Jump to content

Båtmarkedet på Finn - annonsestatistikk.


goggen

Recommended Posts

Noen oppdaterte grafer Goggen?, ser at det er ganske mange båter på finn om dagen. :sailing:

 

Skal prøve å få lagt ut de siste tallene til onsdag - da har jeg også fått med siste ukes endringer. Er fremdeles på ferie, men tall er registrert og det er åpenbart ingen hemelighet at det etter noen rolige uker i juni/juli er trenden igjen for oppadgående.....

Link to post
Share on other sites

Ingen tvil om at århunders regnsommer vil gi seg markedsmessige utslag. Men det kan også tenkes at effekten ikke blir så stor som mange forventer nettopp fordi mange tenker "jeg skal iallefall ikke selge nå når alle andre kommer til å selge, men vente til neste år". Blir uansett interessant å følge markedet. Du følger opp med statstikkene, Goggen??

Link to post
Share on other sites

Nå har det vel ikke vært "århundrets regnsommer" alle steder i Norge. Men Østlandet og Sørlandet er selvsagt de største båtmarkedene, så det kan muligens gjøre noen utslag på salgsvolumet? Men garvede båtfolk bør vel tenke mer langsiktig enn bare én sommer.

 

Skvulpen, - som har brukt mye solbriller og shorts på Nordvestlandet i år ... :cool:

Redigert av Skvulpen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da kommer det en oppdatering på annonser. Tallene er ajour pr. uke 32.

 

Først grafen over brukte båter:

brukte_uke_32.gif

 

Totalt antall annonser ser slik ut:

nye_brukte_uke_32.gif

 

Som det fremgår har det vært en liten nedgang i annonser i juli, men nå er økningen igjen klar. Det er også tydelig at gruppen daycruiser øker mest.

Link to post
Share on other sites

Oversikten over prisklasser det annonseres i ser nå slik ut:

 

priser_faa_uke_32.gif

 

Grafen viser at variasjonene er størst i prisgruppen under 250'.

 

priser_mange_uke_32.gif

 

Totalt tyder dette på at sesongvariasjonen gir seg mindre utslag jo dyrere båten er.

Link to post
Share on other sites

Jeg har i hele år studert seilbåt annonsene og jeg syns det er utrolig lite som blir lagt ut i forhold til at vi nå har hatt enormt salg av seilbåter i 10 år (det var vel da det braket løs)... Er nok i samme båt som mange når jeg vil fra motorbåt til seilbåt...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Det er forsåvidt håndarbeid Langemann, men jeg har definert alle grafer og tabeller i et regneark, og laget agenter på finn som gir meg tallene. Det er mao kun et par minutters punsjejobb en gang pr. uke så det er overkommelig. Litt sære interesser må man jo ha... :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Det er vel også et faktum at Finn får en stadig større markedsandel og at stadig nye bruker av nettet og utvidet bruk av nettet for å omsette alt mulig gjør at tallene kan bli noe misvisende når man sammenligner tallene med tidligere år og konkluderer med at flere annonser på et gitt tidspunkt indikerer økte problemer med å få omsatt båtene?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Jeg ser at Goggen her (forståelig nok) har adoptert Finn's etter min oppfatning litt snodige betegnelse på store fly-bridge båter i sin ellers så og interessante presentasjon over salgsutbudet hos denne annonsemarkedslederen. Slike båter (type Princess, Fairline etc) benevner hos Finn som: Yacht.

 

Jeg stusser over dette. På engelsek er "yacht" vel så mye brukt som betegnelse på seilbåter som på motorbåter.

 

Nå er det jo slik at båtbetegnelser er forskjellige langs kysten. En sjekte er ikke det samme nord i landet som på deler av Sørlandskysten. Og samme båt blir omtalt som snekke, sjekte og motorbåt - avhengig av dialekten til vedkommende som taler.

 

Men jeg er ikke komfortabel med at flybridgebåtene skal få enerett til begrepet "yacht" på norsk. Er det slik at det er en webside-utvikler på Finn som er i ferd med å innføre et nytt båtbegrep i det norske språket, eller har denne benevnelsen mer rot i båtfolks dagligtale enn hva jeg har inntrykk av? Kanskje det er kommersielle krefter som har påvirket Finn til å ta i bruk denne benevnelsen fordi selgere av slike båter synes at det blir for stusselig at båtene deres blir omtalt i samme gruppe som "cabincruisere" (som jo for øvrig har etablert seg som et godt, norsk ord som de fleste er enige om bruken av).

 

Kanskje en sak for Norsk språkråd?

Redigert av Douro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis jeg skulle solgt en fin Furuholmen så ville jeg lagt den inn på Yacht. Yacht for meg en en båt som er litt edlere enn båter flest. I dagens marked har det tilkommet mange båter som skulle hatt betegnelsen Yacht. Markedet oversømmes nærmest av flotte båter som kunne hatt denne betegnelsen.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg skulle solgt en fin Furuholmen så ville jeg lagt den inn på Yacht. Yacht for meg en en båt som er litt edlere enn båter flest. I dagens marked har det tilkommet mange båter som skulle hatt betegnelsen Yacht. Markedet oversømmes nærmest av flotte båter som kunne hatt denne betegnelsen.

Ja - det kan jeg godt forstå at du ville gjøre med din Furuholmen, med sikte på å få markedsført den i et celebert selskap - og med sikte på å få solgt den.

 

Men jeg tror ikke at du tar poenget mitt. Er yacht et ord som du ville ha brukt om denne båten hvis Finn ikke hadde det som egen kategori?

Og neste spørsmål: I så fall, mener du at yacht kun bør brukes om edle motorbåter, og ikke om edle seilbåter?

 

Jeg har en sterk mistanke om at Finn (og eventuelt andre komersielle krefter) her er i ferd med å innføre et nytt ord i norsk språk. Det er kanskje greit nok. Men jeg liker ikke at dette ordet får en helt annet betydning enn det har i det språket de har lånt ordet fra.

Link to post
Share on other sites

Både motor- og seilbåter faller inn i denne kategorien. Om enn noe forfinede båter. Ofte med litt størrelse. Ordet Yacht ble mer brukt før. Hører det skjelden i disse dager.

Der tror jeg at du er i utakt med de som legger inn annonser. Det ligger 3 seilbåter på Yacht. En svenske har lagt inn en Bavaria 44. Er det forfinet nok?

Dessuten ligger det en nyere Najad der, og så denne.

Men dette er unntak. Både Bavariaer og Najader som er finere eller større enn de nevnte eksemplene, blir ellers alltid markedsført under Seilbåter/motorseilere.

 

Jeg er enig med deg i at Yacht tidligere ble brukt som du sier, om luksusbåter - både seil og motor. Men på Finn, er begrepet i ferd med å gis enerett til store, kostbare motorbåter. Og da kan en slik historieløs forståelse av ordet yacht raskt feste seg i språket, i strid med hvordan ordet oppfattes i utlandet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...