Jump to content

Båtmarkedet på Finn - annonsestatistikk.


goggen

Recommended Posts

Jeg har moret meg litt med å lage et oppsett for å følge utviklingen av båtannonser på Finn. Tidligere har jeg lagt ut noe statistikk i forskjellige andre tråder, men jeg ser for meg at det blir noe mer oversiktllig å lage en egen tråd på dette. Det blir nok neppe aktuelt å legge ut den ukentlige utviklingen, men med ujevne mellomrom, og særlig når det skjer endringer som kan være av interesse så skal jeg komme trekkende med grafene mine...

Ellers er det selvsagt bare for andre å legge inn tilsvarende statistikker, hvis det er andre som har såpass sære interesser da..... :crazy:

 

Her er i allefall situasjonen pr. uke 6 - først for brukte båter:

tn__brukte_uke6.JPG

Markedet har på ingen måte eksplodert. Som det fremgår er det kategorien Cabincruiser som øker mest.

 

Her er oversikten over totalantall nye og brukte båter:

nyebrukte_uke6.JPG

Det kan selvsagt alltid diskuteres hvor mye disse statistikkene sier oss. Det er imidlertid slik at Finn er såpass store i båtannonser at de gir et godt bilde av markedet. Det blir selvsagt lettere å trekke konklusjoner når man kan sammenligne flere å mot hverandre, noe som får komme etter hvert....

Link to post
Share on other sites

Hei Goggen, interessant lesning. Det som blir moro å se er trenden frem til Mai mnd. Har inntrykk av at det nå midt på vinteren (-14 ute her hos meg i dag :cryin: ) er markedet på det laveste. Det som vi heller ikke vet når det gjelder statistikken er hvor mange av båtene som lå ute i høst som faktisk er blitt solgt. En vanlig 100 dagers satt inn eetter ferien ebber ut sånn litt før jul. Kanskje Finn har noe tall på "solgt"?

Redigert av Alvito (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan vel også legge ut oversikten over fordelingen mellom nye båter etter type:

tn_Nyeuke6.JPG

På ny siden har situasjonen vært rimelig stabil, men daycruiser typen er den som har øket mest i den senere tid. Det er verdt å merke seg at mens en annonse tilsvarer en båt på bruktsiden, vil en annonse på nybåt ofte tilsvare en rekke båter.

Link to post
Share on other sites

En vanlig 100 dagers satt inn eetter ferien ebber ut sånn litt før jul. Kanskje Finn har noe tall på "solgt"?

Det er selvsagt en av svakhetene med denne statistikken. Jeg har ikke funnet ut en enkel måte å få antall solgte på. Litt av vitsen for min del er at jeg må ha et system som er enkelt å vedlikeholde. Slik som det nå er tar det kun 2-3 minutter pr. uke å legge inn tallene. Vi kan nok allikevel stole på at dersom det selges lite båter slik at svært mange blir liggende til annonsen løper ut så vil det medføre et stort antall totalannonser. Statistikken vil også vise trender på den måten at dersom en båtkategori får en svært anderledes utvikling i fht andre vil det gi en pekepinn på hvordan markedet bedømmer denne.

Link to post
Share on other sites

En måte å se dette på er: Er kurven flat så er antallet nye objekter like stor som antallet utgåtte på dato og solgte båter tilsammen. Er kurven fallende så er tilveksten av objekter lavere enn det som selges og utgår på dato. Er kurven stigende så kommer det til flere båter enn hva som selges og utgår på dato..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Kjekk oversikt du har her Goggen, mener da du presenterte denne i høst at jeg dristet meg til å tippe opp mot 15.000 båter tilsalgs i mai :crazy: Skal bli interessant å se hva som skjer.

 

En måte å se dette på er: Er kurven flat så er antallet nye objekter like stor som antallet utgåtte på dato og solgte båter tilsammen. Er kurven fallende så er tilveksten av objekter lavere enn det som selges og utgår på dato. Er kurven stigende så kommer det til flere båter enn hva som selges og utgår på dato..

 

Problemet her Sydvesten er å skille de som selges og de som utgår på dato (altså usolgt). Stor forskjell på disse to kategoriene. :wink:

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

For de spesielt interesserte kan muligens denne være noe:

storeuke6.gif

 

Jeg har også startet registrering av tre båtmerker, dette ble gjort i forrige uke så statistikken er ikke lang ennå.... Bavaria seilbåter kunne vært morsomt å sammenlignet mot andre seilbåtmerker - noen som har forslag til et par andre det kan være kurant å sammenligne mot? Det samme gjelder for Nidelv og Windy, kan være morsomt å legge til et par andre kurrante båtmerker mot disse også. Forslag mottas. Kapasitetsmessig vil jeg nok begrense meg til en fire fem båttyper til.

diverseuke6.GIF

Link to post
Share on other sites

Stor forskjell på disse to kategoriene. :wink:

I know, det er derfor jeg har ført dem opp som en sum... så kan man tolke det som man selv ønsker... det mange mulige utfall... Det som statistikken sier noe om med stor sannsynlighet til å være riktig er antallet båter som er til salgs og fordelingen over året... Resten vet vi lite om i grunn og blir spekulasjoner..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det vil jo som regel også være slik at solgte båter tas ut av gunnlaget når de er solgt, ergo vil rask omløpstid medføre færre annonser, mens et marked med lite salg medfører mange annonser fordi de ikke tas ut før annonsetiden løper ut.

Redigert av goggen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Enig i det Goggen,

 

mange annonser = dårlig salg

Få annonser = godt salg

Hvordan kan vi vite dette da uten å korrigere for blant annet antall nye annonser som tilkommer hver uke i de forskjellige kategoriene. Om vi ser på biler, så er det mange ganger flere annonser for BMW og Mercedes enn hva det er av Citoen f.eks. Jeg tror ikke vi kan konkludere med at det selges flere Citoren siden det er få annonser...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det må selvsagt måles mot noe slik at tallet sees i fht erfaringstallet. Som du helt riktig sier er forholdet mellom merkene ingen indikasjon på hvem som selger mest, men korrigerer du mot sesongvariasjoner vil total antall annonser indikere godt eller dårlig salg. Men som ved all statistikk vil en rekke faktorer spille inn... Nå vi etter hvert kan sammenligne årene mot hverandre vil det også gi klarere indikasjoner og en bedre statistikk.

Redigert av goggen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvordan kan vi vite dette da uten å korrigere for blant annet antall nye annonser som tilkommer hver uke i de forskjellige kategoriene. Om vi ser på biler, så er det mange ganger flere annonser for BMW og Mercedes enn hva det er av Citoen f.eks. Jeg tror ikke vi kan konkludere med at det selges flere Citoren siden det er få annonser...

 

 

Jeg mener ikke at du kan skille de ulike båttypene (eller bilmerkene) ved å se på et stillbilde (snapshot), men at du kan se utviklingen over tid. Dersom det faktisk var MANGE flere annonser på finn.no i høst en det har vært de tidligere høstene så er dette en indikator på at forholdet mellom antall selgere / kjøper økte i høsten 2006. Markedskreftene fungere slik at når tilbud går opp og etterspørsel ned så går prisene ned.

 

Dersom vi nå ser av Goggen sin graf at det totale antall av tilsalgs annonser på båter går opp denne våren i forhold til våren 2006. Så indikerer dette igjen at markedet er treger enn i fjor og prisene følgelig vil falle.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Dette er interessant, jeg har jo også notert meg at vi på finn.no lå på over 10.000 båter tidlig høst 06 og at vi nå er under 4.000. Selvsagt har det mye med tiden å gjøre, men jeg har tenkt som så at det også må bety at folk ikke MÅ selge båten sin. Hvis det var panikk og krise i heimen ville jeg tro at folk brukte noen hundre lapper på å ha snøret ute også om vinteren...

 

Det blir spennende å se til våren, jeg tror det vil bli mye å velge mellom...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Det er vel gjerne slik at det er vanskelig å selge en båt som ligger nedsnødd, innekledd, innefrosset, under burka, på trangt lager inne (stryk det som ikke passer) i forhold til en nystoffet, shiny polert sjøklar skute. Når det er sagt så har jeg solgt noen båter opp gjennom årene og har hatt hell med å legge de ut sånn i slutten av februar på en 100 dagers. Da står annonsen seg ut mai og er båten ikke solgt innen da....da er objektet i utakt med markedet...

Link to post
Share on other sites

Det er vel gjerne slik at det er vanskelig å selge en båt som ligger nedsnødd, innekledd, innefrosset, under burka, på trangt lager inne (stryk det som ikke passer) i forhold til en nystoffet, shiny polert sjøklar skute.

 

Det er klart, men poenget mitt var at hvis markedet var slik en del hevdet i høst (nært forestående krakk eller iallefall kraftig priskorreksjoner i vente) så hadde nok disse som da (etter denne teorien) MÅTTE selge, ikke tatt "fri om vinteren" og iallefall slik det er nå med såpass få båter i markedet. Husk det er forsvinnende få båter i brukmarkedet i forhold til det totale antallet og antakelig også i forhold til nybåtsalget. Tipper problemet heller er at folk ikke ønsker å spare 10-30% på nyere bruk. Det er så mye penger blant folk i kombinasjon med at gjennomsnittskjøper har mindre kunnskap om båt og derfor er spesielt opptatt av at båten er ny slik at den har garanti og vil gi mange år med problemfri båtbruk... Mange er jo også i den situasjon at de ikke er i stand til å vurderer om en båt er i god eller dårlig stand...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Når jeg tidligere jobbet med nettopp dette, så hadde Finn en liten "feil". De registrerte hver forandring på alle annonser slik at det ble en "ny" annonse. Så når det sto at "Antallet nye annonser i dag = 750", så inneholdt dette alle annonser som var redigert i enten ved å legge til noe, eller fjernet noe. Slik ble jo dette veldig misvisende. Om det fortsatt er slik vet jeg ikke.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Dette var jo en kjent taktikk for eiendomsmeglere tidligere. Ved å gjøre en liten endring på annonsen kom denne "først i køen" som ny annonse. Dette ble det imidlertid gjort endringer på fra Finn for et par år siden, så dette skal ikke være tilfelle i dag.

Link to post
Share on other sites

Jeg er helt imponert over hva noen kan more seg :blush: med, det må ha godt med mange timers arbeid med slike statistikker.

He he, ta det helt med ro - så stor nerd er jeg ikke.... Det tar kun kort tid å lage et slikt oppsett, og noen få minutter pr. uke å vedlikeholde.

Link to post
Share on other sites

Etter hva jeg har sett og erfart er prisene på vei oppover. Brukte båter som i 2005 lå på rundt 200-250.00.- koster i dag 300-450.000.-

Det vi ikke vet er om båtene virkelig blir solgt for angitte priser. Det jeg har lagt merke til er at mange båter som lå for salg i høst er nå lagt inn på nytt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...