Jump to content

Båtmarkedet på Finn - annonsestatistikk.


goggen

Recommended Posts

Jeg er ikke sikker på om prisene er på vei oppover, selvfølgelig kan enkeltmodeller være det. Solgte en

relativt ny jeep i fjor. 2003 mod Yamarin 5910, med plotter, teak-dørk, hydrailisk styring, solseng osv. Ifølge en forhandler skulle jeg få mellom 215-225`. 115 hk 4 takt.

 

Solgte for 185.000,- etter 3 md. Nypris over 300`

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Det vi ikke vet er om båtene virkelig blir solgt for angitte priser. Det jeg har lagt merke til er at mange båter som lå for salg i høst er nå lagt inn på nytt.

 

 

Enig, mange av de som ikke ble solgt i høst har eller vill dukke opp igjen nå og fremover. Jeg tror at vi vil se (evt har alt sett en utflating og svak nedgang i prisene.

 

For egen del kjøpte jeg min "nye" båt nå i høst. Denne ble lagt ut for salg av eier våren 2006 for 480.000,- og lå usolgt hele våren og sommeren. Det ente opp med at jeg kjøpte båten senhøst 2006 til 360.000,-. Motoren i båten er en Steyr 246 fra 2004 og bare motoren+drev kostet da 250.000,-. Tror derfor at prisforlangende på 480.000,- var greit nok, men det hjelper så lite for selger når det ikke er kjøpere. Desto bedre for meg :yesnod:

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

For å kunne finne trender i markedet må vi jo ha statistikk for flere år, og minimum to år. Det vi får frem her er jo egentlig bare sesongvariasjoner, og det er jo totalt uinteressant. Disse variasjonene vil jo være påvirket av flere forstyrrelser. Sånn som været vil jo virke inn på dette.

Link to post
Share on other sites

Det er det som er hele poenget Yankee, du må lese hele tråden og helst den forrige og :wink:

 

Det er først nå fremover og utover sommeren vi får en indikasjon på om markedet er i endring. I fjor lå det på jevna i overkant av 9000 båter til salgs hele våren og sommeren. Det er derfor det er kuult om goggen holder denne grafen oppdatert noen år fremmover slik at vi får se om markedet endrer seg. :yesnod:

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Etter hva jeg forstår så begynte Goggen denne loggingen først nå i høst. Så statistikk for flere år får vi nok ikke enda men vi vil få en indikasjon alt nå til våren.

 

Sel synes jeg det skal bli intressant å se om antall båter til salgs vil overstige fjordåret. I fjor var det ca 9000 annonser på finn.no til en hver tid gjennom sessongen.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Jeg enig med det som skrives i siste nr. av BM. ang bruktbåtpriser. Det er mange båter som har prisforlangende en god del over markedspris. Det gjelder kanskje særlig båter som av makedet ikke oppfattes som helt kurante. Ofte er det båter produsert f.eks. over dammen. Det bør ikke være noe feil med båtene, og en kjøper får ofte mye for pengene. Man må imidlertid ikke tro at man har gjort et røverkjøp og får mye mer igjen når den skal selges. Det gjør man som oftest ikke.

Båtene som holder seg best er de som av nordmenn (kjøpere) oppleves som kurante. Båter produsert i Norge eller Norden er da de mest aktuelle. Når det gjelder større båter er det på samme måte, men der er f.eks Princess, Fairline m.fl. også helt klar blant de som nordmenn opplever som kurrante.

Skal man ha en båt som holder seg godt i pris og er enklere å selge så velger man en kurrant båt. Skal man ha mest mulig for pengene og kanskje ha båten i mange år fremover så kan en såkalt ukurant båt kanskje være best. Problemet blir å få pengene igjen når den skal selges.

 

Nå blir det sikkert kjeft å få :wink::rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke du får så mye kjeft for det er mye fornuft i det du skriver. Det er markedet som bestemmer hva som er kurrant og prisen blir deretter.

 

Men du får et kryssningspunkt her og du vil også få endringer i markedet over tid. Dvs hva folk flest opplever som kurrant. Hva som var kurrant for 10 år siden er ikke nødvendigvis det samme som i dag. Mange av båtmerkene fra "over there" begynner å bli veldig etablert "over here" og da kvaliteten på US båter på de fleste områder er på høyde med båter produsert i Norden så vil de etter hvert bli kurrante også her.

 

Kryssningspunktet jeg tenkte på er pris kontra stand. For min del ble det i min prisklasse valget mellom 10 år gammel US båt med ny diesel motor mot 20-25 år gammel Norsk båt med en allerede gammel AQAD40B (eller tilsvarende) diesel motor. Velger å tro at om 10 år så holder min 1997 mod seg bedre i pris en den tilsavarende norske båten fra tidlig 80 tall. Den er har nå en utslitt VP diesel som er langt over 30 år gammel.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Dette er litt på siden av trådtittel, men det gjelder finn.

Finn har tjenesten tips en venn, der du kan sende en link på anonsen til en du tror vil være interessert.

problemet er at hos meg får jeg en link som ikke fungerer.

Jeg får melding om at anonsen ikke finnes.

Har sendt mail til finn om problemet, med de sier at det må være feil på min maskin :confused:

 

Har noen av dere erfart det samme, eller er det bare jeg som ikke får det til å funke?

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Sendte tips til meg selv, på den nyeste anonsen (uttern d68)

Når jeg trykker på linken som finn sendte meg på mail for jeg følgende melding:

Vi kan dessverre ikke finne annonsen med finnkode = 9355515">Klikk . :headbang::headbang:

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Bare et apropos........nå er vel noen enda mer på viddene.... :crazy:

 

Ser ikke ut som salg av bruktbåter har stoppet helt opp i høst/ vinter, Scand Boats har ikke så mange bruktbåter igjen. De har solgt et imponerende antall bruktbåter.

 

Spennende å følge utviklingen utover våren. Kan hende det er mange båter til salgs, men de "gode" brukte båtene er ikke alltid tilgjengelig.

Link to post
Share on other sites

Har fulgt markedet tett når det gjelder båter på finn helt fra August mnd. da jeg er på jakt etter båt ca 29 til 34 fot cabincruiser og det som er intressant er at mange av de større bobåtene begynner og kommet tilbake igjen på finn. Mao de fikk ikke solgt de i høst og må prøve på nytt. Da er det de mest desperate vi ser allerede nå i vintermørket, også vil dette bare øke på utover våren. (Bakgrunnen for denne observasjonen er at jeg har "sett på" en del hundre båter på finn, og da er det enkelte bilder en kjenner igjen.)

 

Poenget mitt er at markedet begynner og bli mettet for en del av de større bobåtene og da sannsynligvis de mer ukurante merkene først. Registrerte samme poeng i en artikkel i enten Båtmagasinet eller Båtliv nylig.

 

Vh

BL

SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Link to post
Share on other sites

Ser ikke ut som salg av bruktbåter har stoppet helt opp i høst/ vinter, Scand Boats har ikke så mange bruktbåter igjen. De har solgt et imponerende antall bruktbåter.

 

 

Enig det var en imponerende liste, men det er vært å merke seg at en del av båten som står som solgt ble solgt allerede i Juli/August 2006.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

....... vært å merke seg at en del av båten som står som solgt ble solgt allerede i Juli/August 2006.

 

Scand annonserer tilnærmet ukentlig i Fævennen med salgsvisning i helgene. God service overfor kjøpere.

 

Og det er vanskelig å selge flere båter enn de får inn.....pr 8/2 var det 11 båter for salg..

Link to post
Share on other sites

Scand gjør ting på rett måte, vi har kjøpt båt av dem både pris, salgsprosess og ikke minst garantien de gir som vi fikk svært bruk for var god. Det jeg lurer på er om de virkelig tjener penger på dette eller rettere sagt om de selger så mange flere båter at dette er smart... Uansett, anbefales selv om de nok neppe er veldig glad i meg etter den garantisaken, men full garanti er nå en gang full garanti...

 

Listen hos Scand forteller vel bare det mange hevder at båter til rett pris og der risikoen for at båten har usynlige feil og mangler ikke er din, ja de selges lett som bare det... Jeg tror nok Scand får en del brukbåtkjøpere tilbake på listen over nybåtkjøpere... Forstod de hadde noen båter innom flere ganger...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Nå skal ikke jeg uttale meg hvordan Scand gjør det, men Lundebåt tar båter i "innbytte" eller kommisjon?... De beregner seg rundt 8% provisjon eller mere på salget.. Båten jeg kjøpte ble vurdet som innbytte, og innbytte prisen var rundt 8% under forventet markedsverdi. Dette er oppgitt fra tidligere eier av båten vår.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...