Jump to content

Båtmarkedet på Finn - annonsestatistikk.


goggen

Recommended Posts

I dag vippet antallet båtannonser på finn.no 7000, en økning på nesten 2000 på under en måned. Skal bli interessant å se om "rekorden" blir slått ... Det var vel ca 12.000 på det meste midtsommers i fjor?

Har økt kraftig på de siste dagene, det kommer flere nye "sider" hver dag. Regner med goggen holder oss oppdatert. :smiley:

Redigert av Skvulpen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Oppdatering skal bli Skvulpen :smiley:

 

Her den sedvanlige oversikten over utviklingen for bruktbåter:

brukte_uke15.gif

 

Her er totaloversikten for brukte og nye båter:

nyebrukte_uke15.gif

Jeg tar ut tallene på onsdag morgen, og da var 7000 ennå ikke passert, det skjedde først noe senere på dagen. Annonseøkningen har vært i området 4-500 flere annonser pr. uke samtidig som brutto tilgang ligger på 2-300 pr. dag.

Det er flere som har kommentert at båter som ikke ble solgt i høst er tilbake på Finn. Jeg har også merket meg det, men sammtidig har flere av de jeg har fulgt med på blitt solgt rimelig raskt. Det er derfor mye som tyder på at båtmarkedet fremdeles er godt.

Redigert av goggen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Prisstatistikken jeg har laget er også litt morsom:

prisklasser_faauke15.gif

Denne viser med all tydelighet at det er de rimeligste båtene som øker mest på Finn.

 

Bryter vi ned tallene ser vi at det faktisk er de aller billigste båtene under 50' som har den desidert største økningen på Finn.

prisklasser_mangeuke15.gif

 

For de mest kostbare båtene er det en svært liten økning sammenlignet med totalen. På mailene jeg får fra Finn er det imidertid mange båter i disse prisklassene som legges ut, noe som indikerer at salget av dyrere båter også er godt.

Redigert av goggen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
Ser at antall annonser begynner å nærme seg samme nivå som i fjor på ca 9.000.

 

Mener jeg tippet nærmere 15.000 i mai måned. Bommet nok litt der :rolleyes:

 

 

Spennende å følge med på utviklingen. Men jeg lurer litt på hvordan tallene skal tolkes, om høye tall er indikasjon på at markedet er bra - eller motsatt. Høye tall (brukt) viser vel at mange ønsker å kvitte seg med sine båter, men det indikerer jo også at aktiviteten er stor. Så itte vet jeg.

 

Hva med prisene, er de på vei ned? Hører snakk om det, men finnes det noen dokumentasjon på dette?

Link to post
Share on other sites

Det eneste som er helt sikkert med tallene over annonser på Finn er at de viser hvor mange båter som er til salgs på Finn... :wink:

 

På bakgrunn av antall annonser kan man imidlertid komme med mer eller mindre kvalifiserte betraktninger om markedet. Jo lenger tidsrom vi får statistikk for- jo letter vil det være å avsløre forskjellen mellom naturlige sesongvariasjoner og endringer i markedet.

 

Personlig har jeg i allefall dannet meg et bilde av dagens situasjon som er omtrent som følger:

 

Det er ikke overraskende mange båter for salg nå.

Det omsettes mye båter - dette basert på daglig annonsetilgang mot totalt antall annonser.

Basert på prisstatistikken er det heller ikke spesielt mange dyre båter for salg. Hoveddelen av netto annonseøkning kommer i prisklassen under 250.000,- og der igjen er det størst økning i båter til under 50.000,-.

 

Mange har tidligere spådd krakk i båt markedet, men etter min oppfatning ville noe slikt gitt seg utslag i stor økning i annonser for dyre båter. Det ser vi i dag ingen tegn til, snarere tvert imot. Det ville selvsagt vært lettere med en kvalifisert påstand dersom vi hadde fjorårstall å sammenligne med, men det får jeg ikke før neste år..... :smiley:

 

Etter min oppfatning er det derfor all grunn til å konkudere med at det frem deles omsettes mang båter - ikke minst større og dyrere.

 

Det er umulig å si noe om hvilken pris som oppnås, men siden omsetningstakten tilsynelatende er god, kan vi regne med at selgerne er rimelig fornøyde med det de oppnår. Det er derfor rimelig sikkert at det ikke er noen dramatisk prisnedgang i markedet i dag.

 

Så får vi se hva som skjer i morgen......

Link to post
Share on other sites

Det eneste som er helt sikkert med tallene over annonser på Finn er at de viser hvor mange båter som er til salgs på Finn... :wink:

 

Liten korreksjon; "...er, eller var." Ganske irriterende å se hvor mange båter (og andre ting på Finn) som er solgt uten at selger gidder å merke annonsen solgt! Men siden folk er stort sett like sløve, eller dovne, hele tiden, så vil uansett endring i antall annonser si noe om utviklingen.

 

Som tidligere nevnt har jeg nettop avertert, og solgt (på fire timer), en skjærgårdsjeep. Averterte denne for tre dager siden og er helt sikker på at jeg kunne ha solgt fire til av samme type og til samme pris på disse tre dagene! Nærmer seg 1200 visninger på annonsen. Skal overleveres i morgen og da sletter jeg annonsen.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Har noen venner som skal kjøpe seilbåt av nyere dato i 600-700`klassen og det er LITE å velge mellom... Når det har vært solgt så sinnsykt med seilbåter så undrer det meg at ikke flere er ute, dette er vel ikke akkurat tegn på krakk... Når de få som ligger ute alle er lagt 10-20% for høyt så er det jammen ikke lett...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
  • 4 uker senere...

På tide med en liten oppdatering.

Til tross for flere spådommer har vi ennå ikke passert 10000 båtannonser på Finn. De siste ukene har vi fått en klar utflating. Her er status på brukte og nye båter tilsalgs:

totalt_nye_brukte_25.gif

 

Fordelingen mellom båtene ser slik ut:

brukte_bater_25.gif

Med andre ord er det fremdeles ingen ting som minner om krakk i båtmarkedet.....

Link to post
Share on other sites

Bruktbåt prisene er på vei nedover ( de selges til langt under annonsert pris ).

 

Båter som er priset til 300.000.- går for 240.000.- osv... En 88 mod. saga 25 cc med 130 hk. diesel kostet kr. 310.000 i 05 - solgt til 230.00.- 07

Solgte min 26 til 160.000.- ( det er 80.000.- mindre enn det disse båtene blir annonsert til og det tok 6 mnd. før jeg fikk solgt den :-(

Link to post
Share on other sites

Bruktbåt prisene er på vei nedover ( de selges til langt under annonsert pris ).

 

Båter som er priset til 300.000.- går for 240.000.- osv... En 88 mod. saga 25 cc med 130 hk. diesel kostet kr. 310.000 i 05 - solgt til 230.00.- 07

Solgte min 26 til 160.000.- ( det er 80.000.- mindre enn det disse båtene blir annonsert til og det tok 6 mnd. før jeg fikk solgt den

Ikke akkurat en tungt underbygd påstand. Egen erfaringer (og kanskje ønsker om å gjøre godt kjøp for det jeg vet?) er litt tynt grunnlag å trekke konklusjoner på. Har selv den stikk motsatte erfaringen og vet om mange andre som har det samme uten at dette på noen måte er noe tyngre argument. Nybåtsalget er rekordstort. Bruktmarkedet har pleid å følger dette. Dette er vel en av de sikreste indikatoren på tilstanden i markedet.

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Hvis du ser på Båtnett så er mange av de samme båtene markert som solgt der. Det var i hvertfall slik da jeg sjekket sist for noen uker siden. FINN skulle ha et automatikk der man måtte bekrefte at båten fremdeles var til salgs hver 14.dag - hvis ikke så blir annonsen slettet.

Mange slurver med å markere "solgt" har jeg inntrykk av.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...