! Det er alltid bra med gode råd, og de mottas alltid med takk!

Flere båtinterreserte mennesker, har gjerne forskjellige løsninger på et problem, da er det bare om å gjøre å høre alles meninger, og så velge den beste løsningen selv.

 

Vi snakkes!

 

 

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Beklager, men båten ligger nok i opplag et eller annet sted, så bilder har jeg ikke anledning til å ta. Har ikke sett båten siden i høst....

 

Du nevner teakstaver på tvers, og at dette føles unaturlig. Er jeg blitt gal ? Trodde de aller fleste plattformer hadde stavene på tvers ???

<{POST_SNAPBACK}>

Ok, mulig det er jeg som bare ikke har sett riktig på det......, men på bildet ser det feil ut for meg..., kanskje for brede staver???

 

............, men når jeg tenker etter, har du nok rett. Det ville nok sett litt rotete ut med stavene i lengderetningen..... Hadde nok en liten glipp i min interne tenkeboks.

 

Legger meg flat i skam........... :wink:

 

 

:flag:

 

Lagt til i dag 17.mars:

Å så sånn som jeg skammer meg....., nei og nei. Dette var flaut.......,

og jeg kaller meg båtmann!??!

 

Var bortom den HR`en i tønsberg med plattform og ser jo selfølgelig med en gang at teaken på tvers er riktig. Skjønner ikke hva jeg tenkte på igår........... :nonod::crazy::confused:

 

:flag:

Redigert av fernanda (see edit history)

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

I Risør sist sommer kom jeg i prat med en Nauticat eier, en utrolig hyggelig fyr !!

 

Jeg mener det var hans båt jeg så plattform, dregg, stige plassert på (så 2 nauticater i sommer, som jeg hodestups forelsket meg i....) som var så vakkert utført at det som normalt ser ut som "veranda" slettes ikke så ut som veranda.....

 

Jeg tok bilde av den båten og skal se om jeg kan klare å rote frem det bilde igjen, og legge ut som forslag.....

 

Har du hatt kontakt med Svennevig & Ødegård AS i Grimstad ? De lager badeplattform for mange båtprodusenter her i distriktet, og det er vel ikke så utenkelig om de har laget til seilbåter innimellom også? Skader ikke å høre....

Link to post
Share on other sites

Jeg tok bilde av den båten og skal se om jeg kan klare å rote frem det bilde igjen, og legge ut som forslag.....

 

Har du hatt kontakt med Svennevig & Ødegård AS i Grimstad ? De lager badeplattform for mange båtprodusenter her i distriktet, og det er vel ikke så utenkelig om de har laget til seilbåter innimellom også? Skader ikke å høre....

<{POST_SNAPBACK}>

Kjempefint, bilder er bra. Og jeg deler din mening om Nauticat, det er flotte båter med pent trearbeid.

 

Jeg skal prøve å ringe Svennevig + .... imorgen.

 

Takk igjen!

 

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Nå i disse tider hvor båtene ankommer sitt naturlige sted/hjemsted og man kan begynne å nyte tiden som kommer, skulle det vært morro å få høre/se de forskjelliges prosjekter for denne vinteren ???

 

Sett igang folkens, mimre og nedfell alle opplysninger, dog gjerne med bilder :flag:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg hadde også tenkt den typen badetrapp, som ligger under plattformen og kan trekkes ut og felles ned ved bruk, f.eks. slik som denne hos http://www.batsystem.se

 

Bilde

 

:flag:

<{POST_SNAPBACK}>

 

Lyfter fram denna igen........ kansje Sommarprosjekt så här års :smiley:

 

 

vilka alternativ finns det til Batsystem, er på jakt efter en badetrapp som sitter i kasett under badplattformen?!?!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hei igjen,

Ja det begynner vel å nærme seg sommer prosjekt, men slik er det bare.....

 

Etter at rederinnen fikk vite at jeg hadde bestilt både kartplotter og ankerwinch og samtidig skulle kjøpe badeplattform til båten, mens hun er gravid, ble det for mye.......

Så dermed fikk jeg klar melding om at badet, jo det skulle pusses opp NÅ! FØR BÅTEN!!!!........

Så da måtte jeg jo gjøre som hun sa, for husfredens skyld.

Så badet er nå blitt flislagt på vegger og gulv, nytt tak med downlights, og "selvfølgelig" skreddersydd baderomsinredning, og slikt tar tid, men jeg må jo innrømme at det har blitt veldig bra da.....

 

Men nå som jeg omsider har blitt ferdig med badet har jeg begynt på båten. Ankerwinchen og plotteren ligger klar i stua, sammen med en badeplattform med kassett stige. Og jeg skal si deg jeg gleder meg til i morgen, for da skal jeg montere plattformen.

Jeg fant omsider frem til et firma som lager plattformer som var akkurat slik jeg ville ha, og de ligger i Kungälv. Så på fredag var jeg på fabrikken og hentet den, med kassettstige med tre trinn i teak og selvfølgelig teak på plattformen. Det hele ser meget bra ut, kan anbefales!

 

Link til firmaet som produserer plattformene, skreddersydd til båten finner du her

og den ser slik ut

Bilde

 

Her ser du vilken trapp jeg har, jeg vet at de kjøper den fra en annen leverandør, men kjenner dessverre ikke til hvilken. Vil tro det lar seg løse med en telefon til STB Produktion & Elektropolering AB

Traktorgatan 8 - 442 40 Kungälv - Tel:0303-94290

 

 

Jeg skal selvfølgelig legge inn bilder underveis i prosjektet, og båten skal sjøsettes 10 mai.

 

Hvordan går det med deg Gunga Din, er du ferdig med plattformen?

Ble det bra og hva med bilder?

 

Skal du på baatplassen treffet i Horten, slik at vi kan vurdere hverandres prosjekter? :smiley::wink:

Bare de som er gjennomførte selvfølgelig, jeg ønsker ikke noe mobbing for alt jeg ikke har fått gjort enda...... :wink:

 

Vi snakkes!

 

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Nej ikke ferdig ännu!

 

jag håller som best på nu......

(mitt stora vinterprosjekt blev o laga en ferskvanntank som sprungit lekk, men det er klart nu!)

 

STB Produktion är den sista firman jag skulle vilja befatta mig med, enbart negativa erfarenheter,

og många med mig i klubben! (men mer vill jag inte skriva her !)

 

 

har en annan firma som hjälper mig, en som levererar till Båtsystem bla

 

det jag letar efter er lite längre kasettstegar så att den kommer ner langt i vattnet, helst en 3-4 steg

under vattnet.

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Del 1 av presentasjon

Jaja folkens, så var det til med selvskrytet igjen. Sommeren er rett rundt hjørnet (dersom den i det hele tatt kommer) og jeg føler nå at det drar seg til med vinterens prosjekter. Desverre ble våren ikke helt som planlagt grunnet pumpa inni brystkassa som ikke er kompis med meg lengre, men heldigvis begynte jeg tidlig i høst.

 

Sammendraget av det som her er gjort, skisseres sammen med allerede presenterte bilder fra tidligere.

 

Jeg har fremdeles en del igjen, det kan nevnes å montere antenne (tv/radio), varmer for vannbåren varme (6.5kw, hjemme har jeg 6kw som varmer opp totalt 180 kvm så jeg mener at 6.5 skal holde), autopilot (utsettes neste vinter), sentralstøvugerenheten, varmtvannstanken (monteres i morgen), samt oljing utvendig og innvendig. Jeg skal også før ferien montere utvendig og innvendig dusj (nesten ferdig) samt montere en del skaper på wc. Skal også bytte ut alt av kraner og vasker ++

 

I bildedokumentasjon fremgår der ikke at jeg deriblant har byttet ut alt av elektrisk, alle instrumenter er nye, motorrommet er bedre isolert, 3 stk lensepumper er innstallert, gassalarm er på plass ++++

 

Styrposisjon tok mye tid, her vises gamle og nye bilder :

 

Link to post
Share on other sites

Del to av presentasjon

 

 

Jeg lagde også skaper under dollbord (ca 50 cm dype), som vises her :

 

Bilde

Bilde

 

Jeg er også endelig ferdig med å lage til bordet vi skal ha på uteområdet, begynte på dette i fjor, men var ikke fornøyd :

 

Bilde

 

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har ingen beslektede evner som det Sigurd har (dere husker sikkert praktverket hans), men fikk da laget en dørk som ikke ble så alt for gal :

 

Bilde

Bilde

 

Dørken på uteområde så slik ut når jeg kjøpte båten for halvannet år siden :

Bilde

 

mens den ser slik ut nå :

Bilde

 

 

Jeg måtte også lage ny motorkasse fra cabin. Da har jeg mulighet for å få adkomst til motor fra to retninger (ute og inne), den ser nå slik ut :

Bilde

Link to post
Share on other sites

Del tre av presentasjon

 

Bokhylle har jeg savna, og lagde da en i mahogny :

Bilde

 

Kona har i vinter sydd nye madrasser med fløyesltrekk til alle senger (7) i båten, her ser dere resultatet av restaurering og nye madrasser i forpigg

Bilde

 

Jeg savnet kartbord, og måtte lage dette. Dette er vippeplate som taes opp etter behov. Denne er plassert ved siden av pc-plassen (det nedsenkede med luftehull) :

Bilde

 

Kona lagde også nye puter til uteområde, i marineblått, lekkert ble det også :

 

Bilde

 

Spiseplassen slik den var, var mindre pen/anvendelig, jeg lagde derfor ny (gamle og nye bilder ):

Bilde

Bilde

 

Pantry var dårlig løsning, samt at alt elektrisk var blottlagt, dette måtte gjøres noe med :

Bilde

Bilde

Bilde

Link to post
Share on other sites

Del fire av presentasjon

 

I båten var der heller ikke dører når vi kjøpte den, det er nå på plass :

Fra cabin til uteområde :

Bilde

Til wc og forpigg

Bilde

 

Til wc var der satt opp plater i hytt og pine, disse måtte bli byttet ut :

Bilde

 

Actercabin fantes der ikke, kun et høl som fremgår av bildene. Dørene glemte jeg å lukke før bildetaking :

Bilde

Bilde

 

Båten var tidligere ubehandlet utvendig, med uferdig tak på overbygg. Her er nye og gamle bilder. Det gjøres oppmerksom på at taket på overbygg ikke er behandlet, det regner for mye for tiden !!:

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

 

Der var tidligere lanternemast i jern, dette passer ikke på trebåt, og lagde derfor en i mahogny. Legg merke til at vimplene er på plass :

Bilde

Link to post
Share on other sites

Del fem i presentasjon :

 

Når det gjelder de oljete og fine dekkene, spørs det hvor lenge det varer, med 5 unger trampende samt denne lille skjønnheten her (i anledning 17.5 med sløyfe)

Bilde

 

Enkelte har tidligere spurt om hvordan båten ser ut (utover avataren), legger derfor med 3 bilder her :

Bilde

Bilde

Bilde

 

For de observante her i nærheten, ser dere kanskje at jeg har flytta skuta litt. Jeg "rømmer" litt unna turistene, men er i havnebassenget på den nye brygga tilhørende gjestehavna (leier meg inn på gjestehavna hele året).

 

Til sist kan det nevnes at alt av trearbeider er utført i teak og mahogny, med unntak av dørk. Der kjøpte jeg stokker som jeg har rippet og tilpasset. Ca. halvparten av listene i båten er laget hjemme i bua.

 

Det er mye igjen å ta fatt på, vil tippe jeg er litt over halvveis, men satser nå på å gjøre henne seilingsklar til ferien, for å gjøre resten av arbeidet til vinteren. Planen er da blant annet å behandle hele skuta med Coelan etc.....

 

Det var alt jeg kom på i denne omgang, så nå har jeg lyst til å se dere andres presentasjoner av prosjekter :wink:

Link to post
Share on other sites

Nyydelig arbeid Perlen, virkelig en smykkesten verdig! Synes selv at jeg tilbringer mye tid i båten for tiden, men det er nok for ingenting å regne i forhold til deg ser det ut til. Du må da ha lagt ned et nesten uanstendig antall timer i denne? Men når det blir så flott så er det jo vel verdt arbeidet da. Hvilken overflatebehandling har du benyttet innvendig forresten? Det var en utrolig fin glød i treverket..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Imponerende! Her er det jammen lagt ned mange timer. Båten bør ikke ha noe problem med å leve opp til navnet sitt nå. Du får oppdra resten av gjengen så de ikke herper båten med en gang. Sokker på hundelabbene og egne båtsko for resten av gjengen bør være minimum.

Link to post
Share on other sites

Hvilken overflatebehandling har du benyttet innvendig forresten? Det var en utrolig fin glød i treverket..

<{POST_SNAPBACK}>

Owatrol Edelolje. Jeg har omtalt den enkelte ganger tidligere, er meget godt fornøyd med den. Bare vær obs på at bildene sikkert kan lure litt, i forhold til vanlig dagslys. Men kort og godt, jeg er fornøyd med den oljen.

Link to post
Share on other sites

Du får oppdra resten av gjengen så de ikke herper båten med en gang. Sokker på hundelabbene og egne båtsko for resten av gjengen bør være minimum.

<{POST_SNAPBACK}>

:lol::lol:

 

Åneidu, her er så så til de grader tykk teak over det hele at det kan pusses hvert år i mange år fremover uten at det gjør noe, og jeg kaller gjerne båten for bruksbåt, barna skal da også få lov til å utfolde seg :wink:

 

Når vi ferierer, liker jeg ikke å "terpe", tar heller en ekstra jobb til høsten. Det eneste jeg setter som ultimatum, er at hver enkelt rydder etter seg for dere vil ganske enkelt ikke tro hvor mye duppeditter som ligger å flyter etter en svært kort stund etter den ungeflokken :eek:

 

Men ellers, takk for ros :wink:

Link to post
Share on other sites

Litt prosjekter er da i gang :crazy:

og så er jeg så heldig og få være med og planlegge baatplassen.no treff i Horten til sommeren!

Men første treffet er rundt påske med Nautica Shizofrenia og så er det baatplassen.no treff, og enda et treff på Eiken treffet :cheers:

 

Kan tru jeg gleder meg til dette med og ta M/S Bastard med på detta :smiley:

<{POST_SNAPBACK}>

 

Lekkert, det må jeg si!

Begynner og få arbeidslyst når jeg ser bildene dine!

 

Pokker, jeg må begynne og ta meg sammen

<{POST_SNAPBACK}>

Ja det må jeg si Bastard, at du må nok ta deg sammen siden du 4/11-04 lovet "halve Norge" å vise frem M/S Bastard på treffene :wink:

 

Nybåten får du heller ta med som livbåt, og skjer ikke dette, tror jeg jammen horden av Sørlandstreffet promte må sette kursen på lørdagen mot Horten for å frembringe sin store misnøye :lol::lol:

Link to post
Share on other sites

Ja, men da visste jeg jo ikke at Mr.Perkins var sliten.

Det kommer seg nå, er jo ikke så mye igjen da....

Men det blir jo flere Baatplassen.no treff etterhvert.

Hadde håpet og fått til baatplassen.no vår og høsttreff etterhvert, eller hva sier dere båtfolk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...