Jump to content

Båtmarkedet på Finn - annonsestatistikk.


goggen

Recommended Posts

  • 2 uker senere...

På tide med en liten oppdatering av situasjonen på Finn. Det er flere aktive annonser ute, men fremdelse ingen vårflom...

 

brukte_baater.gif

 

nye_bruktetrans.gif

 

nye_baatertrans2.gif

 

Til slutt for spesielt interesserte - ingen flom av Princess eller Fairline ennå heller...

store_baatertrans.gif

Redigert av goggen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det som er litt interessant er at det hver dag kommer 100 til 150 nye annonser for brukte båter på Finn. Totalt antall vokser derimot kun med ca 100 annonser i uka. Dette indikerer at det omsettes en god del båter i dag også.

Uansett er jeg enig med SF i at antallet annonser skal vesentlig opp fremover. Det var tross alt mer en dobbelt så mange bruktbåtannonser ute i slutten av oktober 2006.

Link to post
Share on other sites

Jeg har også regsitrert at det selges en del båter nå. Det virker også som en god del selges og annonsen bare slettes uten at det det står solgt. Hadde alle krysset av for solgt når de har solgt båten så hadde det vært enklere å få en mer korrekt statistikk.

Link to post
Share on other sites

Som vi har sagt før så burde Finn gjøre noe med de som legger nye båter inn under brukte båter.

 

FINN svarte meg at de skulle bringe dette synspunktet videre til rette vedkommende.

 

Problemet er nok annonsørene av nye båter krever å få satt de inn under brukte Cabincruisere der de fleste potensielle kunder søker. Det tror nå jeg.

FINN har nok imidlertid makt nok hvis de har baller til det å kreve at de selger nytt under nye båter uten at det vil redusere annonseinntektene på sikt.

Link to post
Share on other sites

At antall nye båter pr. dag overstiger det databasen øker med pr. uke betyr ikke nødvendigvis at mange blir solgt.

Selv tror jeg salget er bra. Når jeg tusler i båtforretninger henger det jo binadø solgtplakat på 20 prosent av utstillingsbåtene og klargjørerne ser ut til å ha mer enn nok å gjøre.

Skal en ha båt til sommeren er det vel snart kun brukte som er tilgjengelig.

Link to post
Share on other sites

Enig med power. Uten at jeg har noen tall på det, kjenner jeg igjen utrolig mange båter fra tidligere forsøk på salg. Høstbåtene som ikke ble solgt kommer igjen. Hadde de bare benyttet noen nye bilder så ville jeg og mange med meg ikke registrert at båten har vært forsøkt solgt før.

Om det har skjedd noe med prisforlangende på disse gjengangerne vet jeg ikke.

Link to post
Share on other sites

For å være ærlig syns jeg ikke det er så fælt mange båter til salgs på finn.no. 5000 båter av alle slag (inkl mange nye) og vi er vel ca 1 mill båteiere i norge??? Det blir 0,5% brukt for salg... Snart er det vel 10-15.000 for slag, men det blir fortsatt beskjedent i forhold til hvor mange som har båt i Norge...

 

Ser at det ligger mye til høy pris. Et glimrende eks er denne, siden jeg nå har regnet på ny av denne modellen

 

Brukt Hanse 400e

 

Jeg har fullspekket en slik med radar, plotter, VHF, gennaker, farget skrog, epoxy, 5 kw varmer, ankervinsj, foldeprop, autopilot, batteripakke, levert Griswald ferdig rigget og levert til 1380.000!!! Da lurer jeg litt på hvem som skulle være villig til å hoste opp 120.000 MER for denne som brukt... Time will show... (ok, du får teak og skinn, men hvor mange % vil ha 2 lugars... det er jo slikt som er problemet med brukt, det er ofte nesten, men ikke helt slik du ville hatt din og når da prisen er på linje med nytt ja, da e jammen valget enkelt... Uansett lykke til!

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Det blir ofte mer rett med prosentregning når du snakker om prisjusteringer. Selv kjøpte jeg båt og vurderte båt i prisskiktet 350.000,- og en 6% økning på denne utgjør det drøyt 20.000 Nok.

 

Prsiøkningen på gliset over til over til 2.850.000,- forutsatt at den tidligere er annonsert til 2.690.000,- blir også ca 6%. Og det er muligens rett prisforskjell mellom vår og høst.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

En liten oppdatering over de siste ukers aktivitet på Finn. Det er kategorien "Cabincruiser" som har den bratteste kurven.

brukte_baater_uke_12.gif

 

Det er noe pussig at antall nye båter faktisk går ned. Dette kan nok ha sammenheng med det som er påpekt tidligere i tråden - at selgere annonserer nye båter under kategorien brukt.

nye_brukte_uke12.gif

 

Selv om antallet er sterkt økende er det fremdeles et stykke igjen til antallet som lå ute i høst.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...