Jump to content

Båtmarkedet på Finn - annonsestatistikk.


goggen

Recommended Posts

Det er jeg helt enig i også

Litt OT men Det gjelder biler også.

Og leasingbiler med overtakelsessum som salgspris :smash:

 

Unnskyld OT :rolleyes:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes forøvrig at Finn bør flytte importbåter som ikke er importert enda over i ny kategori. Synes det er meget irriterende med disse båtene.

 

 

:yesnod::yesnod: Det er slik at hver gang jeg ser en annonse som virker interessant men ser at selger kommer fra Trondheim så gidder jeg ikke åpne annonsen.

 

Båten ligger i USA, annonsen er hentet fra nettet, prisen er uten motor, uten CE merking osv :headbang::headbang:

 

Faren er at jeg går glipp av spennende annonser da det ar andre en denne US-importøren i Trondheim som selger båt.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

:yesnod::yesnod: Det er slik at hver gang jeg ser en annonse som virker interessant men ser at selger kommer fra Trondheim så gidder jeg ikke åpne annonsen.

:headbang::headbang:

De fleste av disse båtene ser jo også temmelig "tygd og utigjenspytta" ut på bildene (interiørmessig), hentet opp fra havets bunn de fleste? Dermed ikke sagt at den nevenyttige ikke kan gjøre et lurt kjøp ... :confused:

Redigert av Skvulpen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg annonserte båten min for et par uker siden på finn, og etter 2 dager hadde vi skrevet kontrakt, så det er tydelig at det er litt aktivitet i markedet selv om det er midt på vinteren. Jeg tror at noe av grunnen til at endel båter ligger ute for salg i all evighet er at de enten prises for høyt eller at mange av båtene også er i såpass dårlig forfatning at de ikke er verdt det de forlanger. Førsteinntrykket har også veldig mye å si. Tror ellers at det er mange dårlige selgere der ute, dersom man har forsøkt å selge båten i over et halvt år bør man kanskje vurdere om båten egentlig er verdt så mye som man ber om, men det er slettes ikke alle som skjønner det.

Link to post
Share on other sites

Det er derfor det er kuult om goggen holder denne grafen oppdatert noen år fremmover slik at vi får se om markedet endrer seg. :yesnod:

Sikker på at Goggen ikke har statistikk for lengre tilbake en i høst? Hva sier du Goggen? Har selv ført prisoversikt gjennom de fire siste årene på noen båttyper jeg er interessert i, men lager ikke statistikk og grafer, men det var kanskje en idè..

 

Jeg synes forøvrig at Finn bør flytte importbåter som ikke er importert enda over i ny kategori. Synes det er meget irriterende med disse båtene.

:yesnod::yesnod:

Begriper ikke at disse trønderbartene ikke skjønner at de annonserer seg rett og slett ut av markedet. Båtene ser jo heller ikke ut! Dette kan umulig være et seriøst firma.

Link to post
Share on other sites

:nonod: Jeg har nok ikke samlet tall lenger en hva som fremgår i grafene mine. Om noen har tall som lar seg sammenligne med mine, så kan jeg gjerne innarbeide disse i grafene. Det behøver ikke å være ukestall - også månedstall vil kunne gi brukbare sammenligninger.
Link to post
Share on other sites

Tror faktisk disse trønderbartene selger mye båter likevel. Er vel ikke helt fair å si at alle båtene ser herpa ut? Riktignok annonserer de noen vrak, men de har jo også mange fine båter. Har selv sett noen av de som er tatt inn, og de har langtfra vært dårlige. Også prisene da......... Men ja selvfølgelig burde de jo annonsere med pris inklusiv både motor og avgifter.

Link to post
Share on other sites

Vi har faktisk handlet båt av en trønder i vinter og det har vært spennende, men likevel kjempegreit. Båten var en Bayliner 285(5) 2000 modell.

Motror har gått 130t og er en 7,4 liter mercruiser mpi bensin. (snakk om å gå mot strømmen, siden vi har 85 hester turbodiesel fra Yanmar i dagens båt)

Etter en vask blir denne helt strøken. aldri vært stoffet, gått i ferskvann, og ikke en gang kokebluss etc. har vært i bruk (Satt igjen embalasje)

Vel, CE-merkingen er ikke helt ferdig, men båten står nå hjemme i hagen hos oss og siden den som tar disse båtene inn på det norske markedet er ansvarlig for dette, er jeg sikker på det ordner seg.

Vi betalte 1 femtedel av beløptet, slik at båten ble tollet ut, og 3 femtedeler 14 dager etter båten kom hjem til vår hage. den siste femtedelen kommer på selgers konto etter ce-merking.

 

Det jeg ville frem til er at ikke alle båtene ligger i USA og ikke alle båter kommer derfra heller, noen kommer fra syd i europa.

Vår båt kommer fra USA og vi besiktiget vår båt i Fredrikstad på et Tollager før vi kjøpte.

Der lå det også flere båter og fra flere importører og ventet.

Det er 3 importører som skilter med Trondheim, så har vi fra Hønefoss, en i Østfold, en på Skarnes, to på mørekystyen og et firma i Tistedal.

Link to post
Share on other sites

I dag vippet antallet brukte båter til salgs på finn.no over 4000 stk. for første gang siden i høst.

Nå er det vår i lufta, så nå vil nok antallet båter stige jevnt og trutt fremover!

 

Skvulpen

(som sitter lett henslengt på gjerdet og venter på drømme-bruktbåten ... ) :wink:

Redigert av Skvulpen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det beste med å lete etter drømmebåten, er at det koster ingen ting. Bortsett fra den tiden man bruker på Finn da. Men:

 

En mann må gjøre det en mann må gjøre :wink:

 

En som også er på jakt

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Tar for gitt at det er motorbåt du skal ha :wink:

Det beste er vel å bestemme seg for hvilken prisklasse man skal legge seg på. Å sikle for lenge over noe man ikke har råd til vil bare skape frustrasjon.

Dernest bør man jo finne ut ca størrelse som passer og om båten skal være lukket eller åpen kalesjebåt. Vil du ha fast aksel eller drev, og hvilke marsjfart trenger du?

Skal du ha lukket båt så er spørsmålet om du vil ha FB. Hvis lukket båt er aktuelt så bør du tenke på hvor stor uteplassen og evnet FB`n er . Det er ofte der man opholder seg mest når men ar ombord, og akterdekk og FB`er er trange på mange båter opp til rundt 30-33 fot. Noen 33 fotere er bare 30 fot også :crazy:

Bredden på båten spiller også stor rolle for hvor mye plass det er i båten.

.... .. ok det var en kort brain storming... .

Det er selvsagt enda mer man må tenke på å vurdere før man kjøper :wink:

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Leste en tråd på båtmagasinet ( her som sier ganske mye om Finn sine "bruktbåt sider....

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg har nå "klaget " til FINN angående dette. Så får vi se om det blir tatt til etteretning.

 

Ellers kan vi også få frem Markedet litt bedre her på forumet. Hvis vi alle mann mobiliserer og forteller til alle båtfolk vi kjenner at det er Markedet som gjelder med gratis annonsering så kan vi kapre noen kunder fra FINN. Hva med å få lov til å legge inn en gratis link til Markedet på andre båtsider på nettet. Ikke sikkert det er umulig å få til.

Link to post
Share on other sites

Å konkurrere med Finn er urealistisk, men det burde være mulig å lage alternativ nr. 2 så lenge vi kun konsentrerer oss om båt.

Utfordringen er, som du sier, å gjøre dette kjent uten betalt annonsering. Rubrikkannonser får vi ikke satt inn da vi blir sett på som konkurrenter, og firmaannonser blir for dyrt.

Er det noen som har annonsert båt både på vårt marked og Finn og som vet hvordan antall treff fordeler seg?

 

Viktigst er det å få andre sider til å linke til oss, har tenkt på om vi kunne lage en konkurranse i denne anledning. F.eks. å få link hos de mange båt/seilforeninger våre medlemmer har tilknytning til.

 

Ikke minst skulle vi svært gjerne hatt en link på forsiden av landets best besøkte søkeportal, Startsiden.

Dette har vi jobbet med i flere år uten resultat. Til tross for at vi vet at vi har over 10 ganger så stor trafikk som noen av de som ligger på forsiden.

Link to post
Share on other sites

Jeg mente ikke at vi kan konkurrere med FINN, men vi kan sikkert bli mye mer kjent enn i dag. En link hos BM er vel utelukket så lenge de samearbeider med FINN, men hva med en link på web sidene til andre båtblader.

Er det umulig å få til?

Kanksje det hadde vært greit å åpne opp for litt linking til andre herfra også? Selvfølgelig ikke for mye av det, men et begrenset utvalg der de som har link hos oss også har en link på sin side til f.eks annonsemarkedet her.

 

Noe å tenke på?

Link to post
Share on other sites

Jepp. Desverre. Annonser er & blir Finndotno; mulighetenes marked...
Det er klart, jeg lurte på hvor stor forskjellen er.

 

hva med en link på web sidene til andre båtblader.

Er det umulig å få til?

Å få noe link hos båtbladene har jeg ikke forsøkt på, anser det som utelukket. Vi blir konkurrenter siden alle bladene har både forum og annonsemarked.

Å linke fra oss blir problematisk ift vår reklamefrihet.

Link to post
Share on other sites

Å linke fra oss blir problematisk ift vår reklamefrihet.

 

 

Det er kanksje der vi kan åpne litt når det gjelder gratis gjentjenester - vi linker hvis dere linker. Regner med at båtbladene er like interessert i at mange besøker deres sider.

NRK er også reklamefritt (offisielt), men har da noen untak f.eks under VM, OL etc. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

NRK er også reklamefritt (offisielt), men har da noen untak f.eks under VM, OL etc. :rolleyes:

Sponsorer heter det der i gården, og da er vistnok pr. en eller annen definisjon ikke reklame :crazy:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Sponsorer heter det der i gården, og da er vistnok pr. en eller annen definisjon ikke reklame :crazy:
Tja, som noen husker hadde vi i ett halvt år ett knøttlite sponsorskilt nederst på siden. (Gjorde at vi slapp å betale for overforbruk av båndbredde)

Dette førte til at Gapene nå markedsfører seg som landets største reklamefrie båtforum... :lol:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...